"Vi valde Göteborg före Stockholm och Malmö"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Junior-VM i ishockey har blivit en folkkär jul- och nyårstradition. Vi ser nya stjärnor födas och göra entré inför en större publik. Och tack vare den så framgångsrika svenska modellen för spelarutveckling har vi på senare tid allt som oftast tävlat om medaljerna. 

Fabian Zetterlund skjuter ett skott i kvartsfinalen vid junior-VM mot Schweiz i januari. Foto: Erik Simander / TT

Årsskiftet 2021/22 är det dags för nästa Junior-VM på hemmaplan i Sverige. Det är en del av svensk ishockeys ”internationella resa” som också innehåller U18-VM i Örnsköldsvik och Umeå nu i april, förbundets 100-årsfirande 2022 och av allt att döma herr-VM på hemmaplan 2025. Dessutom är ett vinter-OS i Sverige 2026 mer än högaktuellt. Det är med andra ord bäddat för mycket internationell ishockey på hemmaplan och därmed en potential för vår sport att växa.  

Därför blir det Göteborg

Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi inleder slutförhandlingar med Göteborg som värdstad för Junior-VM 2021/22. Vi baserade vår utvärdering på i huvudsak på fyra huvudkriterier: Arenor & logistik, Arrangemang & organisation, Folkfest & avtryck och Ekonomi för fortsatt utveckling.

Göteborg är välkända för sin erfarenhet och förmåga som evenemangsstad och hade i vår samlade bedömning det starkaste budet. Men det var inte ett enkelt beslut. Även Stockholm och Malmö var på tå och lämnade riktigt starka bud med den helhetssyn vi både efterfrågade och så starkt tror på. Personligen är jag både stolt och imponerad över de förslag till upplägg de tre städerna redovisade. 

Junior-VM är ett viktigt exempel på den framtida modellen att utveckla och driva en sammanhållen svensk ishockey, en modell jag själv tror så mycket på. Och jag vågar påstå att det också är den modell vi behöver acceptera för att driva en stark och sammanhållen svensk idrott in i framtiden. 

Men jag måste erkänna att jag är något av en idealist som gärna ser att föreningen och det ideella perspektivet är lösningen på idrottens alla framtida frågor och utmaningar. Så är det inte och i ärlighetens namn var det länge sedan det var så. För att bli framgångsrika handlar det kort och gott om vår förmåga att knyta samman och förena den ”hybrid” som det ideella, kommersiella och samhälleliga perspektivet utgör och som idrotten och ishockeyn i dag är en del av. Om någon skulle tvivla tydliggör ett Junior-VM verkligen behovet av det synsättet.

Alla ska med!

Svensk ishockey har en gemensam vision att bli ”Sveriges mest engagerande idrott”.  Med ett Junior-VM i Sverige och Göteborg kan vi inspirera ännu fler spelare, ledare och funktionärer att börja och fortsätta med ishockeyn. Vi vill få fler intresserade av vår spännande och underhållande sport. 

Samtidigt handlar det givetvis om att bygga ishockeyns kommersiella värde och stärka varumärket svensk ishockey. Vi ska inte heller sticka under stol med att Junior-VM också handlar om pengar. Vi har därför varit tydliga med att vår ambition är att göra en vinst som överstiger Junior-VM i Malmö 2014 att investera i ishockeyns fortsatta utvecklingsarbete. 

Men ishockeyn är också något mer än bara idrott och pengar. Viktigast av allt är vad vi kan betyda i ett större perspektiv. Vi gör och kan göra skillnad för många genom att vara med i att bygga ett bättre och mer sammanhållet och framgångsrikt samhälle. Det verkar kanske ambitiöst, men det är det bredare samhällsperspektivet som får mig att som ordförande lägga största delen av min vakna tid på svensk ishockey och vår framtid. 

Junior-VM i Sverige ska bli en folkfest och investering såväl i den ideella ishockeyrörelsen som i ishockeyns kommersiella kraft och vår så betydelsefulla samhälleliga roll. Kort sagt. En investering i det vi ser och definierar som svensk ishockey nu och i framtiden.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Bygget av en jättelik commumity för svensk idrott växer. Nu avslöjas att det bakomvarande företaget, Wimt med vd:n Sebastian och projektets initiativtagare Sebastian Lundgren i spetsen, har fått investeringar på närmare 40 miljoner kr.  Och pengarna fortsätter att rulla in.
- Det har blivit möjligt tack vare en framgångsrik beta-lansering med klubbar som Frölunda HC och Växjö Lakers och det arbetet fortsätter. På tur står bl a Brommapojkarna, säger Sebastian

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

Göteborg är fyllt till bristningsgränsen av idrottsungdomar, det vet ni vid det här laget.  Så här ser det ut varje år.Detär handbollslag frånPartillecCup som har avslutats, men alla har inte hunnit lämna stan. Och nu kommer dagligen allt flera av  fotbollslagen i Gothia Cup, de som förbereder inledningen på på världens största fotbollsturnering för ungdomar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Malmö Redhawks  bygger nytt och  förstärker laget succesivt.Och byggde nytt, det var precis vad Percy Nilsson gjorde för ett antal år sedan när Malmö Arena tillkom.  Den arena som idag är inte bara hemmarink för klubben utan också en huvudpartner. Ett nytt avtal är undertecknat i dagarna. Över hela uppgörelsen svävar Percys intentioner.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.