"Vi valde Göteborg före Stockholm och Malmö"

Junior-VM i ishockey har blivit en folkkär jul- och nyårstradition. Vi ser nya stjärnor födas och göra entré inför en större publik. Och tack vare den så framgångsrika svenska modellen för spelarutveckling har vi på senare tid allt som oftast tävlat om medaljerna. 

Fabian Zetterlund skjuter ett skott i kvartsfinalen vid junior-VM mot Schweiz i januari. Foto: Erik Simander / TT
Annons

Årsskiftet 2021/22 är det dags för nästa Junior-VM på hemmaplan i Sverige. Det är en del av svensk ishockeys ”internationella resa” som också innehåller U18-VM i Örnsköldsvik och Umeå nu i april, förbundets 100-årsfirande 2022 och av allt att döma herr-VM på hemmaplan 2025. Dessutom är ett vinter-OS i Sverige 2026 mer än högaktuellt. Det är med andra ord bäddat för mycket internationell ishockey på hemmaplan och därmed en potential för vår sport att växa.  

Därför blir det Göteborg

Tidigare i veckan kunde vi meddela att vi inleder slutförhandlingar med Göteborg som värdstad för Junior-VM 2021/22. Vi baserade vår utvärdering på i huvudsak på fyra huvudkriterier: Arenor & logistik, Arrangemang & organisation, Folkfest & avtryck och Ekonomi för fortsatt utveckling.

Göteborg är välkända för sin erfarenhet och förmåga som evenemangsstad och hade i vår samlade bedömning det starkaste budet. Men det var inte ett enkelt beslut. Även Stockholm och Malmö var på tå och lämnade riktigt starka bud med den helhetssyn vi både efterfrågade och så starkt tror på. Personligen är jag både stolt och imponerad över de förslag till upplägg de tre städerna redovisade. 

Junior-VM är ett viktigt exempel på den framtida modellen att utveckla och driva en sammanhållen svensk ishockey, en modell jag själv tror så mycket på. Och jag vågar påstå att det också är den modell vi behöver acceptera för att driva en stark och sammanhållen svensk idrott in i framtiden. 

Men jag måste erkänna att jag är något av en idealist som gärna ser att föreningen och det ideella perspektivet är lösningen på idrottens alla framtida frågor och utmaningar. Så är det inte och i ärlighetens namn var det länge sedan det var så. För att bli framgångsrika handlar det kort och gott om vår förmåga att knyta samman och förena den ”hybrid” som det ideella, kommersiella och samhälleliga perspektivet utgör och som idrotten och ishockeyn i dag är en del av. Om någon skulle tvivla tydliggör ett Junior-VM verkligen behovet av det synsättet.

Alla ska med!

Svensk ishockey har en gemensam vision att bli ”Sveriges mest engagerande idrott”.  Med ett Junior-VM i Sverige och Göteborg kan vi inspirera ännu fler spelare, ledare och funktionärer att börja och fortsätta med ishockeyn. Vi vill få fler intresserade av vår spännande och underhållande sport. 

Samtidigt handlar det givetvis om att bygga ishockeyns kommersiella värde och stärka varumärket svensk ishockey. Vi ska inte heller sticka under stol med att Junior-VM också handlar om pengar. Vi har därför varit tydliga med att vår ambition är att göra en vinst som överstiger Junior-VM i Malmö 2014 att investera i ishockeyns fortsatta utvecklingsarbete. 

Men ishockeyn är också något mer än bara idrott och pengar. Viktigast av allt är vad vi kan betyda i ett större perspektiv. Vi gör och kan göra skillnad för många genom att vara med i att bygga ett bättre och mer sammanhållet och framgångsrikt samhälle. Det verkar kanske ambitiöst, men det är det bredare samhällsperspektivet som får mig att som ordförande lägga största delen av min vakna tid på svensk ishockey och vår framtid. 

Junior-VM i Sverige ska bli en folkfest och investering såväl i den ideella ishockeyrörelsen som i ishockeyns kommersiella kraft och vår så betydelsefulla samhälleliga roll. Kort sagt. En investering i det vi ser och definierar som svensk ishockey nu och i framtiden.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I Barcelona sker en mobilisering denna söndag dag. FC Barcelona, allas favorit, har årsmöte och ska välja ny president. Klubben omges av frågetecken, spelare flyttar, nyförvärv håller inte måttet, ekonomin är katastrofal, skulderna förgör klubben och framtiden Oron är stor i Katalonien. En ny president ska väljas, en livräddare!

Även storstjärnan .Lionel Messi, kom till Camp Nou på söndagsmorgonen och lämnade sin rösttalong

Svensk Elitfotboll lanserar en öppningsplan för återgång till publik, "Så ska fotbollssäsongen räddas". 

På onsdagen presenterade Svensk Elitfotboll en öppningsplan som visar hur elitfotbollen ändå ska kunna genomföras. På fredag får Folkhälsomyndigheten se förslaget.

Vasaloppet har ett magiskt grepp om TV-tittarna. Ett arrangemang med betydelse i många avseenden, historien,intresset, antal deltagare, storleken och inte minst betydelsen för både folkhälsa och ekonomi.Det 97:e loppet kan genomföras om än i ett annorlunda format. Starten är i Sälen men inte i Berga By, av praktiska skäl. Det är också ny målgång och för första gången skildastarttider för herrar och damer, ca 270 elitherrar och 80 elitdamer . Här får du en guide med fakta, statistik, nyheter.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Prioritet Finans är en av idrotts-Sveriges största sponsorer. Nu har vd:n Nils Wiberg sagt ja till ytterligare en stor satsning. Han startar Team Prioritet som blir nästa steg i en strategi att finansiera idrotten via förebilder för att inspirera barn och unga till en aktiv livsstil. Ett antal individuella idrottare med potential är utvalda och först ut är medeldistanslöparna Simon Sundström och Andreas Kramer.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Enbart en av tio som ser skidor på tv är under 40 år, påvisar en undersökning, utförd på uppdrag av DN och gjord  av mediemätningstjänsten MMS.

En klar majoritet av tv-tittarna gillar skidor , ja egentligen all TV.-idrott, men det är de äldre.

Bekräftelsen från IFK Göteborg dröjer, men på onsdagseftermiddagen gick Sportbladet ut med att IFK Göteborg har klart med stjärnspelarna Marcus Berg och Oscar Wendt.

IFK Göteborg ska ha säkrat ytterligare två hemvändare som innebär att laget förstärks avsevärt.