SHL klarade pandemin bättre än grannarna
Carlos Esterling och Mikael Bergsten från Ernst & Young har gjort en studie som visar att SHL-klubbarna lyckades parera pandemins utmaningar bättre än klubbarna i den finska högsta ligan. Mycket tack vare mer lukrativa TV- och sponsoravtal. De har också funnit att SHL-klubbarnas egna kapital uppgår till 454,8 miljoner.
SHL-klubbarnas sammanlagda omsättning landade på 160 miljoner euro, att jämföra med de finska lagens 69 miljoner. Den genomsnittliga omsättningen per klubb låg i Sverige på 11 miljoner, medan de finska klubbarna i Liiga inte ens nådde upp i hälften, 5 miljoner euro.
I Sverige sjönk nettoomsättningen med 30 procent jämfört med säsongen innan, samtidigt som nedgången i Finland skrevs till 38 procent.
Bemästrat utmaningar
Det är alltid svårt att göra raka jämförelser med andra länder och ligor, men på det stora hela får man säga att de svenska klubbarna lyckades hantera pandemins utmaningar mer fördelaktigt.
Därtill ökade det totala egna kapitalet i SHL med 27,4 miljoner kronor, och uppgår nu till 454,8 miljoner kronor. Det innebär att flera av klubbarna står väl rustade inför nästkommande års nya licenskrav
Vi har i två parallella studier har vi analyserat de finska och svenska elitklubbarnas ekonomi. Då framkom att SHL-lagen tappade drygt 2 miljoner euros under föregående säsong, medan de finska klubbarna tillsammans gick miste om inte mindre än 8 miljoner.
2019/2020 stod publikintäkter för 20 procent av SHL-klubbarnas nettoomsättning, men i år har publikintäkterna minskat med 335 miljoner kronor. Publikintäkter är detta år den minsta intäktskällan för klubbarna. Förutom detta har även servering, kiosk och souvenirer minskat med 144,7 miljoner kronor.
Beroende av tv-avtal
Den största delen av klubbarnas nettoomsättning utgörs av intäkter från rättighetsersättningar, som TV- och sponsoravtal. Rättighetsersättningarna står för 47 procent av den totala nettoomsättningen och uppgår till 603,6 miljoner kronor.
Den uteblivna publiken har varit, och är, ett hårt slag för elitidrott i hela Norden, och för första gången på två år minskade SHL-klubbarna sin omsättning. Och även om de försökt parera pandemins följder genom exempelvis sänkningar av personalkostnader, som är den överlägset största kostnadsposten, är de i stort sett beroende av lukrativa sponsor- och TV-avtal.
Och föregående säsong var det just dessa avtal som höll flera klubbar flytande. Det är bara att jämföra med hur det såg ut för lagen i Liiga
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar