Ekonomisk analys ska utveckla SHL

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Finns det ett samband mellan klubbars idrottsliga framgångar och ekonomiska förutsättningar? Det är syftet med den analysen som Carlos Esterling och Mikael Bergsten, ansvariga partners vid EY Sports Business Sverige,  gör av SHL-klubbarnas ekonomi. För tredje året i rad har revision- och rådgivningsföretaget EY analyserat SHL-klubbarnas fem senaste årsredovisningar. Frågan är - Hur mår egentligen elithockeyn i Sverige?

Ljusshow vid lördagens premiärmatch i SHL mellan Luleå HF och Brynäs IF på Coop Norrbotten Arena. Foto Robert Nyholm / TT

Finns det ett samband mellan klubbars idrottsliga framgångar och ekonomiska förutsättningar? Det är syftet med den analysen som Carlos Esterling och Mikael Bergsten, ansvariga partners vid EY Sports Business Sverige,  gör av SHL-klubbarnas ekonomi. För tredje året i rad har revision- och rådgivningsföretaget EY analyserat SHL-klubbarnas fem senaste årsredovisningar. hur mår egentligen elithockeyn i Sverige?

Vår analys visar att finns en del framtida utmaningar för SHL-klubbarna. Under 2017/2018 ökade omsättningen för de 14 klubbarna i SHL med 1 procent till totalt 1 698 miljoner kronor. 44 procent av omsättningen utgörs av intäkter från reklam och sponsring, där bl.a. rättighetsersättningar ingår. SHL-klubbarnas totala kostnader är 1 728 miljoner kronor och det är en liten ökning jämfört med föregående år.

62 procent är personalkostnader

Personalkostnaderna står för 62 procent av de totala kostnaderna och under 2017/2018 ökade lönekostnaderna med 32 miljoner kronor. Om vi ser till det totala rörelseresultatet (exklusive övriga rörelseintäkter) gjorde SHL:s 14 lag en sammanlagd förlust på 30 miljoner kronor. 

För tredje året i rad är klubbarnas totala rörelseresultat negativt. Det är 8 av 14 klubbar som gör ett negativt rörelseresultat. Det innebär att över hälften av klubbarna har löpande kostnader som överstiger de återkommande intäkterna.

Vår sammanställning visar klubbarnas eget kapital, vilket speglar deras finansiella ställning eftersom det visar totala tillgångar minus totala skulder. Det egna kapitalet i klubbarna uppgår till totalt 323 miljoner kronor, vilket är en ökning med 64 miljoner kronor mot föregående år. 

Ska klara licensnämndens krav

Ökningen utgörs av 20 miljoner kronor från årets resultat, det vill säga vinster i klubbarna, och 42 miljoner kronor från nyemissioner och aktieägartillskott. Soliditeten uppgår till totalt 10 procent.  

För att Svenska Hockeyförbundets licensnämnd ska bevilja elitlicens måste bolaget eller föreningen som ansöker ha en stabil ekonomi, god organisation, ungdomsverksamhet i rimlig omfattning samt en arena med tillräcklig kapacitet och kvalitet. 

Den 30 april 2018 var licensnämndens krav på eget kapital 4 miljoner kronor. Samtliga klubbar, bortsett från Karlskrona HK som åkte ur SHL, klarar denna gräns. Licenskraven kommer att höjas successivt fram till 2022 då gränsen är 10 miljoner kronor i eget kapital. I nuläget klarar hälften av klubbarna denna gräns enligt senast fastställda årsredovisning. Det återstår att se om de nya licenskraven kommer att resultera i större vinster hos klubbarna eller större aktieägartillskott för att ha tillräckligt med eget kapital.  

Varje klubb får 45-50 miljoner

Det nya tv-avtalet mellan SHL och C More som gäller från 2018/2019 innebär att ersättningen till varje SHL-klubb ökar – från 29 miljoner kronor till cirka 45–50 miljoner kronor varje säsong. Ersättningens storlek beror på hur väl klubbarna uppfyller vissa kriterier i ett nytt incitamentsprogram. För att få de sista 5 miljoner kronorna måste klubbarna uppfylla krav på exempelvis samhällsansvar i form av CSR-projekt samt viss kvalitet vad gäller kameraplattformar och möjligheter till bra tv-sändning. Förhoppningsvis kan detta leda till att klubbarna får ännu bättre anseende i sina hemstäder och att intresset för SHL som liga ökar. 

Vi tror att de ökade ersättningsnivåerna och kravet på eget kapital och samhällsansvar är positivt för svensk ishockey. Klubbarna får möjlighet att stärka sina finanser och incitament att lägga pengar på rätt saker. Vår förhoppning är att det kommer skapa långsiktigt, hållbara elitidrottsklubbar.

Carlos Esterling och Mikael Bergsten

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Fotboll, noterat på NGM, hade intäkter från rörelsen på 65,6 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, jämfört med 57 miljoner motsvarande kvartal i fjol.

Och som av en lycklig händelse genomförde AIK ytterligare en mångmljonförsäljning på fredagen då Lamine Fanne såldes till Luton. 

På två affärer har AIK tjänat nästan 100 miljoner.

Den nya ishallen på Mälarhöjdens idrottsplats invigs nästa vecka. Dert är ett efterlängtat tillskott för åtskilliga, konståkare, ishockeyfantaster och allmänhet. Den moderna anläggningen har 150 ståplatser för publik, solceller på taket, fri takhöjd på sex meter, yta för off ice-träning och ett föreningscafé. 

Vinnaren tar hem en check på cirka 255 miljoner kronor (25 miljoner dollar).

Spelarna på PGA-tourens finaltävling Atlanta i Georgia börjar bli lite trötta på allt snack runt pengarna, även om ingen kan förneka att en kvarts miljard vore välkommen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det sker synnerligen lämpligt. Dagen innan invigningen av Paralympics i Paris kan Sveriges Paralympiska Kommitté visa upp ett  nytt vässat sponsorkontrakt medJYSK som huvudsponsor, Ja, i själva verket är det en fortsättning på en enighet från 2006,  sedan växte och i dag gäller  flera parasportförbund runt om i Europa.
Sveriges Paralympiska Kommitté och Parasport Sverige har lyckats förlänga uppgörelsen med JYSK i ytterligare fyra år och 2006 och nu förstärks avtalet när företaget kliver upp som huvudsponsor. 

Den tolfte vinnaren i Folkspels nya JOYNA-lotteri win-win drogs i fredags och Malin Svensson från Bjärnum vann 100 000 kronor. Farstorps GoIF sålde den vinnande lotten och för det belönades även dem med 100 000 kr, som går direkt till föreningens verksamhet. 

TV4 ochSVT tar armkrok och gör gemensam sak. de köper rättigheterna till fyra OS med start vintern 2026 i Milano Cortina 2026 och  till och med Brisbane 2032

Det är en jätteaffär, men chferna såg väl TV-sändningarna från Paris och blev smittade av euforin och entusiasmen hos TV-personal, funktionärer och deltagare. Inte minst tittarnas förtjusning ochuppskattning sånär som ett antal kritiker 

För ungefär ett år sedan gjorde Malmö FF en kanonaffär. Hugo Larsson värvades av Eintracht Frankfurt och MFF fick in 100 miljoner kronor i övergångssumma. Det var inte bara ett historiskt högt belopp i MFF utan också rekord i Allsvenskan.