Ekonomisk analys ska utveckla SHL

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Finns det ett samband mellan klubbars idrottsliga framgångar och ekonomiska förutsättningar? Det är syftet med den analysen som Carlos Esterling och Mikael Bergsten, ansvariga partners vid EY Sports Business Sverige,  gör av SHL-klubbarnas ekonomi. För tredje året i rad har revision- och rådgivningsföretaget EY analyserat SHL-klubbarnas fem senaste årsredovisningar. Frågan är - Hur mår egentligen elithockeyn i Sverige?

Ljusshow vid lördagens premiärmatch i SHL mellan Luleå HF och Brynäs IF på Coop Norrbotten Arena. Foto Robert Nyholm / TT

Finns det ett samband mellan klubbars idrottsliga framgångar och ekonomiska förutsättningar? Det är syftet med den analysen som Carlos Esterling och Mikael Bergsten, ansvariga partners vid EY Sports Business Sverige,  gör av SHL-klubbarnas ekonomi. För tredje året i rad har revision- och rådgivningsföretaget EY analyserat SHL-klubbarnas fem senaste årsredovisningar. hur mår egentligen elithockeyn i Sverige?

Vår analys visar att finns en del framtida utmaningar för SHL-klubbarna. Under 2017/2018 ökade omsättningen för de 14 klubbarna i SHL med 1 procent till totalt 1 698 miljoner kronor. 44 procent av omsättningen utgörs av intäkter från reklam och sponsring, där bl.a. rättighetsersättningar ingår. SHL-klubbarnas totala kostnader är 1 728 miljoner kronor och det är en liten ökning jämfört med föregående år.

62 procent är personalkostnader

Personalkostnaderna står för 62 procent av de totala kostnaderna och under 2017/2018 ökade lönekostnaderna med 32 miljoner kronor. Om vi ser till det totala rörelseresultatet (exklusive övriga rörelseintäkter) gjorde SHL:s 14 lag en sammanlagd förlust på 30 miljoner kronor. 

För tredje året i rad är klubbarnas totala rörelseresultat negativt. Det är 8 av 14 klubbar som gör ett negativt rörelseresultat. Det innebär att över hälften av klubbarna har löpande kostnader som överstiger de återkommande intäkterna.

Vår sammanställning visar klubbarnas eget kapital, vilket speglar deras finansiella ställning eftersom det visar totala tillgångar minus totala skulder. Det egna kapitalet i klubbarna uppgår till totalt 323 miljoner kronor, vilket är en ökning med 64 miljoner kronor mot föregående år. 

Ska klara licensnämndens krav

Ökningen utgörs av 20 miljoner kronor från årets resultat, det vill säga vinster i klubbarna, och 42 miljoner kronor från nyemissioner och aktieägartillskott. Soliditeten uppgår till totalt 10 procent.  

För att Svenska Hockeyförbundets licensnämnd ska bevilja elitlicens måste bolaget eller föreningen som ansöker ha en stabil ekonomi, god organisation, ungdomsverksamhet i rimlig omfattning samt en arena med tillräcklig kapacitet och kvalitet. 

Den 30 april 2018 var licensnämndens krav på eget kapital 4 miljoner kronor. Samtliga klubbar, bortsett från Karlskrona HK som åkte ur SHL, klarar denna gräns. Licenskraven kommer att höjas successivt fram till 2022 då gränsen är 10 miljoner kronor i eget kapital. I nuläget klarar hälften av klubbarna denna gräns enligt senast fastställda årsredovisning. Det återstår att se om de nya licenskraven kommer att resultera i större vinster hos klubbarna eller större aktieägartillskott för att ha tillräckligt med eget kapital.  

Varje klubb får 45-50 miljoner

Det nya tv-avtalet mellan SHL och C More som gäller från 2018/2019 innebär att ersättningen till varje SHL-klubb ökar – från 29 miljoner kronor till cirka 45–50 miljoner kronor varje säsong. Ersättningens storlek beror på hur väl klubbarna uppfyller vissa kriterier i ett nytt incitamentsprogram. För att få de sista 5 miljoner kronorna måste klubbarna uppfylla krav på exempelvis samhällsansvar i form av CSR-projekt samt viss kvalitet vad gäller kameraplattformar och möjligheter till bra tv-sändning. Förhoppningsvis kan detta leda till att klubbarna får ännu bättre anseende i sina hemstäder och att intresset för SHL som liga ökar. 

Vi tror att de ökade ersättningsnivåerna och kravet på eget kapital och samhällsansvar är positivt för svensk ishockey. Klubbarna får möjlighet att stärka sina finanser och incitament att lägga pengar på rätt saker. Vår förhoppning är att det kommer skapa långsiktigt, hållbara elitidrottsklubbar.

Carlos Esterling och Mikael Bergsten

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Häcken har utvecklats till en unik klubb i Sverige.
-Men så har vi också jobbat hårt för att komma dit vi är i dag, betonar klubbdirektören, Marcus Jodin.
Han njuter av den ekonomiska bilden och uppmärksamheten – på ett annorlunda sätt.  Han ska nämligen göra dubbla starter i Vasaloppet!
Häcken har två lag i stafett-Vasan, Marcus ingår i det ena laget på fredagen och dessutom ska han starta i det stora loppet på söndag.
Han säger själv att han är rätt bra tränad och kan åka med ett leende.
Här är projektet som inte bara gynnar en idrott utan flera. Alla med något gemensamt – nämligen vatten.
Arena Vattnet är ett samarbete mellan idrottsförbund som har vattnet som sin arena – som segling, kanot, rodd, issegling, vattenskidor, wakeboard och motorsport på vatten.
Det skulle jag önska, ja, unna er allihopa.  Att se och höra det fantastiska, det som är få förunnat, att vara på plats i Sälen nu på på söndagsmorgonen. Bara några hundra personer förmånen att få  titta på. Desto fler, inte mindre än 15 000 skidåkare har huvudrollerna.
Det är några oförglömliga timmar i Berga By .

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Viaplay Group trycker gasen i botten och maxar utbudet av motorsport med den nya satsningen "Motorhelg" i TV10-  med flera svenskar i reportage.. Framför allt  om svenskarna som konkurrerar i  IndyCar-premiären den 10 mars, och porträtt av  om det svenska löftet, Dino Beganovics resa i Formel 3. I premiären blir det även dokumentärer, om F1-kval och highlights från F2-race..

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.