Hammarby är vinnaren i ekonomiligan

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Under 2019 gör Allsvenskan som helhet ett negativt rörelseresultat på 40 miljoner kronor. 2018 var resultatet positivt och uppgick till 83 miljoner kronor. Jämfört med 2018 har alltså rörelseresultatet minskat med hela 123 miljoner kronor, motsvarande 148 procent. Siffrorna för 2019 avser 15 klubbar, medan jämförelsesiffrorna från 2018 inkluderar 16 lag. 

Många människor längtar efter avspark i allsvenskan, men det dröjer...

Trots det kan vi konstatera att årets resultat är en försämring. På klubbnivå gör nio klubbar ett negativt rörelseresultat. Det är en försämring jämfört med 2018 då fem klubbar redovisade ett negativt rörelseresultat. 

Den klubb som redovisar högst rörelseresultat är IFK Norrköping med 20,8 miljoner kronor. På andra och tredje plats kommer Malmö FF och IFK Göteborg med 18 miljoner kronor respektive 11 miljoner kronor. 

117,8 miljoner per klubb i nettoomsättning

Lägst rörelseresultat har Östersund FK som redovisar en sammanlagd förlust på 54,8 miljoner kronor. 

Allsvenskans totala nettoomsättning uppgår till 1 767 miljoner kronor för de 15 klubbar som ingår i årets rapport. 

Nettoomsättningen per klubb uppgår till 117,8 miljonerkr samt ökning med 5,7 procent. Jämfört med 2018 har nettoomsättningen per klubb ökat med 5,6 miljoner kronor, motsvararande 5 procent. 

Hammarby IF har ökat sin omsättning mest, nämligen med 44,9 miljoner kronor. 

Malmö FF:s nettoomsättning uppgår till hela 371,6 miljoner och klubben står för 21 procent av den totala nettoomsättningen i Allsvenskan. Om vi jämför 2019 med 2017 har nettoomsättningen ökat med 239 miljoner kronor, motsvarande drygt 15 procent. 

22 miljoner i ökning per klubb

Under perioden 2016 till 2019 har den genomsnittliga nettoomsättningen per klubb ökat med 22 miljoner kronor. Det motsvarar en ökning på över 22 procent och visar en positiv trend med kontinuerlig ökning från år till år. 

Fördelningen av Allsvenskans totala nettoomsättning under 2019 liknar fördelningen från 2018. Det enda som skiljer sig åt är att intäkterna från reklam och sponsring har ökat med 1 procent, medan intäkterna från entrébiljetter har minskat med 1 procent. Övriga intäkter, där exempelvis spelarförsäljningar ingår, står i likhet med föregående år för 45 procent av nettoomsättningen. 

Intäkter från reklam och sponsring står för 23 procent, entrébiljetter för 20 procent och tv-rättigheter för 11 procent. I absoluta tal har intäkterna från entrébiljetter ökat mest jämfört med föregående år. Ökningen uppgår till 21 miljoner kronor. Intäkterna från spelarförsäljningar har minskat med 83 miljoner kronor, eller 23 procent, jämfört med 2018 och uppgår till 269 miljoner kronor (352 miljoner kronor). 

Även i år visar vår rapport att klubbarna generellt sett är beroende av intäkter från spelarförsäljningar. För en långsiktigt hållbar ekonomi bör dock de totala intäkterna, exklusive spelarförsäljningar, täcka samtliga kostnader. 

Klubbarna i Allsvenskan får årligen en ersättning från föreningen Svensk Elitfotboll (SEF) som avser intäkter från tv-rättigheter och prispengar. Denna ersättning fördelas enligt en särskild fördelningsnyckel utifrån klubbarnas tabellplaceringar i Allsvenskan under de fem senaste åren. 

personalkostnaderna är störst

Totalt sett uppgår intäkterna från tv-rättigheter till 189 miljoner kronor under 2019. Från och med säsongen 2020 förväntas intäkterna från tvrättigheter att fördubblas i och med det nya tv-avtalet med Discovery Networks Sweden. Svensk Elitfotboll har dessutom tecknat ett nytt sponsoravtal som innebär att de byter ut Svenska Spel mot Unibet. Även detta avtal som gäller från och med säsongen 2020 kommer att inbringa ytterligare pengar till ligan. 

Vad gäller klubbarnas kostnader har de följt utvecklingen av klubbarnas nettoomsättning. Jämfört med 2018 har de genomsnittliga kostnaderna per klubb ökat med 13,7 miljoner kronor, motsvarande drygt 12 procent. Drygt hälften av kostnaderna, 55 procent, utgörs av personalkostnader. Det innebär att personalkostnader är klubbarnas överlägset största kostnadspost. 

Totalt sett mår Allsvenskan sämre ekonomiskt jämfört med 2018, eftersom både rörelseresultat och eget kapital har minskat. 

Däremot ökade intäkterna per klubb med i genomsnitt 5,6 miljoner kronor, eller 5 procent. Variationen mellan klubbarna är dock stor och klyftan har ökat under 2019. Årets 15 analyserade klubbar har ett eget kapital på totalt 892 miljoner kronor. Det är en minskning med 56 miljoner kronor jämfört med 2018. Att eget kapital totalt sett minskar är en negativ trend. 

Orsaken till att rörelseresultatet är sämre jämfört med 2018 är att personalkostnaderna ökade med 60,1 miljoner kronor under 2019.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Plötsligt kallade regeringskansliet till presskonferens. Och fram klev idrottsminister Amanda Lind och sa:

- Vi ska inte gå ur pandemin med en hälsoskuld.

Varpå hon meddelade att idrotten får 400 miljoner kronor i extra stöd för återstart under 2022.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Här kommer ett glädjebesked till idrotten..Antalet elitidrottare som studerar på Mittuniversitetet har aldrig tidigare varit så högt. Sedan 2018 är ökningen närmare åttio procent och numera studerar inte mindre än 130 elitidrottare samtidigt som de satsar på sin idrottskarriär

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils van der Poel är annorlunda. Inte bara för att han blev en världsstjärna på skridsko.  Det kunde ske tack vare annan träning – och han fortsätter i de  spåren.

Just nu laddar han mot Peking hos jägarbataljonEN i Arvidsjaur. Detta som en konsekvens av ett samarbete mellan Sveriges Olympiska Kommitté och Försvarsmakten . De har enats om ett samarbeten för att lära av varandra.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Sportbladet fortsätter satsningen på bandy och sänder i höst och vinter alla matcher i elitserien samt Svenska cupen på Sportbladet Play. Samtidigt värvas bandyprofilerna Christoffer Million, från Bandypuls och trefaldige VM- och SM-guldmedaljören Jonas Claesson som experter till redaktionen.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.