Kommunikation är skillnaden i motvinden

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Många av oss hade trott och hoppats att vi efter sommaren skulle kunna bygga verksamhet igen och reparera de skador som Covid-19 orsakat. 

Tyvärr ökade smittspridningen åter och beslutsfattarna är fortsatt osäkra och villrådiga. Hanteringen de senaste månaderna framstår som mycket inkonsekvent när köpcentrum och nattklubbar varit fulla med folk, samtidigt som inte idrotten, van att hantera folkmängder och logistik runt arrangemang, inte fått sin ärliga chans.

Sponsring är som ett pussel där klubben sponsorn och inte minst supporter ska känna sig som vinnare.

Det är anmärkningsvärt, men få saker är så icke-belönande som att tycka synd om sig själv. Tiden som skapats i utrymmet av uteblivna arrangemang har av många föreningar utnyttjats väl genom att flytta fram positionerna på vissa områden medan andra klubbar pratar mest om stöd. En klassisk devis är att vinnarna skapar sina försprång i lågkonjunktur. 

Aktiva klubbar vinner

När vi väl är ute ur tunneln har spelplanen ändrats och spelpjäser flyttats. Framtiden kommer att skifta beroende på hur man har agerat i tunneln. Det blir inte synbart omgående, men över tid blir det tydligt vilka som erövrat mark och vilka som tappat.

Många rättighetsinnehavare inser att de måste agera när sponsorerna inte får sedvanlig valuta tillbaka på investeringarna. En annorlunda marknad skapas, en marknad som också medför möjligheter. I ett av mina företag har vi träffat 80-90 idrottsklubbar efter sommaren, då flera har kontaktat oss på jakt efter att skapa nya värden för sina partners. 

Två mycket vägvinnande områden just nu är proaktiv kommunikation och ökade möjlighet till direkt affärsnytta. Fotbollsklubbarnas säljansvariga står inför den svåraste utmaningen någonsin när de ska sälja produkter till företagen inför den kommande säsongen. 

Berätta om samhällsinsatser

De klubbar som kommer klar utmaningen bäst och blir starkast är de som lyckas göra sina partners medvetna om att klubben är så mycket mer än ett elitlag för seniorer. Sponsorerna följer media och påverkas, när en klubb som ber om och tar emot bidrag och sedan använder pengarna till värvningar av nya spelare när degradering hotar. Det sänder helt fel signaler eftersom verkligheten är den att mindre intäkter istället går ut över klubbens resurser till ungdomsarbetet och det som allt mer förknippas med sponsorintäkter, nämligen samhällsinsatser. Om inte klubbarna inte förstår vikten av det går de miste ett mycket viktiga värden. För vad får vi för samhälle om vi inte säkerställer ungdomsidrotten där också bl a många nysvenskar slussas in?

Jag var nyligen på SEF:s och Malmö FF:s CSR-seminarium ”Tillsammans Skapar Vi Vinnande Lag” som till stor del bygger på SEF-rapporten ”Fotbollsplanen Mitt i Byn”. Den mycket skarpe nationalekonomen, Ingvar Nilsson, som ledde konferensen, informerade, och gav mängder av ekonomiska exempel, om hur svenska idrottsklubbar, gör en enorm nytta i samhället. Och det finns förutsättningar för att göra så mycket mer, men då måste näringslivet också skjuta till större medel. För att nå dit krävs att klubbarna blir bättre på att kontinuerligt kommunicera det betydelsefulla arbetet. 

Enligt Sponsrings- och analysföretaget Pack Trains senaste rapport ”Sponsring i Sverige” är det viktigaste valet av rättighet/klubb att sponsra och investera i Allmänhetens associationer till rättigheten. Alltså det är viktigare för sponsorn vad allmänheten anser om rättigheten än vad de redan frälsta tycker. Sponsorerna vill koppla ihop sina egna varumärken med klubbar som uppfattas göra insatser i samhället. Kort sagt, partners är idag mer villiga att belöna hållbara och långsiktiga insatser i samhället än att värva en ny forward. 

Förena sponsorer och fans

 Vaför tar inte fler klubbar tillfället, i digitaliseringens ålder, att föra samman dessa målgrupper. 

Kan inte en klubb hjälpa sina supportrar att spara pengar i privatekonomi genom att vara lojal mot sponsorerna –  Att fans kan tjäna ihop till säsongskortet genom att få rabatter och förmåner via klubben.

Svåra tider tvingar fram nya idéer och mod att implementera dessa, det är det fina med det jobbiga. Sponsorerna och supportrarna finns där, men ta dom inte för givet, sluta aldrig ge tillbaka och var medvetna om att dom värderar annat än bara mål och vunna matcher. Det är nu ett bra läge att utveckla spelsystemet även på sportkontoret. 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Zlatan Ibrahimović var 41 år gammal när han avslutade sin professionella fotbollskarriär i juni 2023 efter en sista match och avtackning med AC Milan på San Siro. Sedan dess har hans liv mera handlat om att vara familjefar och vara knuten till Milans styrelse, och delvis vara affärsman Nu avslöjar han själv att han vill vill skänka bort sina padelhallar i Sverige. På Twitter erbjuder han nu potentiella aktörer att höra av sig.

Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar.  Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap 

Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.