Kommunikation är skillnaden i motvinden

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Många av oss hade trott och hoppats att vi efter sommaren skulle kunna bygga verksamhet igen och reparera de skador som Covid-19 orsakat. 

Tyvärr ökade smittspridningen åter och beslutsfattarna är fortsatt osäkra och villrådiga. Hanteringen de senaste månaderna framstår som mycket inkonsekvent när köpcentrum och nattklubbar varit fulla med folk, samtidigt som inte idrotten, van att hantera folkmängder och logistik runt arrangemang, inte fått sin ärliga chans.

Sponsring är som ett pussel där klubben sponsorn och inte minst supporter ska känna sig som vinnare.

Det är anmärkningsvärt, men få saker är så icke-belönande som att tycka synd om sig själv. Tiden som skapats i utrymmet av uteblivna arrangemang har av många föreningar utnyttjats väl genom att flytta fram positionerna på vissa områden medan andra klubbar pratar mest om stöd. En klassisk devis är att vinnarna skapar sina försprång i lågkonjunktur. 

Aktiva klubbar vinner

När vi väl är ute ur tunneln har spelplanen ändrats och spelpjäser flyttats. Framtiden kommer att skifta beroende på hur man har agerat i tunneln. Det blir inte synbart omgående, men över tid blir det tydligt vilka som erövrat mark och vilka som tappat.

Många rättighetsinnehavare inser att de måste agera när sponsorerna inte får sedvanlig valuta tillbaka på investeringarna. En annorlunda marknad skapas, en marknad som också medför möjligheter. I ett av mina företag har vi träffat 80-90 idrottsklubbar efter sommaren, då flera har kontaktat oss på jakt efter att skapa nya värden för sina partners. 

Två mycket vägvinnande områden just nu är proaktiv kommunikation och ökade möjlighet till direkt affärsnytta. Fotbollsklubbarnas säljansvariga står inför den svåraste utmaningen någonsin när de ska sälja produkter till företagen inför den kommande säsongen. 

Berätta om samhällsinsatser

De klubbar som kommer klar utmaningen bäst och blir starkast är de som lyckas göra sina partners medvetna om att klubben är så mycket mer än ett elitlag för seniorer. Sponsorerna följer media och påverkas, när en klubb som ber om och tar emot bidrag och sedan använder pengarna till värvningar av nya spelare när degradering hotar. Det sänder helt fel signaler eftersom verkligheten är den att mindre intäkter istället går ut över klubbens resurser till ungdomsarbetet och det som allt mer förknippas med sponsorintäkter, nämligen samhällsinsatser. Om inte klubbarna inte förstår vikten av det går de miste ett mycket viktiga värden. För vad får vi för samhälle om vi inte säkerställer ungdomsidrotten där också bl a många nysvenskar slussas in?

Jag var nyligen på SEF:s och Malmö FF:s CSR-seminarium ”Tillsammans Skapar Vi Vinnande Lag” som till stor del bygger på SEF-rapporten ”Fotbollsplanen Mitt i Byn”. Den mycket skarpe nationalekonomen, Ingvar Nilsson, som ledde konferensen, informerade, och gav mängder av ekonomiska exempel, om hur svenska idrottsklubbar, gör en enorm nytta i samhället. Och det finns förutsättningar för att göra så mycket mer, men då måste näringslivet också skjuta till större medel. För att nå dit krävs att klubbarna blir bättre på att kontinuerligt kommunicera det betydelsefulla arbetet. 

Enligt Sponsrings- och analysföretaget Pack Trains senaste rapport ”Sponsring i Sverige” är det viktigaste valet av rättighet/klubb att sponsra och investera i Allmänhetens associationer till rättigheten. Alltså det är viktigare för sponsorn vad allmänheten anser om rättigheten än vad de redan frälsta tycker. Sponsorerna vill koppla ihop sina egna varumärken med klubbar som uppfattas göra insatser i samhället. Kort sagt, partners är idag mer villiga att belöna hållbara och långsiktiga insatser i samhället än att värva en ny forward. 

Förena sponsorer och fans

 Vaför tar inte fler klubbar tillfället, i digitaliseringens ålder, att föra samman dessa målgrupper. 

Kan inte en klubb hjälpa sina supportrar att spara pengar i privatekonomi genom att vara lojal mot sponsorerna –  Att fans kan tjäna ihop till säsongskortet genom att få rabatter och förmåner via klubben.

Svåra tider tvingar fram nya idéer och mod att implementera dessa, det är det fina med det jobbiga. Sponsorerna och supportrarna finns där, men ta dom inte för givet, sluta aldrig ge tillbaka och var medvetna om att dom värderar annat än bara mål och vunna matcher. Det är nu ett bra läge att utveckla spelsystemet även på sportkontoret. 

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.