Världshaven ur kameraögat
Volvo Ocean Race vill få en större publik att längta efter berättelser från seglingsäventyret runt jorden fram till målgången i Göteborg.
- Vi vill inspirera publiken till att interagera med det äventyr som det innebär att kappsegla runt jorden, säger Björn Alberts som är marknads- och kommunikationschef för Volvo Ocean Race och bosatt i Alicante där tävlingen har sitt högkvarter.
Låt dig imponeras
Men titta på den här statistiken från bevakningen från starten till den 3 mars:
- Hittills har 34 688 artiklar publicerats om tävlingen på 3 707 hemsidor i 98 länder och på 38 språk.
- Sammanlagd TV-publik på 675 miljoner under de första två etapperna.
- 7,5 miljoner visningar på Youtube.
- 400 procentig ökning i potentiell publik online jämfört med Volvo Ocean Race 2011-12.
- Besökare: 3,6 miljoner besökare på volvooceanrace.com (141001 till 150211)
- 57 miljoner sidvisningar på volvooceanrace.com (141001 till 150211)
- 372 000 användare av Volvo Ocean Race-appen (Flest användare i Nederländerna, USA och Sverige)
- 171 000 spelare i Volvo Ocean Race-spelet
- 1,2 miljoner följare på Facebook
- 62 000 följare på Twitter
- 68 000 prenumeranter på Youtube
- 38 000 följare på Instagram
Ett stort event i varje hamn
Det var just i Alicante som den pågående upplagan av tävlingen startade i oktober. Fem månader senare har båtarna kommit till Auckland och under de fyra etapper som avklarats har det varit svårt att förutse vilka rubriker som tävlingen ska skapa.
Trots att segling inte är en stor internationell sport får Volvo Ocean Race idag ett stort genomslag i media världen över. Tävlingens längd och det faktum att man reser runt jorden gör att bevakningen blir stor både på lokal och internationell nivå. Evenemanget har alltid varit en höjdpunkt för seglingsintresserade men enligt Björn Alberts vill man nu nå en bredare publik och skapa ett större engagemang.
- Att det skrivs många nyhetsartiklar om tävlingen är fortfarande viktigt men vi jobbar nu med att driva den uppmärksamheten till ett verkligt engagemang. Utöver enbart sportrapportering delar vi berättelser som gör att fans spenderar mer kvalitativ tid med racet.
Bilder via satelliter
Men det råder konkurrens i det dagliga mediabruset och det kan vara svårt att nå fram till människor från en segling ute på öppet hav som inte går att följa på plats. Samtidigt är seglarnas isolerade vardag ute på havet alltid full av episoder och känslor som handlar om mycket mer än vilket lag som leder med si och så många sjömil.
Vare sig det är piskande vind i iskalla hav eller stiltje och gassande sol vid ekvatorn så är tävlingen en stor påfrestning.
Sedan den första upplagan av Volvo Ocean Race 1973-74 (då Whitbread Round the World Race) är det inte bara båtarnas utseende som förändrats. Även de första deltagarna, som mestadels var glada amatörer, hade kameror med sig ombord. Senare har båtarna kunnat skicka bildmaterial från havet och tack vare modern satellitkommunikation är det idag möjligt att förmedla vad de professionella seglarna upplever nästan utan fördröjning.
I Volvo Ocean Race 2008-09 blev rollen som Onboard Reporter obligatorisk för alla lag. En reporter är en del av sitt lag, men utan att få segla båten. Vederbörande jobbar med att berätta vad som händer ombord med hjälp av filmer, stillbilder och textrapporter.
Konceptet är unikt inom idrotten och varit mycket framgångsrikt men inför 2014-15 har det utvecklats ytterligare.
Skickar filmer, bilder, skriver bloggar
- Tidigare har det varit seglare som blivit satta i rollen men nu är det riktiga journalister i varje lag, och nästan som krigskorrespondenter är de en del av vad som händer. Reportrarnas kompetens och utvecklingen av tekniken de har tillgång ombord har lett till en bättre publikupplevelse.
Varje Onboard Reporter, till exempel svenska Anna-Lena Elled på Team SCA, skickar dagligen flera minuter film samt stillbilder och bloggtexter om lagets upplevelser när de tävlar.
Till sitt förfogande har de flera handkameror, GoPro-kameror och flera fasta kameror och mikrofoner som är monterade på alla de identiska tävlingsbåtarna (Volvo Ocean 65). Detta gör att TV-redaktioner kan efterfråga inspelade intervjuer med seglare under etapperna eller prata med dem i direktsändning via satellit.
Tillgång till alla kanaler
Den röda tråden i kommunikationen på vägen runt jorden är människors upplevelser. Plattformen för att förmedla detta består av Volvooceanrace.com, uppdateringar med bilder och filmer på Facebook, Twitter och Instagram, en smartphone-app och distribution till externa redaktioner. Central är också den tracker, som finns både i appen och på webbplatsen, där man kan följa båtarnas position och annan relaterad information.
En viktig del är ”Life at the Extreme”, ett TV-magasin som produceras varje vecka av Volvo Ocean Race och sänds i närmare 110 Tv-kanaler runtom i världen. Programmet kan också följas på Youtube, Red Bull TV och i andra kanaler på nätet.
- Det blir intressant att jämföra den traditionella distributionen av programmet med de effekter vi får av att arbeta med en ny aktör som Red Bull TV och med våra egna kanaler på nätet. Sportvärlden mediavärdering bygger fortfarande på en traditionell metodik och frågan är när online-kanaler, våra egna eller andras, ska börja värderas på relevanta villkor, säger Björn Alberts.
Mest lästa just nu
Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa.
Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.