Världshaven ur kameraögat
Volvo Ocean Race vill få en större publik att längta efter berättelser från seglingsäventyret runt jorden fram till målgången i Göteborg.
- Vi vill inspirera publiken till att interagera med det äventyr som det innebär att kappsegla runt jorden, säger Björn Alberts som är marknads- och kommunikationschef för Volvo Ocean Race och bosatt i Alicante där tävlingen har sitt högkvarter.
Låt dig imponeras
Men titta på den här statistiken från bevakningen från starten till den 3 mars:
- Hittills har 34 688 artiklar publicerats om tävlingen på 3 707 hemsidor i 98 länder och på 38 språk.
- Sammanlagd TV-publik på 675 miljoner under de första två etapperna.
- 7,5 miljoner visningar på Youtube.
- 400 procentig ökning i potentiell publik online jämfört med Volvo Ocean Race 2011-12.
- Besökare: 3,6 miljoner besökare på volvooceanrace.com (141001 till 150211)
- 57 miljoner sidvisningar på volvooceanrace.com (141001 till 150211)
- 372 000 användare av Volvo Ocean Race-appen (Flest användare i Nederländerna, USA och Sverige)
- 171 000 spelare i Volvo Ocean Race-spelet
- 1,2 miljoner följare på Facebook
- 62 000 följare på Twitter
- 68 000 prenumeranter på Youtube
- 38 000 följare på Instagram
Ett stort event i varje hamn
Det var just i Alicante som den pågående upplagan av tävlingen startade i oktober. Fem månader senare har båtarna kommit till Auckland och under de fyra etapper som avklarats har det varit svårt att förutse vilka rubriker som tävlingen ska skapa.
Trots att segling inte är en stor internationell sport får Volvo Ocean Race idag ett stort genomslag i media världen över. Tävlingens längd och det faktum att man reser runt jorden gör att bevakningen blir stor både på lokal och internationell nivå. Evenemanget har alltid varit en höjdpunkt för seglingsintresserade men enligt Björn Alberts vill man nu nå en bredare publik och skapa ett större engagemang.
- Att det skrivs många nyhetsartiklar om tävlingen är fortfarande viktigt men vi jobbar nu med att driva den uppmärksamheten till ett verkligt engagemang. Utöver enbart sportrapportering delar vi berättelser som gör att fans spenderar mer kvalitativ tid med racet.
Bilder via satelliter
Men det råder konkurrens i det dagliga mediabruset och det kan vara svårt att nå fram till människor från en segling ute på öppet hav som inte går att följa på plats. Samtidigt är seglarnas isolerade vardag ute på havet alltid full av episoder och känslor som handlar om mycket mer än vilket lag som leder med si och så många sjömil.
Vare sig det är piskande vind i iskalla hav eller stiltje och gassande sol vid ekvatorn så är tävlingen en stor påfrestning.
Sedan den första upplagan av Volvo Ocean Race 1973-74 (då Whitbread Round the World Race) är det inte bara båtarnas utseende som förändrats. Även de första deltagarna, som mestadels var glada amatörer, hade kameror med sig ombord. Senare har båtarna kunnat skicka bildmaterial från havet och tack vare modern satellitkommunikation är det idag möjligt att förmedla vad de professionella seglarna upplever nästan utan fördröjning.
I Volvo Ocean Race 2008-09 blev rollen som Onboard Reporter obligatorisk för alla lag. En reporter är en del av sitt lag, men utan att få segla båten. Vederbörande jobbar med att berätta vad som händer ombord med hjälp av filmer, stillbilder och textrapporter.
Konceptet är unikt inom idrotten och varit mycket framgångsrikt men inför 2014-15 har det utvecklats ytterligare.
Skickar filmer, bilder, skriver bloggar
- Tidigare har det varit seglare som blivit satta i rollen men nu är det riktiga journalister i varje lag, och nästan som krigskorrespondenter är de en del av vad som händer. Reportrarnas kompetens och utvecklingen av tekniken de har tillgång ombord har lett till en bättre publikupplevelse.
Varje Onboard Reporter, till exempel svenska Anna-Lena Elled på Team SCA, skickar dagligen flera minuter film samt stillbilder och bloggtexter om lagets upplevelser när de tävlar.
Till sitt förfogande har de flera handkameror, GoPro-kameror och flera fasta kameror och mikrofoner som är monterade på alla de identiska tävlingsbåtarna (Volvo Ocean 65). Detta gör att TV-redaktioner kan efterfråga inspelade intervjuer med seglare under etapperna eller prata med dem i direktsändning via satellit.
Tillgång till alla kanaler
Den röda tråden i kommunikationen på vägen runt jorden är människors upplevelser. Plattformen för att förmedla detta består av Volvooceanrace.com, uppdateringar med bilder och filmer på Facebook, Twitter och Instagram, en smartphone-app och distribution till externa redaktioner. Central är också den tracker, som finns både i appen och på webbplatsen, där man kan följa båtarnas position och annan relaterad information.
En viktig del är ”Life at the Extreme”, ett TV-magasin som produceras varje vecka av Volvo Ocean Race och sänds i närmare 110 Tv-kanaler runtom i världen. Programmet kan också följas på Youtube, Red Bull TV och i andra kanaler på nätet.
- Det blir intressant att jämföra den traditionella distributionen av programmet med de effekter vi får av att arbeta med en ny aktör som Red Bull TV och med våra egna kanaler på nätet. Sportvärlden mediavärdering bygger fortfarande på en traditionell metodik och frågan är när online-kanaler, våra egna eller andras, ska börja värderas på relevanta villkor, säger Björn Alberts.
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Nu kommer notan för det avbrutna fotbollsderbyt, Hammarby-Djurgården den 20 oktober. Polisens insatser har hittills kostat skattebetalarna 3 miljoner kronor, ett belopp som kommer att stiga då kostnader för övertid ännu inte har räknats klart.
Derbyt fick avbrytas, och spelades klart påföljande måndag, med Hammarby-seger 2-0. Det var efter oroligheter för Djurgårds-sektionen som polisen ansåg sig tvingade att dra in arrangörtillståndet för arrangören, Hammarby IF.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.