Världshaven ur kameraögat

Att berätta om seglarnas blod, svett och tårar ute på världshaven är en utmaning i sig. Men det är Anna-Lena Elleds uppgift, hon är ombordreporter.
Anna-Lena Elled är ombordreporter på Team SCA, men utöver sina ordinarie uppgifter får hon hjälpa till med andra sysslor när så krävs.

 

Volvo Ocean Race vill få en större publik att längta efter berättelser från seglingsäventyret runt jorden fram till målgången i Göteborg. 

- Vi vill inspirera publiken till att interagera med det äventyr som det innebär att kappsegla runt jorden, säger Björn Alberts som är marknads- och kommunikationschef för Volvo Ocean Race och bosatt i Alicante där tävlingen har sitt högkvarter.

Låt dig imponeras

Men titta på den här statistiken från bevakningen från starten till den 3 mars: 

- Hittills har 34 688 artiklar publicerats om tävlingen på 3 707 hemsidor i 98 länder och på 38 språk.

- Sammanlagd TV-publik på 675 miljoner under de första två etapperna.  

- 7,5 miljoner visningar på Youtube.

- 400 procentig ökning i potentiell publik online jämfört med Volvo Ocean Race 2011-12.  

- Besökare: 3,6 miljoner besökare på volvooceanrace.com (141001 till 150211)

- 57 miljoner sidvisningar på volvooceanrace.com (141001 till 150211)

- 372 000 användare av Volvo Ocean Race-appen (Flest användare i Nederländerna, USA och Sverige)

- 171 000 spelare i Volvo Ocean Race-spelet

- 1,2 miljoner följare på Facebook 

- 62 000 följare på Twitter

- 68 000 prenumeranter på Youtube

- 38 000 följare på Instagram

Ett stort event i varje hamn

Det var just i Alicante som den pågående upplagan av tävlingen startade i oktober. Fem månader senare har båtarna kommit till Auckland och under de fyra etapper som avklarats har det varit svårt att förutse vilka rubriker som tävlingen ska skapa. 

Trots att segling inte är en stor internationell sport får Volvo Ocean Race idag ett stort genomslag i media världen över. Tävlingens längd och det faktum att man reser runt jorden gör att bevakningen blir stor både på lokal och internationell nivå. Evenemanget har alltid varit en höjdpunkt för seglingsintresserade men enligt Björn Alberts vill man nu nå en bredare publik och skapa ett större engagemang. 

- Att det skrivs många nyhetsartiklar om tävlingen är fortfarande viktigt men vi jobbar nu med att driva den uppmärksamheten till ett verkligt engagemang. Utöver enbart sportrapportering delar vi berättelser som gör att fans spenderar mer kvalitativ tid med racet.

Bilder via satelliter

Men det råder konkurrens i det dagliga mediabruset och det kan vara svårt att nå fram till människor från en segling ute på öppet hav som inte går att följa på plats. Samtidigt är seglarnas isolerade vardag ute på havet alltid full av episoder och känslor som handlar om mycket mer än vilket lag som leder med si och så många sjömil.

Vare sig det är piskande vind i iskalla hav eller stiltje och gassande sol vid ekvatorn så är tävlingen en stor påfrestning. 

Sedan den första upplagan av Volvo Ocean Race 1973-74 (då Whitbread Round the World Race) är det inte bara båtarnas utseende som förändrats. Även de första deltagarna, som mestadels var glada amatörer, hade kameror med sig ombord. Senare har båtarna kunnat skicka bildmaterial från havet och tack vare modern satellitkommunikation är det idag möjligt att förmedla vad de professionella seglarna upplever nästan utan fördröjning.  

I Volvo Ocean Race 2008-09 blev rollen som Onboard Reporter obligatorisk för alla lag. En reporter är en del av sitt lag, men utan att få segla båten. Vederbörande jobbar med att berätta vad som händer ombord med hjälp av filmer, stillbilder och textrapporter.

Konceptet är unikt inom idrotten och varit mycket framgångsrikt men inför 2014-15 har det utvecklats ytterligare.

Skickar filmer, bilder, skriver bloggar 

- Tidigare har det varit seglare som blivit satta i rollen men nu är det riktiga journalister i varje lag, och nästan som krigskorrespondenter är de en del av vad som händer. Reportrarnas kompetens och utvecklingen av tekniken de har tillgång ombord har lett till en bättre publikupplevelse.

Varje Onboard Reporter, till exempel svenska Anna-Lena Elled på Team SCA, skickar dagligen flera minuter film samt stillbilder och bloggtexter om lagets upplevelser när de tävlar. 

Till sitt förfogande har de flera handkameror, GoPro-kameror och flera fasta kameror och mikrofoner som är monterade på alla de identiska tävlingsbåtarna (Volvo Ocean 65). Detta gör att TV-redaktioner kan efterfråga inspelade intervjuer med seglare under etapperna eller prata med dem i direktsändning via satellit. 

Tillgång till alla kanaler

Den röda tråden i kommunikationen på vägen runt jorden är människors upplevelser. Plattformen för att förmedla detta består av Volvooceanrace.com, uppdateringar med bilder och filmer på Facebook, Twitter och Instagram, en smartphone-app och distribution till externa redaktioner. Central är också den tracker, som finns både i appen och på webbplatsen, där man kan följa båtarnas position och annan relaterad information. 

En viktig del är ”Life at the Extreme”, ett TV-magasin som produceras varje vecka av Volvo Ocean Race och sänds i närmare 110 Tv-kanaler runtom i världen. Programmet kan också följas på Youtube, Red Bull TV och i andra kanaler på nätet.

- Det blir intressant att jämföra den traditionella distributionen av programmet med de effekter vi får av att arbeta med en ny aktör som Red Bull TV och med våra egna kanaler på nätet. Sportvärlden mediavärdering bygger fortfarande på en traditionell metodik och frågan är när online-kanaler, våra egna eller andras, ska börja värderas på relevanta villkor, säger Björn Alberts.

Fakta

Den 21-28 juni avslutas Volvo Ocean Race med målgång i Göteborg. Innan dess återstår flera rafflande etapper. Björn Alberts listar tre höjdpunkter:

Etappen 5 Auckland - Itajaí i Brasilien (start 15 mars)

- Det är den klart mest äventyrliga etappen. Båtarna seglar så långt bort från civilisationen man kan komma i extrema vindar och stora vågor.  

Etappen från Itajaí, Brasilien till Newport, Rhode Island (mitten av april – början av maj)

- USA är ett moget land när det kommer till social media och vi ser fram emot vad som händer i de kanalerna när båtarna seglar längs med USA:s östkust.

Avslutningen i Europa (7 juni – 28 juni)

- Tävlingen ändrar karaktär när den kommer till Europa från hamnsstoppet i Lissabon upp till målgången i Göteborg. Det blir kortare, jämnare, intensivare och mer laddat när tävlingen avgörs.

Miljardären och H&M-arvingen Karl-Johan Persson gör ytterligare en investering för att etablera sig inom idrottens agentverksamhet. Efter att han köpte in sig i Wesport tar han nu också över agentfirman Footnation för runt 20 miljoner.

Förslag om satsningar på bland annat generellt ökat stöd till idrotten och avgiftsfri idrottsskola fanns med när oppositionspartierna i riksdagen presenterade sina respektive skuggbudgetar. Riksidrottsförbundet summerar förslagen som handlar om idrott.

2022 var ca 62 000 personer anmälda till Göteborgsvarvets olika lopp. Arrangemanget är en stor folkfest men påvisar också värden i en förbättrad folkhälsa och turistekonomiska intäkter för Göteborg.

Överskottet av loppen återinvesteras i Göteborgs föreningsliv. Efter 2022 års genomförande betalas inte mindre än  5,6 miljoner kronor ut till dryga 50 föreningar som bidrar med funktionärer och gör loppen möjliga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Volvo Trucks, Wist Last & Buss, Volvia, Volvo Finans Bank, SKAB, Elon och Swegon tog beslutet att samarbeta och därför rullade en toppmodern vallatrailer fram till skidskyttelandslaget lagom till säsongspremiären.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Viaplay Group och Internationella handbollsförbundet (IHF) har kommit överens om ett nytt rekordstort avtal. Kontraktet gäller Viaplays marknader i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Nederländerna, de baltiska länderna samt Storbritannien och sdträcker sig till och med 2031. Handbollsfans kan streama mer än 40 IHF-evenemang live och exklusivt på Viaplay, inklusive alla kommande VM-turneringar för damer och herrar. 

Hockeyallsvenska Djurgården har presenterat ännu en profilvärvning, 36-årige Linus Klasen, närmast från spel i den schweiziska andra ligan med EHC Visp. Av familjeskäl har Klasen valt att bryta kontraktet och flytta hem till Huddinge. Avtalet är på tre år och han väntas debutera redan till helgen.