Företagen bör lära mera av idrotten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Näringslivet har mycket att lära av idrotten, mer än vad man tror. Här finns de omedelbara målen från förberedelser, genomförande till resultat.
Inom idrotten är det hela tiden en kamp, precis som inom näringslivet. De här två olika världarna har mycket mera gemensamt än vad de inser, anser Sten Söderman. Foto: TT Nyheter


Idrotten har sin struktur som bygger på resultat i en eller annan form.

Att kunna leva på sin hobby är många människors dröm och ett sätt att tidigt upprätta en målsättning.

Många fotbollssparkande småkillar lyckades bli professionella i utländska klubbar på 50-talet och senare även i Sverige. Den amatöristiska idrottsidén var och är fortfararde stark i Sverige.

Ändå var det så att duktiga spelare inte bytte klubb till en början eftersom lojaliteten mot kamraterna var starkare än möjligheten att själv utvecklas i en mer professionell miljö. Pengar som transaktionsmedel, vilket  skulle kunna underlättat  klubbyten, fanns inte. Folkrörelsetraditionen och idealism dominerade.

Turneringarna blev marknadsplatser

Men i takt med medias utveckling blev vissa spelare inte bara kända utan även idoler vilket skapade uppmärksamhet och intresse från utlandet. De internationella turneringarna blev marknadsplatser och en slags "skönhetstävlingar".

Köp och försäljning av spelare tog i praktiken fart efter de olympiska spelen 1948, då Gunnar Nordahl uppmärksammades och flyttade till Italien. Där hade fotbollsklubbarna redan funnit sin affärsmodell med köp och försäljning av spelare och andra kringaktiviteter som breddade intäktsströmmarna.

Därefter har fotbollen blivit en viktig business med hög grad av kommersialisering i de flesta europeiska länder, inklusive Sverige.

VM i Sverige 1958 blev genombrottet för TV, det dominanta fenomenet bakom den indirekta upplevelsen. Men precis som andra branscher har fotbollsbusiness många särdrag.

Att vinna över kunder

Företagande är också en ständig tävling. För företagsledaren är det en fråga om överlevnad och om att vinna över kunder från sina konkurrenter.

En match utspelas under 90 minuter och involverar två gånger elva spelare. Tiden på matchplanen är en mycket liten del av den totala tid som verksamheten tar i anspråk. Ändå är det, som i fotboll, dessa ynka 90 minuter - själva spelet, när bollen är i rörelse brukar uppta ca hälften dvs bara 23 minuter av en halvlek - som märks mest.

Långt fler personer än de på planen har också varit med i förberedelserna. Mediernas bevakning av idrottsmän och idrottsledare gör att dessa måste ta ställning till sin egen förmåga och ambition på ett mer tydligt sätt än inom företagsvärlden där mycket förblir företagshemligheter.

Tydliga mål och resultat

En fördel med en match är att de utförda prestationerna kan bedömas omgående och på ett öppet sätt. Vilka som är vinnarna är uppenbart för alla.

Den synliga och koncisa prestationen i företagets resultat- och balansräkning, det som räknas som framgång, presenteras däremot endast en gång om året.

Däremot är resultatet mycket tydligt ideligen i en klubb med matchresultaten, hur ledare och spelare bedöms, med förväntningarna och med anhängarnas reaktion. Och inte minst, beaktandet av den kontinuerliga mediabevakningen.

Kan utveckla affärerna

En viktig fråga är vad sportens värld, utöver den öppna och mätbara prestationen, kan tillföra företagare? Jag vill påstå att idrotten har egenskaper i sitt regelsystem och i utövarnas sätt att förbereda och genomföra matcher som kan skapa idéer hos affärsutvecklande företagare.

Ett exempel kan vara bedömningen av spelarens/medarbetarens prestationer. En högerback som gång på gång släpper förbi sin motspelare på kanten kan efter en knapp halvlek bedömas som "oduglig" och bytas ut.

Idrotten ger direkta signaler för åskådaren direkt. Slutresultatet ger även en tydlig signal om hur laget (det hade här kunnat vara företaget) presterat. Analogier av detta slag förekommer ofta och är användbara inom en rad olika vetenskaper.

Att söka efter likheter och associationer mellan managementutveckling och fotbollsverksamhet kan ge nyttiga erfarenheter.

Sten Söderman

Sten Söderman

Tala om dominoeffekt.  Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.

Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.

Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena. 

Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs

Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.

Efter  Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..

Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes  av Brynäs-klacken i Tegera Arena.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Utan att uppgörelsen fått särskilt stor uppmärksamhet har Sverige gått in i Macolinkonventionen

Regeringen tog beslutet att Sverige ska bli en del av Europarådets konvention mot matchfixning, den så kallade Macolinkonventionen. Det är ett led i att bekämpa Matchfixning som växer internationellt och utgör ett starkt hot mot idrotten - och  Sverige är inget undantag.   

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.