Företagen bör lära mera av idrotten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Näringslivet har mycket att lära av idrotten, mer än vad man tror. Här finns de omedelbara målen från förberedelser, genomförande till resultat.
Inom idrotten är det hela tiden en kamp, precis som inom näringslivet. De här två olika världarna har mycket mera gemensamt än vad de inser, anser Sten Söderman. Foto: TT Nyheter


Idrotten har sin struktur som bygger på resultat i en eller annan form.

Att kunna leva på sin hobby är många människors dröm och ett sätt att tidigt upprätta en målsättning.

Många fotbollssparkande småkillar lyckades bli professionella i utländska klubbar på 50-talet och senare även i Sverige. Den amatöristiska idrottsidén var och är fortfararde stark i Sverige.

Ändå var det så att duktiga spelare inte bytte klubb till en början eftersom lojaliteten mot kamraterna var starkare än möjligheten att själv utvecklas i en mer professionell miljö. Pengar som transaktionsmedel, vilket  skulle kunna underlättat  klubbyten, fanns inte. Folkrörelsetraditionen och idealism dominerade.

Turneringarna blev marknadsplatser

Men i takt med medias utveckling blev vissa spelare inte bara kända utan även idoler vilket skapade uppmärksamhet och intresse från utlandet. De internationella turneringarna blev marknadsplatser och en slags "skönhetstävlingar".

Köp och försäljning av spelare tog i praktiken fart efter de olympiska spelen 1948, då Gunnar Nordahl uppmärksammades och flyttade till Italien. Där hade fotbollsklubbarna redan funnit sin affärsmodell med köp och försäljning av spelare och andra kringaktiviteter som breddade intäktsströmmarna.

Därefter har fotbollen blivit en viktig business med hög grad av kommersialisering i de flesta europeiska länder, inklusive Sverige.

VM i Sverige 1958 blev genombrottet för TV, det dominanta fenomenet bakom den indirekta upplevelsen. Men precis som andra branscher har fotbollsbusiness många särdrag.

Att vinna över kunder

Företagande är också en ständig tävling. För företagsledaren är det en fråga om överlevnad och om att vinna över kunder från sina konkurrenter.

En match utspelas under 90 minuter och involverar två gånger elva spelare. Tiden på matchplanen är en mycket liten del av den totala tid som verksamheten tar i anspråk. Ändå är det, som i fotboll, dessa ynka 90 minuter - själva spelet, när bollen är i rörelse brukar uppta ca hälften dvs bara 23 minuter av en halvlek - som märks mest.

Långt fler personer än de på planen har också varit med i förberedelserna. Mediernas bevakning av idrottsmän och idrottsledare gör att dessa måste ta ställning till sin egen förmåga och ambition på ett mer tydligt sätt än inom företagsvärlden där mycket förblir företagshemligheter.

Tydliga mål och resultat

En fördel med en match är att de utförda prestationerna kan bedömas omgående och på ett öppet sätt. Vilka som är vinnarna är uppenbart för alla.

Den synliga och koncisa prestationen i företagets resultat- och balansräkning, det som räknas som framgång, presenteras däremot endast en gång om året.

Däremot är resultatet mycket tydligt ideligen i en klubb med matchresultaten, hur ledare och spelare bedöms, med förväntningarna och med anhängarnas reaktion. Och inte minst, beaktandet av den kontinuerliga mediabevakningen.

Kan utveckla affärerna

En viktig fråga är vad sportens värld, utöver den öppna och mätbara prestationen, kan tillföra företagare? Jag vill påstå att idrotten har egenskaper i sitt regelsystem och i utövarnas sätt att förbereda och genomföra matcher som kan skapa idéer hos affärsutvecklande företagare.

Ett exempel kan vara bedömningen av spelarens/medarbetarens prestationer. En högerback som gång på gång släpper förbi sin motspelare på kanten kan efter en knapp halvlek bedömas som "oduglig" och bytas ut.

Idrotten ger direkta signaler för åskådaren direkt. Slutresultatet ger även en tydlig signal om hur laget (det hade här kunnat vara företaget) presterat. Analogier av detta slag förekommer ofta och är användbara inom en rad olika vetenskaper.

Att söka efter likheter och associationer mellan managementutveckling och fotbollsverksamhet kan ge nyttiga erfarenheter.

Sten Söderman

Sten Söderman

Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..

Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.

Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,

Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen  finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.

Malmö FF:s 24:e fotbollsguld väckte heta känslor i Helsingborg!  I centrum tre tårtor som hyllar MFF-guldet, beställda av Puma som sponsrar MFF men har kontor i Helsingborg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.

– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.

Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.

Ordförande Björn Norberg:

Tiden är inne… Svenska vinterhjältar  på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter.  Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.

 

Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen. 

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.