Företagen bör lära mera av idrotten

Idrotten har sin struktur som bygger på resultat i en eller annan form.
Att kunna leva på sin hobby är många människors dröm och ett sätt att tidigt upprätta en målsättning.
Många fotbollssparkande småkillar lyckades bli professionella i utländska klubbar på 50-talet och senare även i Sverige. Den amatöristiska idrottsidén var och är fortfararde stark i Sverige.
Ändå var det så att duktiga spelare inte bytte klubb till en början eftersom lojaliteten mot kamraterna var starkare än möjligheten att själv utvecklas i en mer professionell miljö. Pengar som transaktionsmedel, vilket skulle kunna underlättat klubbyten, fanns inte. Folkrörelsetraditionen och idealism dominerade.
Turneringarna blev marknadsplatser
Men i takt med medias utveckling blev vissa spelare inte bara kända utan även idoler vilket skapade uppmärksamhet och intresse från utlandet. De internationella turneringarna blev marknadsplatser och en slags "skönhetstävlingar".
Köp och försäljning av spelare tog i praktiken fart efter de olympiska spelen 1948, då Gunnar Nordahl uppmärksammades och flyttade till Italien. Där hade fotbollsklubbarna redan funnit sin affärsmodell med köp och försäljning av spelare och andra kringaktiviteter som breddade intäktsströmmarna.
Därefter har fotbollen blivit en viktig business med hög grad av kommersialisering i de flesta europeiska länder, inklusive Sverige.
VM i Sverige 1958 blev genombrottet för TV, det dominanta fenomenet bakom den indirekta upplevelsen. Men precis som andra branscher har fotbollsbusiness många särdrag.
Att vinna över kunder
Företagande är också en ständig tävling. För företagsledaren är det en fråga om överlevnad och om att vinna över kunder från sina konkurrenter.
En match utspelas under 90 minuter och involverar två gånger elva spelare. Tiden på matchplanen är en mycket liten del av den totala tid som verksamheten tar i anspråk. Ändå är det, som i fotboll, dessa ynka 90 minuter - själva spelet, när bollen är i rörelse brukar uppta ca hälften dvs bara 23 minuter av en halvlek - som märks mest.
Långt fler personer än de på planen har också varit med i förberedelserna. Mediernas bevakning av idrottsmän och idrottsledare gör att dessa måste ta ställning till sin egen förmåga och ambition på ett mer tydligt sätt än inom företagsvärlden där mycket förblir företagshemligheter.
Tydliga mål och resultat
En fördel med en match är att de utförda prestationerna kan bedömas omgående och på ett öppet sätt. Vilka som är vinnarna är uppenbart för alla.
Den synliga och koncisa prestationen i företagets resultat- och balansräkning, det som räknas som framgång, presenteras däremot endast en gång om året.
Däremot är resultatet mycket tydligt ideligen i en klubb med matchresultaten, hur ledare och spelare bedöms, med förväntningarna och med anhängarnas reaktion. Och inte minst, beaktandet av den kontinuerliga mediabevakningen.
Kan utveckla affärerna
En viktig fråga är vad sportens värld, utöver den öppna och mätbara prestationen, kan tillföra företagare? Jag vill påstå att idrotten har egenskaper i sitt regelsystem och i utövarnas sätt att förbereda och genomföra matcher som kan skapa idéer hos affärsutvecklande företagare.
Ett exempel kan vara bedömningen av spelarens/medarbetarens prestationer. En högerback som gång på gång släpper förbi sin motspelare på kanten kan efter en knapp halvlek bedömas som "oduglig" och bytas ut.
Idrotten ger direkta signaler för åskådaren direkt. Slutresultatet ger även en tydlig signal om hur laget (det hade här kunnat vara företaget) presterat. Analogier av detta slag förekommer ofta och är användbara inom en rad olika vetenskaper.
Att söka efter likheter och associationer mellan managementutveckling och fotbollsverksamhet kan ge nyttiga erfarenheter.
Sten Söderman
Mest lästa just nu
Det är en världsmästare i innebandy, fyra gånger, som bollar med SOK:s miljoner. Under 2024 kunde ekonomichef Mikael Gunnarzon, 54 år, bokföra 125 miljoner i sponsorintäkter, det bästa utfallet någonsin. Under året bestod SOK:s sponsorgrupp av 19 företag, utöver de som är IOK:s internationella partners.
SOK, Sveriges Olympiska Kommitté, är ett företag i olympiska medaljer.
I Paris-OS sommaren 2024, levererades 11 medaljer, fyra guld, fyra silver och tre brons. De medaljmässigt främsta sommarspelen sedan Sydney 2000. Plats 16 i medaljligan var den främsta sedan bojkottspelen i Los Angeles 1984 och Moskva 1980.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
VM-guld och sportslig succé, men ekonomisk katastrof. Senast Sverige stod som arrangör, 2013, lämnades ett underskott på 25 miljoner och Svenska Ishockeyförbundet tvingades gå till banken för rädda den fortsatta verksamheten.
På fredag, 9 maj, släpp pucken för det 12:e mästerskapet genom tiderna på svensk is. VM-general, vid sidan av rinken, är smålänningen Tony Wiréhn, 65 år, uppväxt i Bodafors ett tennisfäste och hemvist för Birger ”Bragd-Birger” Andersson och Pelle Hjertqvist.
Och visst, Wiréhn har varit generalsekreterare på Svenska Tennisförbundet men nu är hans uppgift att få debit och kredit att gå ihop, och försöka få så mycket intäkter som möjligt.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
Hans karriär är en dröm för åtskilliga ungdomar med förhoppningar om ett likadant genombrott. 19-åriga Lucas Bergvall fick chansen och tog den också via 45 framträdanden under första säsongen i Tottenham och ett nytt kontrakt. Avtalet innebär att han blir kvar i London till och med 2031 med förbättrade villkor.
Han har gjort succé , men saknades i Tottenhams Europa League-trupp mot Bodö/Glimt på grund av en skada. Nu bekräftar Tottenhams tränare Ange Postecoglou att Bergvall troligtvis blir borta resten av säsongen.
– Han har sträckt ledbanden i fotleden. Skadan är allvarlig.