Orkar fotbollsfansen med alla jätteaffärer?
Det finns många bra teorier i marknadsföring som kan användas på fotboll, men det är svårt att bestämma någon särskild som förklarar det ”Spanska undret”. Analysen förenklas inte av en dålig transparens dvs brist på insyn och tillförlitlig data. Barcelona har liksom Real Madrid en årlig intäkt på omkring 7 miljarder svenska kronor.
Visst hjälper det att just dessa klubbar tills nyligen hade två av världens bästa målgörare och vinstmaskiner: Messi och Ronaldo (som släpptes till Juventus) - men 7 miljarder är ändå ett ofattbart stort belopp. Det handlar ju ytterst om att skicka ett stycke läder in i en målbur.
Nu tycks dessa två stora fotbollsklubbar få sällskap av en tredje, nämligen Atletico Madrid, som liksom övriga toppklubbar sedan en tid fått vara med och dela på miljonerna från de spanska TV-rättigheterna.
Märklig fördelning av TV-pengar
För några år sedan tog La Liga över kontrollen av mediaavtalen vilket har missgynnat klubbar utanför de två stora. Den nya regeländringen verkar ha utjämnat intäktsskillnaderna mellan klubbarna och minskat dominansen från Barcelona och Real Madrid.
Men visst finns det fortfarande stora olikheter. Matchintäkterna beror till stor del på storleken på respektive arena: Barcelonas Nou ’Camp tar ca 100 000 åskådare. Real Madrids arena, Santiago Bernabéu kan ta emot omkring 85 000 åskådare. De två minsta klubbarenorna i La Liga är Eibar som rymmer 7 000 personer medan Girona har en maxpublik på 13 500.
Är det lämpligt att bara två eller tre klubbar ska kunna dominera en fotbollsliga så till den grad? Och, visst är det spänning och glädje i jämna derbyn, som på stora arenor skapar klara intäktsfördelar.
Senast på 90-talet dominerade i Allsvenskan de tre Stockholmslagen Djurgården, AIK och Hammarby, som belade toppplatserna under lång tid. Klubbarna drog mycket publik just på grund av att det var jämnt i toppen.
Klokt att titta på USA
Riktig obalans säger många skapas av två faktorer - löner’ och transfers/övergångar. Men nya spelare utgör samtidigt de mest spännande momenten för publik och fans. Jag menar att dessa faktorer utgör riskfaktorer för sportens framtid.
En snabb blick på USAs franchisesystem visar att inga transferbelopp av den storlek som gällde exempelvis Neymar förekommer i USA. Även lönerna är där strikt reglerade. USA:s franchisesystem är förvisso olikt det europeiska men ändå bör det vara klokt att titta på USA och se möjligheter istället för begränsningar för att hitta lösningar på de bekymmer som vi har i Europa med skenande löner och transfersummor.
Mer obalans skapas då de stora spanska klubbarna har en benägenhet att köpa de lovande unga talangerna från småklubbarna på samma sätt som i Tyskland där Bayern München dominerar den tyska spelplanen.
Suppoern betalar 1400 kr/mån
Varifrån kommer pengarna frågar sig den vetgirige. TV- rättigheterna, javisst, men förutom TV kommer stora pengar även via reklam, sponsorer, försäljning av tröjor, kepsar (allt benämnt merchandising) etc.
Jag går över till min granne Olle och tittar på Champion League- matcherna. Olle betalar 1400 kronor per månad för Viasat, Eurosport etc. Men dessa intäkter kan väl inte räcka för att köpa spelare?
En stor intäktskälla är försäljningen av matchtröjor. Real Madrid har lanserat ett nytt matchställ. En mer kontroversiell rosa skapelse som ska användas på bortaplan. För första gången någonsin ska Real Madrid spela med en rosa bortatröja. Historiskt sett har kungaklubbens tidigare bortatröjor varit blåa, svarta eller lila.
Real Madrids nya skjortställ designat av Adidas, RMs globala sponsor, diskuteras under våren 2018 . Vem har tagit initiativ och varför? Är det en s k produktdifferentiering? Hur märkvärdigt är det och hur ser kalkylen ut?
Många års forskning
Det är knappast så att Ronaldo trivdes bättre i en rosa skjorta med vita trådar. En annan image blir det definitivt, det har professor Greyser vid Harvard Business School fastställt efter många års forskning. Han hävdar att händelser och rykten samt därefter uppfattade anseenden adderas och lagras.
Detta blir s.k. ryktesreserver (sk ’reputational reservoires’) och utgör goda tillgångar för Real Madrid och Barcelona och som bidrar till intäktsförstärkningen.
Så klart undrar man om det i marknadsföringen finns några ’osynliga intäkter’? RM ägs inte som Manchester City av oljeshejker, som synes ha oändliga resurser, utan av 100 000 medlemmar.
Medlemskap för 1 000 euro
Min spanske Real Madrid-vän betalar 1 000 euro årligen för medlemsskapet och får då en biljett till hemmamatcherna. Barca har enligt UEFA 144 756 medlemmar. Båda klubbarna (Barca och RM) är medlemsägda, som de svenska, men antalet medlemmar i de svenska klubbarna är blygsamt!
Att media och sponsorintäkter hänger ihop vet vi men exakt hur är ofta oklart. Qatar Airways var under sju-åtta år sponsor för Barcelona men har nu ersatts av e-handelsföretaget Rakuten, som är Japans svar på Amazon och Alibaba. Rakuten betalar cirka 550 miljoner kronor årligen under fyra år, enligt medieuppgifter. RM har Förenade Arab Emiraten som tröjsponsor samt en lång rad andra sponsorer.
” Den omöjliga transfern”
Men det finns flera synliga intäktsposter - som att sälja spelare. Barcelona fick ju ett tillskott i kassan genom försäljningen ava Neymar till PSG i den så kallade ”omöjliga transfern” från i fjol då PSG accepterade den overkliga prislappen på Neymar och la upp 2,2 miljarder kronor. (men visst han kostade ju att köpa också).
Den påstådda prislappen på 6,9 miljarder kronor för Messi som RM skulle vara beredd att betala är väl möjlig för oljemiljardärna men för klubbar med hundra tusen medlemmar?
För fotboll är det viktigaste strategiska beslutet att skaffa bra spelare. Det kan göras på två sätt: genom egen utveckling eller genom att köpa spelare. Den egenutvecklade Lionel Messi rapporteras tjäna årligen 700 miljoner SEK och Neymar 600 miljoner. Men dessa uppgifter varierar i media. Löner, bonus etc speglar en närmast obefintlig transparens.
Kan systemet bara rulla på?
Orkar den globala fotbollspubliken och alla andra intressenter att acceptera dessa belopp i framtiden? Det tycker jag är den strategiska frågan som FIFA bör arbeta med. Det görs förmodligen! Den övergripande frågan blir då om fotbollens populäriteten kommer att bestå för alltid? Är fotboll den eviga vinstmaskinen för några få toppklubbar?
Mest lästa just nu
Ekonomiska fördelningsfrågor, samt den demokratiska processen, var i fokus vid fotboll-Sveriges unika distriktskonferens på Arlanda i helgen. För första gången möttes de 24 distrikten utan närvaro av SvFF-representanter. Ordföranden Fredrik Reinfeldt och hans stab hade inte bjudits in.
Mötesordförande var Ola Johansson, Gästrikland, och han vill tona ned frånvaron av SvFF
Planerna på en omfattande revidering av arenor och hallar för idrott i Malmö är högaktuellt. Malmö stadion från 1958 rivs och ersätts av en ny stadion för fotboll och friidrott med plats för 8 000 åskådare, kostnadsberäknad till 538 miljoner kronor och som planeras att kunna användas tidigast våren 2029. Dessförinnan påbörjas bygget av en ny multisportarena på stadionområdet där gamla Malmö stadion rivs under 2025-26.
Löpning & livet, en av Sveriges största podcasts inom sport, går in som svensk mediapartner för Broloppet 2025. Ett unikt evenemang, som förväntas bli ett av Nordens största löparevenemang 2025, markerar även 25-årsjubileet av Øresundsbron och ska genomföras den 15 juni, med start i Köpenhamn och målgång i Malmö.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
För andra året i rad låter kafferosteriet Löfbergs 50 värmländska föreningar dela på en halv miljon kronor.
Utan att de har gjort något speciellt just nu, utan därför att föreningarna finns, det räcker som skäl
Flera sådana företag och fler liknande initiativ, vore öänskvärt.
nya 100 000 kronor går till prenumeranten Sofia Thuvesson – och en likadan summa till Floby VK efter en ny dragning av JOYNA från ideella Folkspel.
– Allvarligt? Det är ju en fantastisk nyhet. En jätteviktig extra inkomst för oss, säger föreningens ordförande Denny Walthersson.
Svenskt föreningsliv har miljoner skäl att tacka Jonas Klavberg, 56 år, och nära förknippad med innebandy laget Warbergs IC, fyra SM-guld, det senaste erövrat 2008 och med tre segrar i Europacupen.
Som it-entusiast insåg Jonas Klavberg först av alla hur media- landskapet och rättighetsfrågor var under förändring.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Skriv kommentar