"Det förstör stämningen"
Det är inte lagligt i Sverige att sätta eld på bengaler. Den förre polischefen Björn Eriksson utredde bengalfrågan men förslagen (i SOU 2013:19) gick inte igenom utan ansågs alltför besvärande för fansen.
Jag minns hur bänkgrannen från matchen muttrade: ”Polisen vill inte gå in på arenan och åklagarna gör inget. Inte heller klubbarna. Och UEFA kan bara ställa förbund till svars”.
Mn vad är vitsen/vinsten?
Men, vad är egentligen vitsen/vinsten med bengaler och vem uppskattar rök och eld? Alla hade vi kommit för att se en match. Nu fick vi se dimma.
Och varför fanns det inga bengaler då Malmö spelade i Champions League mot PSG eller Real Madrid? Pyroteknik är lika förbjudet i Champions League och Europe League men där gäller nolltolerans dvs upptäcks en bengal på matcher inom EM och UEFA bötfälls de ansvariga.
Det är många skilda aktörer som skapar värde på en fotbollsmatch. Som publik, spelare, domare, funktionärer, förbundets representanter, klubbfunktionärer, sponsorer med flera. Via var och en av dem och även tillsammans uppstår ett värde.
Men skilda grupper har skilda uppfattningar av värde. Den yttersta frågan är om de kan sammanjämkas?
Spelarna vill slippa
Sponsorerna, likaså den stora majoriteten åskådare (mer än 90 procent enligt vissa undersökningar) och klubbledningarna vill inte förknippas med bråk och dålig image. Men precis det är resultatet av pyrotekniken. Och klubben kan eventuellt tvingas böta.
Tycker spelarna det är bra? Knappast, då de måste stå och vänta och värma upp flera gånger och försöka ladda om.
Men varför har inte fenomenet bara försvunnit med så många missnöjda?
Jo, det finns människor som tycker att det är stämningsfullt.
Fem avgörande frågor
Låt oss sortera ut fem frågor kring bengalfrågan:
1. Törs inte Svenska Fotbollsförbundet, SEF och klubbarna se till att lagar efterföljs? Vad är deras jobb? Jo, förbundet ska bevaka och samverka med UEFA. Förbundet är ytterst ansvarigt för all fotboll i Sverige och har centralt ungefär 110 anställda. Vilken kompetens har de? Vilka riktlinjer har förbundet utfärdat till SEF och klubbarna för att identifiera de som bryter mot lagarna och vidta alla åtgärder som syftar till att ställa dem inför rätta? Inte minst, stänga av dem från klubbens egna matcher. Ordföranden Karl-Erik Nilsson (”vi är en stor familj”) har sagt i pressen att han ska tillsätta en kommitté.
2. Hur kommer bengalerna in på arenan? De är små och lätta att ta med. Inte större än cigarrer. Raketer har hittats i barnvagnar (med barn i), sänts in med posten eller med UPS eller mellan matcherna grävts ned och gömts innanför grindarna.
3. Hur ska klubben hinna ta in och visitera åtskilliga tusen åskådare? Det arbetet har hemmaklubben ansvaret för under stark tidspress. Funktionärer har svårt att visitera en supporter på känsliga ställen vilket gör att de som vill kan lätt gömma ’cigarrerna’ i just underkläderna.
4. En allsvensk klubb måste alltså visitera, vilket kostar och de måste betala. Det kostar att utbilda personer som ska visitera. En vanlig match kräver cirka 60 publikvärdar och 20 ordningsvakter. Ett derby kräver 500 värdar och ordningsvakter.
5. Ett villkor för att minska bengaleldandet är att visitationen blir mer effektiv. Regelverket har ändrats sen 2015, klubben kan inte krävas på böter om allt rimligt jobb är gjort. Men min fråga är - ingår det i begreppet ”allt som varit rimligt” att identifiera de som bryter mot lagen, hjälpa polisen att lämna bevis till åklagare och stänga av huliganerna från klubbens egna matcher?
Tidigare fick klubbarna betala böterna till Svenska Fotbollsförbundet. Numera bötfälls i princip ingen. Men vad hände med de samlade boten som någon instans kammade hem?
Fansens perspektiv
Då Hammarby i höstas spelade sin match mot AIK hade Nanne Bergstrand hutat åt fansen då Hammarby-spelaren Erik Israelsson låg livlös i AIK:s mål. Mot Åtvidaberg i en senare omgång hade fansen en banderoll text riktad mot Bergstrand med ”Sköt laget på planen och lägg dig inte i, vi sköter läktaren”.
Är det möjligt att fansen äger läktaren? Har det gått så långt?
Många tycker att man tar alltför stor hänsyn till fansen. Våldsbenägenheten har kommit de senaste decennierna och många hävdar att bengalerna hänger samman med huliganismen.
Bengalerna skapar olycksrisker. I oktober träffades en 2-åring av en brinnande bengal. Det är ytterligare ett bevis på att bengalerna måste bort.
”Låt han dö” som fansen skränade när livlöse Erik Israelsson låg där. Det fick också passera. Reaktionerna och protesterna är få. Mycket får passera och fortsätta.
Atmosfär översätts olika
Klubbarnas marknadsföring går ut på att precisera målgrupper och gynna dem eftersom det påverkar de ekonomiska förutsättningarna. Det inkluderar sponsorer, media samt övriga aktörer som skapar det sammanhängande värdet.
Fansen är också en målgrupp.
Att etablera ett uthålligt flöde av pengar som bygger på marknadsaktiviteter på arenan men även utanför arenan är nyckeln till en förbättrad ekonomi. Marknadschefens skilda aktiviteter ska skapa en god atmosfär som leder till vitalitet och som i toppfotboll innebär en god ”match day- intäkt”.
Vi vet att fotboll föder lojalitet och känslor som varierar från en mild underhållning till aktioner av värsta våld. En fotbollsmatch kan ses som en artificiell teater av emotioner. En god atmosfär har blivit viktigare med tiden.
Många besökare förknippar en god stämning med klacken, dvs de lojala supportrarna med billigare biljetter, sång, tifon m m. Bekymret är att andra besökare förknippar bengaler med dålig atmosfär och bekymmer.
Ska klacken få dominera?
Sortering av problemen igen:
Problem 1: ska klackens agerande, som är olagligt, få dominera övriga besökarnas upplevelser?
Problem 2: Är det dåligt med innovationsförmågan? Bengaler är ju förbjudet men det kanske finns en annan slags bengal.
Problem 3: Hur kan klubbar kolla vilka som kommit in på arenan?
Men polisen verkar inte vilja ingripa med risk för kaos som följd. De vill ha mindre ansvar då arbetet på arenan drar resurser och kostar pengar för samhället. Och polisen tycker givetvis att det är bättre att ha huliganerna bråkande inne på arenan än ute på stan.
Kanske vi får en typisk svensk lösning med medbestämmande och att alla enas om ett gemensamt värde. Polisen, fans, klubbar, brandkåren, ja alla...
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Om ett år kommer Lidköping, bandyorten nummer ett, både publikt och sportsligt, att stå som värd för världsmästerskapen i bandy.
I Vänerland har det vid flera tillfällen varit Vänersborg som välkomnat bandyvärlden. När det spelades enstaka VM-matcher i ”Lidköping” under -60- och ,70-tal har det aldrig varit någon publikrusning. Då uppstod talesättet ”folket älskar Villa, inte bandy”.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.