Kvinnor lockas allt mer till motorsport

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svensk motorsport vill vara en idrott för alla. För alla åldrar, för stadsmänniskor och landsbygdsbor, för motionärer och elit – och inte minst för både män och kvinnor, på olika sätt såväl nationellt, regionalt som lokalt, ambitionen är att öppna upp sporten, men det är lång väg att gå och det är också en väg som inte är helt utan hinder. Precis som i vårt framgångsrika arbete med hållbarhet, säkerhet och utbildning, så finns det många fördomar kring sporten och dess lämplighet för båda könen 

En kvinna som spätta - det kanske vanligaste i motorsammanhang.Men nu lockas allt flera kvinnor, visar fakta från Svemo. Mikaela Åhlin-Kottulinsks seger i STCC, visar också att kvinnor är på frammarsch inom bilsporten.

r

 

Vårt arbete måste alltså ske på två fronter. Dels måste vi informera om att motorsport är en alldeles utmärkt sport för kvinnor, och dels måste vi se till att verksamheten på främst klubbnivå erbjuder möjligheter för kvinnor att utöva sporten. Fler måste upptäcka att det knappast finns ett roligare sätt att få motion och att öva motorik och kontroll.

Allt fler kvinnor

Sett till Svemos totala medlemsantal, är det cirka 16 procent av våra medlemmar som är kvinnor (RF, 2017). Ser vi däremot på andelen utövare, så ligger den avsevärt lägre. Knappa 6% av utövarna (d v s licensinnehavare) är kvinnor. 

Andelen utövare ökar visserligen, men relativt sett i ganska liten omfattning. Enligt SCB utövar de flesta kvinnor en idrott för att hålla sig i form. Den näst största anledningen är att idrotten ska vara rolig. Åter, det är det alltså fördomarna som är det största hindret för att locka kvinnor till våra sporter. 

För vi vägrar tro att kvinnliga idrottare och motionärer är rädda för fysisk ansträngning, eller upplever att motorcykelsport inte är rolig. 

Inom förbundets centrala och regionala delar jobbas det aktivt med att erbjuda verksamhet speciellt riktat till kvinnor. Läger för enbart kvinnliga förare finns i många av våra grenar. 

Ambitiösa föreningar

Det märks tydligt att de är uppskattade, och antalet intresserade och anmälda ökar hela tiden. Vi har också lyckats ganska bra inom elitverksamheten, och har idag flera duktiga tjejer i exempelvis enduro, snöskoter, motocross och dragracing. 

En bidragande orsak till denna förändring är att våra sektioner i allt högre grad jobbar med frågan om hur vi får fler tjejer till vår idrott.

Även klubbarna har nu börjat erbjuda speciell verksamhet för tjejer. Det gäller för de flesta av våra sporter. En starkt bidragande anledning tror vi är att fler kvinnor engagerar sig som ledare i klubbarna, och då blir det naturligt att locka fler tjejer till verksamheten. 

Kvinnor upptäcker

I de flesta fall handlar det om att få kvinnor att upptäcka hur roligt det är att köra motorcykel. Här har vi i Svemoen samsyn och delar erfarenheter med en av världens största motorcykelorganisationer för ”gatåkare”, SMC. Deras arbete går i hög grad ut på att få fler kvinnor att ta körkort för motorcykel, vår målsättning är att få fler kvinnor att upptäcka vilken fantastiskt kul motion som motorcykelåkande innebär. 

I vilken ände som kvinnor sedan tar steget in i motorvärlden är egentligen oväsentligt för våra organisationer. Fler kvinnliga förare vill vi båda ha!

Internationellt är situationen ganska lik den i Sverige. Visst finns det speciella tävlingsklasser för kvinnor i de flesta grenar, men andelen utövare är även internationellt sett låg. Kvinnliga förebilder finns, men de är mest kända för de redan frälsta. Vi tror att Sverige och Norden i hög grad kan gå i bräschen för att öppna upp sporten i högre grad. Om inte annat så skulle Sverige internationellt ha stor chans att ta än fler medaljer i mästerskap om vi ökar antalet kvinnor och säkerställer en bred elit. Vilken sponsor blir först att satsa på att bygga upp denna verksamhet? Uppmärksamhet och varumärkespåverkan för en aktiv sponsor skulle bli enorm!

De ser motorsport på tv!

Vi vet att andelen kvinnor som följer våra sporter är mycket hög. Vissa siffror visar att andelen tittare på motorsport i TV ligger så högt som mellan 35 och 40 procent. På arenorna lite lägre. Vi vill ha in dem i klubbarna, vi vill ha ut dem på banorna och vi vill ha fler kvinnliga förebilder inom motorcykelsporten. Så snart det bara går!

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).

- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.

En entusiast och eldsjäl i samma person. Och han snackar inte bara utan får saker och ting gjorda. En Lars Månsson skulle det finnas lite varstans, då blev mycket uträttat. Han har svarat för ett enastående arbete i  Arvika. 

Lars har förverkligat idén om ”Arenan” och den blir nu till modell för varenda kommun i Sverige. Så bra är det bakomvarandet tänket och nyttan med skapelsen.

Han är SHL-ishockeyns högst avlönade svenske spelare.  Skatteverkets siffror  avslöjar att Färjestads forward Marcus ”Lilliz” Nilsson, 33, år, redovisade en taxerad inkomst på 3 279 800 kr, taxeringsåret 2022. 

Santidigt sprider sig en osäkerhetsfaktor bland SHL-klubbarna och allmänt inom idrotten. Våldsutvecklingen i samhället påverkar alla och risken för attentat har ökat.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel  tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett  ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos  27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska  erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.

Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med att ge ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar. 

– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne. 

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen