Snöskoter framgångsrik som få andra sporter

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

I Sverige finns mer än 170 000 snöskotrar registrerade. i stora delar av Sverige är det mer naturligt att köra skoter än att ha egen bil. Trots detta imponerande antal skotrar har bara knappt 250 förare valt att ta ut licens för snöskoter hos Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svemo. Nu sker en stor förändring. skriver Håkan Leeman.

Svensken Daniel Bodin under Winter X Games 2008 i Buttermilk Ski Area, nära Aspen, Colorado, USA. Foto: AP Photo/Nathan Bilow

Den nuvarande situationen är egentligen en följd av att snöskotersporten under lång tid blivit alltmer elitinriktad. Denna satsning har i sig varit framgångsrik och Sverige är idag världsledande i skotercross. Vi arrangerar de flesta VM-tävlingarna, ett antal andra skoterevenemang av världsklass och har de senaste fyra åren tagit samtliga VM-guld på både dam- och herrsidan. En av Sveriges mest framgångsrika idrotter helt enkelt.

Men ”elitiseringen” har också ett pris. Som i många andra idrotter drivs snöskotersporten av ideella krafter, som helt enkelt inte orkar med såväl bredd- som elitsatsningar. Belastningen på Svemos ideella snöskotersektion är, och har varit, hög. I tillägg utövas den största delen av verksamheten i mellersta och norra Sverige, med långa avstånd och logistiska utmaningar, vilket ytterligare försvårar det ideella engagemanget.

Fördubbling av medlemmar

Svemo har i sina övriga grenar på ett framgångsrikt sätt ställt om verksamheten genom att se över organisation, hindrande regelverk och strukturer för att locka de motionsåkare som i många fall finns utanför idrottsrörelsen.

Detta har inneburit en fördubbling av antalet medlemmar och en fördubbling av antalet licenser under de senaste åren. Här har starka och flexibla sektioner varit nyckeln, tillsammans med förstärkt personellt stöd och en ändrad inriktning från nationellt håll. Motorcykelträning och –tävling erbjuder unika möjligheter till rolig och givande motion, som kan utövas efter egna resurser, förmågor och kunskaper. Samma förutsättningar borde därmed också gälla för snöskoter.

För att styra om verksamheten inom snöskoter, har Svemo därför beslutat att tillsammans med Distriktsidrottsförbunden (DF/Sisu-d) i Norr- och Västerbotten skapa ett tillväxtprojekt för att kraftigt öka antalet klubbar, förare och medlemmar i sporten.

Ett tydligt och övergripande mål är att vi med en breddverksamhet ska kunna attrahera nya utövare samt utövare som idag bedriver träning och tävling utanför Svemo och den organiserade idrottsrörelsen. Detta är också helt i linje med den övergripande strategin för RF:s medlemmar och de till strategin kopplade målsättningarna mot år 2025 – det som populärt brukar kallas ”från triangel till rektangel”.

Engagerar turismen

Distriktsförbund och i Norr- och Västerbotten är centrala i detta arbete. I vart och ett av de distrikten kommer det att anställas en projektledare som ska utveckla nya tränings- och tävlingsformer med inriktning på bredd och motion. I tillägg ska projektledaren med DF/Sisu-d resurser också jobba mer aktivt med föreningsutveckling för Svemos klubbar. Arbetet för projektledarna ska inte heller vara begränsat till de distriktenen. Tvärtom, de ska kunna göra insatser på annat håll, bara det gäller snöskoter.

Projektet involverar dessutom andra aktörer utanför idrottsrörelsen. Snofed, Sveriges Snöskoterägares Riksorganisation, är involverade liksom turistorganisationer regionalt och lokalt. Målet är dessutom att engagera branschen och andra kommersiella aktörer för att skapa affärsmässighet i delar av projektet.

Rejäl satsning

Sammantaget gör Svemo och RF/Sisus distrikt en rejäl satsning – både ekonomiskt och organisatoriskt – på snöskoter och breddidrott. Den moderna snöskotersporten ska kombinera det ideella med det kommersiella; det lokala med det regionala; bredd med elit; utövare med andra intressenter.

Svemo kommer heller inte att dra ner på sin framgångsrika elitsatsning, utan breddar helt enkelt sitt erbjudande mot nya och nygamla grupper – allt för att skapa en större, mer attraktiv och mer anpassad idrott. Vi vill helt enkelt ge fler möjligheten att ta del av en fantastiskt rolig sport!

Håkan Leeman

Ordförande Svemo

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.