Varför har motorsport så få sponsorer?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Motorsport har många fördelar för sponsorer, men i Sverige är företagen minst sagt svårflörtade vad gäller aktiva sponsorskap knutet till motorsport på central nivå. Förutom branschföretag och ”närmast sörjande” är nationella sponsorer få och på en relativt sett låg nivå sett till insats och engagemang. 

Tyvärr tror jag att detta främst beror på fördomar, okunskap och tradition och inte på en mer noggrann analys av möjligheter och fördelar. 

Så låt oss titta på motorsportens fördelar och nackdelar som kommersiell plattform.

Vad kan motorsport erbjuda?Fördelarna är många och tydliga:

Motorsport är – precis som exempelvis segling och ridsport – lika mycket en livsstil som en sport. Vi har hängivna utövare som tillsammans med familjen tillbringar många av årets helger på motorbanor av olika slag. 

Sporten är stor. Motorcykel- och snöskoterförbundet har mer än 160 000 medlemmar, Bilsport runt 85 000, Flygsport strax över 60 000 och Racerbåt över 1 000. 

Det finns gott om kärnvärden att utnyttja. Fart, action, mekanik, trafikvett, kamratskap, familj, taktik, etc. Eftersom association är en allt viktigare ingrediens i utnyttjandet av sponsorskap, så borde detta attrahera mer än det gör idag.

Även aktiveringen är tacksam att jobba med. Att sitta med i en rally- eller racerbil, att åka båt i över 60 knop, att hoppa fallskärm eller att köra motorcykel i skogen är bara några exempel på kundvårdande möjligheter.

Publikmässigt är sporterna stora. Speedway är Sveriges tredje största publiksport efter fotboll och ishockey, med ett snitt på över 3 000 åskådare på matcherna. Motorsporterna är också de grenar som genererar flest tittare under SM-veckan (vinter och sommar).

Köpstark målgrupp

Sporterna är också spridda över hela landet, och är i mångt och mycket landsbygdssport. Engagemanget utanför storstäderna är det möjligen bara golfklubbar och fotbollsklubbar som kan konkurrera med.

Utövare och medlemmar är köpstarka. Sporterna är relativt kostsamma, och i de flesta fall betalas detta ur egen eller familjens ficka. Målgruppen äger oftast sitt eget hus och har en väldigt god ekonomi. Andelen småföretagare är mycket stor.

Internationellt är motorsport gigantiskt. Både Formel 1 (bil) och MotoGP (MC) är bland de 5 största TV-händelserna årligen. Internationellt är också sporterna attraktiva för större företag på ett helt annat sätt än i Sverige. 

Varför lockar inte motorsport fler?

Så vilka nackdelar finns det då med sponsorskap av motorsport. Frågar man företag så grundar sig motståndet i några olika faktorer: Det anses inte bra för miljön (vilket modern forskning tvärtom visat att det är); det är en sport med risker (vilket i och för sig stämmer men ingen av sporterna är bland de farligaste inom RF); det är lite exponering i TV (men ändå mer än många sporter som attraherar stora nationella sponsorer); målgruppen är inte attraktiv (men är större i vuxensegmentet än de stora barnidrotterna). Men som jag skrev ovan – tradition, fördomar och okunskap är nog de egentliga nackdelarna.

Många möjligheter till kreativ sponsring

20 procent kvinnor

Låt mig avslutningsvis ge några förslag på hur en (eller flera) sponsor(-er) kan skapa en egen plattform inom motorsport

Fler kvinnliga utövare: Generellt är andelen kvinnliga utövare färre än 20 procent. Samtidigt blir de som prövar precis lika bitna som sina manliga kollegor. Men vi behöver antagligen tänka lite annorlunda för att attrahera fler kvinnor. Här kan ett samarbete med ett eller flera företag som vill verka för jämställdhet verkligen få positiv press och göra skillnad.

Satsning på eldrift: Inom alla fyra förbunden (nationellt som internationellt) arbetar man aktivt med att ersätta förbränningsmotorer med eldrift. Främst för att sänka ljudnivån vid träning och tävling och för att få bort avgaser. Motorsport är ett skyltfönster och en testverksamhet för vanlig trafik, så den associativa effekten för en sponsor kan bli stor.

Satsning på teknik och mekanik: Idag är intresset för teknik och mekanik krympande, och att ge sig in under huven på en bil är idag för en amatör inte ens tillrådligt. Sverige har i lång tid varit ett land där teknisk kunskap skördat stora framgångar, men möjligheterna att ta tillvara på människors tekniska intresse blir allt färre. Här kan motorsport verkligen vara en tillgång och en möjlighet att skapa ett intresse för teknik.

Trafiksäkerhet: Många anställda i stora och små företag tillbringar tid i bilen. Antingen i arbetet eller på väg till och från arbetsplatsen. Olyckor på vägarna kan på många sätt bli kostsamma – både för den enskilde och för företaget. Att kunna hantera ett fordon (bil eller MC) på ett trafiksäkert sätt minskar risken för medarbetarna och kostnaderna för företagen.

Bang for the Buck!

Att gå dit få andra har gått är oftast en bra strategi inom kommunikation och marknadsföring. Och har du läst så här långt, och ändå tänker att det finns säkrare alternativ för företagets sponsring, så fråga dig gärna vad värdet är av att sticka ut och göra något nytt och annorlunda gentemot konkurrenterna. Det gäller givetvis också andra sporter och verksamheter än just motorsport. För det som gör skillnad är att antingen göra nya saker eller att göra saker på nytt sätt. Speciellt inom sponsring och kommersiella samarbeten.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Örebro Hockey Koncern, med SHL-laget Örebro HK, redovisar ett ekonomiskt plus på tre miljoner kronor för säsongen 2023-2024.  Nettoomsättning uppgick till 153,5 miljoner, nytt rekord, att jämföras med säsongen 2022-2023, 143 miljoner kronor.

Säsongen var, milt uttryckt, jobbig för föreningen. I play off föll laget mot Luleå i åttondelsfinal, 1-2 i matcher, men det var inte på isen som laget skapade rubriker. 

Huvudtränaren Johan Hedberg, ny för säsongen, sparkades tidigt och sportchefen Niklas Eriksson klev ned i båset. Vd. Mikael Johansson föll i onåd hos styrelsen och skickades brutalt iväg efter sju års arbete.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

En golfhelg framförTV:n är högaktuell och angelägen för åtskilliga svenskar. 
I synnerhet när Tige r Woods är tillbaka och tre svenskar också står beredda. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.