Varför har motorsport så få sponsorer?
Motorsport har många fördelar för sponsorer, men i Sverige är företagen minst sagt svårflörtade vad gäller aktiva sponsorskap knutet till motorsport på central nivå. Förutom branschföretag och ”närmast sörjande” är nationella sponsorer få och på en relativt sett låg nivå sett till insats och engagemang.

Tyvärr tror jag att detta främst beror på fördomar, okunskap och tradition och inte på en mer noggrann analys av möjligheter och fördelar.
Så låt oss titta på motorsportens fördelar och nackdelar som kommersiell plattform.
Vad kan motorsport erbjuda?Fördelarna är många och tydliga:
• Motorsport är – precis som exempelvis segling och ridsport – lika mycket en livsstil som en sport. Vi har hängivna utövare som tillsammans med familjen tillbringar många av årets helger på motorbanor av olika slag.
• Sporten är stor. Motorcykel- och snöskoterförbundet har mer än 160 000 medlemmar, Bilsport runt 85 000, Flygsport strax över 60 000 och Racerbåt över 1 000.
• Det finns gott om kärnvärden att utnyttja. Fart, action, mekanik, trafikvett, kamratskap, familj, taktik, etc. Eftersom association är en allt viktigare ingrediens i utnyttjandet av sponsorskap, så borde detta attrahera mer än det gör idag.
• Även aktiveringen är tacksam att jobba med. Att sitta med i en rally- eller racerbil, att åka båt i över 60 knop, att hoppa fallskärm eller att köra motorcykel i skogen är bara några exempel på kundvårdande möjligheter.
• Publikmässigt är sporterna stora. Speedway är Sveriges tredje största publiksport efter fotboll och ishockey, med ett snitt på över 3 000 åskådare på matcherna. Motorsporterna är också de grenar som genererar flest tittare under SM-veckan (vinter och sommar).
Köpstark målgrupp
• Sporterna är också spridda över hela landet, och är i mångt och mycket landsbygdssport. Engagemanget utanför storstäderna är det möjligen bara golfklubbar och fotbollsklubbar som kan konkurrera med.
• Utövare och medlemmar är köpstarka. Sporterna är relativt kostsamma, och i de flesta fall betalas detta ur egen eller familjens ficka. Målgruppen äger oftast sitt eget hus och har en väldigt god ekonomi. Andelen småföretagare är mycket stor.
• Internationellt är motorsport gigantiskt. Både Formel 1 (bil) och MotoGP (MC) är bland de 5 största TV-händelserna årligen. Internationellt är också sporterna attraktiva för större företag på ett helt annat sätt än i Sverige.
Varför lockar inte motorsport fler?
Så vilka nackdelar finns det då med sponsorskap av motorsport. Frågar man företag så grundar sig motståndet i några olika faktorer: Det anses inte bra för miljön (vilket modern forskning tvärtom visat att det är); det är en sport med risker (vilket i och för sig stämmer men ingen av sporterna är bland de farligaste inom RF); det är lite exponering i TV (men ändå mer än många sporter som attraherar stora nationella sponsorer); målgruppen är inte attraktiv (men är större i vuxensegmentet än de stora barnidrotterna). Men som jag skrev ovan – tradition, fördomar och okunskap är nog de egentliga nackdelarna.
Många möjligheter till kreativ sponsring
20 procent kvinnor
Låt mig avslutningsvis ge några förslag på hur en (eller flera) sponsor(-er) kan skapa en egen plattform inom motorsport
Fler kvinnliga utövare: Generellt är andelen kvinnliga utövare färre än 20 procent. Samtidigt blir de som prövar precis lika bitna som sina manliga kollegor. Men vi behöver antagligen tänka lite annorlunda för att attrahera fler kvinnor. Här kan ett samarbete med ett eller flera företag som vill verka för jämställdhet verkligen få positiv press och göra skillnad.
Satsning på eldrift: Inom alla fyra förbunden (nationellt som internationellt) arbetar man aktivt med att ersätta förbränningsmotorer med eldrift. Främst för att sänka ljudnivån vid träning och tävling och för att få bort avgaser. Motorsport är ett skyltfönster och en testverksamhet för vanlig trafik, så den associativa effekten för en sponsor kan bli stor.
Satsning på teknik och mekanik: Idag är intresset för teknik och mekanik krympande, och att ge sig in under huven på en bil är idag för en amatör inte ens tillrådligt. Sverige har i lång tid varit ett land där teknisk kunskap skördat stora framgångar, men möjligheterna att ta tillvara på människors tekniska intresse blir allt färre. Här kan motorsport verkligen vara en tillgång och en möjlighet att skapa ett intresse för teknik.
Trafiksäkerhet: Många anställda i stora och små företag tillbringar tid i bilen. Antingen i arbetet eller på väg till och från arbetsplatsen. Olyckor på vägarna kan på många sätt bli kostsamma – både för den enskilde och för företaget. Att kunna hantera ett fordon (bil eller MC) på ett trafiksäkert sätt minskar risken för medarbetarna och kostnaderna för företagen.
Bang for the Buck!
Att gå dit få andra har gått är oftast en bra strategi inom kommunikation och marknadsföring. Och har du läst så här långt, och ändå tänker att det finns säkrare alternativ för företagets sponsring, så fråga dig gärna vad värdet är av att sticka ut och göra något nytt och annorlunda gentemot konkurrenterna. Det gäller givetvis också andra sporter och verksamheter än just motorsport. För det som gör skillnad är att antingen göra nya saker eller att göra saker på nytt sätt. Speciellt inom sponsring och kommersiella samarbeten.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar