Tystnad och inga avgaser i morgondagens racing
Under lång tid har motorsport varit utsatt för kritik för framför allt ljud och utsläpp av växthusgaser. I vissa fall har det nästan gränsat till förföljelse, där begrepp som ljuddagar och ljudmätningsstandarder har begränsat möjligheterna att utöva sporten.
Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant.

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant.
De internationella motorförbunden FIA (bilsport) och FIM (motorcykelsport) har förståeligt nog lagt stora resurser på att snabba på utvecklingen. Samtidigt är de tillverkarna inte lika entusiastiska.
De elektriska motorcyklar som finns på marknaden kommer ännu inte från de stora märkena, och för att utvecklingen ska få riktig fart krävs att branschens giganter tar steget in i elfordonsbranschen mer aktivt än vad som sker idag.
På bilsidan ser det lite bättre ut, eftersom det i (väst-)världen finns ett tryck från konsumenter vad gäller eldrift.
Kungaklasser i ny banracing
En tävlingsserie som var tidigt ute med att kombinera intresse för racing med elektriska bilar var Formel E. Med en global tävlingskalender, skickliga förare, bra medietäckning och race som avgörs i stadsmiljö.
Mycket har gjorts rätt, och från och med i år kommer teamen dessutom att slippa byta bil halvvägs in i loppet eftersom bilar och batterier utvecklats. I ökad grad kommer också biltillverkare och professionella team in i serien.
Därmed ökar tävlingarnas attraktivitet och mediegenomslag. Prestandan för årets Gen2-bil kommer att ligga på över 330 hästkrafter och en topphastighet runt 280 km/h.
Även på motorcykelsidan kommer de elektriska fordonen starkt. Under årets MotoGP-event lanserar promotorn Dorna i samarbete med FIM en egen klass för elmotorcyklar – MotoE – vid fem av de europeiska tävlingarna på MotoGP-cirkusen. Första loppet sker i maj.
Toppfarten runt 270 km/h.
Samtliga cyklar är från samma tillverkare, och grundtanken är att de vanliga MotoGP-teamen (och till viss del team från Moto2 och Moto3) ska delta i denna serie också. Grundtanken med entyps-cyklar är givetvis att det är förarens och teamens skicklighet som ska vara den avgörande faktorn.
Vad gick snett i Rallycrossen?
Att redan från början säkra de befintliga teamens engagemang borde antagligen FIA ha lagt mer kraft på. Under 2018 togs ett inriktningsbeslut att VM i Rallycross från och med 2022 ska vara helt elektriskt. Detta slogs upp stort i motorvärlden – både i traditionell och social media.
Tyvärr verkar teamen inte ha varit lika entusiastiska, eftersom flera av de stora teamen lämnade VM-serien inför årets säsong. Det finns säkert rationella förklaringar till detta beslut, men i mina ögon tar det lite udden av ett i grunden riktigt strategiskt beslut från FIA.
Vad som kommer att hända med serien fram till 2022 är svårt att sia om, men i dagsläget kan det bli en tävlingsserie på sparlåga.
Synd, eftersom det var en av de internationella tävlingsformer som dels visade bäst tillväxt, och dessutom med flera svenska profiler på startlinjen.
Motorsport i framtida OS
En annan möjlig utveckling som säkert kan få en och annan traditionalist att sätta kaffet i vrångstrupen är en ansökan från FIM att medverka i OS 2024 (Paris).
Tanken är att el-trial ska bli en av de fem sporter som en organisationskommitté kan välja utöver de olympiska traditionella idrotterna.
El-trial uppfyller gott och väl de krav (fokuserat på unga; lika tillgängligt för män som kvinnor; hållbart; spektakulärt, utövas på alla kontinenter; kräver ingen ny infrastruktur) som organisationen ställer på intresserade idrotter. Skulle el-trial väljas ut, blir det premiär för motorsport på OS.
Efter framgångarna för motorsport i X-games, är det inte konstigt att IOC och den franska organisationskommittén sneglar på motorcykelsport. Detta skulle kunna vara en otroligt spännande möjlighet, och ett lyft för all motorsport.
Men elektriska fordon är inte enda möjligheten för motorsport i framtiden. Bränsleceller, vätgas och andra nuvarande och framtida motoralternativ kan säkert vara tänkbara utvecklingar framöver. Dessutom finns problem med elektriska motorer.
Säkerhetsmässigt behöver förbund och arrangörer tänka till och antagligen tänka nytt. Eftersom en elektrisk motor i jämförelse med en förbränningsmotor ger full effekt direkt, så behöver förare lära sig skillnaderna. En fråga blir också om man av just säkerhets- och konkurrensskäl kan tillåta både förbränningsmotorer och elektriska motorer i samma tävlingar? Slutligen kan man också fråga sig om publik och fans fullt ut uppskattar övergången till eldrift.
Ljud är ju trots allt en icke oväsentlig del av upplevelsen vid ett motorevenemang.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt.
I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg
Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.
En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.
Idrottens massmönstringar avlöser varandra. I Göteborg har fotbollens ungdomsturnering Gothia Cup nu avslutats, ett event som sätter staden på världskartan som ingenting annat och vars turistekonomiska omsättning tangerar ett miljardbelopp.
I Jönköping invigdes under söndagen O-ringens, orienteringens överlägsna skyltfönster, den första upplagan redan 1965 med ett budskap som har spridits över hela världen. Med i år cirka 15 000 deltagare, och med sportens unika världsetta, 23 VM-guld, Tove Alexandersson, 34 år, på startlinjen i D 21-klassen, damer elit
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group värvar Jonas Karlsson som med erfarenhet oh rutin som få andra ansluter till Viaplays sportredaktion där han främst kommer att jobba med golf och vintersport.
– Jag är supertaggad, säger Jonas .
I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.
I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm, valts som nummer tre av Chicago.