Tystnad och inga avgaser i morgondagens racing

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Under lång tid har motorsport varit utsatt för kritik för framför allt ljud och utsläpp av växthusgaser. I vissa fall har det nästan gränsat till förföljelse, där begrepp som ljuddagar och ljudmätningsstandarder har begränsat möjligheterna att utöva sporten. 

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant. 

Fullt gaspådrag. Inom motrorsporten finns det ett betydande intresse för att jobb med el i fordonen.

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant. 

De internationella motorförbunden FIA (bilsport) och FIM (motorcykelsport) har förståeligt nog lagt stora resurser på att snabba på utvecklingen. Samtidigt är de tillverkarna inte lika entusiastiska. 

De elektriska motorcyklar som finns på marknaden kommer ännu inte från de stora märkena, och för att utvecklingen ska få riktig fart krävs att branschens giganter tar steget in i elfordonsbranschen mer aktivt än vad som sker idag. 

På bilsidan ser det lite bättre ut, eftersom det i (väst-)världen finns ett tryck från konsumenter vad gäller eldrift.

Kungaklasser i ny banracing

En tävlingsserie som var tidigt ute med att kombinera intresse för racing med elektriska bilar var Formel E. Med en global tävlingskalender, skickliga förare, bra medietäckning och race som avgörs i stadsmiljö. 

Mycket har gjorts rätt, och från och med i år kommer teamen dessutom att slippa byta bil halvvägs in i loppet eftersom bilar och batterier utvecklats. I ökad grad kommer också biltillverkare och professionella team in i serien. 

Därmed ökar tävlingarnas attraktivitet och mediegenomslag. Prestandan för årets Gen2-bil kommer att ligga på över 330 hästkrafter och en topphastighet runt 280 km/h.

Även på motorcykelsidan kommer de elektriska fordonen starkt. Under årets MotoGP-event lanserar promotorn Dorna i samarbete med FIM en egen klass för elmotorcyklar – MotoE – vid fem av de europeiska tävlingarna på MotoGP-cirkusen. Första loppet sker i maj. 

Toppfarten  runt 270 km/h. 

Samtliga cyklar är från samma tillverkare, och grundtanken är att de vanliga MotoGP-teamen (och till viss del team från Moto2 och Moto3) ska delta i denna serie också. Grundtanken med entyps-cyklar är givetvis att det är förarens och teamens skicklighet som ska vara den avgörande faktorn.

Vad gick snett i Rallycrossen?

Att redan från början säkra de befintliga teamens engagemang borde antagligen FIA ha lagt mer kraft på. Under 2018 togs ett inriktningsbeslut att VM i Rallycross från och med 2022 ska vara helt elektriskt. Detta slogs upp stort i motorvärlden – både i traditionell och social media. 

Tyvärr verkar teamen inte ha varit lika entusiastiska, eftersom flera av de stora teamen lämnade VM-serien inför årets säsong. Det finns säkert rationella förklaringar till detta beslut, men i mina ögon tar det lite udden av ett i grunden riktigt strategiskt beslut från FIA. 

Vad som kommer att hända med serien fram till 2022 är svårt att sia om, men i dagsläget kan det bli en tävlingsserie på sparlåga. 

Synd, eftersom det var en av de internationella tävlingsformer som dels visade bäst tillväxt, och dessutom med flera svenska profiler på startlinjen.

Motorsport i framtida OS

En annan möjlig utveckling som säkert kan få en och annan traditionalist att sätta kaffet i vrångstrupen är en ansökan från FIM att medverka i OS 2024 (Paris). 

Tanken är att el-trial ska bli en av de fem sporter som en organisationskommitté kan välja utöver de olympiska traditionella idrotterna. 

El-trial uppfyller gott och väl de krav (fokuserat på unga; lika tillgängligt för män som kvinnor; hållbart; spektakulärt, utövas på alla kontinenter; kräver ingen ny infrastruktur) som organisationen ställer på intresserade idrotter. Skulle el-trial väljas ut, blir det premiär för motorsport på OS. 

Efter framgångarna för motorsport i X-games, är det inte konstigt att IOC och den franska organisationskommittén sneglar på motorcykelsport. Detta skulle kunna vara en otroligt spännande möjlighet, och ett lyft för all motorsport. 

Men elektriska fordon är inte enda möjligheten för motorsport i framtiden. Bränsleceller, vätgas och andra nuvarande och framtida motoralternativ kan säkert vara tänkbara utvecklingar framöver. Dessutom finns problem med elektriska motorer. 

Säkerhetsmässigt behöver förbund och arrangörer tänka till och antagligen tänka nytt. Eftersom en elektrisk motor i jämförelse med en förbränningsmotor ger full effekt direkt, så behöver förare lära sig skillnaderna. En fråga blir också om man av just säkerhets- och konkurrensskäl kan tillåta både förbränningsmotorer och elektriska motorer i samma tävlingar? Slutligen kan man också fråga sig om publik och fans fullt ut uppskattar övergången till eldrift. 

Ljud är ju trots allt en icke oväsentlig del av upplevelsen vid ett motorevenemang.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Deloitte och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har ingått ett samarbete som en förlängning av Deloittes internationella partnerskap The Olympic Partner (TOP).

- Vi delar många egenskaper med den olympiska rörelsen, såsom fokus på personlig prestation och utveckling, hälsa och välbefinnande. Vi har mycket att lära av den kunskap som finns inom SOK och tror att vi med våra kompetenser kan bidra till att utveckla SOK som organisation, stärka den olympiska rörelsen och idrott i Sverige i stort, säger Erik Olin, Country Managing Partner på Deloitte.

Svenska Bandyförbundet har tagit beslutet att Västerås, och inte Uppsala, blir värdstad för SM-finalerna i bandy 2024. Den 15–16 mars  ska dam-, herr- och ungdomsfinalerna avgöras i ABB Arena Syd som är Sveriges största inomhusarena för bandy.

I Uppsala har man svårt att svälja förtreten. Uppgifter gör gällande att kommunen och näringslivet förlorar 25 miljoner på det uteblivna arrangemanget. Ett faktum som smärtar ännu mer då kommunen investerade 5,1 miljoner i evenemanget i fjol.

Far och son Andersson, Dennis och Fredrik, har i dag all anledning att jubla. I beslut i Högsta Förvaltningsdomstolen slås fast att ungdomsturneringar, typ Gothia Cup, fotboll och Partille Cup, handboll, inte ska erlägga resegarantiavgifter. Dennis och Fredrik kan jobba vidare som tidigare – precis som alla andra arrangörer av cuper och turneringar för idrottens unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Vi hoppas att vi har snälla sponsorer, eller att det finns vänliga själar som vill hjälpa oss”, vädjar Lisbeth Larsson, ordförande i Eslövs IK.

Bedragare har länsat handbollsklubbens tillgångar.

Med hjälp av ett kapat bank-id kunde bedragare komma över flera hundratusen kronor från Eslövs IK.

Visst är det ganaka fantastiskt. Ett spelbolag lanserar ett aspel så att idrotten kan förstärka intäkterna. Det är precis vad som sker när Svenska Spel  tillsammans med svensk ishockey introducerardet nya nummerspelet Supportern.Ett  ett digitalt lotteri som ska bidra till nya och viktiga pengar hos  27 föreningar i SHL, SDHL och Hockeyallsvenskan. De ska  erbjuda spelet i samband med ligapremiärerna.

Hanna Stjärne, vd på SVT, är i dag lycklig. Hon avslutade arbetsveckan med atatt kunna g åut med ett besked som glädjer många svenskar. Från och med vinter-OS i Cortina 2026 kan alla följa OS-festen på SVT:s plattformar. 

– Jag är så otroligt glad över att OS-sändningarna flyttar hem till SVT igen. Sport är roligare att uppleva tillsammans och vi ser fram emot att samla Sverige framför många spännande och historiska sportögonblick framöver, säger Hanna Stjärne. 

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen