Tystnad och inga avgaser i morgondagens racing
Under lång tid har motorsport varit utsatt för kritik för framför allt ljud och utsläpp av växthusgaser. I vissa fall har det nästan gränsat till förföljelse, där begrepp som ljuddagar och ljudmätningsstandarder har begränsat möjligheterna att utöva sporten.
Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant.

Många ser därför elektriska fordon som en räddning för motorsporten. Utsläpp av växthusgaser och decibel försvinner, utan att effekterna på motorerna reduceras i nämnvärd grad. Låter nästan för bra för att vara sant.
De internationella motorförbunden FIA (bilsport) och FIM (motorcykelsport) har förståeligt nog lagt stora resurser på att snabba på utvecklingen. Samtidigt är de tillverkarna inte lika entusiastiska.
De elektriska motorcyklar som finns på marknaden kommer ännu inte från de stora märkena, och för att utvecklingen ska få riktig fart krävs att branschens giganter tar steget in i elfordonsbranschen mer aktivt än vad som sker idag.
På bilsidan ser det lite bättre ut, eftersom det i (väst-)världen finns ett tryck från konsumenter vad gäller eldrift.
Kungaklasser i ny banracing
En tävlingsserie som var tidigt ute med att kombinera intresse för racing med elektriska bilar var Formel E. Med en global tävlingskalender, skickliga förare, bra medietäckning och race som avgörs i stadsmiljö.
Mycket har gjorts rätt, och från och med i år kommer teamen dessutom att slippa byta bil halvvägs in i loppet eftersom bilar och batterier utvecklats. I ökad grad kommer också biltillverkare och professionella team in i serien.
Därmed ökar tävlingarnas attraktivitet och mediegenomslag. Prestandan för årets Gen2-bil kommer att ligga på över 330 hästkrafter och en topphastighet runt 280 km/h.
Även på motorcykelsidan kommer de elektriska fordonen starkt. Under årets MotoGP-event lanserar promotorn Dorna i samarbete med FIM en egen klass för elmotorcyklar – MotoE – vid fem av de europeiska tävlingarna på MotoGP-cirkusen. Första loppet sker i maj.
Toppfarten runt 270 km/h.
Samtliga cyklar är från samma tillverkare, och grundtanken är att de vanliga MotoGP-teamen (och till viss del team från Moto2 och Moto3) ska delta i denna serie också. Grundtanken med entyps-cyklar är givetvis att det är förarens och teamens skicklighet som ska vara den avgörande faktorn.
Vad gick snett i Rallycrossen?
Att redan från början säkra de befintliga teamens engagemang borde antagligen FIA ha lagt mer kraft på. Under 2018 togs ett inriktningsbeslut att VM i Rallycross från och med 2022 ska vara helt elektriskt. Detta slogs upp stort i motorvärlden – både i traditionell och social media.
Tyvärr verkar teamen inte ha varit lika entusiastiska, eftersom flera av de stora teamen lämnade VM-serien inför årets säsong. Det finns säkert rationella förklaringar till detta beslut, men i mina ögon tar det lite udden av ett i grunden riktigt strategiskt beslut från FIA.
Vad som kommer att hända med serien fram till 2022 är svårt att sia om, men i dagsläget kan det bli en tävlingsserie på sparlåga.
Synd, eftersom det var en av de internationella tävlingsformer som dels visade bäst tillväxt, och dessutom med flera svenska profiler på startlinjen.
Motorsport i framtida OS
En annan möjlig utveckling som säkert kan få en och annan traditionalist att sätta kaffet i vrångstrupen är en ansökan från FIM att medverka i OS 2024 (Paris).
Tanken är att el-trial ska bli en av de fem sporter som en organisationskommitté kan välja utöver de olympiska traditionella idrotterna.
El-trial uppfyller gott och väl de krav (fokuserat på unga; lika tillgängligt för män som kvinnor; hållbart; spektakulärt, utövas på alla kontinenter; kräver ingen ny infrastruktur) som organisationen ställer på intresserade idrotter. Skulle el-trial väljas ut, blir det premiär för motorsport på OS.
Efter framgångarna för motorsport i X-games, är det inte konstigt att IOC och den franska organisationskommittén sneglar på motorcykelsport. Detta skulle kunna vara en otroligt spännande möjlighet, och ett lyft för all motorsport.
Men elektriska fordon är inte enda möjligheten för motorsport i framtiden. Bränsleceller, vätgas och andra nuvarande och framtida motoralternativ kan säkert vara tänkbara utvecklingar framöver. Dessutom finns problem med elektriska motorer.
Säkerhetsmässigt behöver förbund och arrangörer tänka till och antagligen tänka nytt. Eftersom en elektrisk motor i jämförelse med en förbränningsmotor ger full effekt direkt, så behöver förare lära sig skillnaderna. En fråga blir också om man av just säkerhets- och konkurrensskäl kan tillåta både förbränningsmotorer och elektriska motorer i samma tävlingar? Slutligen kan man också fråga sig om publik och fans fullt ut uppskattar övergången till eldrift.
Ljud är ju trots allt en icke oväsentlig del av upplevelsen vid ett motorevenemang.
Mest lästa just nu
Svenska Golfförbundet slår nu tillbaka mot techbolaget Sweetspots klagan hos Kokurrensverket gällande förbundets it-system GIT.
Klagomålet avser missbruk av dominerade ställning, Sweetspot anser att klubbarna inte själva kan välja det it-system de vill använda.
Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare och stabschef på SGF, konstaterar inledningsvis att SGF alltid varit noga med att följa relevant lagstiftning.
Degerfors kommun vill sälja klassiska Stora Valla. Det chockartade beskedet nådde klubben plötsligt på måndagen, en och en halv vecka innan allsvenska premiären.
-Vi är chockade över att det kommer utan någon dialog, säger klubbchef Lars Weman. På sin hemsida skriver Degerfors:
"Vänsterpartiet och Moderaterna i Degerfors kommun harkommit överens om att försöka sälja Stora Valla. Beskedet kom som en chock för föreningens styrelse och personal, som inte delgivits planerna eller deltagit i någon form av dialog rörande en försäljning".
Handbolls-VM för herrar i Sverige i januari i år blev en succé – både ekonomiskt och publikt. Det står klart när arrangörsbolaget nu redovisar ett preliminärt finansiellt resultat från mästerskapet och från den turistekonomiska mätning som genomförts.
Sveriges landslag hamnade precis utanför prispallen i VM – på en fjärde plats. Så även om det inte blev VM-guld för Sverige så blev mästerskapet rena vinsten och en strålande affär för svensk handboll, för svensk besöksnäring och för stat och kommun.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
De har Göteborg som bas men med ett globalt perspektiv och har nått en dimension som innebär uppmärksamhet runt om i världen. Nu ska de också samarbeta världens största ungdomsturnering i fotboll,Gothia Cup, och multinationella bilfabrikanten, Volvo, Två giganter ska göra gemensam sak.
Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering.
– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).
Under ishockeyns SM-slutspel, ångestkvalet mellan Brynäs och Malmö samt hockeyallsvenskans play off kan lagens supporters vakna upp med programmet ”Hockeymorgon” måndag-fredag 8.00-9,00.
1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext, - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.
Skriv kommentar