Varför växer inte andra förbund?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo) kan åter redovisa ett ökat medlemsantalet, nu med nära 4 procent, vilket innebär totalt mer än 168 000 medlemmar, fördelat på cirka 25 olika idrotter. 

Men – hur kan en idrott som är relativt sett dyr att utöva, som väsnas, som lika mycket är en livsstil som en idrott och som knappt finns i de stora städerna växa? 

Och växa under ett antal år? Speciellt som många andra, traditionella idrotter tappar i medlemsantal. Det finns säkert många förklaringar, men fördelen i en krönika är att jag kan ge tre högst personliga förklaringar som jag tror spelar stor roll i Svemos fall. Förhoppningsvis kan de dessutom väcka några tankar inom andra idrotter och förbund.

Kostnader kontra tid

Våra sporter är relativt kostnadskrävande att utöva, men vår åsikt är att vi nationellt inte konkurrerar om människors plånbok utan om deras tid. Vår verksamhet måste vara så attraktiv att våra utövare och medlemmar offrar det som är mer värdefullt än pengar – nämligen sin tid. 

Det finns många exempel på detta resonemang i praktiken, men jämför gärna vad ett gymkort kostar, och vad medlemskap i en förening kostar. Fundera sedan på vilken av dessa verksamheter som växer mest.

Att träna och tävla på motorcykel är roligt, och tvärtemot vad många tror dessutom fysiskt krävande. I tillägg utövas våra idrotter hela livet, och vår medelålder på licensierade förare och på våra medlemmar är klart högre än för de flesta sporter. 

Ha kul viktigare än resultat

Hos oss utövar du inte sport på breddnivå bara för att tävla mot andra, utan i hög grad för att utmana dig själv. Kalla det gärna social träning och tävling. Gemenskap på och utanför banan driver fler att köra och uppleva glädje och fysisk träning. 

Det sägs att om en haj slutar röra sig framåt så dör den. Jag tror att det är samma sak med organisationer. Omvärlden förändras – oavsett om vi vill det eller inte – och vi måste följa med. 

Att utveckla verksamheten

I detta har vi i Svemo bland annat valt att ligga långt fram i digitalisering av vår verksamhet, för att underlätta för förare, medlemmar och andra intresserade att följa sporten och att utöva den. Vi har också ökat vår internationella påverkan och medverkan, eftersom våra förare är en del av en internationell verksamhet och gärna utövar och följer våra sporter utanför landets gränser.

Sammantaget tror vi att dessa och andra åtgärder gör att vi också följer trenden kring individualisering.

Inför framtiden

Eftersom Dan Persson i en tidigare krönika redan gjort en framtidsspaning för 20-talet, så får jag nöja mig med en önskelista kring idrottsrörelsens kommande tio år. Jag nöjer mig med tre önskningar.

Jag önskar att idrottsrörelsen centralt slutar att passa in alla idrotter i samma fack. Precis som människor är olika, så är idrotter och förbund det också. Vi behöver de riskfria likaväl som de riskfyllda idrotterna; vi behöver de uppkäftiga förbunden likaväl som de politiskt korrekta; vi behöver instegsidrotter såväl som idrotter som kan utövas hela livet; vi behöver i vissa fall attrahera fler tjejer/kvinnor och i andra fall fler pojkar/män.

Kort sagt så behöver vi inte alltid sträva mot konsensus och likriktning, även om vi bor i mellanmjölkens land.

Jag önskar att vi tydliggör skillnaderna mellan bredd och elitidrott, och att båda dessa verksamheter ges större möjligheter att växa vid sidan av varandra. En av Sveriges mest kända idrottare sa en gång till mig att elitidrott är så långt från friskvård som man kan komma.

Låt oss se elit och bredd som två grenar på samma träd. Det kommer att gynna både kommersiella möjligheter som möjligheter till friskvård och inkludering.

Jag önskar att vi kan slippa fler politiska pekpinnar kring hur vi ska utöva vår verksamhet. Jag kanske är lite otidsenlig när jag anser att om vi bara får göra det vi gör bäst – nämligen att utöva idrott – så kommer det i sig att ha en positiv inverkan på integration, jämlikhet, mobbning och andra samhällsproblem.

Politikerna får väl flytta sin hink och spade till en annan sandlåda.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Nu har Svenska Fotbollsförbundet beslutet om hur regeringens stödpaket för perioden januari till april ska fördelas.

32,5 miljoner kronor ut går till de allsvenska klubbarna. Superettan-lagen ska dela  på5 090 410 kronor och de damallsvenska lagen tilldelas 2 539 708 kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.