Konsten att utnyttja digitala kraften

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen

Annons

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen. 

Inom Svemo har vi rent praktiskt försökt att använda Corona-krisen till att stärka förbundet på olika sätt. Jag vet att andra förbund har satsat mer på att övervintra, och all respekt för den strategin men jag tror mer på att använda tid till utveckling.

Kraften i digitala hjälpmedel

Under de senaste åren har vi inom Svemo satsat mycket tid och pengar på utveckling av digitala hjälpmedel. Om vi inte inom detta område ligger längst fram bland förbunden, så är vi i vart fall med i täten. Detta har givetvis gynnat oss när tävlingsverksamheten tvärstannade i början av april. Via vårt tävlingsadministrativa system hade vi full koll på vilka tävlingar som var godkända, och kunde arbeta direkt med kommunikation mot dessa arrangörer.

Eftersom träning fortfarande var tillåten (och uppmuntrades av såväl Folkhälsomyndighet, Regering och RF) så kunde vi enkelt administrera Prova-På-licenser via vår digitala app.

Men den största nyttan har vi nog haft av vår utbildningsplattform, IUP, som vi tillsammans med Basket- och Amerikanska Fotbollförbundet utvecklat. Reserestriktioner och större samlingar gjorde traditionell utbildning svår, och istället kunde vi erbjuda digitala utbildningar för våra förare och funktionärer.

Under krisen har dessutom andra förbund knutit sig till vår utbildningsplattform, ett tecken på att digital utbildning är en del av framtiden.

Kommunikation är A och O

Som alltid är det dock kommunikation som är den springande punkten vid större kriser. Vi hanterade detta på lite olika sätt beroende på målgrupp och behov. Genom att inte utnyttja möjligheterna till korttidspermittering, kunde vi hålla en hög servicenivå gentemot de arrangörer, föreningsrepresentanter och förare som hade specifika frågor eller som ville delge oss deras synpunkt på våra beslut.

Vi hade full förståelse för den frustration som rådde över att inte kunna utöva sitt stora intresse, men fick många chanser att i dialog förklara varför vi tagit de beslut vi tagit. Så här i backspegeln, tror jag att detta ledde till att vi hade en stor förståelse ute i verksamheten och att efterlevnaden var så fantastisk.

Vi kallade också tidigt våra sektioner för avstämningar med ungefär två veckors mellanrum, för att tillsammans med dem förankra beslut och rekommendationer, samt för styrelsen att få reaktioner och aktioner från verksamheten. Detta tätare samarbete vill vi behålla, eftersom den respekt och förståelse som det skapat är värt att fortsätta odla.

Vi samlade också distrikten för liknande avstämningar, och för att de skulle kunna ställa frågor direkt till oss baserat på deras kontakter med våra föreningar. Även detta har varit väldigt givande. Jag tror att vi alla insett att vi måste ha ett tätt samarbete och kommunikation mellan styrelse och distrikt, för att vi ska växa och bli bättre som förbund. Min stilla förhoppning är att vi gemensamt ska arbeta med en organisation som ger våra medlemmar och förare en ännu bättre verksamhet. I dialog med distrikten lyckades vi dessutom hitta en bra lösning för årets förbundsmöte – som givetvis genomfördes digitalt.

Den löpande Corona-informationen

Vi har givetvis som de flesta förbund gått ut med information löpande via hemsida, och deltagit i de avstämningsmöten som RF genomfört – allt för att skapa en tydlig och uppdaterad information mot verksamheten. Vi har dessutom som många andra använt sociala medier för att snabbt nå ut med ny information, samt publicerat filmer via digitala medier för att nå alla åldersgrupper. Digitala filmer är inom parentes ett alldeles utmärkt media för att nå större grupper bland våra medlemmar.

Många av dessa förbättrade kommunikationsvägar ska vi på olika sätt försöka behålla och förhoppningsvis utveckla än mer i framtiden. Ska jag sedan återknyta till min inledning om att ”gasa sig ur svårigheterna” så är det min uppfattning att vi under den här krisen lyckats dra stor nytta av vår satsning på digitalisering och att vi utvecklat vår kommunikation internt. 

När tävlingar nu åter blir tillåtna blir det en test för oss – ytterligare en kommunikativ utmaning för Svemo som organisation. Men jag är inte orolig. Med de medvetna förare, klubbrepresentanter och ideella ledare som vi nu haft och har tät kontakt med, så kommer även detta att fungera. Förhoppningsvis kan vi om ett antal månader se tillbaka på den här krisen som något som skapade ett starkare och bättre förbund. 

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

I oktober 2019 avslöjades att AIK:s fotbollsdamer ansökt om, och beviljats 507 560 kronor av regeringens krispaket, så kallade coronapengar. AIK hade budgeterat för publikintäkter på 1.5 miljoner kronor i Friends Arena vid en jubileumsmatch mot BP.

På onsdagen framkom också att  Rosengårds Caroline Seger toppar lönelistan bland damspelare med 1 041 003 kronor i deklarerad inkomst för taxeringsåret 2020.  Det var hennes inkomst under 2019.

 får två nya stora publikarenor när Scandinavium ska rivas, enligt en ny politisk uppgörelse mellan alla kommunpartier utom MP och SD. 

Efter en tid av förhandlingar i skymundan kunde Göteborgs-Posten presentera vad de styrande  politikerna har enats om. Göteborg har ambitionen att även i fortsättningen vara den ledande eventstaden i Sverige.

BK Häckens extra årsmöte tog på onsdagkvällen ställning för styrelsens förslag om att överta GFC:s fotbollsverksamhet – seniorlaget i Damallsvenskan och juniorlagen F17 och F19. Mötet hade ett rekordstort antal deltagare, vilket befäste intresset och engagemanget i frågan.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

Solidsport, Nordens största plattform för streamingtjänster av idrott, har tecknat ett unikt avtal med Turkiska Basketbollförbundet. Kontraktet innebär att Solidsport blir global distributör av mediarättigheter för den turkiska högsta ligan, TBL (Turkish First League) och rankad trea i Europa.

Enligt SCB bor i Sverige, 2019 års siffror, 104 854 personer som antingen själva var födda i Turkiet, eller hade minst en förälder som var det.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.