Konsten att utnyttja digitala kraften
Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen.
Inom Svemo har vi rent praktiskt försökt att använda Corona-krisen till att stärka förbundet på olika sätt. Jag vet att andra förbund har satsat mer på att övervintra, och all respekt för den strategin men jag tror mer på att använda tid till utveckling.
Kraften i digitala hjälpmedel
Under de senaste åren har vi inom Svemo satsat mycket tid och pengar på utveckling av digitala hjälpmedel. Om vi inte inom detta område ligger längst fram bland förbunden, så är vi i vart fall med i täten. Detta har givetvis gynnat oss när tävlingsverksamheten tvärstannade i början av april. Via vårt tävlingsadministrativa system hade vi full koll på vilka tävlingar som var godkända, och kunde arbeta direkt med kommunikation mot dessa arrangörer.
Eftersom träning fortfarande var tillåten (och uppmuntrades av såväl Folkhälsomyndighet, Regering och RF) så kunde vi enkelt administrera Prova-På-licenser via vår digitala app.
Men den största nyttan har vi nog haft av vår utbildningsplattform, IUP, som vi tillsammans med Basket- och Amerikanska Fotbollförbundet utvecklat. Reserestriktioner och större samlingar gjorde traditionell utbildning svår, och istället kunde vi erbjuda digitala utbildningar för våra förare och funktionärer.
Under krisen har dessutom andra förbund knutit sig till vår utbildningsplattform, ett tecken på att digital utbildning är en del av framtiden.
Kommunikation är A och O
Som alltid är det dock kommunikation som är den springande punkten vid större kriser. Vi hanterade detta på lite olika sätt beroende på målgrupp och behov. Genom att inte utnyttja möjligheterna till korttidspermittering, kunde vi hålla en hög servicenivå gentemot de arrangörer, föreningsrepresentanter och förare som hade specifika frågor eller som ville delge oss deras synpunkt på våra beslut.
Vi hade full förståelse för den frustration som rådde över att inte kunna utöva sitt stora intresse, men fick många chanser att i dialog förklara varför vi tagit de beslut vi tagit. Så här i backspegeln, tror jag att detta ledde till att vi hade en stor förståelse ute i verksamheten och att efterlevnaden var så fantastisk.
Vi kallade också tidigt våra sektioner för avstämningar med ungefär två veckors mellanrum, för att tillsammans med dem förankra beslut och rekommendationer, samt för styrelsen att få reaktioner och aktioner från verksamheten. Detta tätare samarbete vill vi behålla, eftersom den respekt och förståelse som det skapat är värt att fortsätta odla.
Vi samlade också distrikten för liknande avstämningar, och för att de skulle kunna ställa frågor direkt till oss baserat på deras kontakter med våra föreningar. Även detta har varit väldigt givande. Jag tror att vi alla insett att vi måste ha ett tätt samarbete och kommunikation mellan styrelse och distrikt, för att vi ska växa och bli bättre som förbund. Min stilla förhoppning är att vi gemensamt ska arbeta med en organisation som ger våra medlemmar och förare en ännu bättre verksamhet. I dialog med distrikten lyckades vi dessutom hitta en bra lösning för årets förbundsmöte – som givetvis genomfördes digitalt.
Den löpande Corona-informationen
Vi har givetvis som de flesta förbund gått ut med information löpande via hemsida, och deltagit i de avstämningsmöten som RF genomfört – allt för att skapa en tydlig och uppdaterad information mot verksamheten. Vi har dessutom som många andra använt sociala medier för att snabbt nå ut med ny information, samt publicerat filmer via digitala medier för att nå alla åldersgrupper. Digitala filmer är inom parentes ett alldeles utmärkt media för att nå större grupper bland våra medlemmar.
Många av dessa förbättrade kommunikationsvägar ska vi på olika sätt försöka behålla och förhoppningsvis utveckla än mer i framtiden. Ska jag sedan återknyta till min inledning om att ”gasa sig ur svårigheterna” så är det min uppfattning att vi under den här krisen lyckats dra stor nytta av vår satsning på digitalisering och att vi utvecklat vår kommunikation internt.
När tävlingar nu åter blir tillåtna blir det en test för oss – ytterligare en kommunikativ utmaning för Svemo som organisation. Men jag är inte orolig. Med de medvetna förare, klubbrepresentanter och ideella ledare som vi nu haft och har tät kontakt med, så kommer även detta att fungera. Förhoppningsvis kan vi om ett antal månader se tillbaka på den här krisen som något som skapade ett starkare och bättre förbund.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.