Konsten att utnyttja digitala kraften
Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen.
Inom Svemo har vi rent praktiskt försökt att använda Corona-krisen till att stärka förbundet på olika sätt. Jag vet att andra förbund har satsat mer på att övervintra, och all respekt för den strategin men jag tror mer på att använda tid till utveckling.
Kraften i digitala hjälpmedel
Under de senaste åren har vi inom Svemo satsat mycket tid och pengar på utveckling av digitala hjälpmedel. Om vi inte inom detta område ligger längst fram bland förbunden, så är vi i vart fall med i täten. Detta har givetvis gynnat oss när tävlingsverksamheten tvärstannade i början av april. Via vårt tävlingsadministrativa system hade vi full koll på vilka tävlingar som var godkända, och kunde arbeta direkt med kommunikation mot dessa arrangörer.
Eftersom träning fortfarande var tillåten (och uppmuntrades av såväl Folkhälsomyndighet, Regering och RF) så kunde vi enkelt administrera Prova-På-licenser via vår digitala app.
Men den största nyttan har vi nog haft av vår utbildningsplattform, IUP, som vi tillsammans med Basket- och Amerikanska Fotbollförbundet utvecklat. Reserestriktioner och större samlingar gjorde traditionell utbildning svår, och istället kunde vi erbjuda digitala utbildningar för våra förare och funktionärer.
Under krisen har dessutom andra förbund knutit sig till vår utbildningsplattform, ett tecken på att digital utbildning är en del av framtiden.
Kommunikation är A och O
Som alltid är det dock kommunikation som är den springande punkten vid större kriser. Vi hanterade detta på lite olika sätt beroende på målgrupp och behov. Genom att inte utnyttja möjligheterna till korttidspermittering, kunde vi hålla en hög servicenivå gentemot de arrangörer, föreningsrepresentanter och förare som hade specifika frågor eller som ville delge oss deras synpunkt på våra beslut.
Vi hade full förståelse för den frustration som rådde över att inte kunna utöva sitt stora intresse, men fick många chanser att i dialog förklara varför vi tagit de beslut vi tagit. Så här i backspegeln, tror jag att detta ledde till att vi hade en stor förståelse ute i verksamheten och att efterlevnaden var så fantastisk.
Vi kallade också tidigt våra sektioner för avstämningar med ungefär två veckors mellanrum, för att tillsammans med dem förankra beslut och rekommendationer, samt för styrelsen att få reaktioner och aktioner från verksamheten. Detta tätare samarbete vill vi behålla, eftersom den respekt och förståelse som det skapat är värt att fortsätta odla.
Vi samlade också distrikten för liknande avstämningar, och för att de skulle kunna ställa frågor direkt till oss baserat på deras kontakter med våra föreningar. Även detta har varit väldigt givande. Jag tror att vi alla insett att vi måste ha ett tätt samarbete och kommunikation mellan styrelse och distrikt, för att vi ska växa och bli bättre som förbund. Min stilla förhoppning är att vi gemensamt ska arbeta med en organisation som ger våra medlemmar och förare en ännu bättre verksamhet. I dialog med distrikten lyckades vi dessutom hitta en bra lösning för årets förbundsmöte – som givetvis genomfördes digitalt.
Den löpande Corona-informationen
Vi har givetvis som de flesta förbund gått ut med information löpande via hemsida, och deltagit i de avstämningsmöten som RF genomfört – allt för att skapa en tydlig och uppdaterad information mot verksamheten. Vi har dessutom som många andra använt sociala medier för att snabbt nå ut med ny information, samt publicerat filmer via digitala medier för att nå alla åldersgrupper. Digitala filmer är inom parentes ett alldeles utmärkt media för att nå större grupper bland våra medlemmar.
Många av dessa förbättrade kommunikationsvägar ska vi på olika sätt försöka behålla och förhoppningsvis utveckla än mer i framtiden. Ska jag sedan återknyta till min inledning om att ”gasa sig ur svårigheterna” så är det min uppfattning att vi under den här krisen lyckats dra stor nytta av vår satsning på digitalisering och att vi utvecklat vår kommunikation internt.
När tävlingar nu åter blir tillåtna blir det en test för oss – ytterligare en kommunikativ utmaning för Svemo som organisation. Men jag är inte orolig. Med de medvetna förare, klubbrepresentanter och ideella ledare som vi nu haft och har tät kontakt med, så kommer även detta att fungera. Förhoppningsvis kan vi om ett antal månader se tillbaka på den här krisen som något som skapade ett starkare och bättre förbund.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
Även 2025 är Cristiano Ronaldo världens bäst betalda idrottare. Numera samlar han på pengar och varken meriter eller titlar. Han har tagit beslutet att verka i Saudiarabien - där pengarna finns. Så han bygger förmögenhet och ett affärsimperium.. Precis som förra året toppar den portugisiske fotbollsstjärnan Forbes årliga lista som nu är presenterad.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.