Konsten att utnyttja digitala kraften

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen

Under de senaste tre månader har jag hört uttrycket ”When life hands you lemons, make lemonade” till leda. Frasen handlar givetvis om att vända något negativt till något positivt, och även om jag är trött på uttrycket så står jag fullt bakom inställningen. 

Inom Svemo har vi rent praktiskt försökt att använda Corona-krisen till att stärka förbundet på olika sätt. Jag vet att andra förbund har satsat mer på att övervintra, och all respekt för den strategin men jag tror mer på att använda tid till utveckling.

Kraften i digitala hjälpmedel

Under de senaste åren har vi inom Svemo satsat mycket tid och pengar på utveckling av digitala hjälpmedel. Om vi inte inom detta område ligger längst fram bland förbunden, så är vi i vart fall med i täten. Detta har givetvis gynnat oss när tävlingsverksamheten tvärstannade i början av april. Via vårt tävlingsadministrativa system hade vi full koll på vilka tävlingar som var godkända, och kunde arbeta direkt med kommunikation mot dessa arrangörer.

Eftersom träning fortfarande var tillåten (och uppmuntrades av såväl Folkhälsomyndighet, Regering och RF) så kunde vi enkelt administrera Prova-På-licenser via vår digitala app.

Men den största nyttan har vi nog haft av vår utbildningsplattform, IUP, som vi tillsammans med Basket- och Amerikanska Fotbollförbundet utvecklat. Reserestriktioner och större samlingar gjorde traditionell utbildning svår, och istället kunde vi erbjuda digitala utbildningar för våra förare och funktionärer.

Under krisen har dessutom andra förbund knutit sig till vår utbildningsplattform, ett tecken på att digital utbildning är en del av framtiden.

Kommunikation är A och O

Som alltid är det dock kommunikation som är den springande punkten vid större kriser. Vi hanterade detta på lite olika sätt beroende på målgrupp och behov. Genom att inte utnyttja möjligheterna till korttidspermittering, kunde vi hålla en hög servicenivå gentemot de arrangörer, föreningsrepresentanter och förare som hade specifika frågor eller som ville delge oss deras synpunkt på våra beslut.

Vi hade full förståelse för den frustration som rådde över att inte kunna utöva sitt stora intresse, men fick många chanser att i dialog förklara varför vi tagit de beslut vi tagit. Så här i backspegeln, tror jag att detta ledde till att vi hade en stor förståelse ute i verksamheten och att efterlevnaden var så fantastisk.

Vi kallade också tidigt våra sektioner för avstämningar med ungefär två veckors mellanrum, för att tillsammans med dem förankra beslut och rekommendationer, samt för styrelsen att få reaktioner och aktioner från verksamheten. Detta tätare samarbete vill vi behålla, eftersom den respekt och förståelse som det skapat är värt att fortsätta odla.

Vi samlade också distrikten för liknande avstämningar, och för att de skulle kunna ställa frågor direkt till oss baserat på deras kontakter med våra föreningar. Även detta har varit väldigt givande. Jag tror att vi alla insett att vi måste ha ett tätt samarbete och kommunikation mellan styrelse och distrikt, för att vi ska växa och bli bättre som förbund. Min stilla förhoppning är att vi gemensamt ska arbeta med en organisation som ger våra medlemmar och förare en ännu bättre verksamhet. I dialog med distrikten lyckades vi dessutom hitta en bra lösning för årets förbundsmöte – som givetvis genomfördes digitalt.

Den löpande Corona-informationen

Vi har givetvis som de flesta förbund gått ut med information löpande via hemsida, och deltagit i de avstämningsmöten som RF genomfört – allt för att skapa en tydlig och uppdaterad information mot verksamheten. Vi har dessutom som många andra använt sociala medier för att snabbt nå ut med ny information, samt publicerat filmer via digitala medier för att nå alla åldersgrupper. Digitala filmer är inom parentes ett alldeles utmärkt media för att nå större grupper bland våra medlemmar.

Många av dessa förbättrade kommunikationsvägar ska vi på olika sätt försöka behålla och förhoppningsvis utveckla än mer i framtiden. Ska jag sedan återknyta till min inledning om att ”gasa sig ur svårigheterna” så är det min uppfattning att vi under den här krisen lyckats dra stor nytta av vår satsning på digitalisering och att vi utvecklat vår kommunikation internt. 

När tävlingar nu åter blir tillåtna blir det en test för oss – ytterligare en kommunikativ utmaning för Svemo som organisation. Men jag är inte orolig. Med de medvetna förare, klubbrepresentanter och ideella ledare som vi nu haft och har tät kontakt med, så kommer även detta att fungera. Förhoppningsvis kan vi om ett antal månader se tillbaka på den här krisen som något som skapade ett starkare och bättre förbund. 

Håkan Leeman

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Ni såg väl hur Fifas  ordförande Gianni Infantino fjantade sig och slutligen gav USA:s president Donald Trump ett s k fredspris  inför miljoner TV-tittare och inte minst fotbollsvärldens representanter. Nu kommer den reella reaktionen i form av att  den intenationella organisationen, Fairsquare , somanser att Infantino vid fyra tillfällen brutit mot Fifas stadgar om att agera ”neutralt när det kommer till politik och religion”

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.