Oenighet runt utvecklingsprojekt

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Riksidrottsförbundet (RF) och systerorganisationen Sisu Idrottsutbildarnas (Sisu) uppgift är att leda, stödja och företräda svensk idrott. Det är givetvis en svår uppgift att samla 72 specialidrottsförbunden. I många fall handlar det om att se de nyttan framför enskilda idrotters krav och önskningar. 

En oroande utveckling är att RF och Sisu i allt högre grad börjat agera huvudkontor för sina ägare förbunden. Detta skapar i sin tur en tjänstemannastyrd verksamhet där de egna behoven och prioriteringarna sätts före de enskilda förbundens. 

Tro på centrala prioriteringar

Det är min övertygelse att detta inte sker som en medveten strategi, utan grundar sig i ett stort engagemang sprunget ur en tro på att de centrala prioriteringarna övertrumfar specialidrottsförbundens arbete. 

Tre förbund (Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet, Svenska Basketbollförbundet och Svenska Amerikansk Fotbollförbundet) startade för knappt två år sedan ett projekt med fokus på att digitalisera en stor del av utbildningen i de tre förbunden. 

Samarbetet inleddes efter en analys kring att dagens barn, ungdomar och vuxna i allt högre grad använder digitala kanaler och att det blir allt svårare att samla ideella ledare och funktionärer för traditionell kursverksamhet. Sammantaget skulle det skapa större möjligheter för alla oavsett geografisk hemvist och förutsättningar att delta i centrala, regionala och lokala utbildningar. 

Ien digital plattform för utbildning skulle spara pengar för enskilda, klubbar och förbund. 

Frågan ställdes till Sisu och RF, med en önskan att ta fram en central plattform för hela idrottsrörelsen. 

Sisu uppgav att inga sådana planer fanns, men att man möjligen kunde börja en projektering om cirka två år. 

Tog saken i egna händer

De tre förbunden hade dock mer bråttom än så. I ljuset av detta halva löfte kring en utredning bestämde de sig för att själva ta fram en kravspecifikation för en ny plattform och att anlita ett externt företag, Consid, för att bygga den. 

Resultatet blev en produkt som inte bara stod färdigt inom mindre än ett år, utan också höll budget. Inte illa för en IT-produkt! ’

Samtidigt fick övriga idrottsrörelsen inklusive Sisu och RF löpande information om projektet. Allt fler förbund visade intresse för produkten och för att köpa in sig i projektet. Och givetvis skulle plattformens värde för idrotten öka om fler förbund använde sig av den. Det finns dessutom många områden som är gemensamma för alla förbund och där gemensamt material skulle kunna tas fram. Dopingfrågor, matchfixing, miljö är bara några exempel.

De tre initiativtagarna har genomgående varit öppna för att inkludera RF och/eller Sisu i projektet. De har haft, och har fortfarande, möjligheten att till och med köpa loss produkten och göra den tillgänglig för hela idrottsrörelsen. 

Priset skulle vara samma summa som förbunden investerat, samt ersättning för nedlagd tid. Ett ganska bra erbjudande för en eftersökt och fungerande produkt! 

Motstånd och konkurrens

Istället för att samarbeta med sina egna förbund, skapades oväntat nog ett motstånd inom den centrala organisationen. Först kring rätten att använda förbundens egna data inmatade i Idrott OnLine. 

Därefter frågan om digital utbildning skulle vara berättigad till utbildningsbidrag. Det senaste agerande är dock det underligaste och orsaken till denna krönika. 

Sisu ställde helt enkelt frågan direkt till vår samarbetspartner Consid, om de kunde få köpa en modul (d v s del av vår plattform) för att inkludera i sin egen träningsplattform och med det uppgradera träningsplattformen till en egen utbildningsplattform. 

Visserligen en sämre utbildningsplattform sammantaget, men med avsikt att konkurrera med sina egna förbund och deras egen investering! 

Jag har väldigt svårt att personligen se var i ”Leda, stödja och företräda” som detta agerande hör hemma.

Till nytta för många

Vår avsikt med att ta fram produkten var att modernisera, digitalisera och effektivisera utbildningsverksamheten inom idrotten. Vi ansåg också att det var bråttom, för utvecklingen väntar sällan på att idrottsrörelsen ska ha utrett frågan. 

Vi avsåg dessutom hela tiden att ta fram ett verktyg som alla idrotter skulle kunna nyttja, vilket var den stora orsaken till att vi höll RF och Sisu informerade om projektet från början.

Vi vet att vår plattform i alla avseenden kommer att vara en bättre produkt än en trimmad träningsplattform från Sisu. Problemet för oss är inte att vi får konkurrens. Problemet är att det är våra egna organisationer RF och Sisu som väljer att konkurrera med sina egna ägare. Istället för att samarbeta.  Vilka signaler skickar detta till idrottsrörelsen?

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.