En ny era för motorsporten
Om någon för tio år sedan hade sagt att lösningen på några av miljöproblemen skulle vara att köra mer motocross och enduro, hade nog den personen klassats som mindre tillräknelig. Men hur otroligt det än kan låta är detta numera bevisat och vedertaget. När motorcyklar ”kör sönder” marken och ”stör” naturen, skapar detta en bättre miljö för flora och fauna och säkerställer en biologisk mångfald.
Artrikedomen i svensk natur är annars definitivt hotad. Tättväxande arter konkurrerar ut små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i föränderliga miljöer. Motorcyklar förhindrar alltså igenväxning.
Billigaste och effektivaste
Just motorsport på banor och i naturen har visat sig vara ett av de billigaste och mest effektiva sättet att skapa en gynnsam tillvaro för många sällsynta och unika växter och småkryp.
Vid sidan av de reaktiva effekter som körning i sig medför, så genomför förbundet och alltfler klubbar ett proaktivt arbete för att ytterligare förbättra den biologiska miljön.
Det gäller exempelvis hur avverkning tas om hand, hur gräset ska klippas och hanteras och hur våtmarker ska skötas. Dessa åtgärder ger en än bättre miljö för artrikedom.
Myndigheterna har fått nya insikter
I takt med att motorsportens positiva effekter på miljön uppmärksammas och bevisas, så vaknar allt fler myndigheter. 2014 fick Göta MS i Enköping bidrag av Länsstyrelsen Uppsala län för att skapa förutsättningar för att gynna den lokala floran och faunan i samband att klubben skulle arrangera enduro-VM.
Sporten har till dags dato fått paradigmskiftande naturvårdsbidrag från fyra länsstyrelser (Västmanland, Uppsala, Skåne och Östergötland) till sex olika motorsportprojekt via stöd av lokala kommuner. I tillägg ska länsstyrelserna i Skåne, Kalmar och Halland genomföra projekt Sandlife för att under sex år restaurera sandmarker. Göteborgs och Partille kommuner gjorde 2014 ett udda försök att rädda den rödlistade växten klockgentiana. Partille Trialklubb fick köra upp marken kring Åkersjön så att blommans frö skulle få lättare att gro. Det blev en succé och en 50-procentig ökning av klockgentiana redan första året.(källa: www.extrakt.se)
Är el framtiden för motorcykelsporten?
Nu är det ju ett faktum att motorcyklar har förbränningsmotorer och givetvis släpper ut växthusgaser. Detta är dock i mycket liten skala. Mängden CO2 som motorcykelsporten genererar årligen motsvarar EN fullastad flygmaskin Arlanda-Bangkok eller vad 4 promille av vad Sveriges kossor släpper ut. Men allt kan bli bättre, och därför pågår en mängd försök med elmotorcyklar i olika grenar. En elmotor har dessutom den sportsliga fördelen att den accelererar snabbare än en förbränningsmotor, men nackdelen är batteriernas storlek och livslängd. Precis som i samhället i stort går dock utvecklingen på detta område fort framåt. Såväl förbundet som enskilda klubbar och förare arbetar aktivt med att driva på utvecklingen inom sporten – både nationellt och internationellt.
Bland våra kusiner på bilsidan har ju idag Formel E (formelbilar med elmotorer) blivit ett viktigt komplement (eller en allvarlig konkurrent – välj det som passar) till Formel 1. Formel E körs dessutom på stadsbanor, vilket ger sporten en attraktiv profil. Att svensk-schweiziska ABB gått in som huvudsponsor till denna serie är också ett mått på sportens ökade betydelse.
Oförklarliga ljudregler
Elmotorer kan också vara en lösning på ett av de största problemen som sporten har idag – nämligen ljud. Många banor har idag begränsningar i när motorsport får bedrivas, och när bebyggelse kommer för nära blir motorsporten snabbt ifrågasatt. Av någon outgrundlig anledning klassas nämligen motorsport fortfarande som miljöfarlig. Naturvårdsverket slog på 1970-talet fast att just motorcykelsport inte kan anses vara speciellt samhällsnyttig, därav mycket hårdare ljudkrav än exempelvis vägtrafik, flyg och industri. Idag kan man köpa en motorcykel i butik, köra den helt lagligt på väg, men så fort man kör in på en motorbana blir ljudnivån otillåtet hög. För oss inom sporten är detta givetvis oförklarligt.
Elmotorer kan alltså vara lösningen på två stora frågor som miljömässigt är hot mot sporten – nämligen utsläpp och ljud. Samtidigt är det fortfarande relativt okänt att motorsport faktiskt bidrar positivt till en bättre och artrikare miljö. Det är ett faktum som vi är oerhört stolta över inom sporten, och förr eller senare hoppas vi att fler ska inse vilken fantastisk verksamhet som våra klubbar bedriver – även inom miljöområdet.
Mest lästa just nu
Först Göteborg, sedan Malmö. Där har fotbollen haft sina flaggskepp. 08-omtådet har hamnat i bakgrundenkant. Tills nu, eller…
Djurgården är klart för semifinal i UEFA Europa Conference League. Samtidigt klättrar Sverige till plats 20 på UEFA:s ligaranking. I semifinalen väntar engelska Chelsea.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Nu har det hänt igen. En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.
– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
I rena glädjeyran storspelade Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.
SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar