En ny era för motorsporten

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om någon för tio år sedan hade sagt att lösningen på några av miljöproblemen skulle vara att köra mer motocross och enduro, hade nog den personen klassats som mindre tillräknelig. Men hur otroligt det än kan låta är detta numera bevisat och vedertaget. När motorcyklar ”kör sönder” marken och ”stör” naturen, skapar detta en bättre miljö för flora och fauna och säkerställer en biologisk mångfald.

Foto: rihaij, CC0

Artrikedomen i svensk natur är annars definitivt hotad. Tättväxande arter konkurrerar ut små och kortlivade arter, både växter och djur, som är anpassade att leva i föränderliga miljöer. Motorcyklar förhindrar alltså igenväxning.

Billigaste och effektivaste

Just motorsport på banor och i naturen har visat sig vara ett av de billigaste och mest effektiva sättet att skapa en gynnsam tillvaro för många sällsynta och unika växter och småkryp.

Vid sidan av de reaktiva effekter som körning i sig medför, så genomför förbundet och alltfler klubbar ett proaktivt arbete för att ytterligare förbättra den biologiska miljön.

Det gäller exempelvis hur avverkning tas om hand, hur gräset ska klippas och hanteras och hur våtmarker ska skötas. Dessa åtgärder ger en än bättre miljö för artrikedom.

Myndigheterna har fått nya insikter

I takt med att motorsportens positiva effekter på miljön uppmärksammas och bevisas, så vaknar allt fler myndigheter. 2014 fick Göta MS i Enköping bidrag av Länsstyrelsen Uppsala län för att skapa förutsättningar för att gynna den lokala floran och faunan i samband att klubben skulle arrangera enduro-VM.

Sporten har till dags dato fått paradigmskiftande naturvårdsbidrag från fyra länsstyrelser (Västmanland, Uppsala, Skåne och Östergötland) till sex olika motorsportprojekt via stöd av lokala kommuner. I tillägg ska länsstyrelserna i Skåne, Kalmar och Halland genomföra projekt Sandlife för att under sex år restaurera sandmarker. Göteborgs och Partille kommuner gjorde 2014 ett udda försök att rädda den rödlistade växten klockgentiana. Partille Trialklubb fick köra upp marken kring Åkersjön så att blommans frö skulle få lättare att gro. Det blev en succé och en 50-procentig ökning av klockgentiana redan första året.(källa: www.extrakt.se)

Är el framtiden för motorcykelsporten?

Nu är det ju ett faktum att motorcyklar har förbränningsmotorer och givetvis släpper ut växthusgaser. Detta är dock i mycket liten skala. Mängden CO2 som motorcykelsporten genererar årligen motsvarar EN fullastad flygmaskin Arlanda-Bangkok eller vad 4 promille av vad Sveriges kossor släpper ut. Men allt kan bli bättre, och därför pågår en mängd försök med elmotorcyklar i olika grenar. En elmotor har dessutom den sportsliga fördelen att den accelererar snabbare än en förbränningsmotor, men nackdelen är batteriernas storlek och livslängd. Precis som i samhället i stort går dock utvecklingen på detta område fort framåt. Såväl förbundet som enskilda klubbar och förare arbetar aktivt med att driva på utvecklingen inom sporten – både nationellt och internationellt.

Bland våra kusiner på bilsidan har ju idag Formel E (formelbilar med elmotorer) blivit ett viktigt komplement (eller en allvarlig konkurrent – välj det som passar) till Formel 1. Formel E körs dessutom på stadsbanor, vilket ger sporten en attraktiv profil. Att svensk-schweiziska ABB gått in som huvudsponsor till denna serie är också ett mått på sportens ökade betydelse.

Oförklarliga ljudregler

Elmotorer kan också vara en lösning på ett av de största problemen som sporten har idag – nämligen ljud. Många banor har idag begränsningar i när motorsport får bedrivas, och när bebyggelse kommer för nära blir motorsporten snabbt ifrågasatt. Av någon outgrundlig anledning klassas nämligen motorsport fortfarande som miljöfarlig.  Naturvårdsverket slog på 1970-talet fast att just motorcykelsport inte kan anses vara speciellt samhällsnyttig, därav mycket hårdare ljudkrav än exempelvis vägtrafik, flyg och industri. Idag kan man köpa en motorcykel i butik, köra den helt lagligt på väg, men så fort man kör in på en motorbana blir ljudnivån otillåtet hög. För oss inom sporten är detta givetvis oförklarligt.

Elmotorer kan alltså vara lösningen på två stora frågor som miljömässigt är hot mot sporten – nämligen utsläpp och ljud. Samtidigt är det fortfarande relativt okänt att motorsport faktiskt bidrar positivt till en bättre och artrikare miljö. Det är ett faktum som vi är oerhört stolta över inom sporten, och förr eller senare hoppas vi att fler ska inse vilken fantastisk verksamhet som våra klubbar bedriver – även inom miljöområdet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

En jättenyhet – som försvann! På tisdagen gick RF-ordföranden Björn Eriksson ut med beskedet att svensk idrott får 500 nya miljoner i återstartstöd.

Ett avslöjande med betydelsefulla och nya konsekvenser. Nämligen en historisk satsning, där också SOK utgör en del av en efterlängtad ökning av resurser.

Äntligen ska det bli stil och ordning på den annorlunda och vackra idrottsplatsen Ruddalen i sydvästra Göteborg. En stor idrottsplats som förtjänar riktig profilering. Här har det arrangerats VM såväl på skridsko och i bandy och ambitionen var hög en gång ett brett utbud och möjligheter för många idrotter på bergknallarna ovanför Frölunda Torg.

Amnesty tar sats  och kräver Fifa på 4,4 miljarder krnor, exakt samma belopp som är reserverat för prispengar vid fotbolls-VM Qatar i slutet på året. Amnesty avser att ersätta och kompensera alla gästarbetare och deras familjer. Det är människor som har skapat den snygga fasaden i landet. Amnesty rubricerar belopppet som ett regelrätt krav.  Myndigheterna och i sin tur Fifa bör eller ska göra rätt för sig, heter det i kravframställan. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Daniel Ek ville först köpa Arsenal och presenterade ett bud för de amerikanska ägarna, familjen Kroenke,  som emellertid inte var intresserade av en försäljning. Kanske lika bra det för i dag är Daniel i stället huvudsponsor för FC Barcelona och med sitt miljardföretag, Spotif namnger han den så välkända arenan,NouCamp. På onsdagen träffades parterna och undertecknade kontraktet som sträcker sig över tre fotbollssäsonger, t o m våren 2024, och ska var värt 2,9 miljarder kronor.

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Internationella fotbollsförbundet Fifa lanserar en egen strömningstjänst, Fifa+. Det är ett jättepaket som slår alla rekord.

I kampen om intresset för damfotboll via streamade matcher spjärnar nu Fifa emot. Och gör det rejält.  Som motvikt till Netflix och Amazon Prime upprättar Fifa med en egen tjänst, vid namn Fifa+.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.