Åskådarna styr klubbarna

Det finns inget som helst samband mellan de allsvenska klubbarnas finansiella resultat och sportsliga prestationer. Åtta år av studier och närmare 250 observationer visar det. Avgörande är - publiken.
Klubbarnas förmåga att locka publik är första framgångsfaktorn. Foto: Björn Larsson Rosvall, TT
Annons

 

I dagarna publicerar svenska fotbollsförbundet sin årliga analys av de allsvenska klubbarnas ekonomier.  Som vanligt kommer resultatet på den nedersta raden samt det så kallade driftresultatet (resultat exklusive spelaraffärer) få störst uppmärksamhet i media. Men hur mycket kraft ska man egentligen lägga ner på att analysera det?

Nej, det finns inget samband

För en fotbollsklubb och dess intressenter är sportsliga resultat i första hand det som är mest intressant och relevant. Jag har bemödat mig att försöka hitta olika samband mellan finansiella resultat och sportsliga resultat inom svensk elitfotboll under perioden 2004-2012. Det rör sig om närmare 250 observationer. 

För det första så finns det inget som helst samband mellan klubbarnas finansiella resultat och sportsliga prestationer över hela denna tidsperiod. 

• Det finns flera klubbar som har haft välbalanserade ekonomier över tid men inte förbättrat sin sportsliga prestation. 

• Det finns också flera klubbar som har redovisat stora förluster och som dels har nått mycket goda sportsliga resultat och dels är mycket konkurrenskraftiga. 

Underskott, men de presterar

Det så kallade driftresultatet säger inte särskilt mycket men kan, vid en första anblick vara lite intressant. 

De klubbar som har varit och fortfarande är mest konkurrenskraftiga i svensk fotboll är de som under dessa år har redovisat störst underskott i driften. 

Det beror på att framgångsrika klubbar är framgångsrika tack vare duktiga spelare vars kontrakt klubbar i andra ligor vill köpa. Försäljningen av kontrakten skapar vinster som ögonblickligen överförs till driften där de återinvesteras och på så sätt skapas det underskott i den delen av verksamheten när året till slut summeras i bokslutet.

De där lönerna...

Hur som helst så skulle jag säga att ni egentligen helt och hållet kan bortse från det finansiella resultatet, i alla fall om ni är på jakt efter att finna svaret på vilken eller vilka klubbar som kommer att prestera väl på fotbollsplanen. Så vad bör man då leta efter?

Den empiriska fotbollsekonomin i Europa säger att de lag som har störst finansiellt utrymme att avlöna fotbollsspelare också kommer att nå störst sportsliga framgångar. Det beror på att det finns en effektiv marknad för fotbollstalang. 

Alla klubbar kan köpa det som genererar poäng och titlar. Samma förhållande gäller i Sverige. Sambandet mellan den relativa storleken på personalkostnader och sportslig framgång har en förklaringsgrad på lite drygt 70 procent. 

Publiken bestämmer

Att enbart titta på personalkostnader kan dock vara förrädiskt. Det finns enstaka klubbar som enskilda år drar på sig högre personalkostnader än vad de i själva verket kan finansiera. Därför borde man rimligen ta hänsyn till storleken på intäkterna. 

Ju högre intäkter en klubb kan generera i relation till konkurrenterna desto större relativa personalkostnader kan man bära och sambandet mellan relativa intäkter och sportsliga framgångar borde illustrera detta förhållande. Och det gör det. Sportsliga resultat kan med 70 procents säkerhet förklaras genom det relativa förhållandet mellan klubbarnas intäkter. 

Men den svenska fotbollsekonomin är faktiskt ännu enklare än så. Intäkter måste komma någonstans ifrån. Ett rimligt antagande är att det är publiken som driver intäkterna. Både vad gäller entréintäkter på arenan och sponsring samt reklam.  

Det antagandet stämmer mycket väl. Sambandet mellan publikstorleken och storleken på intäkterna har en förklaringsgrad på 75 procent. 

Fler åskådare - som trivs

Allt det betyder att det finns ett tydligt samband mellan den relativa storleken på klubbarnas publik och sportsliga framgångar. Närmare 70 procent. De klubbar som har störst publikbas och faciliteter som kan exploatera den kommer också vara de som över tid når de största sportsliga framgångarna.  Så har det också varit.

Under den senaste tio-årsperioden har det bara varit Kalmar FF som har trotsat de ekonomiska lagarna när klubben vann SM guld 2008. Mer dramatiskt än så blir det inte. 

Så rent krasst skulle man kunna säga att det enda ekonomiska nyckeltalet ni behöver analysera är publiksiffrorna. Dess relativa utveckling klubbarna emellan över tid samt publikpotentialen och klubbarnas kapacitet att hantera den.

Kristof Vogel

Jonas (inte verifierad)

tors, 2014-05-08 17:38

1. Trotts

Skulle man kunna hävda att Hammarby är ett annat exempel som trotsar sanningen? Att ett mycket stort publikt stöd inte har haft någon tydlig effekt på de sportsliga resultaten..

Kristof (inte verifierad)

fre, 2014-05-09 10:34

2. Det skulle man kunna säga.

Det skulle man kunna säga. Absolut. I grund och botten är det kvaliteten på de som tar de sportsliga besluten som har störst påverkan. Det vill säga, att pengarna kan förvaltas på ett drägligt sätt. Mellan 1998 och 2006 presterade Hammarby förhållandevis väl i relation till storleken på sin publik. 2007 och framåt - katastrofalt.

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Regeringen ökar takten mot ett någorlunda öppet liv för svenskarna. Inriktningen är att idrotter på väg, vatten och i skog ska  kunna ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.