Men det skulle bli så bra

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss eller hoppades. Allsvenskan blev inte så bra som många ville tro. Och snart tryter tålamodet.
Falkenbergs Tibor Joza i nickduell med Åtvidabergs Mauricio Albornoz i söndagens allsvenska fotbollsmatch på Kopparvallen i Åtvidaberg. Slutligen vann hemmalaget med 3-1. Foto: Stefan Jerrevång, TT

 

Inför 2014 års säsong kunde vi var och varannan dag läsa om den stora ekonomiska krisen i allsvenskan. 14 av 16 klubbar hade precis redovisat röda siffror i sina bokslut. 70 miljoner kronor i förlust redovisade klubbarna som kollektiv och sportkrönikörerna tävlade om att dramatisera situationen. 

Inte alls så festligt

Profiler såldes för att rädda klubbarnas resultaträkningar, hette det. Djurgårdens sportchef Bosse Andersson menade i ett reportage i Aftonbladet att svensk fotboll mådde skit. Undertecknad fick rycka ut i en krönika och mana till lugn.

Nu ett år senare är tonläget annorlunda. Förväntningarna inför årets allsvenska säsong har varit skyhöga. Entusiasmen är större än på mycket länge.  Medierna tävlar med varandra om vem som kan rapportera bäst från allsvenskan. Det är hemvändare, nya stjärnor från Danmark och Norge. Mår svensk fotboll helt plötsligt kalas?

Finanserna hos klubbarna har i vart fall inte blivit nämnvärt bättre. Två av landets rikare klubbar, IFK Göteborg och Kalmar FF redovisade tillsammans närmare 20 miljoner kronor i förlust 2014. Andra föreningar brottas med en krympande ekonomier. 

Följer inte trenden

Sponsorintäkterna för två av allsvenskans större klubbar Elfsborg och Helsingborg minskade med 10 respektive 20 procent. Utmanarna från Stockholm AIK och Djurgården upplevde en minskning på 3 respektive 7 procent. Detta trots att företagens investeringar i sponsring i Sverige under 2014 ökade med 2.4 procent.

Räknar man bort Malmö FF:s vinst på 145 miljoner kronor så gick resten av lagen som kollektiv ungefär plus minus noll vilket - till något som borde vara mainstream medias stora förtret - nåddes tack vare historiskt sett mycket höga vinster från försäljning av spelarkontrakt. Cirka 100 miljoner kronor mer än under 2013.

Inte heller är allsvenskan 2015 hittills någon större publiksuccé. Kalmar FF drog bara 4 000 i senaste hemmamatchen vilket är ca 35 procents kapacitetsutnyttjande på Guldfågeln Arena. Norrköping lockade enbart 5 600 mot Elfsborg. AIK lite drygt 13 000 mot Gefle. 

Inte alls högre än någonsin

Faktum är att publiksnittet - under de två inledande omgångarna 2015 där alla lag har haft varsin hemmamatch - bara var det fjärde högsta under 2000-talet. Trots det låter det som att intresset är högre än någonsin.

Sett ur ett tävlingsbalansperspektiv har allsvenskan under drygt tio års tid kunnat skryta med att man var en av de mest jämlika och minst förutsägbara ligorna i Europa. Mellan 2000 och 2009 vanns allsvenskan av åtta olika klubbar. 

Under de senaste åren har vi däremot sett en trend där större klubbar har börjat vinna fler medaljer och där kapitalet har börjat koncentreras hos ett fåtal. Mätt i Gini koefficienten baserat på eget kapital har allsvenskan inte varit så ojämlik sedan 90-talet då Malmö FF och IFK Göteborg under många år dominerade. 

Många klubbar på tomgång

Även i år har de tippade topplagen redan efter tre omgångar börjat positionera sig i toppen. De av många tippade utmanarna Örebro och Häcken har upplevt en skral poängintjäning vilket är långt ifrån ologiskt sett till hur mycket finansiella resurser relativt konkurrenterna de lägger på sina respektive spelartrupper.

Problemet är att många klubbar trampar vatten. Det verkar inte riktigt som att de vet hur de ska klättra upp en nivå, eller två. 

När klubbarnas representanter diskuterar en bantning av antalet lag i allsvenskan så är det kanske det bästa beviset på att de saknar nya idéer om hur deras respektive klubbar ska utvecklas och bli bättre. 

Om den bubblan spricker...

För saken är den att det bara är de enskilda klubbarnas förbättringar som kan göra allsvenskan till en bättre liga. Allt annat är inte mer än dålig kosmetika. Däri ligger också svensk fotbolls största utmaning - finna ett inflöde av nya idéer. Den stora frågan är hur man kommer dit?

Precis som krisrubrikerna för ett år sedan var kraftigt överdrivna så är det på sin plats att vara försiktig i dagens entusiasm. Det är nu som klubbarna verkligen måste ta chansen att genom nya idéer utveckla sig själva. Med hjälp av den exponeringshävstång som media för tillfället ger dem. Om ingenting händer så kommer naturligtvis medierna att förr eller senare förstå att de har blåst upp en bubbla.

Baksmällan efter att den bubblan spricker kan för många klubbar bli jobbigare att bota än på länge.

Kristof Vogel

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.