Men det skulle bli så bra

Det blev inte riktigt som vi hade tänkt oss eller hoppades. Allsvenskan blev inte så bra som många ville tro. Och snart tryter tålamodet.
Falkenbergs Tibor Joza i nickduell med Åtvidabergs Mauricio Albornoz i söndagens allsvenska fotbollsmatch på Kopparvallen i Åtvidaberg. Slutligen vann hemmalaget med 3-1. Foto: Stefan Jerrevång, TT
Annons

 

Inför 2014 års säsong kunde vi var och varannan dag läsa om den stora ekonomiska krisen i allsvenskan. 14 av 16 klubbar hade precis redovisat röda siffror i sina bokslut. 70 miljoner kronor i förlust redovisade klubbarna som kollektiv och sportkrönikörerna tävlade om att dramatisera situationen. 

Inte alls så festligt

Profiler såldes för att rädda klubbarnas resultaträkningar, hette det. Djurgårdens sportchef Bosse Andersson menade i ett reportage i Aftonbladet att svensk fotboll mådde skit. Undertecknad fick rycka ut i en krönika och mana till lugn.

Nu ett år senare är tonläget annorlunda. Förväntningarna inför årets allsvenska säsong har varit skyhöga. Entusiasmen är större än på mycket länge.  Medierna tävlar med varandra om vem som kan rapportera bäst från allsvenskan. Det är hemvändare, nya stjärnor från Danmark och Norge. Mår svensk fotboll helt plötsligt kalas?

Finanserna hos klubbarna har i vart fall inte blivit nämnvärt bättre. Två av landets rikare klubbar, IFK Göteborg och Kalmar FF redovisade tillsammans närmare 20 miljoner kronor i förlust 2014. Andra föreningar brottas med en krympande ekonomier. 

Följer inte trenden

Sponsorintäkterna för två av allsvenskans större klubbar Elfsborg och Helsingborg minskade med 10 respektive 20 procent. Utmanarna från Stockholm AIK och Djurgården upplevde en minskning på 3 respektive 7 procent. Detta trots att företagens investeringar i sponsring i Sverige under 2014 ökade med 2.4 procent.

Räknar man bort Malmö FF:s vinst på 145 miljoner kronor så gick resten av lagen som kollektiv ungefär plus minus noll vilket - till något som borde vara mainstream medias stora förtret - nåddes tack vare historiskt sett mycket höga vinster från försäljning av spelarkontrakt. Cirka 100 miljoner kronor mer än under 2013.

Inte heller är allsvenskan 2015 hittills någon större publiksuccé. Kalmar FF drog bara 4 000 i senaste hemmamatchen vilket är ca 35 procents kapacitetsutnyttjande på Guldfågeln Arena. Norrköping lockade enbart 5 600 mot Elfsborg. AIK lite drygt 13 000 mot Gefle. 

Inte alls högre än någonsin

Faktum är att publiksnittet - under de två inledande omgångarna 2015 där alla lag har haft varsin hemmamatch - bara var det fjärde högsta under 2000-talet. Trots det låter det som att intresset är högre än någonsin.

Sett ur ett tävlingsbalansperspektiv har allsvenskan under drygt tio års tid kunnat skryta med att man var en av de mest jämlika och minst förutsägbara ligorna i Europa. Mellan 2000 och 2009 vanns allsvenskan av åtta olika klubbar. 

Under de senaste åren har vi däremot sett en trend där större klubbar har börjat vinna fler medaljer och där kapitalet har börjat koncentreras hos ett fåtal. Mätt i Gini koefficienten baserat på eget kapital har allsvenskan inte varit så ojämlik sedan 90-talet då Malmö FF och IFK Göteborg under många år dominerade. 

Många klubbar på tomgång

Även i år har de tippade topplagen redan efter tre omgångar börjat positionera sig i toppen. De av många tippade utmanarna Örebro och Häcken har upplevt en skral poängintjäning vilket är långt ifrån ologiskt sett till hur mycket finansiella resurser relativt konkurrenterna de lägger på sina respektive spelartrupper.

Problemet är att många klubbar trampar vatten. Det verkar inte riktigt som att de vet hur de ska klättra upp en nivå, eller två. 

När klubbarnas representanter diskuterar en bantning av antalet lag i allsvenskan så är det kanske det bästa beviset på att de saknar nya idéer om hur deras respektive klubbar ska utvecklas och bli bättre. 

Om den bubblan spricker...

För saken är den att det bara är de enskilda klubbarnas förbättringar som kan göra allsvenskan till en bättre liga. Allt annat är inte mer än dålig kosmetika. Däri ligger också svensk fotbolls största utmaning - finna ett inflöde av nya idéer. Den stora frågan är hur man kommer dit?

Precis som krisrubrikerna för ett år sedan var kraftigt överdrivna så är det på sin plats att vara försiktig i dagens entusiasm. Det är nu som klubbarna verkligen måste ta chansen att genom nya idéer utveckla sig själva. Med hjälp av den exponeringshävstång som media för tillfället ger dem. Om ingenting händer så kommer naturligtvis medierna att förr eller senare förstå att de har blåst upp en bubbla.

Baksmällan efter att den bubblan spricker kan för många klubbar bli jobbigare att bota än på länge.

Kristof Vogel

Tre Kronors historiska misslyckande i VM-Riga, nionde plats och den sämsta placeringen sedan 1937 i London, diskuterades inte alls vid Svenska Ishockeyförbundets digitala årsmöte på fredagen.

Mats Larsson, avgående styrelseledamot bekräftar för Idrottens Affärer att det var locket på vad gäller VM-insatsen. Dagordningen gav inte utrymme för minsta diskussion,  frågestund eller förklaringar till haveriet i Riga.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Regeringen ökar takten mot ett någorlunda öppet liv för svenskarna. Inriktningen är att idrotter på väg, vatten och i skog ska  kunna ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

EM-experterna Daniel Nannskog, Therese Strömberg och Jonas Eriksson samt programledaren André Pops. Foto: Jan Danielsson/SVT

Dagen efter att Ola Toivonen fått beskedet att han tvingas till en knäoperation och inte kan spela mer i MFF i år, presenteras han av  SvT-sporten som ny expertkommentator vid EM-turneringen.

SVt:s stab består totalt av 16 personer. De 16 utgör den synliga staben - kommentatorer, experter och programledare.  

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.