Hammarbys publiksuccé en guldgruva

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Nya Tele2 i Stockholm är rena guldgruvan för Hammarbys fotboll. Sedan flytten från Söderstadion sommaren 2013 är publikökningen 170 procent, en tillväxt som ger laget en tredje plats i Europa, bland klubbar som under den senaste tioårsperioden flyttat till nya arenor.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Endast tyska Hoffenheim och engelska Brighton redovisar högre publiktillväxt.

I exakta tal har Hammarby haft ett publiksnitt på 21 734 personer på de 63 hemmamatcher som har spelats på Tele2, sedan klassiska Söderstadion övergavs. Totalpubliken uppgår till 1 369 287 personer.

¬Publikrusningen till Tele2 innebär i biljettintäkter per år cirka 50 miljoner kronor, ett belopp som bekräftas av vd Henrik Kindlund på föreningens hemsida. Totalt cirka 200 miljoner kronor på fyra år och som möjliggör det nya lagbygge som danske tränaren Jakob Michelsen, ”Mini-Mourinho”, har påbörjat.

Topplag – nästa säsong

Sedan Michelsen tillträdde, till årets säsong, har 19 spelare lämnat klubben, 13 nya har stämplat in. SVT-experten Daniel Nannskog har redan klassat Hammarby som ett topplag – nästa säsong.

– Givetvis är publiken en bra plattform för oss. En fylld arena är också ett bra dragplåster för att få in nya sponsorer, säger Henrik Kindlund.

Djurgården, som också har Tele2 som ny hemmaarena efter Stockholms Stadion, redovisar en publikökning på 78 procent, och innehar andra plats i den tabell som visar publikutvecklingen över svenska lag under de första fyra åren på den nya arenan, i jämförelse med de fyra sista på gamla arenan.

Efter Hammarby och Djurgården följer Elfsborg, + 51 procent, AIK + 27, Kalmar, +20, och Malmö + 6 procent. Städer som byggt om befintliga arenor, som Norrköping, ingår inte i den analys som redovisas av Hammarby Fotboll.

I tabellen över publikutvecklingen hos klubbar i Europa, som flyttat till nya arenor under den senaste tioårsperioden är tyska Bundesligalaget Hoffenheim i särklass med en ökning på 404 procent. Laget spelar på Rhein-Neckar-Arena, invigd 2009. Här spelade förra säsongen Jiloan Hamad, nu i Hammarby.

Djurgården 13:e

På andra plats återfinns säsongsnya Premier League-laget Brighton, med en 284-procentig ökning, därefter Hammarby +170 , Legia Warszawa, +158, är på fjärde plats. Djurgårdens 78- procentiga ökning ger föreningen en 13:e plats.

– När arbetet med Tele2 påbörjades var vi just i Brighton på studiebesök 2012. Vi imponerades av nya Falmer Stadium, publikkapacitet på 30 750 och invigd 2011. Tele2 påminner i många avseenden om Brightons arena, säger Göran Rickmer, evenemangsansvarig i Hammarby.

Publikrekordet för fotboll på Tele2 är 31756 åskådare i Hammarbys möte med Östersund 4/4 2016. För övriga publika evenemang är rekordet 40 557 vid Madonnas konsert 14/11 2015. Ägare är Stockholms stad via SGA Fastigheter AB.

I 43 av 63 hemmamatcher har Hammarbys publiksiffra överstigit 20 000 åskådare. I 62 av 63 matcher har det varit mer än 10 000 åskådare.  Den lägsta publiksiffran är 7 886 mot Östersund 2013.

Tittar framåt

– Även om publiken är med oss i dag får vi absolut inte slå oss till ro. Vi tittar ständigt framåt för att fortsätta att bygga publik och i förlängningen bygga en framgångsrik förening, säger Göran Rickmer till föreningens hemsida.

Ägare till Hammarby Fotboll AB är Hammarby IF Fotbollförening med 50,4 procent av rösterna i  föreningen och med 29,6 av kapitalet. Resterande ägare, röster och kapital, är Anschutz Entertainment Group Sweden AB samt fem investerare.

Kjell Nilsson

Fakta

Hammarby med ett SM-guld i fotboll, 2001, är för närvarande på 10:e plats i den allsvenska tabellen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Elithockey: Ishockeyns mästarlag, koncernen Färjestad,  med den ideella föreningen, fastighetsbolag och eventbolag närmar sig 200-miljoner strecket i omsättning, eller för att vara exakt 190 577 miljoner kronor.

 Samtidigt växer det egna kapitalet till 130 miljoner från 114 miljoner föregående säsong. Årets resultat var succékantat, 10:e SM-guldet och plus 12 miljoner.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nära 7 miljoner kronor utlovas till de klubbar som kvalar till internationellt gruppspel

Europafonden ska hjälpa svenska klubbar att nå ett gruppspel i Champions League, i Europa League eller i Europa Conference League. Pengarna kommer från den så kallade Europafonden som finansieras av elitfotbollens huvudsponsor Unibet. 

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.