Hammarbys publiksuccé en guldgruva

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Nya Tele2 i Stockholm är rena guldgruvan för Hammarbys fotboll. Sedan flytten från Söderstadion sommaren 2013 är publikökningen 170 procent, en tillväxt som ger laget en tredje plats i Europa, bland klubbar som under den senaste tioårsperioden flyttat till nya arenor.
Foto: Fredrik Sandberg / TT

Endast tyska Hoffenheim och engelska Brighton redovisar högre publiktillväxt.

I exakta tal har Hammarby haft ett publiksnitt på 21 734 personer på de 63 hemmamatcher som har spelats på Tele2, sedan klassiska Söderstadion övergavs. Totalpubliken uppgår till 1 369 287 personer.

¬Publikrusningen till Tele2 innebär i biljettintäkter per år cirka 50 miljoner kronor, ett belopp som bekräftas av vd Henrik Kindlund på föreningens hemsida. Totalt cirka 200 miljoner kronor på fyra år och som möjliggör det nya lagbygge som danske tränaren Jakob Michelsen, ”Mini-Mourinho”, har påbörjat.

Topplag – nästa säsong

Sedan Michelsen tillträdde, till årets säsong, har 19 spelare lämnat klubben, 13 nya har stämplat in. SVT-experten Daniel Nannskog har redan klassat Hammarby som ett topplag – nästa säsong.

– Givetvis är publiken en bra plattform för oss. En fylld arena är också ett bra dragplåster för att få in nya sponsorer, säger Henrik Kindlund.

Djurgården, som också har Tele2 som ny hemmaarena efter Stockholms Stadion, redovisar en publikökning på 78 procent, och innehar andra plats i den tabell som visar publikutvecklingen över svenska lag under de första fyra åren på den nya arenan, i jämförelse med de fyra sista på gamla arenan.

Efter Hammarby och Djurgården följer Elfsborg, + 51 procent, AIK + 27, Kalmar, +20, och Malmö + 6 procent. Städer som byggt om befintliga arenor, som Norrköping, ingår inte i den analys som redovisas av Hammarby Fotboll.

I tabellen över publikutvecklingen hos klubbar i Europa, som flyttat till nya arenor under den senaste tioårsperioden är tyska Bundesligalaget Hoffenheim i särklass med en ökning på 404 procent. Laget spelar på Rhein-Neckar-Arena, invigd 2009. Här spelade förra säsongen Jiloan Hamad, nu i Hammarby.

Djurgården 13:e

På andra plats återfinns säsongsnya Premier League-laget Brighton, med en 284-procentig ökning, därefter Hammarby +170 , Legia Warszawa, +158, är på fjärde plats. Djurgårdens 78- procentiga ökning ger föreningen en 13:e plats.

– När arbetet med Tele2 påbörjades var vi just i Brighton på studiebesök 2012. Vi imponerades av nya Falmer Stadium, publikkapacitet på 30 750 och invigd 2011. Tele2 påminner i många avseenden om Brightons arena, säger Göran Rickmer, evenemangsansvarig i Hammarby.

Publikrekordet för fotboll på Tele2 är 31756 åskådare i Hammarbys möte med Östersund 4/4 2016. För övriga publika evenemang är rekordet 40 557 vid Madonnas konsert 14/11 2015. Ägare är Stockholms stad via SGA Fastigheter AB.

I 43 av 63 hemmamatcher har Hammarbys publiksiffra överstigit 20 000 åskådare. I 62 av 63 matcher har det varit mer än 10 000 åskådare.  Den lägsta publiksiffran är 7 886 mot Östersund 2013.

Tittar framåt

– Även om publiken är med oss i dag får vi absolut inte slå oss till ro. Vi tittar ständigt framåt för att fortsätta att bygga publik och i förlängningen bygga en framgångsrik förening, säger Göran Rickmer till föreningens hemsida.

Ägare till Hammarby Fotboll AB är Hammarby IF Fotbollförening med 50,4 procent av rösterna i  föreningen och med 29,6 av kapitalet. Resterande ägare, röster och kapital, är Anschutz Entertainment Group Sweden AB samt fem investerare.

Kjell Nilsson

Fakta

Hammarby med ett SM-guld i fotboll, 2001, är för närvarande på 10:e plats i den allsvenska tabellen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Fredag lunch, svensk tid, sker OS-invigningen i japan. Invånarna här är fortsatt tveksamma till spelen. Och en av huvudsponsorerna, Toyota, meddelar att företaget inte ska visa någon OS-relaterad tv-reklam.

Torsdagens nyhet ur svensk synvinkel var att Sarah Sjöström  har gett klartecken till start på sin OS-guldgren 100 meter fjäril. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.