"Kämpa för public service!"

Men först några rader om tragiken runt AIK:s fotbollsmålvakt Ivan Turina hastiga bortgång. Inget tv-sportprogram i någon kanal kunde beskriva det lika känsligt och bra och brett som Radiosporten gjorde
Intervjuerna var mer lågmälda, känslan för det tragiska som inträffat var mjukare och hela angreppssättet var tydligare i radion än vad tv klarade av. Radion förmedlade känslorna, tv tittade på dem. Märkligt.
Kommersiell tv och OS, nja
På nåt sätt känns det helt fel att kommersiella tv-bolag sitter på rättigheterna att sända OS-tävlingarna. Att mellan 100-metersloppen och diskuskasten ska det in reklam där man uppmanas köpa allt från dyra krämer till nya bredband.
Det bryter mot grundidén för hela den olympiska rörelsen, att kämpa väl i en sund kropp och att göra sitt bästa utifrån det. För mig blir det helt enkelt en tankevurpa.
För svenskt vidkommande spelar det egentligen ingen roll att den ena svenska storstjärnan efter den andra knyts upp för att vara kommentatorer och intervjuare i sändningarna. Även dessa ska sitta där medan youghurtburkar och trätrallar bryter av intervjuer och samtal som hade kunnat bli något, om tiden fanns mellan avbrotten.
Och nya TV-abonnemang igen
Utöver det kanske man måste skaffa nya tv-abonnemang och –avtal för att man ska kunna se på just den sporten man själv är intresserad av. Det är ju affärsidén, sprid gracerna på många kanaler så får tittarna betala mer och vi tjänar mer pengar. Jippi. Eller?
Det är förstås barnsligt och naivt att tycka att ett så kommersiellt spektakel som OS numer är, ska behandlas utifrån den ursprungliga idén om den sunda själen i den sunda kroppen.
Varken själ eller kropp är alltid så sunda som det kan verka, mycket piller finns det som tar bort det sunda i de välpumpade kropparna.
Kämpa för public service!
Ändå har OS, trots alla skandaler, mutor och andra märkligheter, på något sätt tagit tag i dopingen som hotade att så totalt förstöra intresset för rörelsens. Sannolikt för att alla dopade rekord tog bort intresset från tv-tittarna och därmed var inget tv-bolag villigt att betala lika mycket som OS-ledningen tyckte sig ha rätt till.
Vilket ju också är helt kommersiellt.
Ändå kan jag inte släppa tanken att ansvarig minister i Sverige kunde vara lite mer fransk i sitt tänkande och försöka se till att det är public service som ska ha rättigheten att sända de tävlingar som är viktiga för hela svenska folket.
Inled nya samarbeten
Kanske i samarbete med andra kommersiella heltäckande kanaler, men att det ändå aldrig ska vara tal om att hela svenska folket inte ska kunna se OS för att man inte har rätt tv-abonnemang. Eller Fotbolls-VM.
Men den diskussionen existerar inte i Sverige, förefaller det. Den om ”allas rätt”.
Det är väldigt konstigt.
Mest lästa just nu
”VM, vad då..? Vi har fullt upp med annat.
Nånting liknande skulle man kunna höra i dagarna från Rambergsvallen i Göteborg, där Häcken har sin boning. Där spelar klubben fotboll – och räknar pengarna.
Klubben har fullt upp med att tjäna pengar i rekordformat. De ansvariga kan skissa på dryga 200 miljoner till pluskontot.
Stockholm får nya arena enligt gammalt vallöfte I Stockholm har politiker för vana att lova, speciellt valår, att 71 år gamla Johanneshovs Isstadion ska rivas och att en ny hockeyarena ska byggas. Nu är det dags igen.
Stadens nuvarande rödgröna majoritet berättade om ”Nya Hovet” vid en presskonferens. Emilia Bjuggren (s) finansborgarrådskandidat lovade en arena med kapacitet för cirka 10 000 åskådare, men frågor om finansiering och byggstart lämnades obesvarade.
På lördag, den 6 jun,i lämnar galoppsporten Bro Park i Upplands-Bro för en dag och flyttar in till centrala Stockholm. Under Nationaldagsgaloppen förvandlas Gärdet till galoppbana och nationaldagsfest med fullblodslopp, SM i ponnygalopp, livemusik och folkfest inför över 50 000 besökare.
Under dagen avgörs kapplöpningar för engelska och arabiska fullblod, samtidigt som området fylls av musik, hattparad, familjeaktiviteter och picknickfirande. Årets stora sportsliga nyhet är att även SM i ponnygalopp avgörs under Nationaldagsgaloppen för första gången. Några av Sveriges främsta unga ryttare och snabbaste ponnyer gör då upp om SM-titlarna inför publiken på Gärdet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Hela havet stormar inför Svenska Tennisförbundets årsmöte den 26 april.
Valberedningens ordförande Petra Tedroff har avgått i protest mot miljardären Christer Gardells krav att få bestämma sammansättningen av den styrelse som ska väljas.
Gardell meddelade redan i höstas att han var beredd att stödja svensk tennis med 100 miljoner kronor under en fem-årsperiod – mot att den nuvarande styrelse lämnar och att hans finanskompis, Ulf Rosberg, Djursholms Tennisklubb, väljs till ordförande.
Mminst sex bolag misstänks ha brutit mot förbudet, uppger DN. Nu framkommer att spel på minderåriga ökar., har Spelinspektionen upptäckt
Minst sex spelbolag med svensk licens kan ha brutit mot reglerna och erbjudit spel på allsvenska fotbollsspelare under 18 år.
Håll med om att 11 juni inte känns så avlägset. Då inleds fotboll-VM, Väntan blir inte så lång.
Och innnan dess blr det spekulationer, mycket snack hit och dit, uppgifter om det ena med det andra – så temperaturen stiger sakta. Förväntan ökar.
Herman Johansson stod för s sju mål och åtta målgivande pass från sin wingback-position och dessutom fick han i år göra landslagsdebut och därför flyttar han till USA och den den amerikanska MLS-klubben FC Dallas.. Samtidigt står det klart att Mjällbyhar värvar sex spelare, Och det är lika med 10 miljoner in för Herman och 10 miljoner ut för nye daansken, Max Nielsen

























































