Existerar något nytänkande?

De proffsiga reportrarna, det småroliga snacket mellan programledarna, överraskningarna och inte minst engagemanget. Kännetecken för Radiosporten – då, inte nu.
Tänder till vid OS och VM
Förr, då Lasse Granqvist, Tommy Åström och de andra proffsen på fotboll och friidrott alltid fanns där och kunde göra den mest mediokra tävling till något spännande. Förr, då reportrarna inte bara bestod av mestadels medelålders män och där varje sändning innehöll minst en nyhet.
Sveriges Radios 90-årsfirande verkar ligga som en våt filt över Radiosporten. En våt filt som förlamar allt nytänkande, trots att det är det som SR vill stå för. Nytänkande och vitalitet.
För ärligt talat. Vem i sportsändningarna låter pigg? Fräsch? Nyfiken? Spännande? Av de anställda reportrar och programledare som idag finns på plats? Ingen, vad jag kan påminna mig. Möjligen om man plockar in proffsen på just friidrott och fotboll, och de stora evenemangen som OS och VM kan det bli riktigt bra. Men för övrigt?
Vad består nytänkandet utav?
Har någon anställts som kan ersätta de idag snart pensionerade rävarna? Finns det några kvinnliga medarbetare som får chansen att åka på stora evenemang och kanske läras upp av de stora i branschen? Finns det några kvinnliga medarbetare som överhuvudtaget?
Finns det någon plan eller strategi för hur public service sportsändningar ska förbättras och vitaliseras? Hur man ska kunna utnyttja radiomediets snabbhet jämfört med de ofta reklamstinna tv-sändningarna.
Det är ju just i piggheten och snabbheten som Radiosportens styrka ligger. Men om man väljer att tillsätta chefer och ledare som inte inser det, när man väljer att ha någon form av ”rättvisa” i vilka som ska bevaka olika evenemang istället för att låta de bästa göra det och samtidigt lära upp de som ska bli bäst, då är man väldigt snett ute.
Med det menar jag inte att smutskasta Gunnar Brink och de andra, de gör sitt bästa och gör det bra.
Satsa på engagemanget
Men om Radiosporten inte förmår lyfta skäggen ur brevlådan och se på den nya världen, förstå radions specialiteter, som just ljud och närvaro, så är ju hela iden med en radiosportredaktion helt borta. Då kan man ju lika gärna organisera Radiosporten under Ekoredaktionen, för där låter ju också alla sändningar ungefär likadana, år efter år efter år.
Hur kommer det sig att Radiosporten inte har en anställd webbredaktion där de anställda också får vara radioreportrar? Varför väljer man inte att prova nya förmågor först via webben och sen in i det stora mediet? Varför lär man inte upp sportreportrar värdiga epitetet? Varför bryr man sig inte?
Det sämsta man kan göra med en sportredaktion är att inte utnyttja det naturliga engagemanget hos en sportreporter. Det finns där på ett helt annat sätt än hos en allmänreporter eller ekonomidito (undantag finns förstås).
Ska finnas överallt
En sportreporter brinner för det hen gör; intresset finns även på fritiden.
Om man som ledare inte förmår att utnyttja det, bör man byta jobb.
Om man som public service inte förmår att anstränga sig för att få de bästa sportsändningarna som finns, har man misslyckats.
Till skillnad mot SVT som måste köpa sina rättigheter, finns Radiosporten överallt. Varför märker man inte det som lyssnare?
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.
- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Markus Boger, Radiosporten (inte verifierad)
lör, 2015-08-29 15:41
1. Replik från Radiosportens chef
Det bästa med Cecilia Gierttas krönika, är att hon verkar ha ett verkligt engagemang för Radiosporten. Det är bra – och det engagemanget delar hon med miljontals lyssnare. Det sämsta, det är resten. Visst, en krönikörs uppgift är att försöka sticka ut och provocera, men att Idrottens Affärer släpper igenom en sådan här ogrundad och svepande text, är faktiskt anmärkningsvärt. Men ok, jag ska försöka svara på de delar av verklighetsförankring som finns i texten. Ja, precis som på alla sportredaktioner i landet, är det för få kvinnor på Radiosportens redaktion. Utan tvekan. Det är en tradition inom sportjournalistiken som tar tid att förändra. Vi arbetar dock aktivt och törs jag säga, framgångsrikt, med frågan. Giertta har inte upptäckt det - vilket möjligen kan säga något om hennes lyssnande - men på Radiosporten finns sedan flera år Sveriges enda kvinnliga referenter i de större sporterna (Jo, TV4-gruppen har en också, hon rekryterades just från Radiosporten). Det är Radiosporten som rekryterat, utbildat och satsat på alla dessa. Och jo - de får välförtjänta tunga uppdrag. När t ex Susanna Andrén refererade premiären i fotbolls-VM i Brasilien, var hon den första kvinnliga referenten i hela världen, som refererade i ett manligt fotbolls-VM! Det uppmärksammades stort, men har tydligen undgått Giertta. Ja, Radiosporten behöver, precis som alla redaktioner utvecklas och förnyas. Det jobbar vi med varje dag. Både i FM men inte minst inom de områden som Giertta inte nämner med ett ord; mobila tjänster, poddar, sociala medier, ”Radiosporten Dokument” liverapportering och publikdialog mm. Vi lyckas inte alltid, vi kan alltid bli bättre, men jobbar så klart med detta - på alla plattformar. Den stora publiken finns fortfarande i FM, men publiken ställer ständigt högre krav och vi ska finnas där publiken finns. Därför är den digitala världen också en viktig del av förnyelsen. Eftersom krönikan i övrigt mest är egna spekulationer, gripna ur luften, tror jag det bästa helt enkelt vore om Cecilia Giertta kom upp och gjorde ett studiebesök på Radiosporten. Du är säkert välkommen till Ekot också. Då får du veta hur vi verkligen jobbar – och då slipper vi kanske de här ogrundade påståendena i fortsättningen. Varmt välkommen - vi är oomtvistat lättsamma och trevliga! Markus Boger, Redaktionschef Radiosporten