Ett påhitt med stöddig attityd, lägg ner!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Vad är det för fel på klubbar och landslag som tror att de får högre status hos oss i allmänheten genom att inte vara anträffbara för journalister och media?Som tror att en stöddig och snorkig attityd är vägen till framgång? Att det ger respekt?

Jag kan i så fall meddela att det är helt fel väg att gå.

Numera blir det alllt vanligare med fotosessioner, det är vid träningar och matcher som fotbollförbundet av okänd anledning har börjat stänga dörrar och vänta med att öppna dem..

NHL är en föregångare när det gäller att kommunicera. Det tar inte tio minuter efter en match så är dessa extremt högt betalda spelare anträffbara, intervjubara och står framför kameran eller mikrofonerna. 

Svenska handbollslandslagen är samma, där får journalister till och med lyssna på pausnacket och intervjua under spelets gång. Vi som tittare och allmänhet kommer nära, och känner stolthet över våra spelare och lag.

I damallsvenskan funkar det

Men så har vi fotbollslandslagen. Hmmm. Herrarnas spelare får eller vill inte vara med så ofta, journalister och media får inte tillgång till den de vill intervjua utan får istället nöja sig med "den som ställer upp", ofta en icke kommunikativ person som svarar ja eller nej.

På damsidan är det en fröjd att följa Viaplays sändningar från damallsvenskan. Vilka bra intervjuer, vilken vilja hos spelare och ledare att förmedla det man känner och tänker, och förklara varför man vinner eller förlorar. 

Också det ett lysande exempel.

Och det tror man då kanske att så ska även landslaget för damerna bete sig, de är ju liksom vana vid en öppen attityd.

Men icke. Hur ofta hör du intervjuer med Fridolina Rolfö eller Stina Blackstenius? De vill inte/får inte prata direkt med svensk media utan hänvisar till proffsklubbens pressansvarige som återkommer med negativa besked. 

Samma sak när landslaget samlas och tränar ihop. Pressansvarig/laget bestämmer vem journalisterna får intervjua. Borta är den tillgängliga och positiva attityd som finns i klubblaget, fram kommer det stöddiga och onåbara.

Inget leende landslag

Ibland försöker pr-makare få fram attityden att detta landslag är ett leende landslag. Icke. Det skulle kunna vara det, och det borde vara det. Men damerna följer i herrarnas spår för att få högre status(?) och det är ingen bra reklam. Tro mig. 

Jag hoppas VM innebär ett annat och bättre tillmötesgående från landslagsledningen och spelarna. Jag håller tummarna för det. Men. Jag tror inte på det. Tyvärr.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.