Ett påhitt med stöddig attityd, lägg ner!
Vad är det för fel på klubbar och landslag som tror att de får högre status hos oss i allmänheten genom att inte vara anträffbara för journalister och media?Som tror att en stöddig och snorkig attityd är vägen till framgång? Att det ger respekt?
Jag kan i så fall meddela att det är helt fel väg att gå.

NHL är en föregångare när det gäller att kommunicera. Det tar inte tio minuter efter en match så är dessa extremt högt betalda spelare anträffbara, intervjubara och står framför kameran eller mikrofonerna.
Svenska handbollslandslagen är samma, där får journalister till och med lyssna på pausnacket och intervjua under spelets gång. Vi som tittare och allmänhet kommer nära, och känner stolthet över våra spelare och lag.
I damallsvenskan funkar det
Men så har vi fotbollslandslagen. Hmmm. Herrarnas spelare får eller vill inte vara med så ofta, journalister och media får inte tillgång till den de vill intervjua utan får istället nöja sig med "den som ställer upp", ofta en icke kommunikativ person som svarar ja eller nej.
På damsidan är det en fröjd att följa Viaplays sändningar från damallsvenskan. Vilka bra intervjuer, vilken vilja hos spelare och ledare att förmedla det man känner och tänker, och förklara varför man vinner eller förlorar.
Också det ett lysande exempel.
Och det tror man då kanske att så ska även landslaget för damerna bete sig, de är ju liksom vana vid en öppen attityd.
Men icke. Hur ofta hör du intervjuer med Fridolina Rolfö eller Stina Blackstenius? De vill inte/får inte prata direkt med svensk media utan hänvisar till proffsklubbens pressansvarige som återkommer med negativa besked.
Samma sak när landslaget samlas och tränar ihop. Pressansvarig/laget bestämmer vem journalisterna får intervjua. Borta är den tillgängliga och positiva attityd som finns i klubblaget, fram kommer det stöddiga och onåbara.
Inget leende landslag
Ibland försöker pr-makare få fram attityden att detta landslag är ett leende landslag. Icke. Det skulle kunna vara det, och det borde vara det. Men damerna följer i herrarnas spår för att få högre status(?) och det är ingen bra reklam. Tro mig.
Jag hoppas VM innebär ett annat och bättre tillmötesgående från landslagsledningen och spelarna. Jag håller tummarna för det. Men. Jag tror inte på det. Tyvärr.
Mest lästa just nu
Med Djurgården tillbaka i SHL, efter 4-1 i matcher mot AIK i den hockeyallsvenska finalen är frågan förstås om det mesta mästarlaget, med 16-guld, kan göra en ”Brynäs”. Att som nykomling vinna grundserien säsongen 2025-2026 och gå fram ändå till SM-final.
Triumfen är fin fjäder i troféhatten för säsongnye sportchefen Niklas Wikegård, 60 år, som hoppade av glamour-jobbet i TV 4-studion för att leda DIF tillbaka till SHL.
Publiksuccén fortsätter. Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.
Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.
- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.
Det är dags att skärpa lagstiftningen och höja straffen för att motverka våldsamheter och ordningsstörningar vid idrottsarrangemang. Det skriver regeringens särskilde utredare för tryggare idrottsarrangemang, Anders Hübinette, på DN Debatt.
Regeringens specielle utredare, Anders Hübinette och utredningssekreteraren Anders Lundmark på måndagen skulle presentera åtgärder för att att åtgärda den negativa supporterkulturen valde de de nämligen ovanliga att gå ut vid DN Debatt och då betonades att det gäller att identifiera, lagföra och stänga ute de individer som stör och begår brott vid arrangemangen.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Skriv kommentar