Men Petter, var det så vettigt..?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Friends byter namn till Strawberry. AIKs och herrlandslagets hemmaplan bör därmed bli Strawberry Fields. Vad säger Beatles om det intrånget?

Och hur kul blir det för AIK och herrlandslaget att meddela att de ska spela kommande match i Strawberry Arena?

Att namnge idrottsarenor efter sponsorer visar därmed hur galet just det tilltaget är. 

Petter Stordalen är entusiastisk och hyllar affären när han nu får använda nationalarenan för att marknadsföra sin hotellkedja. Men Cecilia Giertta är tveksam i sin krönika.

Ingen sponsor kan garantera att man stannar kvar tillräckligt länge för att arenan ska kunna behålla sponsorns namn även efter att avtalet gått ut. Och ingen ny sponsor kan garanterat få samma genomslagskraft som den första, i detta fallet Friends. 

Friends är en ideell organisation som jobbar med kompisskap och emot mobbing. 

Bygga värdegrunder

Strawberry är det nya namnet på norrmannen Petter Stordalens hotellkedja. Alltså är hans sponsorskap av Friends ren affärsverksamhet, inget som bygger goda värdegrunder eller ett aktivt jobb mot mobbing. Här ska tjänas pengar. Och ja, det vill ju alla göra, men att tro att man köper framgång så här lättvindigt, genom att döpa om en arena. Nä. Då är man nog ganska blåögd. Eller inbilsk.

Jag kan förstå om det blir för dyrt för Friends att sponsra Nationalarenan, även om det den här gången faktiskt inte var Friends som pungade ut med pengarna, utan Swedbank som sen generöst skänkte namnet på arenan till Friends. 

 Alla vill ha pengar, i alla led, det är gräsligt dyrt, oerhörda summor. Ni kan läsa det i Kjell Nilssons text, och i DI;artikel så sent som i höstas köptes Stockholm Lives huvudägare ASM Global upp av en annan amerikansk jätte för den lilla köpesumman på 26 miljarder. Då har lilla Friends inget att sätta emot när Swedbanks avtal gick ut, och nästa storsponsor är uppenbarligen inte lika generös med namnet...

Men det handlar om varumärke, det glömmer både norska stormagnater som Stordalen och amerikanska diton (liksom oljeshejker osv...) Och det är inte samma sak som att köpa namnet på en arena och helt plötsligt tro att alla kommer att kalla Friends för Strawberry. 

Det blir " Jordgubben"

Jag tror inte att Friends i folkmun helt plötsligt kommer att kallas Strawberry. Snarare Jordgubben. Och det låter ju verkligen gulligt, men kanske inte så mycket Nationalarena.

Så Friends blir nog fortsatt namnet på arenan som också hade kunnat heta Nya Råsunda eller bara Nationalarenan. Friends som vaarumärke för arenan har satt sig, står för nåt bra och samhällsnyttigt vilket Swedbank förstod för över tio år sen.

Strawberry tror jag faktiskt inte alls på.

Cecilia Giertta

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar. 

-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar. 

Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.

Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend? 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på  direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.