Men Petter, var det så vettigt..?
Friends byter namn till Strawberry. AIKs och herrlandslagets hemmaplan bör därmed bli Strawberry Fields. Vad säger Beatles om det intrånget?
Och hur kul blir det för AIK och herrlandslaget att meddela att de ska spela kommande match i Strawberry Arena?
Att namnge idrottsarenor efter sponsorer visar därmed hur galet just det tilltaget är.

Ingen sponsor kan garantera att man stannar kvar tillräckligt länge för att arenan ska kunna behålla sponsorns namn även efter att avtalet gått ut. Och ingen ny sponsor kan garanterat få samma genomslagskraft som den första, i detta fallet Friends.
Friends är en ideell organisation som jobbar med kompisskap och emot mobbing.
Bygga värdegrunder
Strawberry är det nya namnet på norrmannen Petter Stordalens hotellkedja. Alltså är hans sponsorskap av Friends ren affärsverksamhet, inget som bygger goda värdegrunder eller ett aktivt jobb mot mobbing. Här ska tjänas pengar. Och ja, det vill ju alla göra, men att tro att man köper framgång så här lättvindigt, genom att döpa om en arena. Nä. Då är man nog ganska blåögd. Eller inbilsk.
Jag kan förstå om det blir för dyrt för Friends att sponsra Nationalarenan, även om det den här gången faktiskt inte var Friends som pungade ut med pengarna, utan Swedbank som sen generöst skänkte namnet på arenan till Friends.
Alla vill ha pengar, i alla led, det är gräsligt dyrt, oerhörda summor. Ni kan läsa det i Kjell Nilssons text, och i DI;artikel så sent som i höstas köptes Stockholm Lives huvudägare ASM Global upp av en annan amerikansk jätte för den lilla köpesumman på 26 miljarder. Då har lilla Friends inget att sätta emot när Swedbanks avtal gick ut, och nästa storsponsor är uppenbarligen inte lika generös med namnet...
Men det handlar om varumärke, det glömmer både norska stormagnater som Stordalen och amerikanska diton (liksom oljeshejker osv...) Och det är inte samma sak som att köpa namnet på en arena och helt plötsligt tro att alla kommer att kalla Friends för Strawberry.
Det blir " Jordgubben"
Jag tror inte att Friends i folkmun helt plötsligt kommer att kallas Strawberry. Snarare Jordgubben. Och det låter ju verkligen gulligt, men kanske inte så mycket Nationalarena.
Så Friends blir nog fortsatt namnet på arenan som också hade kunnat heta Nya Råsunda eller bara Nationalarenan. Friends som vaarumärke för arenan har satt sig, står för nåt bra och samhällsnyttigt vilket Swedbank förstod för över tio år sen.
Strawberry tror jag faktiskt inte alls på.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
Skriv kommentar
Mest lästa just nu
En delseger för Golfförbundet – men Konkurrensverket fortsätter att granska det så kallade maxtaket, och meddelar att ett slutligt ställningstagande kommer att lämnas senare.
Beskedet innebär att cirka 60 000 golfspelare behöver byta klubb.
Begäran om ett interimistiskt beslut om att införa maxtaket avslogs.
Solna stad och AIK Fotboll har nått en överenskommelse.
AIKk får en ny träningsanläggning vid Råsta strandväg i Solna och lämnar därmed Karlberg efter 16 år.
Båstad är sedan några veckor redan ockuperat av tennnisspelare.Ungdomstävlingar pågår som genrep inför ankomsten av elitspelarna. 14-20 juli ska tennisbanorn även kantas av TV-kameror
Nu står det nämligen klart att TV4 Play sänder från Laholmsbukten. Årets Nordea Open är inget undantag. ATP-turneringen lockar i år ett starkt startfält med internationella toppspelare.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Viaplay Group lanserar en helt Viaplay lanserar en ny renodlad sportkanal. Från 27 juni utökas kanalutbudet med Viapfinnslay Sport, en kanal som samlar bolagets sporträttigheter och erbjuder över 100 timmars sportsändningar varje vecka.
- Viaplay Sport ska innehålla sportunderhållning för alla och bli hemmaplan för många av våra mest folkkära landslag, säger Erik Westberg, sportchef på Viaplay Group i Sverige.
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.