Men Petter, var det så vettigt..?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Friends byter namn till Strawberry. AIKs och herrlandslagets hemmaplan bör därmed bli Strawberry Fields. Vad säger Beatles om det intrånget?

Och hur kul blir det för AIK och herrlandslaget att meddela att de ska spela kommande match i Strawberry Arena?

Att namnge idrottsarenor efter sponsorer visar därmed hur galet just det tilltaget är. 

Petter Stordalen är entusiastisk och hyllar affären när han nu får använda nationalarenan för att marknadsföra sin hotellkedja. Men Cecilia Giertta är tveksam i sin krönika.

Ingen sponsor kan garantera att man stannar kvar tillräckligt länge för att arenan ska kunna behålla sponsorns namn även efter att avtalet gått ut. Och ingen ny sponsor kan garanterat få samma genomslagskraft som den första, i detta fallet Friends. 

Friends är en ideell organisation som jobbar med kompisskap och emot mobbing. 

Bygga värdegrunder

Strawberry är det nya namnet på norrmannen Petter Stordalens hotellkedja. Alltså är hans sponsorskap av Friends ren affärsverksamhet, inget som bygger goda värdegrunder eller ett aktivt jobb mot mobbing. Här ska tjänas pengar. Och ja, det vill ju alla göra, men att tro att man köper framgång så här lättvindigt, genom att döpa om en arena. Nä. Då är man nog ganska blåögd. Eller inbilsk.

Jag kan förstå om det blir för dyrt för Friends att sponsra Nationalarenan, även om det den här gången faktiskt inte var Friends som pungade ut med pengarna, utan Swedbank som sen generöst skänkte namnet på arenan till Friends. 

 Alla vill ha pengar, i alla led, det är gräsligt dyrt, oerhörda summor. Ni kan läsa det i Kjell Nilssons text, och i DI;artikel så sent som i höstas köptes Stockholm Lives huvudägare ASM Global upp av en annan amerikansk jätte för den lilla köpesumman på 26 miljarder. Då har lilla Friends inget att sätta emot när Swedbanks avtal gick ut, och nästa storsponsor är uppenbarligen inte lika generös med namnet...

Men det handlar om varumärke, det glömmer både norska stormagnater som Stordalen och amerikanska diton (liksom oljeshejker osv...) Och det är inte samma sak som att köpa namnet på en arena och helt plötsligt tro att alla kommer att kalla Friends för Strawberry. 

Det blir " Jordgubben"

Jag tror inte att Friends i folkmun helt plötsligt kommer att kallas Strawberry. Snarare Jordgubben. Och det låter ju verkligen gulligt, men kanske inte så mycket Nationalarena.

Så Friends blir nog fortsatt namnet på arenan som också hade kunnat heta Nya Råsunda eller bara Nationalarenan. Friends som vaarumärke för arenan har satt sig, står för nåt bra och samhällsnyttigt vilket Swedbank förstod för över tio år sen.

Strawberry tror jag faktiskt inte alls på.

Cecilia Giertta

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Brommapojkarna har sålt spelare i  rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh  Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen

Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.

Svensk ishockeys reformivrare möts av ringa förståelse inför lördagens årsmöte med förbundet.

  Stockholm, landets största distrikt, har tillsammans med Uppland och Gotlands-distriktet samt elitklubbarna Djurgården, AIK, Almtuna och SDE Hockey (damer), lämnat in fyra motioner med krav om nytänkande inom svensk ishockey.

Av handlingar till årsmötet framgår att förbundets styrelse yrkar på avslag av samtliga motioner.  Styrelsen sade bland annat nej till att två lag ska flyttas upp och ned mellan  SHL/HA och HA/HE och en gemensam ligaorganisation för SHL och HA.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete  via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta  över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen

En drömaffär. Öster från  Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.

Han  har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.