Vi kunder dribblas bara bort

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Talesättet "Hur man än vrider sig, har man rumpan bak" beskriver nog allra bäst känslan när det gäller Telia, Viaplay och nu också TV 4 och Cmore. Det finns liksom inget man kan göra som kund för att få rätt till det man betalat för av Telia, för de bara vänder och vrider sig. Och struntar i sina TV-kunder.

Casten Almqvist lämnar VD-posten för Telias TV-satsning, spekulationerna är självklara; "han vill inte vara del av den framtid Telia nu stakar ut", "nu ska Telia säja sitt TV-innehåll". 

Får inte det vi har betalat för

Och nog verkar spekulationerna den här gången vara ganska initierade. Cmore, utan reklam, ska igen bli en del av TV4, med reklam. Så vi som valt Cmore i Telias TV-paket för att slippa reklamen, blir av med den fördelen som vi köpt och betalat dyrt för. Cmore blir en del av ett nordiskt paket, men sporten ska tydligen sändas på TV4, med dessa reklamavbrott som man fortfarande blir galen på.

Och det är här att man alltid har rumpan bak kommer in.

För jag som kund har ju betalt, och betalar fortfarande eftersom jag är inlåst, till Telia för både Viaplay, som inte finns inte längre i utbudet, och för Cmore, som inte heller kommer finnas i TV-paketet. Jag kommer säkert erbjudas något jag inte vill ha, men är fortfarande högt betalande, och mycket drabbad av reklamen som jag tycker är skitjobbig.

Jag kan visserligen prenumerera på Viaplay fortfarande, men då måste jag betala dyra pengar för något jag faktiskt redan betalar för. Eller så byter jag till Telenor eller Tele2, köper ny TV-box eller ruttnar helt och hållet på att överhuvudtaget titta på linjär TV. Något som jag ju för övrigt inte är ensam om. 

Ingen måtta på eländet

Kanske hela Telia TV-förvinner, med Cmore som TV4, men det vet jag ju som kund inte idag. 

Men kvar sitter jag med rumpan bak.

Tur att det fortfarande finns morgontidningar av papper, och böcker. Och så radio förstås. 

Och om två år när jag är fri från Telia, kan jag börja prenumerera på Viaplay och annat, med en alldeles ny box.

Hurra.

cecilia Giertta

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58. 

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.