Om det finns villiga TV-bolag, så...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
VM några veckor före "Den blomstertid nu kommer"... Hur många som tittar är ointressant för IOK och VM-arrangörerna, det är vad tv-bolagen är villiga att betala som är viktigt.
En svensk viking på läktaren i Chizhovka Arena under ishockey-VM i Minsk. En lite talande bild...Foto: Fredrik Sandberg, TT

 

När försvinner intresset för de stora, största idrottsmästerskapen? När devalveras stjärnstatusen i att ta hem ett OS-guld till att bli lika viktigt som en seger i världscupen. När blir VM-guldet nåt som bara den inre vänkretsen känner till?

Jag vet inte.

Det kommersiella styr

Men jag tror att man är farligt nära när man låter kommersiella intressen styra allt, från spelprogram till när tävlingarna ska börja och hur långa periodpauserna ska vara.

För handen på hjärtat.  

Hur spännande är ishockey-VM. Egentligen? Tittat mycket? Jag menar. Norge. Danmark. Hockeynationer? Nån som kommer ihåg hur det gick i OS? Vem som är svensk mästare i herr-hockeyn? Dam-hockeyn? 

Tänkte väl det. Det är faktiskt bara för mycket.

Här finns pengar att hämta

Innan idrottsvärlden blev genomkommersialiserad. Innan reklamfinansiering stödde all idrott som publik vill se, innan tv-kanalerna bestämde hur långa pauserna blev vid spelarbyten i hockeymatcherna. Då. Då var det sällan OS och VM samma år i samma idrott. VM körde tre år, och så var det ett OS. Tre år VM och så OS. 

Men det var inte bra. Tyckte de som såg de kommersiella möjligheterna. 1994 började man med Sommar-OS och Vinter-OS med olika intervaller, vartannat år. Och däremellan kom det VM. Men det var ju inte heller bra. Ointressant, mellantiden gav inget. Alldeles för lite VM.

Så då körde man allt när man ville. Egentligen. Fast fortsatt vartannat år med OS.

Enligt Hasse Alfredsson

Och eftersom det inte längre finns amatörregler för olympierna, betyder det oftast att det samma personer i både VM och OS och diamantligor och allt vad det heter.

Vilket betyder att i månaden februari/mars avslutas OS, med ett hockey-silver till de svenska herrarna, semifinal för damerna. Sen blir det slutspel i Elitserien hemma i Sverige, fast det heter SHL nu. För samma killar, nästan. Och så nu i maj spelar killarna VM. Ett par veckor före "Den blomstertid nu kommer". 

Lockande, inte sant. Hos en galen diktator som råkar älska ishockey men inte demokrati och yttrandefrihet, sånt är för mesar. Demokrati, det är blaha blaha, för att travestera Hasse Alfredsson.

Så länge det går att sälja

Och om några veckor igen är det dags för Fotbolls-VM i Brasilien. Och om två år är det sommar-OS där också. Och Vinter-OS i Sydkorea 2018. Kravet för att få arrangera Vinter-OS är förresten att det finns snö. Kanske borde IOK lägga in lite fler krav.

Demokrati till exempel. Yttrandefrihet. IOK skulle nämligen kunna göra det, men är för fega och bekväma för att våga. Pallar inte, muttrar gubbarna när de glider omkring i sina limousiner, förblindade av sin egen maktfullkomlighet.

Att fotbollen skulle våga, vilja och orka ställa några krav sker samtidigt som vi får medelhavsklimat i Kiruna. Visserligen har vi klimatförändringar, men...nä precis.

Så intresset hos den "breda allmänheten" kommer att minska i takt med att pengarna tillåts styra allt utifrån tv- och reklamtid. Hur många som tittar är ointressant för IOK och VM-arrangörerna, det är vad tv-bolagen är villiga att betala som är viktigt. Och de är villiga att betala så länge tv-bolagen kan sälja reklamtider till överpriser.

Det är därför hockey-VM faktiskt är ointressant. Reklamstyrda pauser. Samma killar, samma skridskoåkning, tränare och coacher som pratar på ungefär samma sätt. Nån blir skadad. Proffsiga reportrar gör bra intervjuer med spelare. Men intressant? Nä, lika spännande som fotbollsallsvenskan som går samtidigt. Med splittrade omgångar, för det vill ju de kommersiella krafterna ha.

Inte publiken. Vi tröttnar. 

Cecilia Giertta

Lars (inte verifierad)

tors, 2014-05-15 10:27

1. En hel del fel i den här

En hel del fel i den här texten det var bara en svensk spelare som spelade i OS och sedan i SM-slutspelet nämligen Jimmie Ericsson i Skellefteå. Angående att det kommersiella tänket förstör idrotten så blir det ju väldigt överdrivet att börja prata om periodpauser i ishockey som om det skulle vara ett problem. De s.k. Powerbreaken med reklam i varje period kan dock diskuteras. Angående hockey-VM så är det ekonomiskt viktigt för IIHF:s verksamhet att spela hockey-VM varje år, man har blivit beroende av den intäkten. OS är ju än så länge inte förstört även om mutor och tveksamma arrangörsländer naggar imagen i kanten. Säga vad man vill om kommersiella krafter men det mesta i samhället handlar om pengar och ekonomi, så vad skulle alternativet vara.

Christer Derger (inte verifierad)

tors, 2014-05-15 11:12

2. Helt rätt

Du har så rätt i din krönika. Jag är genomborgerlig och för frihet. Tyvärr tycker jag att det kommersiella styr för mycket. Inte ens betalkanaler jag betalar för att slippa reklam klarar att stå fria. Vad gäller ishockeyn har du helt rätt. Det var flera år sedan jag slutade titta på hockey både på arena och i TV. Totalt ointressant numera. För 10 år sedan såg jag mycket på hockey. Idag lägger jag inte en enda minut på det.

Patrik (inte verifierad)

tors, 2014-05-15 14:45

3. Vad baseras uppgiften om

Vad baseras uppgiften om reklam till överpriser på?

Oscar (inte verifierad)

tis, 2014-05-20 16:34

4. Hockey-VM är sinnebilden av

Hockey-VM är sinnebilden av allt som är dåligt inom idrotten. Usel kvalitet som hålls under armarna av media. Eller av kommungubbar som räddar ortens hockeylag med skattepengar, vilket är ännu mer vidrigt. Fantastisk krönika.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Förmågan att utveckla och förnya ett arrangemang brottas åtskilliga förbund och klubbar med. Vanans makt får gärna övertaget och nästa tävling, cup eller event blir en kopia av föregående, trots att många suckar uppgivet. Människor är trygga i ett traditionellt tänkande. 

Men det finns undantag. Som Rally Sweden, unikt i VM-cirkusen med att ha en nostalgitävling insprängd i WRC-schemat – och dessutom på samma specialsträckor som “värstingbilarna”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Luftslott – eller en seriös satsning? Framtiden ger svar.

Hamburgerkedjan Brödernas intåg i Hockeyettan-laget Väsby IK, rör upp känslor i hockey-Sverige.  Högst ropade Aftonbladet som skrek i falsett att Väsby har ”sålt sin själ, falskhet & tjuveri”

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.