"Kämpa för public service!"

Det känns helt fel att kommersiella tv-bolag sitter på rättigheterna att sända OS-tävlingarna. Att mellan 100-metersloppen och diskuskasten ska det in reklam där man uppmanas köpa allt från dyra krämer till nya bredband.
Reklam-tv är vad ett antal bolag lever på och skapar åtminstone bitvis förnöjsamhet hos tittarna. Men också irritiation. Foto: Lars Pehrson, SvD/Scanpix
Annons


Men först några rader om tragiken runt AIK:s fotbollsmålvakt  Ivan Turina hastiga bortgång. Inget tv-sportprogram i någon kanal kunde beskriva det lika känsligt och bra och brett som Radiosporten gjorde

Intervjuerna var mer lågmälda, känslan för det tragiska som inträffat var mjukare och hela angreppssättet var tydligare i radion än vad tv klarade av. Radion förmedlade känslorna, tv tittade på dem. Märkligt.

Kommersiell tv och OS, nja

På nåt sätt känns det helt fel att kommersiella tv-bolag sitter på rättigheterna att sända OS-tävlingarna. Att mellan 100-metersloppen och diskuskasten ska det in reklam där man uppmanas köpa allt från dyra krämer till nya bredband. 

Det bryter mot grundidén för hela den olympiska rörelsen, att kämpa väl i en sund kropp och att göra sitt bästa utifrån det. För mig blir det helt enkelt en tankevurpa.

För svenskt vidkommande spelar det egentligen ingen roll att den ena svenska storstjärnan efter den andra knyts upp för att vara kommentatorer och intervjuare i sändningarna. Även dessa ska sitta där medan youghurtburkar och trätrallar bryter av intervjuer och samtal som hade kunnat bli något, om tiden fanns mellan avbrotten.

Och nya TV-abonnemang igen

Utöver det kanske man måste skaffa nya tv-abonnemang och –avtal för att man ska kunna se på just den sporten man själv är intresserad av. Det är ju affärsidén, sprid gracerna på många kanaler så får tittarna betala mer och vi tjänar mer pengar. Jippi. Eller?

Det är förstås barnsligt och naivt att tycka att ett så kommersiellt spektakel som OS numer är, ska behandlas utifrån den ursprungliga idén om den sunda själen i den sunda kroppen.

Varken själ eller kropp är alltid så sunda som det kan verka, mycket piller finns det som tar bort det sunda i de välpumpade kropparna.

Kämpa för public service!

Ändå har OS, trots alla skandaler, mutor och andra märkligheter, på något sätt tagit tag i dopingen som hotade att så totalt förstöra intresset för rörelsens. Sannolikt för att alla dopade rekord tog bort intresset från tv-tittarna och därmed var inget tv-bolag villigt att betala lika mycket som OS-ledningen tyckte sig ha rätt till.

Vilket ju också är helt kommersiellt.

Ändå kan jag inte släppa tanken att ansvarig minister i Sverige kunde vara lite mer fransk i sitt tänkande och försöka se till att det är public service som ska ha rättigheten att sända de tävlingar som är viktiga för hela svenska folket.

Inled nya samarbeten

Kanske i samarbete med andra kommersiella heltäckande kanaler, men att det ändå aldrig ska vara tal om att hela svenska folket inte ska kunna se OS för att man inte har rätt tv-abonnemang. Eller Fotbolls-VM.

Men den diskussionen existerar inte i Sverige, förefaller det. Den om ”allas rätt”.

Det är väldigt konstigt.

Cecilia Giertta

Med ett förflutet som både sportjournalist och ekonomijournalist på bl a Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet idrott och finanser.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Med Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, som ansvarigt lärosäte ska ett antal företag samverka i ett gigantiskt och  unikt forskningsprojekt under åtta år kring hälsosamma hjärnfunktioners samband med fysisk aktivitet.  Här satsar KK-stiftelsen, GIH och tolv företag tillsammans drygt 120 miljoner 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.