TV4 har en suverän innertrio

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
TV-krönika: Egentligen är det nog Lasse Granqvist, Jens Fjellström och Hasse Backe som är den största skillnaden när man nu kan jämföra hur reklamkanalerna Kanal 5 och TV4s lyckas med sina respektive VM-kvalsändningar.
Tobias Hysén svarade för två drömmål - en tunnel på målvakten och ett volleyskott av yppersta klass. Undra om han inte blir het på den tyska spelarmarknaden efter de fullträffarna. Foto: Janerik Henriksson

 

Denna trio har kärleken och därmed glädjen till fotbollen i fokus, vilket gör kontrasten till det djupa djupa allvaret i Kanal 5s studio enorm.

De visar glädje

För visst är fotboll på allvar, vi ska kvala till Brasilien och Sverige spelar inte alltid så bra som alla vi tittare vill, och innerst inne vill vi nog alla vara förbundskaptener och få plocka med våra favoritspelare i laget. Men fotboll är ju glädjen också, vilket inte minst värdlandet för VM bevisat igen och igen.

Och då måste man kunna le, ögonen ska lysa inför första halvlek, man ska vara nyfiken och intresserad av minsta detalj som man säkerligen diskuterat 100 gånger redan.

Och det gör Lasse, Jens och Hasse, men det gör inte grabbarna i femman. Åh nej, här är det kolsvart, magra programledare tittar dystert in i kameran innan det är dags för nästa eländiga reklambreak.

Men var är kvinnorna?

Apropå grabbar. Jag är fortfarande så oerhört förvånad över hur reklamkanalerna helt lyckas glömma bort alla de kvinnliga sportjournalister som finns runt om i landet, och i Stockholm. Män och män pratar och pratar och det blir ju så himla förutsägbart.

Ja, utom när ovan nämnda trio finns på plats. Men åh vad tråkigt det blir.

Anna Brolin är ett lysande undantag, jättepåläst och kunnig. Men hon är så ensam. Var det verkligen bara under damernas EM-turnering i somras som tv-kanalerna hittade kvinnliga tyckarproffs? Kan inte kvinnor tycka även om män? Bastian och killarna, hur svårt är det att få kommentera och komma med inspel om dem?

Då trivs männen

Och har verkligen cheferna inte fattat att de flesta fotbollskillar tycker det är mycket roligare att bli intervjuade av kvinnliga sportjournalister än av manliga?

Här har webbkanalerna chansen att göra något annorlunda, men gårdagens studio i Expressen visade tyvärr samma mycket trista tendenser. Män, män, gossar, män. Hu. Män intervjuade män, män pratade med varandra i studion, och så lite fler män. Oerhört trist, inte minst med tanke på att vi faktiskt är ganska många kvinnor som gillar fotboll. Och är ganska nyfikna.

Och avslutningsvis har vi dessa män som ställer frågorna efter matchen "det här var väl härligt, kan du beskriva dina mål." Är det journalistik?

Cecilia Giertta

Med ett förflutet som både sportjournalist och ekonomijournalist på bl a Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet idrott och finanser

Fakta

TV4 har sändningsrättigheterna till landslagets hemmamatch i playoff-spelet. När motståndet står klart avgörs också vilken kanal som sänder den andra matchen.

Mjällby AIF toppar allsvenskan, men säljer samtidigt spelare och stärker egna kapitalet rejält på ett egentligen sensationellt sätt. 

I söndags sluttfördes förhandlngarna runt t succémittfältaren Nicklas Röjkjaer som lämnar Mjällby. AIF 26-åringen har skrivit på för danska FC Nordsjälland. Samtidigt står det klart att klubben har sålt spelare för runt 60 miljoner på bara några år, vilket faktiskt är en del av strategin att bygga en starkare förening och då ingår att säkra en ekonomisk framtid - och av bara farten förstärka - så pass att laget övertar och behåller ledningen i allsvenskan.

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Ett ståtligt och fashionabelt bygge för 14,6 miljarder, den jättesatsningen kan ersätta Scandinavium i Göteborg

Om planerna skulle förverkligas överträffas alla andra satsningar i Sverige.

En arkitekttävling om hur de nya arenorna slutligen ska se ut är redan inledd. Och göteborgarna själva ska få rösta för att bli delaktiga i valet.

Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, har tagit del av  effekterna från ishockey-VM i Stockholm. Då får han något drömmande i blicken.Enligt beräkningarna innebar VM en  turistekonomisk omsättning, inklusive biljettintäkter, på 729,9 miljoner under VM-perioden i maj . Nu menar han att  ett fotbolls-EM 2029 skulle kunna ge över 900 miljoner kronor till Stockholmsekonomin

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.

– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Svensk Hockey-TV har haft sitt mest framgångsrika år hittills under säsongen 2024/2025. Plattformen, som sänder hockey från hela Sverige – från cuper och ungdomsserier till elitnivå – har vuxit kraftigt i både räckvidd och användning. Med över 300 ishallar utrustade med automatiserade och AI-styrda kamerasystem, 2,5 miljoner unika tittare och mer än 7 miljoner strömstarter, har Svensk Hockey-TV blivit en del av den svenska hockeypublikens vardag.

I Djurgårdens nysatsning i SHL var 18-årige Anton Frondell ett bärande namn. Efter 11 mål i Hockeyallsvenskan och stort genombrott i den tuffa kvalserien mot AIK hade kraftfulle Frondell, 94 kg. en säker plats i l sportchefen Niklas Wikegårds ledande formationer.

I den årliga NHL-draften, nu i Los Angeles, förändrades allt, sedan  Anton Frondell, 18 år ,uppväxt i Trångsund söder om Stockholm,  valts som nummer tre av Chicago.