TV4 har en suverän innertrio

TV-krönika: Egentligen är det nog Lasse Granqvist, Jens Fjellström och Hasse Backe som är den största skillnaden när man nu kan jämföra hur reklamkanalerna Kanal 5 och TV4s lyckas med sina respektive VM-kvalsändningar.
Tobias Hysén svarade för två drömmål - en tunnel på målvakten och ett volleyskott av yppersta klass. Undra om han inte blir het på den tyska spelarmarknaden efter de fullträffarna. Foto: Janerik Henriksson
Annons

 

Denna trio har kärleken och därmed glädjen till fotbollen i fokus, vilket gör kontrasten till det djupa djupa allvaret i Kanal 5s studio enorm.

De visar glädje

För visst är fotboll på allvar, vi ska kvala till Brasilien och Sverige spelar inte alltid så bra som alla vi tittare vill, och innerst inne vill vi nog alla vara förbundskaptener och få plocka med våra favoritspelare i laget. Men fotboll är ju glädjen också, vilket inte minst värdlandet för VM bevisat igen och igen.

Och då måste man kunna le, ögonen ska lysa inför första halvlek, man ska vara nyfiken och intresserad av minsta detalj som man säkerligen diskuterat 100 gånger redan.

Och det gör Lasse, Jens och Hasse, men det gör inte grabbarna i femman. Åh nej, här är det kolsvart, magra programledare tittar dystert in i kameran innan det är dags för nästa eländiga reklambreak.

Men var är kvinnorna?

Apropå grabbar. Jag är fortfarande så oerhört förvånad över hur reklamkanalerna helt lyckas glömma bort alla de kvinnliga sportjournalister som finns runt om i landet, och i Stockholm. Män och män pratar och pratar och det blir ju så himla förutsägbart.

Ja, utom när ovan nämnda trio finns på plats. Men åh vad tråkigt det blir.

Anna Brolin är ett lysande undantag, jättepåläst och kunnig. Men hon är så ensam. Var det verkligen bara under damernas EM-turnering i somras som tv-kanalerna hittade kvinnliga tyckarproffs? Kan inte kvinnor tycka även om män? Bastian och killarna, hur svårt är det att få kommentera och komma med inspel om dem?

Då trivs männen

Och har verkligen cheferna inte fattat att de flesta fotbollskillar tycker det är mycket roligare att bli intervjuade av kvinnliga sportjournalister än av manliga?

Här har webbkanalerna chansen att göra något annorlunda, men gårdagens studio i Expressen visade tyvärr samma mycket trista tendenser. Män, män, gossar, män. Hu. Män intervjuade män, män pratade med varandra i studion, och så lite fler män. Oerhört trist, inte minst med tanke på att vi faktiskt är ganska många kvinnor som gillar fotboll. Och är ganska nyfikna.

Och avslutningsvis har vi dessa män som ställer frågorna efter matchen "det här var väl härligt, kan du beskriva dina mål." Är det journalistik?

Cecilia Giertta

Med ett förflutet som både sportjournalist och ekonomijournalist på bl a Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet idrott och finanser

Fakta

TV4 har sändningsrättigheterna till landslagets hemmamatch i playoff-spelet. När motståndet står klart avgörs också vilken kanal som sänder den andra matchen.

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Med Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, som ansvarigt lärosäte ska ett antal företag samverka i ett gigantiskt och  unikt forskningsprojekt under åtta år kring hälsosamma hjärnfunktioners samband med fysisk aktivitet.  Här satsar KK-stiftelsen, GIH och tolv företag tillsammans drygt 120 miljoner 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.