TV4 har en suverän innertrio

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
TV-krönika: Egentligen är det nog Lasse Granqvist, Jens Fjellström och Hasse Backe som är den största skillnaden när man nu kan jämföra hur reklamkanalerna Kanal 5 och TV4s lyckas med sina respektive VM-kvalsändningar.
Tobias Hysén svarade för två drömmål - en tunnel på målvakten och ett volleyskott av yppersta klass. Undra om han inte blir het på den tyska spelarmarknaden efter de fullträffarna. Foto: Janerik Henriksson

 

Denna trio har kärleken och därmed glädjen till fotbollen i fokus, vilket gör kontrasten till det djupa djupa allvaret i Kanal 5s studio enorm.

De visar glädje

För visst är fotboll på allvar, vi ska kvala till Brasilien och Sverige spelar inte alltid så bra som alla vi tittare vill, och innerst inne vill vi nog alla vara förbundskaptener och få plocka med våra favoritspelare i laget. Men fotboll är ju glädjen också, vilket inte minst värdlandet för VM bevisat igen och igen.

Och då måste man kunna le, ögonen ska lysa inför första halvlek, man ska vara nyfiken och intresserad av minsta detalj som man säkerligen diskuterat 100 gånger redan.

Och det gör Lasse, Jens och Hasse, men det gör inte grabbarna i femman. Åh nej, här är det kolsvart, magra programledare tittar dystert in i kameran innan det är dags för nästa eländiga reklambreak.

Men var är kvinnorna?

Apropå grabbar. Jag är fortfarande så oerhört förvånad över hur reklamkanalerna helt lyckas glömma bort alla de kvinnliga sportjournalister som finns runt om i landet, och i Stockholm. Män och män pratar och pratar och det blir ju så himla förutsägbart.

Ja, utom när ovan nämnda trio finns på plats. Men åh vad tråkigt det blir.

Anna Brolin är ett lysande undantag, jättepåläst och kunnig. Men hon är så ensam. Var det verkligen bara under damernas EM-turnering i somras som tv-kanalerna hittade kvinnliga tyckarproffs? Kan inte kvinnor tycka även om män? Bastian och killarna, hur svårt är det att få kommentera och komma med inspel om dem?

Då trivs männen

Och har verkligen cheferna inte fattat att de flesta fotbollskillar tycker det är mycket roligare att bli intervjuade av kvinnliga sportjournalister än av manliga?

Här har webbkanalerna chansen att göra något annorlunda, men gårdagens studio i Expressen visade tyvärr samma mycket trista tendenser. Män, män, gossar, män. Hu. Män intervjuade män, män pratade med varandra i studion, och så lite fler män. Oerhört trist, inte minst med tanke på att vi faktiskt är ganska många kvinnor som gillar fotboll. Och är ganska nyfikna.

Och avslutningsvis har vi dessa män som ställer frågorna efter matchen "det här var väl härligt, kan du beskriva dina mål." Är det journalistik?

Cecilia Giertta

Med ett förflutet som både sportjournalist och ekonomijournalist på bl a Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet idrott och finanser

Fakta

TV4 har sändningsrättigheterna till landslagets hemmamatch i playoff-spelet. När motståndet står klart avgörs också vilken kanal som sänder den andra matchen.

Aldrig någonsin har en svensk idrottstrupp med damer backats upp så massivt och till priset av så många miljoner. EM-slutspelet för damer innebär en jättesatsning från Svenska Fotbollförbundet och innebär en upptrappning till rekordnivåer. Men målet är också att erövra ett EM-guld och nå mångmiljonutdelning från Uefa.

Idrotts-Sverige förändras. Vissa sporter ökar i antal utövare, värre är att flera tappar medlemmar. Dessutom förfaller många idrottsplatser och hallar, ett stort antal är i bedrövligt skick.

Men det finns också ett nytt idrotts-Sverige. Som i Sjötorp, samhället vid Vänern där Göta kanal börjar eller slutar.

Elless idrottsförening är modellen för framtiden.

 

I dag startar vår artikelserie om anläggningar

Svensk Elitfotboll blir en av de första enskilda aktörerna från Idrotten att vilja synas i bruset och mediapådraget under Almedalsveckan.  SEF ska tillsammans med elitfotbollens huvudpartner, Unibet, genomföra två seminarier. Ämnena är ”Hur kan idrott och spelbolag jobba ansvarsfullt tillsammans” respektive ”hur ska matchfixning bekämpas”.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Göteborgsföretaget More SPACE tecknar samarbetsavtal med SVT Sport  och växer som ett av landets ledande sponsorföretag.

Det handlar om ett mycket eftertraktat avtal.  More SPACE blir SVT:s partner i minst tre år och får ansvaret  för att sälja programsponsring till SVT:s stora sportevenemang till och med december 2025.

Totalt handlar det om 19 stora sportevenemang med allt från Friidrotts-VM till Fotbolls EM för damer, Fotbolls VM för herrar, Junior VM i ishockey samt Vinterstudion med världscupen i Skidskytte och Ski Classics

Regeringen föreslår flera åtgärder som förstärker arbetet mot matchfixning. Förändringar som innebära ökade möjligheter att stoppa de som förstör idrotten. Samtidigt ska spelbolag tvingas att dela information vid misstanke om matchfixning.

Kampen om idrott i tv hårdnar. Många aktörer vill  in här.  Senast - ett unikt avtal mellan Expressen och klubbarna i Hockeyallsvenskan – minst 50 matcher ska sändas på försäsongen. Expressen har köpt rättigheterna till ett paket. 

Avtalet är möjligt genom ett samarbete mellan Expressen, Spring Media och klubbarna i Hockeyallsvenskan.

Vissa går mot strömmen.  Som Jonas Jerebko, basketstjärnan. Lagom som ishockeyspelare och fotbollsspelare flyr Ryssland skriver han ett nytt kontrakt med CSKA Moskva, vilket innebär, förstås, att han måste bo i den ryska huvudstaden! Men nu har en sponsor därför hävt ett kontrakt. Och på torsdsgen slog också Basketbollförbundet lartm och stänger av honom från landslagsspel.