"Silly Season, så överlever fansen vintern"

Värvningar, spelarförluster, kontraktsförlängningar, tränarbyten. Och en hel del rykten. Det är vad som håller i gång fotbollsfansen mellan säsongerna. Begreppet är det som kallas Silly Season – som är en drog för åtskilliga.
Annons

Fotboll handlar om passion och lidelse. Om vackert spel och framgång. Om identifikation och samhörighet. Men känslor och uppfattningar är givetvis subjektiva. Likaså varför vi älskar fotbollen.

När säsongen är slut väntar vi på nästa. I Sverige blir det en lång väntan. Men däremellan utspelas en helt annan säsong – den på transfermarknaden.

Det som i folkmun alltså kallas Silly Season. En del fotbollsälskare avskyr den eftersom de associerar den till spekulationer, rykten och lögner. Men jag vågar påstå att sanningen kan vara en annan.

Löjlig men uppskattad säsong

Jag tror att en övervägande majoritet av fotbollsälskarna uppskattar den löjliga säsongen. Den kryddar vardagen. Den ger hopp, glädje och sorg.

Precis som den vanliga säsongen. Att ta sig igenom en hel serie från omgång 1 till 30 är också en känslomässig berg-och-dalbana.

Som fotbollssupporter behöver man ständiga nyheter och uppdateringar om  det egna laget. Därför följer man forum, begrundar och deltar. Man hoppas att det senaste ryktet om en eventuell stjärnvärvning blir verklighet.

Rykten med viss sanningshalt

För är det en sak som jag lärt mig de två år som jag slaviskt följt och rapporterat om övergångar så är det att rykten ofta har en viss sanningshalt. Ju oftare ett rykte uppstår, desto mer sanning finns det i det. Även om det i slutändan inte blir som ryktet gjort gällande.

För verkligheten är sådan att fotbollsklubbar skapar önskelistor. Om fem spelare ska värvas kanske det finns 20 eller till och med 50 kandidater för att fylla platserna. Och de är alla aktuella, i olika grader.

När det sedan inte blir en eventuell värvning är det logiskt att förneka intresset för att inte uppvisa svaghet för att ha missat en viss spelare eller tränare. Därför kan den skeva bilden av Silly Season uppstå.

Och tidningarna hakar på

Och Silly Season är hetare än någonsin. Medierna intresserar sig alltmer för att gräva, jaga och rapportera om vad som händer på transfermarknaden. Och jag älskar det. Jag vill känna pulsen av allt informationsflöde.

Det är därför jag tillsammans med min kollega grundade fotbolltransfers.com för exakt två år sedan. För det arbetet har vi fått en finfin utmärkelse av Gopeking.net som under sin årliga gala vikt plats för oss - ”Årets drog: Fotbolltransfers.com. Har du en gång åkt dit kan du glömma ett vanligt liv”

Uppgifterna som ligger till grund för nyhetsflödet på vår sajt är främst från tidningar, sajter och andra medier över hela världen. Men också genom direktkontakt med spelare, klubbar och agenter.

Försöker undvika skvallret

Visst händer det att vi ifrågasätter uppgifter. För att förebygga det undviker vi att hänvisa till allmänt kända skvallertidningar.

Transfermarknaden såsom media är branscher som innehållet falskspel. Därför gäller det att vara alert och ställa kritiska frågor när magkänslan signalerar att en viss uppgift inte känns helt korrekt.

Men här samlas tokiga fotbollsälskare som vill veta allt som händer på transfermarknaden.

Silly Season är passion för åtskilliga.

Ninib Staifo

Ninib Staifo är redaktör för www.fotbolltransfers.com

Mesta mästarna, Djurgården,  med 16-SM-guld, redovisar ett ekonomiskt minus på 4,5 miljoner kronor under pandemisäsongen 2020-2021.

 Samtidigt har föreningen erhållit bidrag på cirka 20 miljoner kronor. Ordföranden Kaarel Lahiste beräknar därför det operativa resultatet till minus 25 miljoner kronor.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Med Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, som ansvarigt lärosäte ska ett antal företag samverka i ett gigantiskt och  unikt forskningsprojekt under åtta år kring hälsosamma hjärnfunktioners samband med fysisk aktivitet.  Här satsar KK-stiftelsen, GIH och tolv företag tillsammans drygt 120 miljoner 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

På presskonferensen inför EM-matchen mot Ungern flyttade Portugals storstjärna Cristiano Ronaldo bort  två Coca cola-flaskor som stod framför honom på podiet. Därefter lyfte han en vattenflaska och utbrast ”drick vatten!”.

Reaktionen blev stark. Media rapporterade över hela världen och uppgifter gjorde gällande att Läskjättens värde sjönk med 33 miljarder efter Ronaldos markering.Nu får Portugals Fotbollsförbund ta emot böter från Uefa. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.