"Silly Season, så överlever fansen vintern"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Värvningar, spelarförluster, kontraktsförlängningar, tränarbyten. Och en hel del rykten. Det är vad som håller i gång fotbollsfansen mellan säsongerna. Begreppet är det som kallas Silly Season – som är en drog för åtskilliga.

Fotboll handlar om passion och lidelse. Om vackert spel och framgång. Om identifikation och samhörighet. Men känslor och uppfattningar är givetvis subjektiva. Likaså varför vi älskar fotbollen.

När säsongen är slut väntar vi på nästa. I Sverige blir det en lång väntan. Men däremellan utspelas en helt annan säsong – den på transfermarknaden.

Det som i folkmun alltså kallas Silly Season. En del fotbollsälskare avskyr den eftersom de associerar den till spekulationer, rykten och lögner. Men jag vågar påstå att sanningen kan vara en annan.

Löjlig men uppskattad säsong

Jag tror att en övervägande majoritet av fotbollsälskarna uppskattar den löjliga säsongen. Den kryddar vardagen. Den ger hopp, glädje och sorg.

Precis som den vanliga säsongen. Att ta sig igenom en hel serie från omgång 1 till 30 är också en känslomässig berg-och-dalbana.

Som fotbollssupporter behöver man ständiga nyheter och uppdateringar om  det egna laget. Därför följer man forum, begrundar och deltar. Man hoppas att det senaste ryktet om en eventuell stjärnvärvning blir verklighet.

Rykten med viss sanningshalt

För är det en sak som jag lärt mig de två år som jag slaviskt följt och rapporterat om övergångar så är det att rykten ofta har en viss sanningshalt. Ju oftare ett rykte uppstår, desto mer sanning finns det i det. Även om det i slutändan inte blir som ryktet gjort gällande.

För verkligheten är sådan att fotbollsklubbar skapar önskelistor. Om fem spelare ska värvas kanske det finns 20 eller till och med 50 kandidater för att fylla platserna. Och de är alla aktuella, i olika grader.

När det sedan inte blir en eventuell värvning är det logiskt att förneka intresset för att inte uppvisa svaghet för att ha missat en viss spelare eller tränare. Därför kan den skeva bilden av Silly Season uppstå.

Och tidningarna hakar på

Och Silly Season är hetare än någonsin. Medierna intresserar sig alltmer för att gräva, jaga och rapportera om vad som händer på transfermarknaden. Och jag älskar det. Jag vill känna pulsen av allt informationsflöde.

Det är därför jag tillsammans med min kollega grundade fotbolltransfers.com för exakt två år sedan. För det arbetet har vi fått en finfin utmärkelse av Gopeking.net som under sin årliga gala vikt plats för oss - ”Årets drog: Fotbolltransfers.com. Har du en gång åkt dit kan du glömma ett vanligt liv”

Uppgifterna som ligger till grund för nyhetsflödet på vår sajt är främst från tidningar, sajter och andra medier över hela världen. Men också genom direktkontakt med spelare, klubbar och agenter.

Försöker undvika skvallret

Visst händer det att vi ifrågasätter uppgifter. För att förebygga det undviker vi att hänvisa till allmänt kända skvallertidningar.

Transfermarknaden såsom media är branscher som innehållet falskspel. Därför gäller det att vara alert och ställa kritiska frågor när magkänslan signalerar att en viss uppgift inte känns helt korrekt.

Men här samlas tokiga fotbollsälskare som vill veta allt som händer på transfermarknaden.

Silly Season är passion för åtskilliga.

Ninib Staifo

Ninib Staifo är redaktör för www.fotbolltransfers.com

Damlandslagen i fotboll ligger långt efter herrarna, men ska nu  i alla fall fådubbelt så mycket som vid senaste EM-slutspelet 2017. Men nu framkommer att Uefa dubblar prispengarna till nästa års EM-slutspel på damsidan.

Nej, regeringen nobbar en plan för ett nationellt stöd till kommuner och idrottsrörelsen i syfte att utveckla framtidens idrottsanläggningar. Nu riskerar Sverige att halka ännu längre efter i arbetet att hålla arenor uppdaterade.

-Det här var tänkt att förbättra villkoren  för en meningsfull fritid och inte minst en bättre folkhälsa, kommenterar Björn Eriksson.

Efter tre års väntan är Ryder Cup äntligen tillbaka.

Europa möter USA i en av idrottsvärldens mest prestigefyllda lagtävlingar - och streamingtjänsten Viaplay direktsänder hela 29 timmar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elon, ledande inom fackhandeln för elprodukter, tar ett stort steg in på sponsormarknaden via ett omfattande avtal som huvudpartner till HockeyAllsvenskan. Via 320 butiker i Sverige ska nu varumärket och samarbetet förstärkas. 

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Fredrik Ljungberg är en av Sveriges mest dekorerade fotbollsspelare. Nu tar han plats i Viaplays Premier League-studio. I det nya uppdraget ingår förutom Premier League även att jobba vid  landslagets matcher, som  Nations League samt kvalen till EM 2024 och VM 2026.

I veckan exporterade fotbolls-Sverige ytterligare tvåt jejer till utlandet Hanna Bennison (Everton)och Filippa Angeldahl (Manchester City) valde England och därmed har inte mindre än 48 tjejer  lämnat Sverige för tjänstgöring på annat håll.