Största satsningen någonsin på sport i TV
De känner trycket på Ringvägen i Stockholm. Där hör NentGroup hemma. Bolaget som ska ta över bevakningen av all vintersport i TV.
Ledningen tog beslutet att köpa sändningsrättigheterna till egentligen all vintersport för x antal miljoner.
- Gör nu något vasst av det här, sa gänget med pengar och önskade produktionen lycka till. Den största satsningen i bolagets historia måste bara bli bra.

OS, Skidornas världscup, VM, Alpina vintern är toppen på ett isberg av backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing världsmästerskapen 2023 och 2025 inte att förglömma
Sedan dess har Nent ägnat mer än halva arbetstiden åt att värva kommentatorer och sakkunniga.
Vinna tittarnas förtroende
För saken är ju den att man ska möta och vinna tittarnas förtroende, Nent ska ersätta Vinterstudion, Sport-TV:s heliga graal.
Här har SVT i flera år byggt ett orubbat fäste och skämt bort tittarna med att man på helgerna äter frukost eller fikar med framför allt Jacob Hård och Anders Blomquist från skidspåret och André Pops och Yvette hermundstad från studion.
. De har varit stadigt återkommande och självklara gäster i TV-rummet. Alltid lika välkomna - till nu. Ordningen bli en helt annan. och nu ska vi också betala för varje sändning, en väsentlig skillnad och som påverkar oss redan innana första sändningen.
SVT har blivit en institution för förtroende och pålitlighet, kommentatorerna har fått idolstatus och plötsligt släcks allt.
Klart att de på Ringvägen känner en viss nervositet. Förväntan och kraven är höga. Det handlar om hundratals sändningstimmar och det är otillåtet med missar. Svenskarna är skoningslösa i så fall.
Anställt kommentatorer i mängd
Därför laddar Nent och anställer femtioelva personer, så många handlar det om. Nya och gamla TV-ansikten vandrar in i huset tillsammans med före detta aktiva som också ska göra sig gällande i direktsändningar.
"Nya profiler gör Viaplay Vinters Satsning komplett" utlovar bolaget i en pressdrive på torsdagen. Så då vet vi vad vi har rätt att kräva.
Med en knapp månad kvar innan sändningarna inleds presenteras hela det jättelika teamet av av röster och ansikten. Vi känner igen alla. Gemensamt är att allihopa gör come-back - i andra roller och ny arbetsgivare
Miljonerna ha rullat igen Först har bolaget köpt rättigheterna, sedan räknat på tekniska lösningar och därpå bemannat allt - jisses vad det har kostat, men de siffrorna är en företagshemlighet och släpps aldrig. Beloppen som förekommer är bara gissningar.
Vem som betalar? reklamköpare och vi tittare, förstås.
Olika betallösningar, skilda möjligheter, byte av kanaler, växlande förtroende, ständigt letande i tablån efter rätt kanal vid varje tillfälle är vad som väntar. Om all tv-personal har göra så har också vi vid TV-apparaterna fullt upp. Kaffet hinner kallna flera gånger om. Tålamodet minska till gränsen till obefintligt.
Den 20 november är det stor premiär för Viaplay Vinters sändningar från FIS (Internationella skidförbundet) rättigheter där världscupen i längdåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing samt även världsmästerskapen 2023 och 2025 ingår.
Nent spelar nu ut något som man hoppas ska bli vägvinnande - nya dedikerade kanalen V sport vinter som bjuder på ett brett urval från rättigheterna exklusive längdåkningen, men inklusive konståkning, skridsko och NHL.
TV 6 ska bli trumfkortet
Det kostar, förstås. men är skapat i hopp om större förståelse och sympati från tittarna - i kombination med trumfkortet, TV 6,. där också blir sändningar från längdskidåkarnas Världscup-tävlingar liksom upp till hälften av de alpina tävlingarna och ett urval från freestyle och backhoppning.
Den 1 november lanseras dessutom den nya dedikerade kanalen V sport vinter som sänder ett brett urval från rättigheterna exklusive längdåkningen, men inklusive konståkning, skridsko och NHL.
Men inför tittarna betonas Viaplay, enligt Nent. Streamingtjänsten direktsänder samtliga tävlingar plus studiosändningar, extramaterial och mycket annat med 48 timmars reprisfunktion. Vi ska lära oss ett nytt beteende inför TV:n och fjärrkontrollen, är det tänkt. Och allt utan reklam, det låter som en dröm.
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Miljardären Patrik Stymne, medgrundare till spelföretaget King, dataspelet Candy Crush Saga, blir tillsammans med Allan Adolfsson, golftränare, huvudägare till golfklubben Haninge GK på Södertörn utanför Stockholm.
De tar över som ägare via sitt gemensamma bolag, Golfverket AB, som grundades 2021. Vid en föreningsstämma hade stämman två förslag att ta ställning till. Golfverket AB ställdes mot GK 2060, initierat av två klubbmedlemmar och med företaget Gordon Service AB som ekonomisk bas.
Golfamore Group avslutar 2023 med att köpa First Open, en rikstäckande matchspelstävling för tvåmannalag. Genom förvärvet och senare sammanslagningen mellan First Open och det redan existerande portföljsbolaget Matchplay kan nu Golfamore Group erbjuda Sveriges största matchspelstävling för tvåmannalag - Matchplay.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett i ett pressmeddelande och berättar att notan för att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen
Skriv kommentar