Största satsningen någonsin på sport i TV
De känner trycket på Ringvägen i Stockholm. Där hör NentGroup hemma. Bolaget som ska ta över bevakningen av all vintersport i TV.
Ledningen tog beslutet att köpa sändningsrättigheterna till egentligen all vintersport för x antal miljoner.
- Gör nu något vasst av det här, sa gänget med pengar och önskade produktionen lycka till. Den största satsningen i bolagets historia måste bara bli bra.

OS, Skidornas världscup, VM, Alpina vintern är toppen på ett isberg av backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing världsmästerskapen 2023 och 2025 inte att förglömma
Sedan dess har Nent ägnat mer än halva arbetstiden åt att värva kommentatorer och sakkunniga.
Vinna tittarnas förtroende
För saken är ju den att man ska möta och vinna tittarnas förtroende, Nent ska ersätta Vinterstudion, Sport-TV:s heliga graal.
Här har SVT i flera år byggt ett orubbat fäste och skämt bort tittarna med att man på helgerna äter frukost eller fikar med framför allt Jacob Hård och Anders Blomquist från skidspåret och André Pops och Yvette hermundstad från studion.
. De har varit stadigt återkommande och självklara gäster i TV-rummet. Alltid lika välkomna - till nu. Ordningen bli en helt annan. och nu ska vi också betala för varje sändning, en väsentlig skillnad och som påverkar oss redan innana första sändningen.
SVT har blivit en institution för förtroende och pålitlighet, kommentatorerna har fått idolstatus och plötsligt släcks allt.
Klart att de på Ringvägen känner en viss nervositet. Förväntan och kraven är höga. Det handlar om hundratals sändningstimmar och det är otillåtet med missar. Svenskarna är skoningslösa i så fall.
Anställt kommentatorer i mängd
Därför laddar Nent och anställer femtioelva personer, så många handlar det om. Nya och gamla TV-ansikten vandrar in i huset tillsammans med före detta aktiva som också ska göra sig gällande i direktsändningar.
"Nya profiler gör Viaplay Vinters Satsning komplett" utlovar bolaget i en pressdrive på torsdagen. Så då vet vi vad vi har rätt att kräva.
Med en knapp månad kvar innan sändningarna inleds presenteras hela det jättelika teamet av av röster och ansikten. Vi känner igen alla. Gemensamt är att allihopa gör come-back - i andra roller och ny arbetsgivare
Miljonerna ha rullat igen Först har bolaget köpt rättigheterna, sedan räknat på tekniska lösningar och därpå bemannat allt - jisses vad det har kostat, men de siffrorna är en företagshemlighet och släpps aldrig. Beloppen som förekommer är bara gissningar.
Vem som betalar? reklamköpare och vi tittare, förstås.
Olika betallösningar, skilda möjligheter, byte av kanaler, växlande förtroende, ständigt letande i tablån efter rätt kanal vid varje tillfälle är vad som väntar. Om all tv-personal har göra så har också vi vid TV-apparaterna fullt upp. Kaffet hinner kallna flera gånger om. Tålamodet minska till gränsen till obefintligt.
Den 20 november är det stor premiär för Viaplay Vinters sändningar från FIS (Internationella skidförbundet) rättigheter där världscupen i längdåkning, alpint, backhoppning, nordisk kombination, snowboard, freestyle och freeskiing samt även världsmästerskapen 2023 och 2025 ingår.
Nent spelar nu ut något som man hoppas ska bli vägvinnande - nya dedikerade kanalen V sport vinter som bjuder på ett brett urval från rättigheterna exklusive längdåkningen, men inklusive konståkning, skridsko och NHL.
TV 6 ska bli trumfkortet
Det kostar, förstås. men är skapat i hopp om större förståelse och sympati från tittarna - i kombination med trumfkortet, TV 6,. där också blir sändningar från längdskidåkarnas Världscup-tävlingar liksom upp till hälften av de alpina tävlingarna och ett urval från freestyle och backhoppning.
Den 1 november lanseras dessutom den nya dedikerade kanalen V sport vinter som sänder ett brett urval från rättigheterna exklusive längdåkningen, men inklusive konståkning, skridsko och NHL.
Men inför tittarna betonas Viaplay, enligt Nent. Streamingtjänsten direktsänder samtliga tävlingar plus studiosändningar, extramaterial och mycket annat med 48 timmars reprisfunktion. Vi ska lära oss ett nytt beteende inför TV:n och fjärrkontrollen, är det tänkt. Och allt utan reklam, det låter som en dröm.
Mest lästa just nu
Det egentliga verklighetsfrämmande sker. En klubb i fotbollsallsvenskan hotas i sin grund mitt under pågående seriespel. Den ekonomiska krisen är total och nu varslas alla anställda om uppsägning i IFK Norrköping.
Underskottet från i fjol om 43,8 miljoner tynger ekonomin och ledningen skriver nu: ”Det ekonomiska läget är extremt ansträngt”.
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
Med 55 000 anmälda deltagare till Göteborgsvarvet och i dagsläget över 70 000 anmälda till Varvetveckan, väntar en närmast sanslös löparfest fylld av 100 000-tals åskådare och gemenskap , rörelseglädje och gemenskap i ett av väst-Sveriges största event som är årligen återkommande..
– Det här är inte bara ett lopp, det är en del av Göteborgs själ. I år firar vi 45 år av löparglädje och det kommer märkas – både på banan, i publiken och i hela upplevelsen runt omkring, säger Eva-Lena Frick, förbundschef på Göteborgs Friidrottsförbund.
Och inte minst - intäkterna ökar, vilket berikar Göteborgsidrotten.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
De delar på grannlåten. Viaplay sänder UEFA fotbolls-EM i sommar tillsammans med SVT(2-27 juli i Schweiz). De är lika glada på båda håll.
- Det känns grymt kul, menar Viaplays sportchef Erik Westberg.
– Fotbollsmästerskap och svensk sommar hör ihop, och damlandslaget är ett av Sveriges mest populäraevenemang , säger SVT:s sportchef Max Bursell.
I raden av talanger som har fostrats i BP:s akademi i nordvästra Stockholm, är nu 16-årige Love Arrhov på väg ut i den stora fotbollsvärlden.
På sin hemsida berättar BP att överenskommelse har träffats med tyska Bundesligaklubben Eintracht Frankfurt om övergång efter här säsongen.
Enligt uppgift ligger övergångssumman på 50 miljoner kronor, som kan växa ytterligare med 30 miljoner i form av olika bonusar.
Skriv kommentar