Men vad sker med Vinterstudion i framtiden?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Aldrig har Vinterstudion varit mer uppskattat än vad programmet var på söndagen.

Alla är vi instängda i dessa Corona-tider och den här söndagen var det också uruselt väder.

Då förmedlade SVT en alldeles förträfflig underhållning från Finland. Det var bara att sätta sig i bästa TV-fåtöljen och ta del av allt som erbjöds.Drygt 2 miljoner tittare lär ha följt söndagens skidäventyr.

Vinterstudion med alla bilder och analyser serverades enligt föredömliga villkor 

Ebba Andersson och Frida Karlsson på jakt i söndagens lopp i Ruka - Med TV-kameror utefter spåret, men inte just på det på det parti där avgörandet skedde.

Miljontals svenskar satt i stugvärmen och njöt. Och hur mycket jublade inte de ansvariga i skidförbundet och skidskytteförbundet.

Helg efter helg är det likadant.

Pengarna flyter in i jämn takt, från både TV-rättigheter och sponsoravtal utan att förbundsansvariga behöver jaga livet ur sig. 

Fler förbund önskar det samma

Andra idrotter sneglar med avund. De tvingas betala för att det ska bli ens några TV-bilder eller om de måste ta en kostnad för att skapa streamingtjänster till sina anhängare. De når inte den breda massan med tittare som för den delen fullt upp med att diskutera rätt val av valla, för det är ju skidsporten som är prio ett.

Det är där, framför allt från SVT:s sändning som de stora tittargrupperna finns. Därmed också pengarna.

Antingen presenteras företagen som partners  på skyltar i TV-sändningen eller i bild från tävlingsplatsen. Såg ni från skidtävlingen på söndagen hur Bauhaus hade snickrat ihop skyltar i sådan mängd att skidåkarna nästan skymdes.

Vi matas med reklam, och tror att vi inte påverkas. Men hur kan då reklamköpen pågå och investeringarna bara öka…

Så ser de kommersiella villkoren ut i TV-världen. Attraktion och exponering styr, nu mer än någonsin.

SVT och Vinterstudion är som en räkmacka för de dubbla skidförbunden. ”Här är vi en part och har utrymme”, förmedlar de till omvärlden. Det är bara att visa upp schemat för säsongen för TV-bolagen och sponsorköpare.  de kommer omedelbart, glada  och med stor aptit. Köpslåendet kan börja

I motsvarande stund kan många andra förbund bara visa upp en torr skorpa…

Byggvaruföretaget  i spetsen

Förresten, Just Bauhaus är intressant. Byggvaruföretaget måste reservera åtskilliga miljoner årligen för idrottssponsring, eftersom de är med på så många olika håll.

Bauhaus finns med i ett tio-tal förbund, lika många stora tävlingar och stöttar också en rad enskilda idrottare. De är trogna och bra partners till många.

Men. Vinterstudion,och vi tittare står inför en något oviss framtid:

I vinter blir det 37 sändningar med betoning på världscuperna i längdskidor, skidskytte, alpint och skicross.  

Sedan ser det ut som att villkoren förändras avsevärt för TV-marknaden. 

SVT har förlorat rättigheterna till världscupen och VM i längdskidor, alpint och freestyle från 2021, men försöker rädda Vinterstudion via köp av rättigheter till delar av världscupen i skididrotterna.

Enligt sportchefen Åsa Edlund Jönsson är världscuptävlingarna i i alpint och längdskidor i Österrike säkrade enligt ett avtal som gäller till och med våren 2024. Sedan tidigare har SVT också köpt rättigheterna till tävlingarna i Schweiz vintern 2021-22.

Åsa är övertygad

”Vårt mål är att säkerställa Vinterstudion,” har Åsa Edlund Jönsson deklarerat.

Det ärr klart att SVT är angelägna om Sveriges mest tittade och uppskattade sportprogram. Vad annat ska hon säga.

Men i bakgrunden finns hotet. 

TV-bolaget Nent Group, med Viaplay och kanaler som TV3, TV6 och TV10, har köpt huvuddelen av tv-rättigheterna i skidsporter från hösten 2021.

Så vi får snart försöka acceptera andra TV-vanor.

Då får vi tittare börja betala för varje skidtag.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Sportchefen Daniel Andersson och klubbdirektören Niclas Carléntycker att livet är  ganska behagligt just nu.Malmö FF fortsätter att förstärka sin maktposition inom svensk fotboll. Om MFF besegrar Rangers i dubbelmötet finns 90 miljoner inom räckhåll. Det är bara början på utbetalningarna om framgångarna fortsätter.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.