Men vad sker med Vinterstudion i framtiden?
Aldrig har Vinterstudion varit mer uppskattat än vad programmet var på söndagen.
Alla är vi instängda i dessa Corona-tider och den här söndagen var det också uruselt väder.
Då förmedlade SVT en alldeles förträfflig underhållning från Finland. Det var bara att sätta sig i bästa TV-fåtöljen och ta del av allt som erbjöds.Drygt 2 miljoner tittare lär ha följt söndagens skidäventyr.
Vinterstudion med alla bilder och analyser serverades enligt föredömliga villkor
Miljontals svenskar satt i stugvärmen och njöt. Och hur mycket jublade inte de ansvariga i skidförbundet och skidskytteförbundet.
Helg efter helg är det likadant.
Pengarna flyter in i jämn takt, från både TV-rättigheter och sponsoravtal utan att förbundsansvariga behöver jaga livet ur sig.
Fler förbund önskar det samma
Andra idrotter sneglar med avund. De tvingas betala för att det ska bli ens några TV-bilder eller om de måste ta en kostnad för att skapa streamingtjänster till sina anhängare. De når inte den breda massan med tittare som för den delen fullt upp med att diskutera rätt val av valla, för det är ju skidsporten som är prio ett.
Det är där, framför allt från SVT:s sändning som de stora tittargrupperna finns. Därmed också pengarna.
Antingen presenteras företagen som partners på skyltar i TV-sändningen eller i bild från tävlingsplatsen. Såg ni från skidtävlingen på söndagen hur Bauhaus hade snickrat ihop skyltar i sådan mängd att skidåkarna nästan skymdes.
Vi matas med reklam, och tror att vi inte påverkas. Men hur kan då reklamköpen pågå och investeringarna bara öka…
Så ser de kommersiella villkoren ut i TV-världen. Attraktion och exponering styr, nu mer än någonsin.
SVT och Vinterstudion är som en räkmacka för de dubbla skidförbunden. ”Här är vi en part och har utrymme”, förmedlar de till omvärlden. Det är bara att visa upp schemat för säsongen för TV-bolagen och sponsorköpare. de kommer omedelbart, glada och med stor aptit. Köpslåendet kan börja
I motsvarande stund kan många andra förbund bara visa upp en torr skorpa…
Byggvaruföretaget i spetsen
Förresten, Just Bauhaus är intressant. Byggvaruföretaget måste reservera åtskilliga miljoner årligen för idrottssponsring, eftersom de är med på så många olika håll.
Bauhaus finns med i ett tio-tal förbund, lika många stora tävlingar och stöttar också en rad enskilda idrottare. De är trogna och bra partners till många.
Men. Vinterstudion,och vi tittare står inför en något oviss framtid:
I vinter blir det 37 sändningar med betoning på världscuperna i längdskidor, skidskytte, alpint och skicross.
Sedan ser det ut som att villkoren förändras avsevärt för TV-marknaden.
SVT har förlorat rättigheterna till världscupen och VM i längdskidor, alpint och freestyle från 2021, men försöker rädda Vinterstudion via köp av rättigheter till delar av världscupen i skididrotterna.
Enligt sportchefen Åsa Edlund Jönsson är världscuptävlingarna i i alpint och längdskidor i Österrike säkrade enligt ett avtal som gäller till och med våren 2024. Sedan tidigare har SVT också köpt rättigheterna till tävlingarna i Schweiz vintern 2021-22.
Åsa är övertygad
”Vårt mål är att säkerställa Vinterstudion,” har Åsa Edlund Jönsson deklarerat.
Det ärr klart att SVT är angelägna om Sveriges mest tittade och uppskattade sportprogram. Vad annat ska hon säga.
Men i bakgrunden finns hotet.
TV-bolaget Nent Group, med Viaplay och kanaler som TV3, TV6 och TV10, har köpt huvuddelen av tv-rättigheterna i skidsporter från hösten 2021.
Så vi får snart försöka acceptera andra TV-vanor.
Då får vi tittare börja betala för varje skidtag.
Mest lästa just nu
Tala om dominoeffekt. Först lämnar Malmös sportchef Björn Liljander för konkurrenten HV 71 – trots två och ett halvt år kvar på kontraktet. Liljander hade spelat under täcket med Malmö en längre tid, det visar mail i hans dator.
Malmö-duon Mats Larsson, ordförande och Patrik Sylvegård, klubbdirektör, har snabbt ett huvudspår som ersättare, nämligen allsvenska IK Oskarshamns sportchef Oscar Alsenfelt, tidigare just Malmö-målvakt, nu med kontrakt till och med 2027, underskrivet den 8 februari i år, med smålänningarna.
Stockholmarna och Göteborg-arna samarbetade. Allt var så bra och samarbetet hyllades flera gånger om och än mera – för samtidigt utnämndes Gamla Ullevi till damlandslagets nationalarena.
Nu är det ingen som skakar hand längre och överenskommelsen rivs
Svenska Fotbollförbundet deklarerar en ny strategi med en visionen ”Fotboll för alla överallt”.
Efter Luleå är det nu Brynäs som i bestraffas med böter på 5 000 kronor samt förbud mot supporterartiklar på läktarplats i kommande fem matcher på bortais, så kallat flaggförbud..
Det var efter Brynäs-seger i Leksand, 4-1 den 28 november, som pyrotekniskt material antändes av Brynäs-klacken i Tegera Arena.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Ingela Mathsson, kassör i IF Hansa, Hoburg sålde en prenumeration på digitala lotten Joyna till maken Thomas. Det blev en dubbelvinst.
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar