Men vad sker med Vinterstudion i framtiden?

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Aldrig har Vinterstudion varit mer uppskattat än vad programmet var på söndagen.

Alla är vi instängda i dessa Corona-tider och den här söndagen var det också uruselt väder.

Då förmedlade SVT en alldeles förträfflig underhållning från Finland. Det var bara att sätta sig i bästa TV-fåtöljen och ta del av allt som erbjöds.Drygt 2 miljoner tittare lär ha följt söndagens skidäventyr.

Vinterstudion med alla bilder och analyser serverades enligt föredömliga villkor 

Ebba Andersson och Frida Karlsson på jakt i söndagens lopp i Ruka - Med TV-kameror utefter spåret, men inte just på det på det parti där avgörandet skedde.

Miljontals svenskar satt i stugvärmen och njöt. Och hur mycket jublade inte de ansvariga i skidförbundet och skidskytteförbundet.

Helg efter helg är det likadant.

Pengarna flyter in i jämn takt, från både TV-rättigheter och sponsoravtal utan att förbundsansvariga behöver jaga livet ur sig. 

Fler förbund önskar det samma

Andra idrotter sneglar med avund. De tvingas betala för att det ska bli ens några TV-bilder eller om de måste ta en kostnad för att skapa streamingtjänster till sina anhängare. De når inte den breda massan med tittare som för den delen fullt upp med att diskutera rätt val av valla, för det är ju skidsporten som är prio ett.

Det är där, framför allt från SVT:s sändning som de stora tittargrupperna finns. Därmed också pengarna.

Antingen presenteras företagen som partners  på skyltar i TV-sändningen eller i bild från tävlingsplatsen. Såg ni från skidtävlingen på söndagen hur Bauhaus hade snickrat ihop skyltar i sådan mängd att skidåkarna nästan skymdes.

Vi matas med reklam, och tror att vi inte påverkas. Men hur kan då reklamköpen pågå och investeringarna bara öka…

Så ser de kommersiella villkoren ut i TV-världen. Attraktion och exponering styr, nu mer än någonsin.

SVT och Vinterstudion är som en räkmacka för de dubbla skidförbunden. ”Här är vi en part och har utrymme”, förmedlar de till omvärlden. Det är bara att visa upp schemat för säsongen för TV-bolagen och sponsorköpare.  de kommer omedelbart, glada  och med stor aptit. Köpslåendet kan börja

I motsvarande stund kan många andra förbund bara visa upp en torr skorpa…

Byggvaruföretaget  i spetsen

Förresten, Just Bauhaus är intressant. Byggvaruföretaget måste reservera åtskilliga miljoner årligen för idrottssponsring, eftersom de är med på så många olika håll.

Bauhaus finns med i ett tio-tal förbund, lika många stora tävlingar och stöttar också en rad enskilda idrottare. De är trogna och bra partners till många.

Men. Vinterstudion,och vi tittare står inför en något oviss framtid:

I vinter blir det 37 sändningar med betoning på världscuperna i längdskidor, skidskytte, alpint och skicross.  

Sedan ser det ut som att villkoren förändras avsevärt för TV-marknaden. 

SVT har förlorat rättigheterna till världscupen och VM i längdskidor, alpint och freestyle från 2021, men försöker rädda Vinterstudion via köp av rättigheter till delar av världscupen i skididrotterna.

Enligt sportchefen Åsa Edlund Jönsson är världscuptävlingarna i i alpint och längdskidor i Österrike säkrade enligt ett avtal som gäller till och med våren 2024. Sedan tidigare har SVT också köpt rättigheterna till tävlingarna i Schweiz vintern 2021-22.

Åsa är övertygad

”Vårt mål är att säkerställa Vinterstudion,” har Åsa Edlund Jönsson deklarerat.

Det ärr klart att SVT är angelägna om Sveriges mest tittade och uppskattade sportprogram. Vad annat ska hon säga.

Men i bakgrunden finns hotet. 

TV-bolaget Nent Group, med Viaplay och kanaler som TV3, TV6 och TV10, har köpt huvuddelen av tv-rättigheterna i skidsporter från hösten 2021.

Så vi får snart försöka acceptera andra TV-vanor.

Då får vi tittare börja betala för varje skidtag.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Djurgårdens fotboll redovisar inför kommande årsmöte, onsdagen 13 mars, ett eget kapital på historiskt höga 261,4 miljoner kronor, en  ökning med 51,1 miljoner kronor jämfört med 2022.
Aldrig tidigare har föreningen, bildad 1891, haft en sådan välfylld kassakista.  Av de allsvenska lagen är det endast Malmö FF som presenterar ett högre eget kapital, i storleksordningen 700 miljoner kronor.

Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner  den vägen till idrotten..

Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas. 

Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.

I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.

Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Det är nya tider i svensk fotboll, transferintäkter eller intäkter från försäljning av spelare, sätter allt större avtryck i de allsvenska lagens bokslut efter 2023 års säsong.
Nykomlingen BP, som räddade det allsvenska kontraktet via kvalseger mot Utsikten,  redovisar inför årsmötet ett eget kapital på 48,5 miljoner kronor, ett historiskt högt belopp.