Men vad sker med Vinterstudion i framtiden?
Aldrig har Vinterstudion varit mer uppskattat än vad programmet var på söndagen.
Alla är vi instängda i dessa Corona-tider och den här söndagen var det också uruselt väder.
Då förmedlade SVT en alldeles förträfflig underhållning från Finland. Det var bara att sätta sig i bästa TV-fåtöljen och ta del av allt som erbjöds.Drygt 2 miljoner tittare lär ha följt söndagens skidäventyr.
Vinterstudion med alla bilder och analyser serverades enligt föredömliga villkor
Miljontals svenskar satt i stugvärmen och njöt. Och hur mycket jublade inte de ansvariga i skidförbundet och skidskytteförbundet.
Helg efter helg är det likadant.
Pengarna flyter in i jämn takt, från både TV-rättigheter och sponsoravtal utan att förbundsansvariga behöver jaga livet ur sig.
Fler förbund önskar det samma
Andra idrotter sneglar med avund. De tvingas betala för att det ska bli ens några TV-bilder eller om de måste ta en kostnad för att skapa streamingtjänster till sina anhängare. De når inte den breda massan med tittare som för den delen fullt upp med att diskutera rätt val av valla, för det är ju skidsporten som är prio ett.
Det är där, framför allt från SVT:s sändning som de stora tittargrupperna finns. Därmed också pengarna.
Antingen presenteras företagen som partners på skyltar i TV-sändningen eller i bild från tävlingsplatsen. Såg ni från skidtävlingen på söndagen hur Bauhaus hade snickrat ihop skyltar i sådan mängd att skidåkarna nästan skymdes.
Vi matas med reklam, och tror att vi inte påverkas. Men hur kan då reklamköpen pågå och investeringarna bara öka…
Så ser de kommersiella villkoren ut i TV-världen. Attraktion och exponering styr, nu mer än någonsin.
SVT och Vinterstudion är som en räkmacka för de dubbla skidförbunden. ”Här är vi en part och har utrymme”, förmedlar de till omvärlden. Det är bara att visa upp schemat för säsongen för TV-bolagen och sponsorköpare. de kommer omedelbart, glada och med stor aptit. Köpslåendet kan börja
I motsvarande stund kan många andra förbund bara visa upp en torr skorpa…
Byggvaruföretaget i spetsen
Förresten, Just Bauhaus är intressant. Byggvaruföretaget måste reservera åtskilliga miljoner årligen för idrottssponsring, eftersom de är med på så många olika håll.
Bauhaus finns med i ett tio-tal förbund, lika många stora tävlingar och stöttar också en rad enskilda idrottare. De är trogna och bra partners till många.
Men. Vinterstudion,och vi tittare står inför en något oviss framtid:
I vinter blir det 37 sändningar med betoning på världscuperna i längdskidor, skidskytte, alpint och skicross.
Sedan ser det ut som att villkoren förändras avsevärt för TV-marknaden.
SVT har förlorat rättigheterna till världscupen och VM i längdskidor, alpint och freestyle från 2021, men försöker rädda Vinterstudion via köp av rättigheter till delar av världscupen i skididrotterna.
Enligt sportchefen Åsa Edlund Jönsson är världscuptävlingarna i i alpint och längdskidor i Österrike säkrade enligt ett avtal som gäller till och med våren 2024. Sedan tidigare har SVT också köpt rättigheterna till tävlingarna i Schweiz vintern 2021-22.
Åsa är övertygad
”Vårt mål är att säkerställa Vinterstudion,” har Åsa Edlund Jönsson deklarerat.
Det ärr klart att SVT är angelägna om Sveriges mest tittade och uppskattade sportprogram. Vad annat ska hon säga.
Men i bakgrunden finns hotet.
TV-bolaget Nent Group, med Viaplay och kanaler som TV3, TV6 och TV10, har köpt huvuddelen av tv-rättigheterna i skidsporter från hösten 2021.
Så vi får snart försöka acceptera andra TV-vanor.
Då får vi tittare börja betala för varje skidtag.
Mest lästa just nu
Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa.
Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar