Skidsportens grepp om TV-tittarna
Vid lunch på torsdagen söker sig åtskilliga svenskar till lägerelden, d v s TV:n. Få vill missa det första loppet i skid-VM. Inte ens fotbollslandslaget eller Tre Kronor räcker till i konkurrensen. Nu ska fem unga tjejer försvara de blågula traditionerna och erövra sprintmedaljer. Var och en av dem räknas som favorit. En egentligen osannolik situation. Att vem som helst av de fem kan vinna ett individuellt VM-lopp.
Sprint, Skidor, fem blågula,unga kvinnor– en oslagbar komibination för att folkhemmets TV-apparater, eller datorer också för den delen, är inställda på att följa en förväntad dramatik, och helst medaljfest i nordvästra Slovenien. Vi är åtskilliga som vill se uppgörelsen mellan bästa kompisarna.
Kärleken till skidsporten
Skidåkningen har sitt fasta grepp om svenskarna. Från gårdagens något snoriga, fräsande manliga åkare till dagens prydliga tjejer. Men alla är skidåkare och det är den mest genuina sporten. Uppgörelser i spåret, sekundstrider, vallaproblematiken – allt för att uppfylla dramaturgin finns där. Och nu, fem blågula tjejer, fem kompisar samtidigt på startlinjen, alla med stor kapacitet och därtill med den dramatik som förstoras i just sprint!
TV-tittarna har i många år varit trogna anhängare till sändningarna från skidspåren. Säkerligen har antalet tittare blivit ännu flera.
I synnerhet som att de svenska förutsättningarna är så mycket bättre. ”Nu är vi med i kampen igen, vi kan till och med besegra konkurrenterna från väster”
Ett väntat och stjärnspäckat svenskt damlag står på startlinjen när VM i Planica inleds denna torsdag.
Dubbelt värde på en medaljer
- Och det är fem starka tjejer som startar, så det ser bra ut, betonar Maja Dahlqvist, ändå lite anspråkslöst för hon inser att värsta konkurrensen kan finnas från bland någon av kompisarna, Jonna Sundling, Emma Ribom, Johanna Hagström och Linn Svahn.
Sverige har dominerat sprinten hittills den här säsongen med fyra segrar, två vardera av Sundling och Ribom. Maja Dahlqvist har dessutom tre andraplatser och Johanna Hagström en.
Då har herrarna inte mycket att komma med, men den situationen är vi vana vid.
Tjejernas framgångar (för det måste det bli, eller hur?) har både ett sportsligt och ekonomiskt värde av stort format. Det hör ju samman mer än någonsin.
Medaljer i kombination med mycket TV-tid gör det desto lättare att både rekrytera nya och att behålla gamla sponsorer för skidförbundet. Exponering, i synnerhet i TV, har stort värde i mångdubbel betydelse när idrottsförbund ska börja diskutera med partners.
Dagens lopp har en ekonomisk konsekvens i flera delar.
Förbundets utdelning via avtal med företag, åkarnas behållning i form av premier och bonusar. Och, som tredje del, förutsättningar för det kommande marknadsarbetet skapas av dagens insatser.
Det är miljoner som står på spel i skidspåren.
Och vi då?
Skidförbundet har sina speciella fördelar, som vissa andra sporter, i nivå med ishockey och fotboll. SVT eller annan kanal klappar på dörren varje år och vill vara med på ett hörn vid de flesta tävlingar. Då är det lätt att vara en avtalspart. När, var, hur, blir givna frågor och hela paketet formas också av Världscup och andra internationella tävlingar.
Betänk hur andra förbund å ena sidan har det jobbigt och tvingas leva i en helt annan verklighet. De har inte lika många tittare,attraktionen minskar betydligt, och som en konsekvens även ersättningen, om det ens blir någon alls.
De möts av mindre angelägna TV-kanaler och oundvikligt blir det jämförelser – ”varför får den idrotten så mycket tid och vi så lite”.
Färre tittare, mindre trendigt, inte särskilt angeläget, få affischnamn, inga ”kontakter”, bristande kreativt – det är en blandning av förklaringar.
Mest lästa just nu
Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa.
Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV. Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.
Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats.
Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Skriv kommentar