Skidsportens grepp om TV-tittarna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Vid lunch på torsdagen söker sig åtskilliga svenskar till lägerelden, d v s TV:n. Få vill missa det första loppet i skid-VM. Inte ens fotbollslandslaget eller Tre Kronor räcker till i konkurrensen. Nu ska fem unga tjejer försvara de blågula traditionerna och erövra sprintmedaljer. Var och en av dem räknas som favorit. En egentligen osannolik situation. Att vem som helst av de fem  kan vinna ett individuellt VM-lopp. 

Maja Dahlqvist är kanske den största favoriten bland de fem svenska tjejerna i VM-sprinten

Sprint, Skidor, fem blågula,unga kvinnor– en oslagbar komibination för att folkhemmets TV-apparater, eller datorer också för den delen, är inställda på att följa en förväntad dramatik, och helst medaljfest i nordvästra Slovenien. Vi är åtskilliga som vill se uppgörelsen mellan bästa kompisarna.

Kärleken till skidsporten

Skidåkningen har sitt fasta grepp om svenskarna. Från gårdagens något snoriga, fräsande manliga åkare till dagens prydliga tjejer. Men alla är skidåkare och det är den mest genuina sporten. Uppgörelser i spåret, sekundstrider, vallaproblematiken – allt för att uppfylla dramaturgin finns där. Och nu, fem blågula tjejer, fem kompisar samtidigt på startlinjen, alla med stor kapacitet och därtill med den dramatik som förstoras i just sprint! 

TV-tittarna har i många år varit trogna anhängare till sändningarna från skidspåren. Säkerligen har antalet tittare blivit ännu flera.

I synnerhet som att de svenska förutsättningarna är så mycket bättre. ”Nu är vi med i kampen igen, vi kan till och med besegra konkurrenterna från väster”

Ett väntat och stjärnspäckat svenskt damlag står på startlinjen när VM i Planica inleds denna torsdag.

Dubbelt värde på en medaljer

- Och det är fem starka tjejer som startar, så det ser bra ut, betonar Maja Dahlqvist, ändå lite anspråkslöst för hon inser att värsta konkurrensen kan finnas från bland någon av kompisarna, Jonna Sundling, Emma Ribom, Johanna Hagström och Linn Svahn. 

Sverige har dominerat sprinten hittills den här säsongen med fyra segrar, två vardera av Sundling och Ribom. Maja Dahlqvist har dessutom tre andraplatser och Johanna Hagström en.

Då har herrarna inte mycket att komma med, men den situationen är vi vana vid.

Tjejernas framgångar (för det måste det bli, eller hur?) har  både ett sportsligt och ekonomiskt värde av stort format. Det hör ju samman mer än någonsin.

Medaljer i kombination med mycket TV-tid gör det desto lättare att både rekrytera nya och att behålla gamla sponsorer för skidförbundet. Exponering, i synnerhet i TV, har stort värde i mångdubbel betydelse när idrottsförbund ska börja diskutera med partners.  

Dagens lopp har en ekonomisk konsekvens i flera delar.

Förbundets utdelning via avtal med företag, åkarnas behållning i form av premier och bonusar. Och, som tredje del, förutsättningar för det kommande marknadsarbetet skapas av dagens insatser. 

Det är miljoner som står på spel i skidspåren.

Och vi då?

Skidförbundet har sina speciella fördelar, som vissa andra sporter, i nivå med ishockey och fotboll. SVT eller annan kanal klappar på dörren varje år och vill vara med på ett hörn vid de flesta tävlingar. Då är det lätt att vara en avtalspart. När, var, hur, blir givna frågor och hela paketet formas också av Världscup och andra internationella tävlingar.

Betänk hur andra förbund å ena sidan har det jobbigt och tvingas leva i en helt annan verklighet. De har inte lika många tittare,attraktionen minskar betydligt, och som en konsekvens även ersättningen, om det ens blir någon alls.

De möts av mindre angelägna TV-kanaler och oundvikligt blir det jämförelser – ”varför får den idrotten så mycket tid och vi så lite”.

Färre tittare, mindre trendigt, inte särskilt angeläget, få affischnamn, inga ”kontakter”, bristande kreativt – det är en blandning av förklaringar.

Thomas Ejderhov

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58. 

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.