TV-marknad i stark förändring

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om inte omedelbart så åtminstone snart nog skapar  Viaplays kris även ett problem för idrotten och givetvis undkommer inte TV-tittarna som gillar idrott.

Bolaget har ensällsynt tuffa kamp och är i behov av 4 miljarder för att överleva. Det är skrämmande mycket pengar som saknas. Och mitt i den här cirkusen finns du och jag som betraktare.

Bolag kommer och går, via fusioner skapar nya aktörer med behov av nya rättigheter och inte minst, nya erbjudanden. Konsumenten slängs hit och dit när villkoren förändras. Nu kämpar bolaget som har gjort de största affärerna med idrottsförbund för sin överlevnad. Det betyder att rättigheter till evenemang inte blir lika åtråvärda. Marknaden blir annorlunda i morgon.

Streamingmarknaden är på stark frammarsch.

Intäkterna från försäljningen av TV-rättigheter har blivit en av de största inom idrotten och betraktats som ” Säkra och återkommande pengar”.  Fotboll,ishockey och skidor står i första ledet, men där sker nu ett nödvändigtuppvaknande . 

Det är ett givande och tagande, drotten har tidigare kunnat pressat fram höga köpsummor - nu kommer efterräkningarna.

Konkurrensen drev priserna

 Konkurrensen   var tidigare en fördel. TV4 (med Telia från 2019), Viaplay och Discoverys kamp tilltog under några år, i synnerhet under Covid när vi tillbringade mycket tid hemma, och Dramaserier och idrott skymde verkligheten. I den mån det genomfördes matcher och arrangemang, blev idrott hårdvaluta tillsammans med TV-serier. Bolagen behövde allt mer produktion för att fylla tablåerna.

Var sak har sin tid. I dag är villkoren annorlunda. Streamingmarknaden tränger in allt mer och är konkurrenten till TV-bolagen. Automatkameror sprids över hela Sverige och finns snart på de flesta någorlunda moderna arenor.

Då ska du och jag få nya betalningsmottagare när klubben eller förbundet är mottagare efter att de har enats om avtal med leverantören av teknik och data.  

 

Kundernas beteende styr, förstås, och här har det visat sig att många människor är beredda att ta ett djupt grepp i plånboken. 

Det får kosta när vi ovillkorligen vill se idrott.  Ungefär som att tanka bilen – det blir ett måste för många. Inte sällan medger även kompisen/grannen/kollegan att de betalar närmare 500 kr i månaden för att få tillgång till det bästa av det mesta.

Att man naturligtvis kan ha åsikter om den privatekonomin är en sak.  Likaså kan man tycka att det är vansinnigt att betala så mycket.

Oavsett – för få kunder eller för frikostiga bolag – det är frågan som även sakkunniga tvistar om.

3 miljarder, kan det stämma?

. Olof Lundh, själv anställd vid TV4 och initierad, hävdar att bolaget exempelvis köpte rättigheterna till Champions League för omkring 3 miljarder.

Ett typexempel – men så många och därtill villiga fotbollsentusiasterna finns inte. 

Nu heter det att några nya storägare ska rädda bolaget.

 Till saken och högst anmärkningsvärt fick Viaplay igenom en affär med dansk elitfotboll i förra veckan. I ett läge när det finns frågetecken både för tittarintresset och bolaget…

Branschen är oberäknelig, om nu någon levde i en annan tro... och i ständig förändring.

Streamingbolagen (som agerar i klubbens eller förbundets intresse) har stark medvind – till lycka för många, om inte alla idrottsentusiaster.

 

 

Thomas Ejderhov

Fakta

Nya stora rättighetsaffärer är snart aktuella. För vilket bolag ska sända fotbollslandskamper, Champions League, Premier League, SHL och Champions League,  och Formel 1?  Dyra avtal.. , åtråvärda avtal, avtal med många köpare

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Örebro Hockey Koncern, med SHL-laget Örebro HK, redovisar ett ekonomiskt plus på tre miljoner kronor för säsongen 2023-2024.  Nettoomsättning uppgick till 153,5 miljoner, nytt rekord, att jämföras med säsongen 2022-2023, 143 miljoner kronor.

Säsongen var, milt uttryckt, jobbig för föreningen. I play off föll laget mot Luleå i åttondelsfinal, 1-2 i matcher, men det var inte på isen som laget skapade rubriker. 

Huvudtränaren Johan Hedberg, ny för säsongen, sparkades tidigt och sportchefen Niklas Eriksson klev ned i båset. Vd. Mikael Johansson föll i onåd hos styrelsen och skickades brutalt iväg efter sju års arbete.

Diskussionen om VAR eller inte är ständigt pågående.

Såg ni vad som hände i England?

De engelska fotbollsklubbarna röstade under ett möte om ett förslag att avskaffa videogranskningstekniken.

Endast en klubb röstade för.

En golfhelg framförTV:n är högaktuell och angelägen för åtskilliga svenskar. 
I synnerhet när Tige r Woods är tillbaka och tre svenskar också står beredda. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Försäkringsbolaget Folksam visar prov på hur kreativitet och egen vinning kan ge  ett lyckat sponsoravtal. Men så har bolaget och Svenska Fotbollförbundet variit partners i över 60 år. Nu har parterna enats om en förlängning och samtidigt utökat sitt samarbete Det nya avtalet gäller till och med  2026.

Handbollsföreningen IFK Karlskrona  sålde den första win-winlotten i ideella Folkspels nya föreningslotteri,  Joyna. För det belönas de med 100 000 kronor som går direkt till föreningens verksamhet.
- Välkomna pengar till vår förening! En n härlig sommarpresent, säger Mats Lindau, förre storspelaren som i dag är sportchef i föreningen. 

Förra sommaren lanserades Sportscom med professionell livekommentering  . Nu läggs den digitala sportradion ned.

– Ett jättetråkigt beslut, säger grundaren Ola Heffler.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.