TV-marknad i stark förändring

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om inte omedelbart så åtminstone snart nog skapar  Viaplays kris även ett problem för idrotten och givetvis undkommer inte TV-tittarna som gillar idrott.

Bolaget har ensällsynt tuffa kamp och är i behov av 4 miljarder för att överleva. Det är skrämmande mycket pengar som saknas. Och mitt i den här cirkusen finns du och jag som betraktare.

Bolag kommer och går, via fusioner skapar nya aktörer med behov av nya rättigheter och inte minst, nya erbjudanden. Konsumenten slängs hit och dit när villkoren förändras. Nu kämpar bolaget som har gjort de största affärerna med idrottsförbund för sin överlevnad. Det betyder att rättigheter till evenemang inte blir lika åtråvärda. Marknaden blir annorlunda i morgon.

Streamingmarknaden är på stark frammarsch.

Intäkterna från försäljningen av TV-rättigheter har blivit en av de största inom idrotten och betraktats som ” Säkra och återkommande pengar”.  Fotboll,ishockey och skidor står i första ledet, men där sker nu ett nödvändigtuppvaknande . 

Det är ett givande och tagande, drotten har tidigare kunnat pressat fram höga köpsummor - nu kommer efterräkningarna.

Konkurrensen drev priserna

 Konkurrensen   var tidigare en fördel. TV4 (med Telia från 2019), Viaplay och Discoverys kamp tilltog under några år, i synnerhet under Covid när vi tillbringade mycket tid hemma, och Dramaserier och idrott skymde verkligheten. I den mån det genomfördes matcher och arrangemang, blev idrott hårdvaluta tillsammans med TV-serier. Bolagen behövde allt mer produktion för att fylla tablåerna.

Var sak har sin tid. I dag är villkoren annorlunda. Streamingmarknaden tränger in allt mer och är konkurrenten till TV-bolagen. Automatkameror sprids över hela Sverige och finns snart på de flesta någorlunda moderna arenor.

Då ska du och jag få nya betalningsmottagare när klubben eller förbundet är mottagare efter att de har enats om avtal med leverantören av teknik och data.  

 

Kundernas beteende styr, förstås, och här har det visat sig att många människor är beredda att ta ett djupt grepp i plånboken. 

Det får kosta när vi ovillkorligen vill se idrott.  Ungefär som att tanka bilen – det blir ett måste för många. Inte sällan medger även kompisen/grannen/kollegan att de betalar närmare 500 kr i månaden för att få tillgång till det bästa av det mesta.

Att man naturligtvis kan ha åsikter om den privatekonomin är en sak.  Likaså kan man tycka att det är vansinnigt att betala så mycket.

Oavsett – för få kunder eller för frikostiga bolag – det är frågan som även sakkunniga tvistar om.

3 miljarder, kan det stämma?

. Olof Lundh, själv anställd vid TV4 och initierad, hävdar att bolaget exempelvis köpte rättigheterna till Champions League för omkring 3 miljarder.

Ett typexempel – men så många och därtill villiga fotbollsentusiasterna finns inte. 

Nu heter det att några nya storägare ska rädda bolaget.

 Till saken och högst anmärkningsvärt fick Viaplay igenom en affär med dansk elitfotboll i förra veckan. I ett läge när det finns frågetecken både för tittarintresset och bolaget…

Branschen är oberäknelig, om nu någon levde i en annan tro... och i ständig förändring.

Streamingbolagen (som agerar i klubbens eller förbundets intresse) har stark medvind – till lycka för många, om inte alla idrottsentusiaster.

 

 

Thomas Ejderhov

Fakta

Nya stora rättighetsaffärer är snart aktuella. För vilket bolag ska sända fotbollslandskamper, Champions League, Premier League, SHL och Champions League,  och Formel 1?  Dyra avtal.. , åtråvärda avtal, avtal med många köpare

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
AIK Fotboll har presenterat sitt bokslut för 2023 och det är nedslående. AIK går back med inte mindre än 21 miljoner efter skatt.
Jämfört med 2023 år är det ett minus på 44,5 miljoner och största skälet är ökade driftkostnader.  77,3 miljoner i fjol mot 53 miljoner 2022.
AIK:s rörelseresultat blev minus 27,8 miljoner kronor, att jämföra med plus 16,7 miljoner kronor 2022.

Slumpen eller ett tecken i skyn…. För 14 dagar sedan sa Ola Serneke ja till att stanna som huvudsponsor till IFK Göteborgs fotboll. I ett tillägg i pressreleasen antyddes att den kreative byggherren skulle titta på en framtida arena för Blåvitt. Och nu talar Petter Stordalen och låter förstå att han kan stå till tjänst när Göteborg, enligt honom får en ny arena. Han tycker att det är mycket angeläget och vill bidra. 

Uppladdningen pågår med oförminskad intensitet och förväntan växer i Båstad. Säg den som inte vill uppleva åtminstone några dagar under tennisveckorna i sommar... Åskådare, spelare  och sponsorer, alla är intresserade och vill försäkra sig om en plats. Rekordmånga biljetter är sålda redan nu. spelarna är lyhörda för erbjudanden och faktiskt, sponsorerna trängs om utrymmet. Här är årets mötesplats i svensk idrott.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.

ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.

Alla TV-tittare med sporteintresse kan se fram emot ett inbjudande 2024 med många sändningar där licens-tv gör det möjligt att se ett jättelikt utbud.

Eurovision Sport, dit SVT hör, planerar för ett spännande utbud, med några av sportens främsta evenemang och här är det inte nödvändigt med några betal-kort..Tijuvtitta redan nu och inse att SVT kommer att bjuda på åtskilliga sändningar.

Efter 62 minuters spel i allsvenskan för AIK förra säsongen såldes 16-årige Jonah Kusi-Asare på torsdagen till tyska mästarlaget Bayern München för 73 miljoner kronor, inklusive bonusar.

Det är den femte dyraste övergången genom tiderna från allsvenskan och är ännu ett exempel på hur allsvenska klubbar blir allt rikare på försäljning av unga spelare.