TV-marknad i stark förändring

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om inte omedelbart så åtminstone snart nog skapar  Viaplays kris även ett problem för idrotten och givetvis undkommer inte TV-tittarna som gillar idrott.

Bolaget har ensällsynt tuffa kamp och är i behov av 4 miljarder för att överleva. Det är skrämmande mycket pengar som saknas. Och mitt i den här cirkusen finns du och jag som betraktare.

Bolag kommer och går, via fusioner skapar nya aktörer med behov av nya rättigheter och inte minst, nya erbjudanden. Konsumenten slängs hit och dit när villkoren förändras. Nu kämpar bolaget som har gjort de största affärerna med idrottsförbund för sin överlevnad. Det betyder att rättigheter till evenemang inte blir lika åtråvärda. Marknaden blir annorlunda i morgon.

Streamingmarknaden är på stark frammarsch.

Intäkterna från försäljningen av TV-rättigheter har blivit en av de största inom idrotten och betraktats som ” Säkra och återkommande pengar”.  Fotboll,ishockey och skidor står i första ledet, men där sker nu ett nödvändigtuppvaknande . 

Det är ett givande och tagande, drotten har tidigare kunnat pressat fram höga köpsummor - nu kommer efterräkningarna.

Konkurrensen drev priserna

 Konkurrensen   var tidigare en fördel. TV4 (med Telia från 2019), Viaplay och Discoverys kamp tilltog under några år, i synnerhet under Covid när vi tillbringade mycket tid hemma, och Dramaserier och idrott skymde verkligheten. I den mån det genomfördes matcher och arrangemang, blev idrott hårdvaluta tillsammans med TV-serier. Bolagen behövde allt mer produktion för att fylla tablåerna.

Var sak har sin tid. I dag är villkoren annorlunda. Streamingmarknaden tränger in allt mer och är konkurrenten till TV-bolagen. Automatkameror sprids över hela Sverige och finns snart på de flesta någorlunda moderna arenor.

Då ska du och jag få nya betalningsmottagare när klubben eller förbundet är mottagare efter att de har enats om avtal med leverantören av teknik och data.  

 

Kundernas beteende styr, förstås, och här har det visat sig att många människor är beredda att ta ett djupt grepp i plånboken. 

Det får kosta när vi ovillkorligen vill se idrott.  Ungefär som att tanka bilen – det blir ett måste för många. Inte sällan medger även kompisen/grannen/kollegan att de betalar närmare 500 kr i månaden för att få tillgång till det bästa av det mesta.

Att man naturligtvis kan ha åsikter om den privatekonomin är en sak.  Likaså kan man tycka att det är vansinnigt att betala så mycket.

Oavsett – för få kunder eller för frikostiga bolag – det är frågan som även sakkunniga tvistar om.

3 miljarder, kan det stämma?

. Olof Lundh, själv anställd vid TV4 och initierad, hävdar att bolaget exempelvis köpte rättigheterna till Champions League för omkring 3 miljarder.

Ett typexempel – men så många och därtill villiga fotbollsentusiasterna finns inte. 

Nu heter det att några nya storägare ska rädda bolaget.

 Till saken och högst anmärkningsvärt fick Viaplay igenom en affär med dansk elitfotboll i förra veckan. I ett läge när det finns frågetecken både för tittarintresset och bolaget…

Branschen är oberäknelig, om nu någon levde i en annan tro... och i ständig förändring.

Streamingbolagen (som agerar i klubbens eller förbundets intresse) har stark medvind – till lycka för många, om inte alla idrottsentusiaster.

 

 

Thomas Ejderhov

Fakta

Nya stora rättighetsaffärer är snart aktuella. För vilket bolag ska sända fotbollslandskamper, Champions League, Premier League, SHL och Champions League,  och Formel 1?  Dyra avtal.. , åtråvärda avtal, avtal med många köpare

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
Path:
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.

Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda. 

Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Oskar Svärd utsedd blir ny chef för Ski Classics. Han efterträder grundaren David Nilsson, som har lett utvecklingen av Touren sedan starten och som nu tar rollen sin roll som VD för Wsportsmedia och blir styrelseledamot i Ski Classics.

- 2008 började jag med en liten idé som blev ett stortprojekt som växte till Ski Classics. Efter 17 år av mycket nöje, utmaningar och hårt arbete har jag bestämt mig för att nu är det rätt tid att lämna över facklan som director till en ny men erfaren person med fräscha ögon,och samma passion för Ski Classics", säger David Nilsson.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

Ludvig Åberg är tillbaka, och då är också TVtittarna där. I synnerhet när det handlar om en Major på Augusta National, klenoden på touren. The Masters gäller torsdag-söndag med en Ludvig Åberg i stort begär.

Ludvig Åberg är den ende svensken som spelar The Masters. På torsdagen går han ut klockan 19.12, och på fredag slår han ut 15.58. 

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.