TV-marknad i stark förändring

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Om inte omedelbart så åtminstone snart nog skapar  Viaplays kris även ett problem för idrotten och givetvis undkommer inte TV-tittarna som gillar idrott.

Bolaget har ensällsynt tuffa kamp och är i behov av 4 miljarder för att överleva. Det är skrämmande mycket pengar som saknas. Och mitt i den här cirkusen finns du och jag som betraktare.

Bolag kommer och går, via fusioner skapar nya aktörer med behov av nya rättigheter och inte minst, nya erbjudanden. Konsumenten slängs hit och dit när villkoren förändras. Nu kämpar bolaget som har gjort de största affärerna med idrottsförbund för sin överlevnad. Det betyder att rättigheter till evenemang inte blir lika åtråvärda. Marknaden blir annorlunda i morgon.

Streamingmarknaden är på stark frammarsch.

Intäkterna från försäljningen av TV-rättigheter har blivit en av de största inom idrotten och betraktats som ” Säkra och återkommande pengar”.  Fotboll,ishockey och skidor står i första ledet, men där sker nu ett nödvändigtuppvaknande . 

Det är ett givande och tagande, drotten har tidigare kunnat pressat fram höga köpsummor - nu kommer efterräkningarna.

Konkurrensen drev priserna

 Konkurrensen   var tidigare en fördel. TV4 (med Telia från 2019), Viaplay och Discoverys kamp tilltog under några år, i synnerhet under Covid när vi tillbringade mycket tid hemma, och Dramaserier och idrott skymde verkligheten. I den mån det genomfördes matcher och arrangemang, blev idrott hårdvaluta tillsammans med TV-serier. Bolagen behövde allt mer produktion för att fylla tablåerna.

Var sak har sin tid. I dag är villkoren annorlunda. Streamingmarknaden tränger in allt mer och är konkurrenten till TV-bolagen. Automatkameror sprids över hela Sverige och finns snart på de flesta någorlunda moderna arenor.

Då ska du och jag få nya betalningsmottagare när klubben eller förbundet är mottagare efter att de har enats om avtal med leverantören av teknik och data.  

 

Kundernas beteende styr, förstås, och här har det visat sig att många människor är beredda att ta ett djupt grepp i plånboken. 

Det får kosta när vi ovillkorligen vill se idrott.  Ungefär som att tanka bilen – det blir ett måste för många. Inte sällan medger även kompisen/grannen/kollegan att de betalar närmare 500 kr i månaden för att få tillgång till det bästa av det mesta.

Att man naturligtvis kan ha åsikter om den privatekonomin är en sak.  Likaså kan man tycka att det är vansinnigt att betala så mycket.

Oavsett – för få kunder eller för frikostiga bolag – det är frågan som även sakkunniga tvistar om.

3 miljarder, kan det stämma?

. Olof Lundh, själv anställd vid TV4 och initierad, hävdar att bolaget exempelvis köpte rättigheterna till Champions League för omkring 3 miljarder.

Ett typexempel – men så många och därtill villiga fotbollsentusiasterna finns inte. 

Nu heter det att några nya storägare ska rädda bolaget.

 Till saken och högst anmärkningsvärt fick Viaplay igenom en affär med dansk elitfotboll i förra veckan. I ett läge när det finns frågetecken både för tittarintresset och bolaget…

Branschen är oberäknelig, om nu någon levde i en annan tro... och i ständig förändring.

Streamingbolagen (som agerar i klubbens eller förbundets intresse) har stark medvind – till lycka för många, om inte alla idrottsentusiaster.

 

 

Thomas Ejderhov

Fakta

Nya stora rättighetsaffärer är snart aktuella. För vilket bolag ska sända fotbollslandskamper, Champions League, Premier League, SHL och Champions League,  och Formel 1?  Dyra avtal.. , åtråvärda avtal, avtal med många köpare

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Wimt har gjort entré! Inget konstigt om ni inte har en aning om vad som avses i dag. Men i morgon och inför en framtid är planerna mycket ambitiösa. 

Det är en platttform, en community, en media-app, ja, kalla det vad ni vill, men det är ett high tech-projekt – och på ren svenska kan vi benämna det som en jättelik fanclub eller supportrarnas hemvist/samlingsplats. 

Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.

8-9 mars kommer världscupen till Åre för två dagar med alpin skidfest. I samband med det samlas också kända vinteridrottare, forskare och ledare för näringslivet för första gången under Nordic Sustainability Arena (NoSa) med ett gemensamt mål om att skydda framtidens vintrar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ängelholms kommun föregår med gott exempel och bildar skolar för många andra kommuner. Skåningarna går ut öppet med hur mycket de vill sponsra föreningarna i bygden. Och de uppger också hur mycket pengar respektive klubb får.

Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!

Stjärnspäckade hockeyturneringen Four Nations Face Off, 12-20 februari, ska visas i svensk TV.  Deltagande nationer är Sverige, Finland, Kanada och USA.

 Efter en ekonomisk mangling med NHL-organisationen och spelarfacket NHLPA har streamingtjänsten Viaplay slutligen accepterat villkoren. Några belopp har inte meddelats. 

Matchtider är 02.00, med undantag för Tre Kronors möte med Finland som har nedsläpp 19 00 den 15 februari. Tre Kronor inleder mot Kanada den 13 februari 02.00

Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner  sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.

På tisdagen tillkännagav  MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.