Springa drygt fyra mil lockar många fortfarande
Det är kontrasternas evenemang. På gatuserveringar och på trottoarerna njuter åskådarna av blandningen av ett till synes aldrig upphörande tåg av deltagare och deras enskilda kamp. Var och en av de 17 000 löparna begår en strid med sin egen kropp i varje steg under maximal ansträngning och striden tar inte slut förrän efter mer än fyra mil. Och då står de där fortfarande, iakttagarna som helst vill se ansiktsuttryck hos varje gladiator.
På lördagen är det dags igen. Huvudstadens gator svämmas över av ung som gammal, man som kvinna, otränad som slaviskt förberedd.
Motionstävling eller en pina över lite mer än 40 km, kalla det vad ni vill. Stockholm Marathon är ett sällsynt skådespel som varje år lockar mer än tiotusen ambitiösa som vill utmana sig själva - för vad är annars det gemensamma skälet till att så många vill utsätta sig för detta prov på mängden egen ork och envishet.
Jätten inom motionslöpning
Det är också ett kommersiellt evenemang. Marathongruppen och adidas lanserar tourkoncept för elitlöpare – över en halv miljon kronor utgör prispengar. Det är förunnat ett fåtal, de allra bästa. Övriga har testat satt fart på det ekonomiska hjulet via inköp av främst nya skor. Logiskt är också det faktum att adidas är en framträdande sponsor med sitt naturliga intresse av att upprätthålla en fascination för löpning.
Marathongruppen är den företagsuppbyggda organisationen somfäster vikt vid anmälningsintäkterna från 17 000 löpare och driver löpningen som en allemansrätt i propagandan och det nya påhittet, adidas Adizero Running Tour, vilket är namnet på det nya tourkonceptet som Marathongruppen och adidas har skapat tillsammans. Det är en tour bestående av fyra lopp under 2023 och understryker ytterligare att det här är jätten inom motionslöpning i Sverige.
Det är en industri i sig och handlar om miljonintäkter totalt från alla lopp. Det är också en utveckling av Marathongruppens och adidas samarbete som startade i fjol.
Miljonintäkter
Tourkonceptet är etablerat inom längdskidåkning och cykel, men någon motsvarighet för löpning på högre nivå fanns inte tidigare.
Noterbart, det är ett jättelikt publikt evenemang, men här kostar det inte en krona att titta på. De 17 000 solisterna får ständig belöning under de dryga fyra milen via betraktarnas närvaro och ideliga glada uppmuntrande hejarop och applåder.
Mest lästa just nu
Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering
Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar