Passion och sommar i luften...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Potentialen i sponsring är förmodligen större än någonsin. Genomslaget blir också mycket större när sponsring kopplas med målgruppens passioner. Det framkommer inte minst vid fotbolls-EM.
Ica lyckades få med fotbollslandslaget på reklamfilm och uppnådde mycket bra resultat.


Sports and Brands blir Passion Lab, Niklas och Daniel tänker nytt och stort. Helt i linje med tiden och där sponsring befinner sig idag.

Genomslaget när sponsring kopplas ihop med målgruppens passioner blir så mycket större.

Kostnadseffektivt också

Kostnadseffektivt blir det också, mycket tack vare digitala och framförallt sociala medier. Räckvidden ökar, kommunikationen förlängs och förstärks, affären går att koppla på med onlineförsäljning och, om man är förärad med ett butiksnät, även till affären på gatan.

Att använda associationer är inte nytt i marknadsföringssammanhang. Snygga, kända män och kvinnor i reklam är vanligt och det tilltar. En Clooney som subtilt sippar på en Nespresso, en Richard G som använder betalkort eller varför inte en cykel på köpet om man är på det humöret.

Exemplen är som sagt många, men är det här passion?

Effektivt men tveksamt

Möjligen för några men mest association till något positivt, eftersträvansvärt eller bara underhållande.

Effektivt? Absolut, sponsring på det sättet att vi köpt en rättighet att associeras med, men vi kopplar inte direkt till en passion utan det är en del av målgruppens intressen.

Sponsring som metod blir mest effektiv när vi interagerar trovärdigt direkt med målgruppen

Svenska Spel mitt i centrum

Var nere och såg Sverige England i Kiev. Resultatet i matchen kan vi lämna därhän, men som upplevelse kring en passion är det fantastiskt med stora mästerskap. Sponsorernas aktivering ökar år från år. Direkt, på plats och hela vägen.

Carlsberg förstås, överallt närvarande, ibland mer ölfestival än fotboll. Flödar rejält, men viktigt förstås att sälja och det är frivilligt, att dricka alltså. VIP-kunder från hela Europa bjuds på fotbollsupplevelser och relationer stärks. Bra jobbat, Carlsberg!

I Camp Swedens campingläger var det många sponsorer som bidrog med aktivering, exempelvis fixade Svenska Spel uppkoppling och möjlighet till livespel. På scen fanns representanter från laget, bla. Majstorovic till allmänt jubel. Här är det passion på riktigt.     

ICA fick med fotbollslandslaget

ICA kliver också in på allvar i fotbollen kommunikativt och försöker hitta rätt med sin nya sponsringsstrategi.

Det som många väntat på hände äntligen, fotbollen och landslaget tar plats i reklamfilmerna. Med den insatsen kommer ICA att rusa i värden på sponsorerinran.

Men för att gå från association till passionen på allvar krävs mer än att ”ICA sponsrar Svenska Landslaget i fotboll”. Det kommer garanterat mer från ICA och JJP framöver som även ökar ICAs linking och liking till den stora passionen fotboll. Ska bli riktigt spännande att följa!

Musik - året om!

Musik är en annan stark passion. Festivalsommaren har inletts, Sweden Rock för en tid sedan, Peace and Love denna vecka och sen rullar det på. Ett område där sponsorer varit delaktiga länge men potentialen för att på allvar vara en del av målgruppens musikpassion är fortfarande stor.

På plats finns en uppsjö möjligheter men det riktiga potentialen finns i att aktivera kring musikintresset före och efter festivalen. Målgruppen konsumerar musik året runt. Får se om sommaren visar några riktigt bra aktiveringar även på den fronten.

Och apropå sommar, ha en fantastisk sådan ni med!

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare.

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Arvfonden fortsätter att berika föreningar. Vid Arvsfondsdelegationens sista möte för i år  tillkom en rad beslut om lokalstöd som att gynnar en rad föreningar som hade ansökt och som nu kommer att tilldelas pengar.   

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.