Passion och sommar i luften...

Sports and Brands blir Passion Lab, Niklas och Daniel tänker nytt och stort. Helt i linje med tiden och där sponsring befinner sig idag.
Genomslaget när sponsring kopplas ihop med målgruppens passioner blir så mycket större.
Kostnadseffektivt också
Kostnadseffektivt blir det också, mycket tack vare digitala och framförallt sociala medier. Räckvidden ökar, kommunikationen förlängs och förstärks, affären går att koppla på med onlineförsäljning och, om man är förärad med ett butiksnät, även till affären på gatan.
Att använda associationer är inte nytt i marknadsföringssammanhang. Snygga, kända män och kvinnor i reklam är vanligt och det tilltar. En Clooney som subtilt sippar på en Nespresso, en Richard G som använder betalkort eller varför inte en cykel på köpet om man är på det humöret.
Exemplen är som sagt många, men är det här passion?
Effektivt men tveksamt
Möjligen för några men mest association till något positivt, eftersträvansvärt eller bara underhållande.
Effektivt? Absolut, sponsring på det sättet att vi köpt en rättighet att associeras med, men vi kopplar inte direkt till en passion utan det är en del av målgruppens intressen.
Sponsring som metod blir mest effektiv när vi interagerar trovärdigt direkt med målgruppen
Svenska Spel mitt i centrum
Var nere och såg Sverige England i Kiev. Resultatet i matchen kan vi lämna därhän, men som upplevelse kring en passion är det fantastiskt med stora mästerskap. Sponsorernas aktivering ökar år från år. Direkt, på plats och hela vägen.
Carlsberg förstås, överallt närvarande, ibland mer ölfestival än fotboll. Flödar rejält, men viktigt förstås att sälja och det är frivilligt, att dricka alltså. VIP-kunder från hela Europa bjuds på fotbollsupplevelser och relationer stärks. Bra jobbat, Carlsberg!
I Camp Swedens campingläger var det många sponsorer som bidrog med aktivering, exempelvis fixade Svenska Spel uppkoppling och möjlighet till livespel. På scen fanns representanter från laget, bla. Majstorovic till allmänt jubel. Här är det passion på riktigt.
ICA fick med fotbollslandslaget
ICA kliver också in på allvar i fotbollen kommunikativt och försöker hitta rätt med sin nya sponsringsstrategi.
Det som många väntat på hände äntligen, fotbollen och landslaget tar plats i reklamfilmerna. Med den insatsen kommer ICA att rusa i värden på sponsorerinran.
Men för att gå från association till passionen på allvar krävs mer än att ”ICA sponsrar Svenska Landslaget i fotboll”. Det kommer garanterat mer från ICA och JJP framöver som även ökar ICAs linking och liking till den stora passionen fotboll. Ska bli riktigt spännande att följa!
Musik - året om!
Musik är en annan stark passion. Festivalsommaren har inletts, Sweden Rock för en tid sedan, Peace and Love denna vecka och sen rullar det på. Ett område där sponsorer varit delaktiga länge men potentialen för att på allvar vara en del av målgruppens musikpassion är fortfarande stor.
På plats finns en uppsjö möjligheter men det riktiga potentialen finns i att aktivera kring musikintresset före och efter festivalen. Målgruppen konsumerar musik året runt. Får se om sommaren visar några riktigt bra aktiveringar även på den fronten.
Och apropå sommar, ha en fantastisk sådan ni med!
Mest lästa just nu
Bakgruunden till att Zlatan Ibrahimovic skänker bort fyra av sina padel- och fotbollshallar i Sverige framkommer successivt.
Bara anläggningen i Örebro redovisade ett minus på 4,4 miljoner under förra året.
Bolaget Downtheline Holding AB, där Zlatans padelverksamhet är placerad, gjorde en förlust på 18,7 miljoner under 2024, enligt Expressen.
Det är bakgrunden till att megastjärnan nu vill göra sig av med anläggningarna i Örebro, Skövde, Uppsala och Jönköping.
Regeringen har gett Polismyndigheten ett nytt uppdrag med en stark betoning
”Kriminella nätverk inom idrotten ska kartläggas”.
- Det är ett mycket allvarligt problem, säger socialminister Jakob Forssmed (KD) till DN.
Arbetet inför skid-VM på Lugnet i Falun i mars fortgår. Här, som vid alla stora evenemang handlar det mycket om pengar. Nu har Stora Enso presenterats som huvudsponsor, vilket betyder att koncernen värnar om sitt mångåriga engagemang vid stora skidmästerskap
Dessutom - flera näringslivsprofiler, bl a Marcus Wallenberg, är klara för en nybildad ekonomigrupp. Och, Kajsa Sjösvärd, tidigare säkerhetschef, är utsedd till ny vd, efter Jonas Peterson plötsliga uppsägning
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .
Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.


























































