Passion och sommar i luften...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Potentialen i sponsring är förmodligen större än någonsin. Genomslaget blir också mycket större när sponsring kopplas med målgruppens passioner. Det framkommer inte minst vid fotbolls-EM.
Ica lyckades få med fotbollslandslaget på reklamfilm och uppnådde mycket bra resultat.


Sports and Brands blir Passion Lab, Niklas och Daniel tänker nytt och stort. Helt i linje med tiden och där sponsring befinner sig idag.

Genomslaget när sponsring kopplas ihop med målgruppens passioner blir så mycket större.

Kostnadseffektivt också

Kostnadseffektivt blir det också, mycket tack vare digitala och framförallt sociala medier. Räckvidden ökar, kommunikationen förlängs och förstärks, affären går att koppla på med onlineförsäljning och, om man är förärad med ett butiksnät, även till affären på gatan.

Att använda associationer är inte nytt i marknadsföringssammanhang. Snygga, kända män och kvinnor i reklam är vanligt och det tilltar. En Clooney som subtilt sippar på en Nespresso, en Richard G som använder betalkort eller varför inte en cykel på köpet om man är på det humöret.

Exemplen är som sagt många, men är det här passion?

Effektivt men tveksamt

Möjligen för några men mest association till något positivt, eftersträvansvärt eller bara underhållande.

Effektivt? Absolut, sponsring på det sättet att vi köpt en rättighet att associeras med, men vi kopplar inte direkt till en passion utan det är en del av målgruppens intressen.

Sponsring som metod blir mest effektiv när vi interagerar trovärdigt direkt med målgruppen

Svenska Spel mitt i centrum

Var nere och såg Sverige England i Kiev. Resultatet i matchen kan vi lämna därhän, men som upplevelse kring en passion är det fantastiskt med stora mästerskap. Sponsorernas aktivering ökar år från år. Direkt, på plats och hela vägen.

Carlsberg förstås, överallt närvarande, ibland mer ölfestival än fotboll. Flödar rejält, men viktigt förstås att sälja och det är frivilligt, att dricka alltså. VIP-kunder från hela Europa bjuds på fotbollsupplevelser och relationer stärks. Bra jobbat, Carlsberg!

I Camp Swedens campingläger var det många sponsorer som bidrog med aktivering, exempelvis fixade Svenska Spel uppkoppling och möjlighet till livespel. På scen fanns representanter från laget, bla. Majstorovic till allmänt jubel. Här är det passion på riktigt.     

ICA fick med fotbollslandslaget

ICA kliver också in på allvar i fotbollen kommunikativt och försöker hitta rätt med sin nya sponsringsstrategi.

Det som många väntat på hände äntligen, fotbollen och landslaget tar plats i reklamfilmerna. Med den insatsen kommer ICA att rusa i värden på sponsorerinran.

Men för att gå från association till passionen på allvar krävs mer än att ”ICA sponsrar Svenska Landslaget i fotboll”. Det kommer garanterat mer från ICA och JJP framöver som även ökar ICAs linking och liking till den stora passionen fotboll. Ska bli riktigt spännande att följa!

Musik - året om!

Musik är en annan stark passion. Festivalsommaren har inletts, Sweden Rock för en tid sedan, Peace and Love denna vecka och sen rullar det på. Ett område där sponsorer varit delaktiga länge men potentialen för att på allvar vara en del av målgruppens musikpassion är fortfarande stor.

På plats finns en uppsjö möjligheter men det riktiga potentialen finns i att aktivera kring musikintresset före och efter festivalen. Målgruppen konsumerar musik året runt. Får se om sommaren visar några riktigt bra aktiveringar även på den fronten.

Och apropå sommar, ha en fantastisk sådan ni med!

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Åka tåg är hållbart och därför lämpligt för sponsring. Därför har SJ förnyat samarbetsavtalen med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Det betyder att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart. Och så sker också. Klubbar och förbund åker tåg mera visar statistiken

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.