"Därför är publiken vinnare"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Härligt med reaktioner, såsom från varumärkesexperten Christer Löfgren på Brandnews. Någon större ”desperation” inom sponsringen finns det dock definitivt inte från Sponsrings & Eventföreningens sida. IRM:s senaste siffror från 2011 talar sitt tydliga språk.
AIK:s Robin Quaison jublar efter sitt 2-0-mål under söndagens allsvenska fotbollsmatch mellan AIK och BK Häcken på Råsunda. En match till vilken biljetterna skulle vara betydligt dyrare utan sponsorer. Foto Christine Olsson, Scanpix

 

Sponsringen kommer på tredje plats efter dagspress och internet, inklusive mobilt, när det gäller vad företagen spenderar sina pengar på inom området kommunikation.

Större än TV-reklam

Sponsringen är i dag större än TV-reklam! Sponsringen omsätter drygt 5,8 miljarder kronor och har ökat i Sverige sedan 2000, nu senast med 7,6 procent.

Syftet med undersökningen, som vi lät Sponsor Insight genomföra, var att stärka sponsorerna och visa betydelsen av sponsring som kommunikationskanal. Sponsringen blir allt viktigare och är enligt undersökningsföretaget Novas senaste undersökning också den kanal som svenska folket gillar mest i samband med idrottsevenemang.

De må tyckas att resonemanget är teoretisk, att det inte går att höja biljettpriserna med 430 procent om sponsorintäkterna försvann, men faktum kvarstår - åtta av tio tillfrågade i undersökningen svarade att de skulle behöva höja biljettpriserna så mycket för att ”kompensera” bortfallet av sponsorernas intäkter.

Trots allt, ovärderligt!

Det är nödvändigtvis inte detsamma som att de SKULLE höja så mycket om sponsorernas pengar försvann från klubbar och evenemang, men deras svar i undersökningen kan vi inte ta ifrån dem. Några av dem representerade Allsvenskan eller Superettan, så att bara avfärda resonemanget som Christer Löfgren gör i sitt inlägg känns väl magstarkt.

Det är möjligt att scenariot med sänkta spelarlöner, eller sänkta administrativa kostnader, är mer realistiskt än drastiskt höjda biljettpriser, men oavsett vilket är sponsorernas insatser central för svensk idrotts, och svenskt kulturlivs, fortlevnad och välmående.

När det gäller intäkter tror jag på en kombination av sponsorintäkter, TV-intäkter och intäkter kring evenemang, såsom matchdagar och föreställningar.

Måste hitta affärsnyttan

Det är denna kombination som gör idrotten och kulturlivet i Sverige så stark, tillsammans med alla fantastiska ideella krafter, främst inom idrotten.

Löfgren beskriver sponsring som allmosor och exponering, och i bästa fall bra för varumärket. Modern sponsring i dag är så mycket mer. Den ska framför allt skapa affärsmöjligheter och nya intäkter.

Kan ett företag inte hitta affärsnyttan i sin sponsrings skall man helt enkelt avstå - och det gäller givetvis även andra kommunikationskanaler också.

Niklas Birgetz

VD för Sponsring- & Eventföreningen

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Åka tåg är hållbart och därför lämpligt för sponsring. Därför har SJ förnyat samarbetsavtalen med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Det betyder att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart. Och så sker också. Klubbar och förbund åker tåg mera visar statistiken

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.