"Därför är publiken vinnare"

Sponsringen kommer på tredje plats efter dagspress och internet, inklusive mobilt, när det gäller vad företagen spenderar sina pengar på inom området kommunikation.
Större än TV-reklam
Sponsringen är i dag större än TV-reklam! Sponsringen omsätter drygt 5,8 miljarder kronor och har ökat i Sverige sedan 2000, nu senast med 7,6 procent.
Syftet med undersökningen, som vi lät Sponsor Insight genomföra, var att stärka sponsorerna och visa betydelsen av sponsring som kommunikationskanal. Sponsringen blir allt viktigare och är enligt undersökningsföretaget Novas senaste undersökning också den kanal som svenska folket gillar mest i samband med idrottsevenemang.
De må tyckas att resonemanget är teoretisk, att det inte går att höja biljettpriserna med 430 procent om sponsorintäkterna försvann, men faktum kvarstår - åtta av tio tillfrågade i undersökningen svarade att de skulle behöva höja biljettpriserna så mycket för att ”kompensera” bortfallet av sponsorernas intäkter.
Trots allt, ovärderligt!
Det är nödvändigtvis inte detsamma som att de SKULLE höja så mycket om sponsorernas pengar försvann från klubbar och evenemang, men deras svar i undersökningen kan vi inte ta ifrån dem. Några av dem representerade Allsvenskan eller Superettan, så att bara avfärda resonemanget som Christer Löfgren gör i sitt inlägg känns väl magstarkt.
Det är möjligt att scenariot med sänkta spelarlöner, eller sänkta administrativa kostnader, är mer realistiskt än drastiskt höjda biljettpriser, men oavsett vilket är sponsorernas insatser central för svensk idrotts, och svenskt kulturlivs, fortlevnad och välmående.
När det gäller intäkter tror jag på en kombination av sponsorintäkter, TV-intäkter och intäkter kring evenemang, såsom matchdagar och föreställningar.
Måste hitta affärsnyttan
Det är denna kombination som gör idrotten och kulturlivet i Sverige så stark, tillsammans med alla fantastiska ideella krafter, främst inom idrotten.
Löfgren beskriver sponsring som allmosor och exponering, och i bästa fall bra för varumärket. Modern sponsring i dag är så mycket mer. Den ska framför allt skapa affärsmöjligheter och nya intäkter.
Kan ett företag inte hitta affärsnyttan i sin sponsrings skall man helt enkelt avstå - och det gäller givetvis även andra kommunikationskanaler också.
Mest lästa just nu
FC Köpenhamns vd. Jacob Lauesen var i centrum när FC Rosengårds herrlag blev en 49-procentig del av den danska storklubben, med bland annat 16 ligaguld och som i höstas krossade Malmö FF med 5-0 i kval till Champions League.
Ägarbolaget, börsnoterade Parken Sport & Entertainment, med huvudägare, LaLandia, en dansk bjässe i lek land och badanläggningar, kommer inom de närmste tre-fyra åren att göra en investering på 50 miljoner danska kronor i sina svenska partner, i svenska kronor blir det cirka 70 miljoner kronor.
Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..
Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud
Sverige är två segrar från att spela VM i fotboll nästa sommar.
Vid eventuella segrar mot först Ukraina och sedan mot segraren i mötet Polen-Albanien i mars 2026 väntar grupp F för matcher mot Nederländerna, Japan och Tunisien.
Redan VM-klara Norge hamnade i grupp I tillsammans med Frankrike, Senegal och något av lagen Irak/Bolivia/Surinam som ska möts i play off.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Svenska Spel har samarbetat med Elitfotboll Dam sedan 2009, och innan dess inom även agerat inom ramen för ett långvarigt samarbete med Svenska Fotbollförbundet. Nuvarande avtal sträcker sig till den sista december 2026. Men efter översyn av sponsringsportföljen har Svenska Spel beslutat att inte förlänga efter det. Ett hastigt och beslut som innebär att miljonergår förlorat för damfotbollen.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
SVT laddar inför OS.Anja Pärson och Anna Jönsson haag har nuskrivit på avtal och ska guida tittarna under SVT:s sändningar 2026. Pärson blir expert i studion i Stockholm medan AnnaJönsson Haag ska vara på plats i Val di Fiemme under längdtävlingarna. Me det är flera välkända namn som vi får höra som experter under OS. SVT har öppnat plåboken och värvat stjärnor.
Raden av f d landslagåkare som greppar mikrofonen blir allt längre.
– Jag brinner för OS, oavsett om det är vinter eller sommar. kan jag vara med höja upplevelsen så är det jättekul, säger Anja Pärson,
Per Engström, sektionschef på Noa, polisens nationella operativa avdelning, är inte rädd för att kasta en skugga över Alexander Isaks uppmärksammade miljardaffär.
Liverpool betalade Newcastle 1.65 miljarder för hans signatur. Avtalet är fem årigt och ger Isak 3,8 miljoner i veckolön.
Isak tränar för närvarande med det svenska landslaget inför fredagens VM-kvalpremiär mot Slovenien. SvFF har meddelat att Isak inte är tillgänglig för media, möjligen efter Slovenien-matchen.


























































