"Så tar du dig an utmaningarna"

För sponsring och event har trenden varit positiv under många år med en tillfällig dipp för investeringar i event under 2009. Sponsring och event klarar uppenbarligen konjunktursvängningar relativt väl.
Passar sponsring och event
Delvis beror det förstås på att sponsring ofta är ett mer långsiktigt engagemang med bindande avtal. Men det som framförallt driver på utvecklingen är mer djupgående trender, i form av kraftigt ökat reklambrus och svårigheter att engagera målgrupper.
Annonsörer behöver helt enkelt nya metoder för att nå fram och skapa engagemang – ett jobb som sponsring och event klarar av utmärkt.
Det här är inga nyheter för de flesta, men det känns som att intensiteten på rättighetsmarknaden har ökat väsentligt den senaste tiden, och kommer att tillta ytterligare under 2013. Branschen har vind i seglen helt enkelt.
I storstädernas kärnor skapas nya tävlingar och evenemang. Nya arenor tas i bruk med ökat utrymme för nya evenemang.
Det händer lika mycket utanför storstadsregionerna. Samtidigt gör ålderstigna affärsmodeller i ett antal rättighetsbranscher som musik, film, spel och media att det öppnas dörrar för nya lösningar kring associationer som kommer annonsörer tillgodo.
Tekniken ger möjligheter
Men den viktigaste faktorn för framtidens sponsring och event är den snabba tekniska utvecklingen: framväxten av nya plattformar, kanaler och tjänster som ger annonsörer möjlighet att skapa engagemang och sprida content till låg kostnad och hög med räckvidd.
Vi är fortfarande i början av en era med tilltagande nytta från webb-TV, mobilt Internet och sociala medier. Tjänsteutvecklingen går snabbt och det är redan nu relativt komplext att hänga med om man vill ligga i framkant.
Det är otroligt stimulerande att få vara mitt i denna förändring och forma nya strategier för sponsring och event.
Ifrågasätt din strategi
Vad är då det viktigaste man som annonsör bör göra under 2013 inom sponsring och event?
Börja med att se över att strategin både är solid och att den på allvar tar in de nya möjligheterna den tekniska utvecklingen bidrar med.
Sponsring och event är content och sociala medier behöver content. Med spridning i sociala medier sänker vi kontaktkostnaden och skapar hög räckvidd för våra associationer och koncept. Fokusera på koncept som verkligen engagerar målgruppen och hänger ihop med din affär och ditt varumärke.
Du måste ställa krav
Har du en byrå som inte kan omsätta det som händer till strategi och aktiviteter, så byt ut den omgående. Det finns ingen tid att spilla.
Sätt upp som mål att få ut maximalt ur dina rättigheter när det gäller sociala medier och glöm inte att verkligen begära av rättighetsinnehavarna att de skall göra sitt. Det är ändå de som står målgruppen närmast och ska hylla dig inför den.
Alltför mycket av jobbet läggs idag på annonsören och dess byråer.
De nya förutsättningarna för marknadsföring gör att vi måste experimentera mera – och hellre. Men gör det med stil och eftertanke. Med en klar strategi är det lätt att ta ut svängarna och ändå hamna rätt. Med snabbare skiften är det ännu viktigare att lägga timmar på strategi och inte bara på aktivering.
Sök samarbeten
Det gör det också enklare att välja rätt mix av rättigheter i det allt mer komplexa utbudet.
Kom dock ihåg att spridning inte kommer utav sig själv. Den tid när viral spridning skedde utan påverkan är för de flesta förbi. Content Marketing och gedigen integration i övrig kommunikation, framförallt den digitala, säkerställer att vi är effektiva.
Om vi även lyckas krydda anrättningen med smarta mediesamarbeten och samarbeten kring associationer så kan vi tränga genom bruset ännu bättre.
Ha ett framgångsrikt sponsring- och event-år!
Mest lästa just nu
IfK Göteborg utlyste medlemsmöte oh de ansvariga kände att det kunde hända mycket. Det gjorde det inte. Mötet på Elite Park Avenue lockade över 300 medlemmar medan ytterligare 975 följde händelserna via sändning . Det blev överraskande lugnt med tanke på en svajig säsong. Men slutet blev bra, och det tjänade som lugnande medel i klubben. Blåvitt hängde kvar och ordförande Rickard Berkling kunde knäppa upp västknapparna och andas ut. Både efter sista matchen och Medlemsmötet.
Då hade han ställt sig inför alla och varit mycket uppriktig.
Gamla Ullevi i Göteborg förbereds för en ny hybridgräsmatta (Carpet-hybrid) inför nästa säsong. Innan nyanläggningen påbörjas kommer den gamla gräsmattan att fräsas bort och underlaget förberedas.
”Konstgräset är framtiden i Sverige”, det kommer att öka spelarnas teknik och tempo, alla får bättre möjligheter att träna”, har det hetat i några år, men nu gäller ett annat resonemang bland arenaägare
Riksidrottsstyrelsen inför ett övergångsstöd till de medlemsförbund som enligt det preliminära förslaget blev utan elitidrottsstöd 2024-25. Det är ett resultat av dialoger med medlemsförbund efter att kritik framförts mot det preliminära elitidrottsstödet.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt.
Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke sagt konsekvent nej
Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk
Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela
överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.
Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett
led i detta presentera Folkspel som en ny partner.
Viaplays nya dramaserie Börje – The Journey of a Legend golvade recensenter och tittare i helgen. Premiäravsnittet på söndagen är den mest sedda originalserien på Viaplay i Sverige någonsin. Därutöver bänkade sig runt 400 000 tittare framför TV3 för premiären. Dramaserien i sex delar, med Valter Skarsgård i huvudrollen som Börje Salming, har dessutom hyllats av kritiker.
Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen