En lavin utbryter i Mora på söndag

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Första söndagen i mars varje år, blåbärssoppa, ändlösa horder av snoriga skidåkare i lång TV-sändning - det var Vasaloppet. Nu gäller ”Vasaloppet oupphörligt - året runt, om ni så vill. År 2020 är det 500 år sedan Gustav Vasas äventyr i Dalarna, 1520–21, och 98 år sedan det första Vasaloppet arrangerades 1922. Från en massa slitna skidåkare till i dag – Vasaloppet, en affärsidé, inte ny, däremot förvaltad!

Något för alla, åka skidor eller cykel alternativt springa, Bara att välja färdsätt, Till Mora ska alla.

På tisdagen lanserade Vasaloppet som ett koncept och blir fullt ut en affärsidé. Ytterst handlar det om att locka så många motionsbenägna människor som möjligt.

Mycket vill ha mer, ni känner igen begreppet. I Mora vill man mer, och attrahera fler.

Kultliknande motionsfenomen

Detta kultliknande motionsfenomen har åstadkommit något exceptionellt. Vasaloppet har blivit beroendeframkallande. Numera är det frågan om att människor väljer mellan att åka skidor, cykla eller springa. Oavsett, de ska delta. Varje år. De ska stoltsera med sitt deltagande och sin träning.

Men i vilket fall som helst, de ska starta. Och indirekt, de ska locka ännu fler.

I klartext - fler lopp, fler deltagare, fler kvinnor, fler ungdomar, fler utlänningar, det är vad som gäller.

Det senaste decenniet har Vasaloppet noterat en fördubbling av antalet anmälda deltagare! De fem senaste åren har ökningen varit konstant, och den magiska gränsen om 100 000 anmälda har krupit allt närmare men är inte nådd. 

Det triggar organisationen i Mora

Nu introduceras Vasaloppsåret 2020, det är året då det ska ske – det definitiva genombrottet. 100 000 människor ska vilja att komma till Mora för att svettas – och trängas.

Konceptet står för fler utmaningar och fler lopp än någonsin att välja emellan. 

Ledningen vet att åtskilliga tusen människor studerar och följer varje påhitt i Mora och kastar sig över datorer så fort kön till anmälningar öppnar. Det sker nu på söndag. Då öppnar anmälan till Vasaloppets sommarvecka 2020.

När en lavin inleds i Mora

En lavin drabbar Vasaloppets Hus i Mora och den är beständig.

Kommer ni ihåg när Vasaloppet bara var ett skidlopp? Från 1979, då Öppet Spår hade premiär, har många nya skidlopp skapats och det senaste decenniet har även sommarloppen tillkommit i Vasaloppsarenan.  

Det gångna Vasaloppsåret kunde 95 122 anmälda deltagare räknas in. Vasaloppet och Cykelvasan 90 blev helt fulltecknade. Samtidigt har anmälningstaken de senaste åren höjts i många lopp så det krävs fler deltagare innan det blir helt fullt. Ett nytt lopp genomfördes i vintras: Nattvasan 45.

Det finns en unik grupp. De 3 325 personer som deltog under 2019 i minst ett lopp under vinterveckan och ett under sommarveckan. Framför allt Ultravasan 45 och Ultravasan 90 noterade en stor anmälningsökning.

I vinter genomförs Öppet Spår för 40:e året och nästa sommar arrangeras den 30:e Vasastafetten. Till 2020 presenterar Vasaloppet även ett helt nytt lopp i löpning, Trailvasan 30.

Hur var det. ” Mycket vill ha mer…”

Eva-Lena Frick, Vasaloppets vd, påpekar dessutom:

– Under 2019 har vi också haft 26 giftermål efter målgång, en mängd drömmar som gått i uppfyllelse, som vanligt en funktionärsinsats utöver det vanliga, glada deltagare och både svenska och norska segrare, liksom en amerikansk och en rysk seger i Ultravasan. 

Där finns potentialen

3,8 miljoner SVT-tittare såg sändningen från Vasaloppet som också direktsändes i flera andra länder.

Där finns en potential - att sälja publikplatser. Buss till Sälen, med varm choklad och fralla vid framkomsten i Berga By och sedan invänta och följa den magiska starten och det väsande ljudet när 15 000 skidåkare startar färden mot Mora, är något mycket speciellt, som fler alldeles säkert vill uppleva på plats.

Så det finns mer att göra med Vasaloppet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
”I februari reste jag med familjen på semester. Då hade jag jobbat mer än 14 månader utan en enda ledig dag. Jag är målinriktad och gillar att anta utmaningar men i långa loppet är det inte hållbart att arbeta så”,
Med de orden vill Peja Lindholm lämna  uppdraget som vd i Östersunds fotbollsklubb.
Problemet är löst, Finnvedsvallen  en fotbollsarena igen
När IFK Värnamo har i sin ”femte hemmamatch” mot Kalmar FF den 19 maj blir det faktiskt spel på just hemmaplan, på egna Finnvedsvallen!

 

 

 

 

Eländet som bekymrat hela Fotbolls-Sverige är löst och åtgärdat 

Göteborgvarvets succé är total. Detär smått ofattbara pengar som sätts i rörelse när löparna springer i Göteborg och gynnar hela regionen. Den turistekonomiska omsättningen ökade med 215 miljoner kronor, totala skatteeffekten är över 100 miljoner kronor och folkhälsoeffekterna värderas till 460 miljoner kronor. Det visar Upplevelseinstitutets utvärdering av Varvetveckan 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.