En lavin utbryter i Mora på söndag

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.

Första söndagen i mars varje år, blåbärssoppa, ändlösa horder av snoriga skidåkare i lång TV-sändning - det var Vasaloppet. Nu gäller ”Vasaloppet oupphörligt - året runt, om ni så vill. År 2020 är det 500 år sedan Gustav Vasas äventyr i Dalarna, 1520–21, och 98 år sedan det första Vasaloppet arrangerades 1922. Från en massa slitna skidåkare till i dag – Vasaloppet, en affärsidé, inte ny, däremot förvaltad!

Något för alla, åka skidor eller cykel alternativt springa, Bara att välja färdsätt, Till Mora ska alla.

På tisdagen lanserade Vasaloppet som ett koncept och blir fullt ut en affärsidé. Ytterst handlar det om att locka så många motionsbenägna människor som möjligt.

Mycket vill ha mer, ni känner igen begreppet. I Mora vill man mer, och attrahera fler.

Kultliknande motionsfenomen

Detta kultliknande motionsfenomen har åstadkommit något exceptionellt. Vasaloppet har blivit beroendeframkallande. Numera är det frågan om att människor väljer mellan att åka skidor, cykla eller springa. Oavsett, de ska delta. Varje år. De ska stoltsera med sitt deltagande och sin träning.

Men i vilket fall som helst, de ska starta. Och indirekt, de ska locka ännu fler.

I klartext - fler lopp, fler deltagare, fler kvinnor, fler ungdomar, fler utlänningar, det är vad som gäller.

Det senaste decenniet har Vasaloppet noterat en fördubbling av antalet anmälda deltagare! De fem senaste åren har ökningen varit konstant, och den magiska gränsen om 100 000 anmälda har krupit allt närmare men är inte nådd. 

Det triggar organisationen i Mora

Nu introduceras Vasaloppsåret 2020, det är året då det ska ske – det definitiva genombrottet. 100 000 människor ska vilja att komma till Mora för att svettas – och trängas.

Konceptet står för fler utmaningar och fler lopp än någonsin att välja emellan. 

Ledningen vet att åtskilliga tusen människor studerar och följer varje påhitt i Mora och kastar sig över datorer så fort kön till anmälningar öppnar. Det sker nu på söndag. Då öppnar anmälan till Vasaloppets sommarvecka 2020.

När en lavin inleds i Mora

En lavin drabbar Vasaloppets Hus i Mora och den är beständig.

Kommer ni ihåg när Vasaloppet bara var ett skidlopp? Från 1979, då Öppet Spår hade premiär, har många nya skidlopp skapats och det senaste decenniet har även sommarloppen tillkommit i Vasaloppsarenan.  

Det gångna Vasaloppsåret kunde 95 122 anmälda deltagare räknas in. Vasaloppet och Cykelvasan 90 blev helt fulltecknade. Samtidigt har anmälningstaken de senaste åren höjts i många lopp så det krävs fler deltagare innan det blir helt fullt. Ett nytt lopp genomfördes i vintras: Nattvasan 45.

Det finns en unik grupp. De 3 325 personer som deltog under 2019 i minst ett lopp under vinterveckan och ett under sommarveckan. Framför allt Ultravasan 45 och Ultravasan 90 noterade en stor anmälningsökning.

I vinter genomförs Öppet Spår för 40:e året och nästa sommar arrangeras den 30:e Vasastafetten. Till 2020 presenterar Vasaloppet även ett helt nytt lopp i löpning, Trailvasan 30.

Hur var det. ” Mycket vill ha mer…”

Eva-Lena Frick, Vasaloppets vd, påpekar dessutom:

– Under 2019 har vi också haft 26 giftermål efter målgång, en mängd drömmar som gått i uppfyllelse, som vanligt en funktionärsinsats utöver det vanliga, glada deltagare och både svenska och norska segrare, liksom en amerikansk och en rysk seger i Ultravasan. 

Där finns potentialen

3,8 miljoner SVT-tittare såg sändningen från Vasaloppet som också direktsändes i flera andra länder.

Där finns en potential - att sälja publikplatser. Buss till Sälen, med varm choklad och fralla vid framkomsten i Berga By och sedan invänta och följa den magiska starten och det väsande ljudet när 15 000 skidåkare startar färden mot Mora, är något mycket speciellt, som fler alldeles säkert vill uppleva på plats.

Så det finns mer att göra med Vasaloppet.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.