Expressen startar sportkanal

Expressen startar sport-tv-kanalen SportExpress. En unik satsning som innebär att svenska tittare får se en idrott med blågul betoning från någon gång i vår.
Partners är IEC som har rättigheter till ett flertal idrotter och arrangemang samt teknikbolaget Hego. Alla svenskar med tillgång till bland andra Canal Digital, Com Hem och UPC ska kunna se programmen. Det innebär två miljoner tittare i inledningsskedet, men målet är att nå fyra miljoner tittare inom ett år.


- Vi ska fokusera på svensk toppidrott av både internationell och nationell karaktär. Mycket ska handla om svenska toppidrottare som inte nödvändigtvis är aktiva inom fotboll och ishockey, säger Magnus Malmros, vd för SportExpress
De ansvariga beskriver kanalen som "en svensk tv-kanal med kvällstidningskänsla". Programmen ska spelas in från en studio i Expressen-huset.

Magnus Malmros är rekryterad som vd och kommer närmast från EBU, en sammanslutning av radio- och tv-företag inom public service. Där hade han ansvaret för förhandlingar och inköp av sporträttigheter.
IEC och Expressen har skapat ett koncept som innebär att tidningen gör en unik inbrytning inom svensk tv-sport.
- Vi är långt fram i planeringen, bekräftar Magnus Malmros.

Den närmaste uppgiften är att bilda en redaktion och här är det tänkt att sportjournalisterna på Expressen i fortsättningen ska jobba med både tidningsartiklar och tv-inslag.
- Me den närheten till sportintresserade finns det klara synergier.
Sändningstiden blir tio timmar om dagen, sju dagar i veckan.
– Tv-kanalen blir på sitt sätt en marknadsföringskanal för tidningen, och tvärtom. SPORT-Expressen kommer att få läsarna att upptäcka den nya sportkanalen på tv, säger Mattias Carlson, sportchef på Expressen.

Det blir också tv-reklam i SportExpress.
- Vi ska sälja både reklam och sponsring. Men den delen har vi inte utvecklat fullt ut ännu. 
Magnus Malmros vet ännu inte vad en tittare ska betala för att få tillgång till kanalen.
Ingen svensk tidning har tidigare gjort en sådan omfattande satsning på tv. Expressen lockas av utvecklingspotentialen i en egen tv-kanal.
- För Expressen är det viktigt att hitta nya intäkter genom nya distributionsformer, säger Expressens vd Bengt Ottosson.
- Det här är också ett sätt att kunna bredda sportbevakningen och lyfta fram idrotter som inte alltid får stort utrymme i tidningen, framhåller Expressens chefredaktör Otto Sjöberg.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Nej, några pengar tillbaka blir det inte för de motionslöparna som hade betalat in startavgift till Göteborgsvarvet 2021, men som sedan tvingades acceptera att Coronapandemin stoppade ett genomförande.

Göteborgs Friidrottsförbund stämdes då av Konsumentombudsmannen och Nu har två domstolar instämt i arrangörens linje – och de slipper betala tillbaka pengarna, enligt Göteborgs-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.