- Tjänar miljarder på soffpotatisar

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Allt flera åskådare väljer tv-soffan framför läktaren, i synnerhet när en biljett till en Premier League-match kan kosta 600 kronor. Det är därför som Sky köper tv-matcher för 6 miljarder och ändå gör en vinst på 40 miljarder på idrottsrelaterad verksamhet, skriver Idrottens Affärers gästkrönikör, Jens Littorin, DN:s korrespondent i London.

I en lågkonjunktur som ser ut att bli den djupaste som de flesta nu levande britter har upplevt och när till och med skivförsäljarens klassiska flaggskeppsbutik på Piccadilly Circus slår igen finns det trots allt företag som blomstrar. Domino's Pizza rapporterar en 25-procentig ökning av vinsten och räknar med att skapa 1 500 nya jobb det här året. Det kan vara så att mindre pengar i plånboken gör att färre väljer restauranger med finare menyer, men det finns också de som sätter den ökade försäljningen av hämtpizza i samband ändrade vanor när det gäller att konsumera idrott.

"Stanna hemma har blivit det nya sättet att gå ut", säger Kevin Roberts, som är krönikör för tidningen Sportsbusiness International och som följt idrottens affärer på nära håll under många år.

Jag hade nöjet att lyssna på honom under ett seminarium i London arrangerat av Pinsent Masons, en juristfirma med starka kopplingar till ämnet, och fastnade för några av hans tänkvärda observationer.

Roberts förklarade att det är farligt att redan nu dra allt för tydliga slutsatser av vad lågkonjunkturen innebär för idrotten, men det är inte bara Domino's Pizzas framgång som är tecken på att idrottspubliken i högre utsträckning väljer tv-soffan framför läktaren.
I början av februari tecknade Premier League ett nytt tv-avtal för tre säsonger med BSkyB och Setanta värt 1,78 miljarder pund, (cirka 22 miljarder kronor.) Mäktiga ESPN var en av konkurrenterna kring kontraktet, men de fick ge sig för Rupert Murdochs Sky, för vilka den brittiska fotbollen är rena guldgruvan.

Tv-bolaget, som köpte fem av de sex paketen som var till försäljning, beräknas ha totalt nio miljoner kunder i Storbritannien och mer än hälften av dessa köper sportkanalerna, där fotbollen utgör en betydande del av utbudet. Totalt beräknas Sky tjäna nära 40 miljarder kronor varje år på idrottsrelaterad verksamhet. Deras del av det nya tv-avtalet kostar dem drygt 6 miljarder per år. Så även om Sky i snitt betalar 60 miljoner kronor för varje Premier Leaguematch man sänder låter det som en hyfsad affär.

Kevin Roberts tror att fler fotbollsintresserade kommer att se matcherna på tv i framtiden. Han menar att valet är ganska lätt när priset för en Premier Leaguebiljett ofta snuddar vid 600 kronor och även ett regnigt bottenmöte i andradivisionen gör djupa hål i familjeekonomin.

Så även om det finns tecken på att även Premier Leaguelagen känner av det bistra ekonomiska klimatet med frysta priser på säsongsbiljetter och matchtröjor som saknar sponsorlogo tror Robert att världens bästa fotbollsliga kommer att klara sig bra genom lågkonjunkturen. Premier League tillhör det han kallar "major events", stora publik- och medieattraktiva evenemang, och att det är dessa som överlever. Major events är enligt Roberts med en förenklad definition sådana tävlingar som all värdens medier bevakar, även om de inte innehar rättigheterna.

De tävlingar på en lägre nivå som redaktörerna lägger åt sidan när helgens bevakningsschema görs upp går en mer osäker framtid till mötes. För det är helt klart att dessa måste anpassa sig till den ekonomiska verkligheten. Sponsring är bland det enklaste att kapa när företagen måste spara. Titta bara på den krisdrabbade banken Royal Bank of Scotland, som marknadsfört sig hårt genom idrotten, bland annat i tennis, golf och formel 1. Nyligen tvingades man förhandla om sina kontrakt med den gamle F1-världsmästaren Jackie Stewart och den nya skotske tennisstjärnan Andy Murray sedan banken, som tidigare i år presenterade det sämsta resultatet i brittisk företagshistoria, tvingats be skattebetalarna om hjälp för att inte gå under.

För evenemangen på mellannivå väntar en tuff tid, men Roberts menar att lågkonjunkturen precis som på många andra områden ger idrotten stora möjligheter. Kriser skapar kreativitet och om han var tävlingsarrangör skulle han samla sina medarbetare och gnugga geniknölarna.

Stora idrottsevenemang ger möjligheter till att förändra länder, städer och samhällen och Roberts pekar på Barcelona-OS 1992 och Peking 2008 som två lysande exempel. Det finns tecken på att även Londons och OS-generalen Sebastian Coes ambition att röja upp och förändra den engelska huvudstadens slitna östra delar kan komma att infrias - trots att lågkonjunkturen kan tyckas vara sällsynt taskig tajming för London-OS. Om den ekonomiska vinden vänder kan London vara perfekt placerat tidsmässigt för att åka med i uppgången.

Framtiden ser egentligen ganska ljus ut, enligt Kevin Roberts, i alla fall för de stora evenemangen - och för tv och Domino's Pizza.

Jens Littorin

Jens Littorin är 48 år och gulsvart i själen genom favoritlagen Wolverhampton och Elfsborg. I yngre år spelare och lagledare i Stockholms kultlag Pythagoras. Jens går hellre på Craven Cottage och tittar på Fulham, där dottern Nina är stjärna i juniorlaget, än kollar på Sky.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Tävlingskalendern för STCC nästa säsong växer när banracing i Sverige tar största steget framåt, alternativt gasar mer än någon gång sedan starten 1996 och blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.