"Tumba, innovatör i Nobel-klass"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Om idrotten haft ett eget Nobelpris borde det ha tillfallit Sven Tumba. Jag tror ingen riktigt förstår hur mycket den nyligen avlidne hockeylegenden har betytt för idrotten i Sverige som den ser ut idag.

Han var en lysande ishockeyspelare för sin tid, visst, men hockeystjärnor har vi haft många. Dock; han var den förste superidolen.

Sven Tumba är kanske Sverige allra viktigaste idrottspersonlighet, ett betyg som den förtjänar som i likhet med andra pionjärer ligger före sin tid.

Bryggan mellan amatörer och proffs

Han var bryggan mellan amatören och proffset i svensk idrott, han suddade ut gränserna mellan arbetsoverallerna och finkostymerna, han insåg först av alla televisionens makt i reklamsammanhang, han var den förste store PR-mannen innan vanligt folk visste vad bokstäverna P och R stod för.

Han var medial innan ordet uppfunnits, han visade en respekt mot fansen och han skapade ett varumärke av sin egen personlighet innan Björn Borg och Ingemar Stenmark föddes.

Idag placerar sig Zlatan Ibrahimovic i topp när idrottens svenska varumärken rankas.

Länge har vi mätt den moderna idrottens tidsålder från åren på 70-talet då just Borg och Stenmark gick utanför Sveriges gränser och revolutionerade två idrotter som dessförinnan, precis som golfen, haft en anstrykning av snobbism och överklassliv.

Han var tjugo år före

Båda tillhör portalfigurerna i svensk idrott också av det skälet att deras bragder och karisma spillde över idrottens gränser och integrerade idrotten i samhället. Suddade ut klassgränser och öppnade ögonen för dem som dittills varit blinda för sportprofilers kommersiella kraft.

Med Stenmark kom rena ”baby-boomen” med nyfödda slalomklubbar, tävlingar, talanger och skidindustrin blomstrade.

Sven Tumba var tjugo år före. Han var på samma gång den spelglade amatören och det nyfödda proffset, bryggan mellan en gammal (och hycklande) tid när kommersialism och idrott ansågs vara oförenliga storheter och en ny tid med idrottsmannen som både handelsvara och affärsman. Han var dessutom sin egen PR-man och agent.

Ishockeyn blev en storsport i Sverige tack var Tumba. Ishallar växte upp, hockeyklubban blev favoritjulklapp, hockeyskolor startade, publiken kom.

Gränslös och outtröttlig

Tumba prövade allt. Vad gäller idéer och entusiasm var han gränslös och outtröttlig, när det gällde strategi och affärssinne och val av rätt kompanjoner hade han dessvärre inte samma talang. Men så är det ju med pionjärerna.

Också deras misstag kommer eftervärlden till glädje.

Med Spaps-hjälmen överrumplade han TV-producenterna, medspelarna i Tre Kronor fick ett par tusen för att bära hans hjälm när televiserade matcher introducerades, hans efterföljare i ”smygreklamens” affärssfär skulle bli åtskilliga, många år senare.

I arbetarskor rakt in i finrummen

Att golf blivit något av en svensk folksport – medvinden möjligen i avtagande – är helt och hållet Tumbas förtjänst.

Alltid oförställd och äkta spankulerade han i arbetarskor rakt in i finrummen med respekt för arbetarklassen, respektlös för överheten.

Han älskade med kungahuset utan att någon kom på tanken att tala om ”kaffepojkar”.

1970 sade han: ”Golf kommer att bli nästa stora folksport. Det kan aldrig vara överklass att slå på en boll” - och förutsåg exakt framtiden.

Värd ett imperium

Få, om ens någon, har vårdat sitt varumärke som Tumba. ”Idolskapet skall man vara rädd om. Jag tycker det är kul att vara kändis. Det gäller att göra något vettigt av sin särställning.”

Det ligger en introduktionskurs i varumärkesomsorg dold bara i dess få meningar.

Han var lite för sorglös, otålig och ekonomiskt valhänt för att skapa det imperium han varit värd. Med pionjärinsatser på så många områden såg han dock till att bana vägen för tusentals andra.

Det var kanske Tumbas allra största egenskap; generositeten som bodde där mitt i hans stora ego.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Fakta

Krönikan publiceras också på www.skaneidrotten.se

Hinc Robur et securitas (inte verifierad)

tors, 2011-10-06 19:05

1. Idrottens kreatörer

Det finns massor av kreatörer i Svensk idrott. Inte av samma nivå som Tumba,men på andra mindra mediala områden. Låt oss tillsammans finna dom och hedra dom.

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Leo Vegas grundades 2011 i Sverige och har sedan dess vuxit stadigt. Spelkoncernen har idag fler än 1 000 anställda över flera europeiska kontor med huvudkontori Stockholm medan den operativa staben verksamheten sker på Malta.
På lördagen avslöjades att Leo Vegas  har enats om ett nytt globalt partnerskap med italienska storklubben Inter och skat pryda dam- och herrlagens tränings- och uppvärmningströjor samt arenan San Siro.

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.