"Mycket pengar men usla affärer"

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Kastade in ett nyfiket öga i Malmö FF:s kassabok. Det finns roligare litteratur men viss läsning ingår i plikten. Siffrorna vid en snabbläsning rejält imponerande. Omsättning 207 miljoner (den högsta i Allsvenskans historia) och med ett eget kapital på 109 miljoner. Tryggt och stabilt till synes.

Men storklubbars balansräkningar är trollerinummer i den högre skolan. Det där kapitalet på 109 miljoner sitter fast i den del av arenan som klubben äger och i spelarnas kontrakt. Och med spelare kan man som bekant inte betala räkningar.

Endast 5,9 miljoner kronor

Den bistra sanningen för den fotbollsklubb i Sverige som omsätter mest pengar och har ett år med spel i Europa bakom sig (33.6 miljoner i intäkter från Uefa) är, att summan likvida medel uppgår till 5,9 miljoner kronor.

5,9 miljoner!

Det har varenda Malmöbo på sin sparbanksbok, förutsatt att de köpte hus i Limhamn eller Höllviken för tjugo år sedan och sålde dem tidigt i fjol.

5,9 miljoner räcker inte till en hygglig vänsterfot.

Måste flerdubbla inkomsterna

Det är egentligen en bedrövlig sanning som uppenbaras vid en närmare titt i MFF:s räkenskaper. Att 10 miljoner i biljettintäkter försvann förklaras naturligtvis av att laget underpresterade. Endast det bästa är gott nog också åt en sällsynt lojal publik som den i Malmö.

Den usla tillgången på pengar aktualiserar återigen en fråga som jag nog ställde för första gången för tjugofem år sedan; när skall de stora fotbollsklubbarna inse att de måste flerdubbla sina inkomster från sidobranscher som inte är direkt fotbollsrelaterade.

En halvdålig säsong och tio miljoner rinner bort ur tomma hål på läktarna.

Fattig på innovationer

Så konjunkturkänslig får inte en klubb med stora ambitioner vara. Malmö FF har kanske tillsammans med IFK Göteborg (101 miljoner i omsättning) de bästa förutsättningarna i landet.

Det är egentligen skrämmande så fattig på innovationer den svenska elitfotbollen varit de senaste tjugofem åren. Det har varit många skygglappar och mycket ”så har vi aldrig gjort.”

Elitklubbarna borde tagit kommandot i svensk fotboll för länge sedan istället för att sitta sida vid sida med distriktsförbundsrepresentanter från division fyra och leka skendemokrati.

Många tänkbara affärsprojekt

Det är klart att elitklubbar kan driva agenturer, resebyråer, hotell- och konferensanläggningar, restauranger, barer och kaféer. Idrottsrelaterade kliniker av varjehanda slag, sport- och modeaffärer. Hälsokostbutiker.

Det finns väl egentligen inga gränser för vad som skulle kunna inrymmas i en modern stadionanläggning och i idrottsklubbars ägo, men kreativiteten och ambitionen har inte varit över hövan.

Nu, när Champions League, denna magnifika kassako som också, låt vara i småskvättar, kan mjölkas från fotbollsängar också i Högan Nord, är inne i sitt slutspel, slår det mig hur omöjligt det är idag, det som egentligen var ”omöjligt” redan 1979; ett svenskt lag (MFF) i en Europacupfinal.

Kreativitet, sinne och utnyttjande

Då spelade italienare i Italien, spanjorer i Spanien, engelsmän i England, brassar i Brasilien, tyskar i Tyskland (öst och väst). Numera spelar alla de bästa européerna i ett fåtal klubbar i några få länder där också de främsta från Sydamerika och Afrika förstärker. Asiens stjärnor också i vissa fall.

De riktigt stora klubbarna har blivit ännu större och starkare. Att jämföra med Malmö FF:s (överlägset i Sverige) omsättning på 207 miljoner; Real Madrid, favorit till segern i årets Champions League (och spanska ligan) har intäkter på 4,2 miljarder. De tjugo starkaste klubbarna i Europa, enligt Deloittes undersökning ”Football Money League”, kommer från endast fem länder: Italien, Spanien, Frankrike, Tyskland och England.

MFF:s 5,9 miljoner är inte ens en blå rök i en spansk plånbok.

Icke desto mindre; med kreativitet, affärssinne och ett maximalt utnyttjande av ett starkt varumärke borde t ex en klubb som Malmö FF kunna förverkliga det som var en uttalad dröm av dåvarande ordföranden Hans Cavalli-Björkman för tjugo år sedan; ett lag av Ajax klass.

Vad är det egentligen som hindrar?

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Fakta

Krönikan publiceras också på www.skaneidrotten.se

Anders Östnäs (inte verifierad)

tors, 2012-03-01 13:42

1. Kommentar till Åke Stolts inlägg

Hej, Åke! Som vanligt kloka kommentarer. Jag har också förundrats över att så få svenska storklubbar i fotboll är bra på sidoaktiviteter. Här ligger fotbollen klart efter ishockeyn. Med tanke på MFFs starka varumärke borde det knappast vara en omöjlighet. Sen måste ju laget prestera bättre än under föregående år. Det finns en klar relation mellan ett lags prestationer och varumärkets lyskraft. Men - det verkar saknas kreatörer kring sidoaktiviteter inom MFFs ledningsstruktur. Anders Östnäs

Victor Capel (inte verifierad)

fre, 2012-03-02 04:50

2. Det som hindrar klubbarna är

Det som hindrar klubbarna är väl att man ser på de exempel som finns i sverige och drar slutsatsen att sidoverksamheter inte är någon vidare bra idé. Kan dock hända att exemplen är för få för att vara säker, men ser jag på min egen klubb har vi försökt ett par saker som samtliga slutat i totalfiasko. Modeaffär, mediaplattform, delägd affär med konkurrerande lagen i stan, resturangverksamhet osv. Allt detta har mitt lag försök de senaste 7 åren utan att få en krona tillbaka på det. Även i det relativa närområdet, tänker på FC Köpenhamn, verkar kringaffärerna vara en black om foten snarare än något annat. Men du har ändå en poäng i det du skriver, att innovationskraften är svag i klubbarna. Men det gäller främst kring deras egna arrangemang, det finns väldigt dåligt med nytänk kring marknadsaktiviteter och spons, kring runtarrangemang kring mathcerna, kring dialogen med sina kunder. Det är ändå saker som är kopplade till kärnverksamhete, elitfotboll, som man inte fixar på ett ordentligt sett. Man bör nog börja i den ändan, innan man ger sig på att arrangera tågcharter till Swedbank Arena för Madonnatörstande Mûnchenbor.

Bocaj (inte verifierad)

ons, 2012-03-07 09:50

3. Vätternrundan

Är det sidoaktiviteter i stil med Vätternrundan i Motala du syftar på? Fast å andra sidan har det inte förankrat Motala AIF högre upp i seriesystemet än div II. Och div II idag motsvarar div III nordöstra Götaland på den gamla goda tiden. Mvh Anders Jacobsson

Svenska Fotbollsförbundet bygger om och gör det med besked.

Planerna på en ny organisation presenterades på onsdagen och då framkom att förre landslagsmannnen  Kim Källstöm blir Fotbollschef och smålänningen  Henrik Landén stabschef i en ny central roll.. Därtill blir det en sammanslagning av Marknad och Kommunikation.

Du slår för långt, Ludvig! Golfvärldens svenska stjärnskott, Eslövs Ludvig Åberg, 24 år, och rankad 32 i världen, tillhör den kategori spelare som drabbas hårdast av torsdagens besked -   att golfbollen (!) ska modifieras och ges egenskaper som begränsar längden på bollen färd mot hål.


För Ludvig, som tillhör proffstourens mest långslående, innebär beskedet att han tappar 15-20 meter på en drive. För amatörer, och hobbygolfaren, blir skillnaden betydligt mindre

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ola Serneke och IFK Göteborg har varit synonymt. 

Han har sagt ja vid flera tillfällen.Han underlätttade bygget av Kamratgården, han har varit en partner i olika perioder, han tog initiativ till Kvibergs  Arena och han har varit huvudsponsor sedan 2019. Men nu upphör ett fem-årsavtal och parterna har inte kommit fram till en ny lösning, utan att Serneke  sagt konsekvent nej

Tillsammans med VM-organisationen för VM 2024 har Svensk

Innebandy och Folkspel tagit fram en specialgjord Sverigelott, där hela

överskottet går tillbaka till föreningarna i Svensk Innebandy.

Arbetet mot VM 2024 pågår för fullt och nu kan Svensk Innebandy som ett

led i detta presentera Folkspel som en ny partner.

Engelsk fotboll – till vilket pris som helst...- Åtminstone nästan. Dana Strong, vd på Sky Sports går ut i ett  i ett pressmeddelande och berättar att notan för  att sända Premier League över säsongen 2025– uppgår till hisnande 88 miljarder kr!

Fotbollens Silly Season har sina sista skälvande timmar. Penningflödet mellan klubbarna upphör natten mot fredagen  och sportcheferna kan andas ut. Spelare skiftar adress, med eller mot sin vilja. Natten till fredagen slår fönstret igen för klubbarna i både herr- och damallsvenskan. Ute  i Euroopa är det stopp ett dygn senare, natten mot lördagen slår det igen