När rättigheter levererar...

På ett sätt är modern sponsring riktigt komplicerad och svårmanövrerad, o andra sidan - busenkel. Vi behöver bara jobba annorlunda och forma oss efter de nya förutsättningarna.
I teorin är allt dock oförändrat. Det finns några faktorer som styr vår framgång mer än allt annat.
Den naturliga kopplingen avgör
När annonsören formulerat sin utmaning, analyserat intressemålgruppen och satt sina tydliga mål, väljs lämpliga rättigheter med tillhörande aktivering.
Om målgruppen gillar det vi gör styrs av vilka attityder som finns till rättigheten, vårt eget varumärke, hur vi engagerar oss och hur seriöst vi tar uppdraget.
Men mest av allt påverkar vår naturliga koppling (linking) till rättigheten/passionen effekten. Utan en tydlig koppling mellan vår affär och rättigheten/målgruppen är uppförsbacken brant.
Ytterligare räckvidd genom sociala medier
Det går förstås med långt och träget arbete att bygga en länk, men kan vara dyrt och ta tid. Vattenfalls långsiktiga och kraftfulla satsning på vintersport, Telias närvaro i svenska fjällen är några exempel.
Enklare om man säljer öl till en hockeypublik, skidutrustning till Vasaloppsåkare eller är leverantör av bredband på ett e-game event. En bra koppling känns rätt i magen. Faktum är nog att en naturlig koppling får halva jobbet gjort.
Med en bra koppling finns förutsättningar för att få målgruppen ska ta oss till sina hjärtan och gilla det vi gör (liking). Med starka koncept som är väl förankrade i målgruppens passion och vår egen affär aktiverar vi och skapar intresse och engagemang.
Budskapet sprids i våra egna och köpta kanaler och får ytterligare räckvidd genom sociala medier. Men utan en aktiv rättighet blir det ändå svårt att nå igenom dagens mediebrus.
Rättigheter levererar det verkliga värdet
Rättigheten äger målgruppens förtroende och sitter på medel för att aktivera rakt in i målgruppens hjärta.
Den rättighet som omfamnar sin sponsor, förstår dess behov, blir en del av dess koncept, kommunicerar, gillar, delar och hyllar inför målgruppen är en vinnare i framtiden.
Med äkta och genuint engagemang och nya arbetsprocesser kommer effekten för sponsorer att öka kraftfullt.
Växer med sociala medier
Potentialen har ökat väsentligt med framväxten av sociala medier. Och det är främst rättigheten som sitter på nyckeln.
Det finns många bra exempel men för att fortsätta på ämnet öl så är Spendrups Grushjältar Cup med aktivt stöd av Fotbollförbundet ett bra exempel. Konkurrenten Falcon hyllar hockeylegender i en egen rättighet och får uppbackning av Hockeyförbundet. Bra koncept i nära samarbete med respektive rättighet.
I min vardag på SJ glädjs jag åt redaktionen på Way Out West som kontinuerligt och med naturlig cred uppmanar besökarna att ta tåget till den gröna festivalen. SJs linking, liking, köpintention och försäljning ökar år från år och det är till stor del rättighetens förtjänst. Jag jublar!
Mest lästa just nu
Brommapojkarna har sålt spelare i rekordomfattning de senaste två åren. Det har varit så lukrativt att styrelsen nu har mod att säga nej till anbud på forwarden Alladoh Det är vad Sportbladet uppger på tisdagseftermiddagen
Utredningen för tryggare idrottsevenemang” har överlämnats till regeringen. Ett av förslagen som utredaren presenterar är en ny lag för kamerabevakning som ger arrangörer möjlighet att dela och hantera kameramaterial kopplade till misstänkta brott.
22-27 juli är det damfotboll som gäller mitt i största semesterperioden. EM för damer avgörs i Schweiz. SVT delar mästerskapet med Viaplay och sänder bland annat Sveriges premiär mot Danmark och Sveriges eventuella kvartsfinal.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Svenskarna är vana vid att det finns TV-bilder från allsköns idrott, oavset var och när något utspelas . Nu kommer något alldeles unikt.Streamingtjänsten Pluto TV intyroducerar ett samarbete via All Women’s Sports och Sportkanalen AWSN Network för att dygnet runt kunna sända damsport tillgängligt för svenska TV-tittare – helt gratis dygnet runt. Utbudet ska omfatta över 2 500 timmar direktsänd damsport årligen
En drömaffär. Öster från Växjö fick möjlighet att värva Allsvenska 19-årige Youssoupha Sanyang i fjol. Nu får Växjö-klubben möjlighet att tjäna närmare 40 miljoner när tjeckiska mästarlaget Slavia Prag i en rekordaffär vill köpa den tekniske fotbollsspelaren frpn Gambia.
Han har imponerat stort i inledningen av allsvenskan med sin fart och teknik. På det viset har han blivit uppmärksammad och även blivit en publikfavorit.