När rättigheter levererar...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Jag blir genuint glad av de goda exemplen. När man med små medel åstadkommer stora förändringar. När allt klaffar, både sponsorns och rättighetens värden ökar och målgruppen bjuds på nya upplevelser. Jag jublar!
Redan vid genombrottet blev Charlotte Kalla en i Vattenfalls sponsorfamilj. Energikoncernen har haft en uthållighet som sponsor inom vintersport som få andra företag. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix


På ett sätt är modern sponsring riktigt komplicerad och svårmanövrerad, o andra sidan - busenkel. Vi behöver bara jobba annorlunda och forma oss efter de nya förutsättningarna.

I teorin är allt dock oförändrat. Det finns några faktorer som styr vår framgång mer än allt annat.

Den naturliga kopplingen avgör

När annonsören formulerat sin utmaning, analyserat intressemålgruppen och satt sina tydliga  mål, väljs lämpliga rättigheter med tillhörande aktivering.

Om målgruppen gillar det vi gör styrs av vilka attityder som finns till rättigheten, vårt eget varumärke, hur vi engagerar oss och hur seriöst vi tar uppdraget.

Men mest av allt påverkar vår naturliga koppling (linking) till rättigheten/passionen effekten. Utan en tydlig koppling mellan vår affär och rättigheten/målgruppen är uppförsbacken brant.

Ytterligare räckvidd genom sociala medier

Det går förstås med långt och träget arbete att bygga en länk, men kan vara dyrt och ta tid. Vattenfalls långsiktiga och kraftfulla satsning på vintersport, Telias närvaro i svenska fjällen är några exempel.

Enklare om man säljer öl till en hockeypublik, skidutrustning till Vasaloppsåkare eller är leverantör av bredband på ett e-game event. En bra koppling känns rätt i magen. Faktum är nog att en naturlig koppling får halva jobbet gjort.

Med en bra koppling finns förutsättningar för att få målgruppen ska ta oss till sina hjärtan och gilla det vi gör (liking). Med starka koncept som är väl förankrade i målgruppens passion och vår egen affär aktiverar vi och skapar intresse och engagemang.

Budskapet sprids i våra egna och köpta kanaler och får ytterligare räckvidd genom sociala medier. Men utan en aktiv rättighet blir det ändå svårt att nå igenom dagens mediebrus.

Rättigheter levererar det verkliga värdet

Rättigheten äger målgruppens förtroende och sitter på medel för att aktivera rakt in i målgruppens hjärta.

Den rättighet som omfamnar sin sponsor, förstår dess behov, blir en del av dess koncept, kommunicerar, gillar, delar och hyllar inför målgruppen är en vinnare i framtiden.

Med äkta och genuint engagemang och nya arbetsprocesser kommer effekten för sponsorer att öka kraftfullt.

Växer med sociala medier

Potentialen har ökat väsentligt med framväxten av sociala medier. Och det är främst rättigheten som sitter på nyckeln.

Det finns många bra exempel men för att fortsätta på ämnet öl så är Spendrups Grushjältar Cup med aktivt stöd av Fotbollförbundet ett bra exempel. Konkurrenten Falcon hyllar hockeylegender i en egen rättighet och får uppbackning av Hockeyförbundet. Bra koncept i nära samarbete med respektive rättighet.

I min vardag på SJ glädjs jag åt redaktionen på Way Out West som kontinuerligt och med naturlig cred uppmanar besökarna att ta tåget till den gröna festivalen. SJs linking, liking, köpintention och försäljning ökar år från år och det är till stor del rättighetens förtjänst. Jag jublar!

Ricky Strandberg

Han är till vardags chef för Sponsring och event på SJ. Ricky Strandberg är också engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare.

Den svenska hockeykartan blir allt mindre – det kan inte vara förbundsbasen Anders Larssons visioner om en ishockey för alla. Förbundets överklagandenämnd har avslagit fyra lags klagan sedan Licensnämnden inte beviljat spel i Hockeyettan säsongen 2024-2025.

Beslutet avser lagen Strömbro, Kristianstad, Bäcken och KRIF Hockey (Kallinge-Ronneby)  som samtliga degraderas till Hockeytvåan. Beskedet kan överklagas till Riksidrottsnämnden (RIN).

Det är Peter Stordalens stora dag.Friends Arena blir Strawberry Arena efter att Stockholm Live, som sköter driften av arenan, slutit avtal med Petter Stordalens hotellkedja Strawberry. Avtalet med den norske entreprenören löper på tio år och handlar om en affär på över 100 miljoner kronor

Bygget av arenan var starten för utvecklingen av Arenastaden och är fortsatt en katalysator för områdets attraktionskraft.  

På fredagseftermiddagen kom utslaget från CAS som resultat av de svenska idrotternas protester sedan de inte hade blivit uttagna till OS  i Paris. 

Deras  yrkande att ändå få klartecken och kunna resa till OS nobbades, vilket var ganska väntat, enligt advokaten Karl Ole Möller som var de fem atleternas  talesman. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Elite Hotels of Sweden är stolta att tillkännage att vår grundare, Bicky Chakraborty, har valts in i Swedish Tennis Hall of Fame. En av Svenska Tennisförbundets största sponsorer tar plats bredvid legendarer som Björn Borg, Stefan Edberg, Mats Wilander,s Magnus Norman, Thomas Enqvist och Kent Karlsson.

Den sista fotbollsmatchen i EM är nu färdigspelad och folkfesten är över. Men statistiken hos behandlingsföretaget Spelfriheten visar klart på något annat än festliga siffror. Istället kan vi se hur mycket ett mästerskap av denna kaliber inebär för antalet personer som behöver söka hjälp för sitt spelande.

Ingen kan undgå att OS är i antågande.  Det blir en och annan timme framför TV:n de närmaste veckorna. Inget slötittande utan vi är på helspänn hela tiden.  Man vill ju ha koll på allt. I klartext, det tar på krafterna att vara uppdaterad . Vi förbereder på skilda sätt. Vissa kan till och med strunta i evenemanget, andra sitter som klistrade vid tv:n.

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.