Sponsorer stoppar höga biljettpriser

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Fyra till fem gånger dyrare biljetter till matcher och evenemang. Det innebär cirka 3000 kronor för en hel familj på en vanlig allsvensk fotbollsmatch, istället för dagens 700 kronor. Det skulle kunna bli verklighet om det inte vore för sponsorerna.
Elfsborg har många trogna fans och - trogna sponsorer. I klubebns nätverk finns inte mindre än 350 företag. Foto: Björn Larsson Rosvall, Scanpix

 

Det framgår av en kartläggning som Sponsor Insight gjort genom att fråga 57 idrottsklubbar, evenemangsägare och kulturinstitutioner, på uppdrag av oss i Sponsrings & Eventföreningen – och som redovisas här på Idrottens Affärer.

Biljettpriset skulle höjas fem gånger

Åtta av tio uppger att de skulle behöva höja biljettpriset mellan fyra och fem gånger nuvarande pris för att kompensera intäktsbortfallet från sponsorerna.

Som ny vd för föreningen, med ett förflutet som sponsringschef på Skandia och ansvarig för verksamheten Idéer för livet, vet jag att sponsorerna betyder mycket för idrotten och kulturen. Sponsor Insights kartläggning bekräftar den bilden. Det gör mig både stolt och glad.

Och det tycker jag att du som är ansvarig för att ditt företag, eller din organisation, sponsrar idrotten eller kulturen också ska vara.

Du sponsor, var stolt!

Så sträck på dig och ta alla tillfällena att berätta för omvärlden vad ditt företag faktiskt gör för insatser inom idrott, kultur och samhällsengagemang!

Vad betyder då den här kartläggningen för alla idrottsklubbar, kulturinstitutioner och evenemangsägare? Jo, främst tre saker som jag ser det:

• Vårda dina sponsorer: Det är många gånger dyrare att hitta en ny, än att jobba för att behålla den du redan har. Julkort, sommarglass och gratulationskort på födelsedagen är ”hygienfaktorer”. Representation på den egna arenan är given, men har du tänkt utanför ramarna? Det främsta intresset hos din fotbollsklubbs största sponsor kanske är opera? Eller segling? Vad har du då att erbjuda?

Var aktiv, kom med nya förslag!

• Utveckla din sponsorrelation: Ha en bra dialog, var mer aktiv och kom med förslag på nya upplägg. Det gäller speciellt i långa affärsrelationer. Det är lätt att bli bekväm och ta sponsorn för givet. Kom ihåg att din sponsorkontakt förmodligen är flitigt uppvaktad av andra, hungriga ”friare”. Var på tå och visa att du vill!

• Skapa mötesplatser för sponsorn att knyta nya kontakter och göra egna affärer: Frukostevenemang i den egna sponsorklubben ger inte bara en möjlighet att få lyssna till intressanta talare som delar med sig. Det kan också vara en utmärkt mötesplats för dina sponsorer att knyta affärskontakter med varandra. Här behöver du dock vara smart och tänka till hur du sätter samman gruppen. ”De stora elefanterna” kan uppleva det jobbigt att alltid vara uppvaktade av ”de små (men ack så viktiga) myrorna” i gruppen. Och när affärer blir verklighet mellan sponsorer i gruppen – lyft fram de goda exemplen!

Sponsorerna har en viktig roll i svenskt idrotts- och kulturliv. Inte minst när det gäller att se till att fylla läktarna och bänkraderna med barnfamiljer. För hur härligt det än är att få in internationell toppidrott direkt i vardagsrummet via teven – idrott och kultur ska upplevas live för att få den rätta känslan!

Niklas Birgetz

Vd Sponsrings & Eventföreningen

Maktkampen om golfens digitala bokningssystem är över, en rättsprocess som inleddes under mars 2023.  Techbolaget Sweetspot utmanade Svenska Golfförbundets. SGF:s så kallade GIT-system och klagade hos Konkurrensverket gällande missbruk av dominerande ställning.

Sweetspots vd. Henrik Ahlin menade i sin klagan att landets cirka 460 golfklubbar mer eller mindre tvingas att använda GIT vid bokning av speltid. Konkurrensverket fann inte skäl att utreda frågan vidare.

Hällefors kommun har lagt ett bud på ishallen på Hällevi. De styrande är beredda att betala 1krona..

Kommunen erbjuder Hällefors IK, som äger ishallen, så pass för att ta över ägandet och därmed hela ansvaret för ishallen. En krona. Kalla det vad ni vill, men det måste betraktas som närheten til ett skambud

Faluns kommun säger nej till en miljoninvestering, då väljer Jonas Peterson, 49 år, vd. för VM-bolaget i Falun 2027 att hastigt lämna rollen som operativt ansvarig för mästerskapet som inleds 24 februari 2027.

 Nuvarande säkerhetschefen Kajsa Sjösvärd går in som tillförordnad vd. och med Sara Tigerström Monfelt som vice vd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Från Rambergsvallen till Bravida Arena till Nordic Wellness Arena enligt ett nytt femårsavtal med Häcken. Samma Samma plats, samma ändamål - men nya pengar. Avtalet är i hamn.Det heter att "Sveriges största gymkedja bryter nya barriärer för att inspirera till träning och bidra till folkhälsan." men faktum är  att parterna har en hel del gemensamt.Nordic Wellness grundades  nämligen 997 i en källarlokal vid Backaplan, på Hisingen. Därifrån har träningskedjan vuxit från inte bara störst i Göteborg utan i hela landet med så många som 550 000 medlemmar på 390 klubbar.

Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna. 

Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.

Nej, många svenskars favoriter i skidspåret, trion Ebba Andersson, Frida Karlsson och William Poromaa  kommer inte att synas i TV vid Världscupen i Davos i helgen. De föredrar att ladda inför kommandeuppgifter, i synnerhet Tour de Ski .

Dagens fotbollsnyheter, Nu står det klart att IFKNorrköping tappar tre spelare;rt: Mittfältaren Kevin Höög  flyttar efter tre år i IFK. Samtidigt flyttar också Yahya Kalley och Amadeus Sögaard.