Sponsorer stoppar höga biljettpriser

Det framgår av en kartläggning som Sponsor Insight gjort genom att fråga 57 idrottsklubbar, evenemangsägare och kulturinstitutioner, på uppdrag av oss i Sponsrings & Eventföreningen – och som redovisas här på Idrottens Affärer.
Biljettpriset skulle höjas fem gånger
Åtta av tio uppger att de skulle behöva höja biljettpriset mellan fyra och fem gånger nuvarande pris för att kompensera intäktsbortfallet från sponsorerna.
Som ny vd för föreningen, med ett förflutet som sponsringschef på Skandia och ansvarig för verksamheten Idéer för livet, vet jag att sponsorerna betyder mycket för idrotten och kulturen. Sponsor Insights kartläggning bekräftar den bilden. Det gör mig både stolt och glad.
Och det tycker jag att du som är ansvarig för att ditt företag, eller din organisation, sponsrar idrotten eller kulturen också ska vara.
Du sponsor, var stolt!
Så sträck på dig och ta alla tillfällena att berätta för omvärlden vad ditt företag faktiskt gör för insatser inom idrott, kultur och samhällsengagemang!
Vad betyder då den här kartläggningen för alla idrottsklubbar, kulturinstitutioner och evenemangsägare? Jo, främst tre saker som jag ser det:
• Vårda dina sponsorer: Det är många gånger dyrare att hitta en ny, än att jobba för att behålla den du redan har. Julkort, sommarglass och gratulationskort på födelsedagen är ”hygienfaktorer”. Representation på den egna arenan är given, men har du tänkt utanför ramarna? Det främsta intresset hos din fotbollsklubbs största sponsor kanske är opera? Eller segling? Vad har du då att erbjuda?
Var aktiv, kom med nya förslag!
• Utveckla din sponsorrelation: Ha en bra dialog, var mer aktiv och kom med förslag på nya upplägg. Det gäller speciellt i långa affärsrelationer. Det är lätt att bli bekväm och ta sponsorn för givet. Kom ihåg att din sponsorkontakt förmodligen är flitigt uppvaktad av andra, hungriga ”friare”. Var på tå och visa att du vill!
• Skapa mötesplatser för sponsorn att knyta nya kontakter och göra egna affärer: Frukostevenemang i den egna sponsorklubben ger inte bara en möjlighet att få lyssna till intressanta talare som delar med sig. Det kan också vara en utmärkt mötesplats för dina sponsorer att knyta affärskontakter med varandra. Här behöver du dock vara smart och tänka till hur du sätter samman gruppen. ”De stora elefanterna” kan uppleva det jobbigt att alltid vara uppvaktade av ”de små (men ack så viktiga) myrorna” i gruppen. Och när affärer blir verklighet mellan sponsorer i gruppen – lyft fram de goda exemplen!
Sponsorerna har en viktig roll i svenskt idrotts- och kulturliv. Inte minst när det gäller att se till att fylla läktarna och bänkraderna med barnfamiljer. För hur härligt det än är att få in internationell toppidrott direkt i vardagsrummet via teven – idrott och kultur ska upplevas live för att få den rätta känslan!
Mest lästa just nu
SHL-laget Leksands IF , på 11:e plats och slutspelsmiss, redovisar ett minusresultat på 18,3 miljoner för säsongen 2024-2025. Föreningens väntas dock klara Svenska Ishockeyförbundets licensnämnds krav på soliditet och likviditet. Kravet är ett eget kapital på fem procent av nettoomsättningen.
Enligt föreningens hemsida uppgår soliditeten till 15 miljoner det innebär att föreningen inte behöver utnyttja det utökade borgenlöftet från kommunen under 2025.
Riksidrottsförbundet har under de senaste året stärkt arbetet för långsiktig planering av platser för idrott. Under Almedalsveckan lyfter RF frågan om ett statligt anläggningsstöd för att stimulera nytänkande i samverkan mellan idrottsföreningar och kommuner.
– För att svensk idrottsrörelse ska kunna göra mer för fler behövs statligt stöd i form av ett anläggningsstöd. Riksidrottsförbundet har rätt kunskap, metoder och lokal närvaro i hela Sverige för att leda arbetet med att skapa mer plats för idrott och rörelse, säger Anna Iwarsson, ordförande Riksidrottsförbundet, högaktuell just nu i Almedalen.
På söndag inleds årets Gotland Runt, för 78:e gången, Nära 200 båtar från tio länder samlas i Sandhamn för världens största årliga havskappsegling. Tävlingen har arrangerats sedan 1937 och lockar både elitbesättningar och entusiastiska amatörseglare i en unik mix av båtklasser och nationaliteter.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Finansmannen Christer Gardell lättar på oplånboken igen. Vill han stötta r OS-guldmedaljörerna i beachvolleyboll, David Åhman och Jonatan Hellvig.
– De är fantastiskt duktiga idrottare och de är jättefina förebilder, säger Gardell till SVT Sport.
Fredag 13 juni – en turdag för en vinnare från Dalarna.
Personen, som var på plats hos ideella Folkspel i Göteborg för högvinstskrap, fick se tre rutor innehålla 25 miljoner kronor, den största direktvinst som en skraplott genererat.
Du som gillar bordtennis kommer att jubla. Nu står det klart att SVT ska sända världstouren WTT Series och VM till och med 2028 ( först ut är VM i Doha nästa vecka) Satsningen innebär både livesändningar och massor av höjdpunktsklipp. Samtidigt är Jan-Ove Waldner klar som expertkommentator.
Supertalangen från Kallinge SK (moderklubb), Rödeby AIF och Malmö FF Roony Bardghji vet vad han vill och dit skall han. Efter fem säsonger i FC Köpenhamn – han värvades dit som 14-åring - ansluter han i början av juli till Barcelona, en klubb han drömt om sedan barnsben. Endast den obligatoriska läkarundersökningen återstår.