Sponsorer stoppar höga biljettpriser

Fyra till fem gånger dyrare biljetter till matcher och evenemang. Det innebär cirka 3000 kronor för en hel familj på en vanlig allsvensk fotbollsmatch, istället för dagens 700 kronor. Det skulle kunna bli verklighet om det inte vore för sponsorerna.
Elfsborg har många trogna fans och - trogna sponsorer. I klubebns nätverk finns inte mindre än 350 företag. Foto: Björn Larsson Rosvall, Scanpix
Annons

 

Det framgår av en kartläggning som Sponsor Insight gjort genom att fråga 57 idrottsklubbar, evenemangsägare och kulturinstitutioner, på uppdrag av oss i Sponsrings & Eventföreningen – och som redovisas här på Idrottens Affärer.

Biljettpriset skulle höjas fem gånger

Åtta av tio uppger att de skulle behöva höja biljettpriset mellan fyra och fem gånger nuvarande pris för att kompensera intäktsbortfallet från sponsorerna.

Som ny vd för föreningen, med ett förflutet som sponsringschef på Skandia och ansvarig för verksamheten Idéer för livet, vet jag att sponsorerna betyder mycket för idrotten och kulturen. Sponsor Insights kartläggning bekräftar den bilden. Det gör mig både stolt och glad.

Och det tycker jag att du som är ansvarig för att ditt företag, eller din organisation, sponsrar idrotten eller kulturen också ska vara.

Du sponsor, var stolt!

Så sträck på dig och ta alla tillfällena att berätta för omvärlden vad ditt företag faktiskt gör för insatser inom idrott, kultur och samhällsengagemang!

Vad betyder då den här kartläggningen för alla idrottsklubbar, kulturinstitutioner och evenemangsägare? Jo, främst tre saker som jag ser det:

• Vårda dina sponsorer: Det är många gånger dyrare att hitta en ny, än att jobba för att behålla den du redan har. Julkort, sommarglass och gratulationskort på födelsedagen är ”hygienfaktorer”. Representation på den egna arenan är given, men har du tänkt utanför ramarna? Det främsta intresset hos din fotbollsklubbs största sponsor kanske är opera? Eller segling? Vad har du då att erbjuda?

Var aktiv, kom med nya förslag!

• Utveckla din sponsorrelation: Ha en bra dialog, var mer aktiv och kom med förslag på nya upplägg. Det gäller speciellt i långa affärsrelationer. Det är lätt att bli bekväm och ta sponsorn för givet. Kom ihåg att din sponsorkontakt förmodligen är flitigt uppvaktad av andra, hungriga ”friare”. Var på tå och visa att du vill!

• Skapa mötesplatser för sponsorn att knyta nya kontakter och göra egna affärer: Frukostevenemang i den egna sponsorklubben ger inte bara en möjlighet att få lyssna till intressanta talare som delar med sig. Det kan också vara en utmärkt mötesplats för dina sponsorer att knyta affärskontakter med varandra. Här behöver du dock vara smart och tänka till hur du sätter samman gruppen. ”De stora elefanterna” kan uppleva det jobbigt att alltid vara uppvaktade av ”de små (men ack så viktiga) myrorna” i gruppen. Och när affärer blir verklighet mellan sponsorer i gruppen – lyft fram de goda exemplen!

Sponsorerna har en viktig roll i svenskt idrotts- och kulturliv. Inte minst när det gäller att se till att fylla läktarna och bänkraderna med barnfamiljer. För hur härligt det än är att få in internationell toppidrott direkt i vardagsrummet via teven – idrott och kultur ska upplevas live för att få den rätta känslan!

Niklas Birgetz

Vd Sponsrings & Eventföreningen

Nu skärper Björn Eriksson och Riksidrottsförbundet rösten och kravet på regeringen. RF gör bedömningen att den ekonomiska effekten för idrottsrörelsen ligger mellan fyra och sex miljarder kronor för 2021. Till regeringen lämnas därför idag krav på ekonomiskt stöd för kompensation och omställning för idrottsrörelsen på minst två till fyra miljarder kronor beroende på utvecklingen av pandemin och dess konsekvenser under 2021.

Göteborg får en ny jätteanläggning för padel. Det är företaget  Time4Padel som i samarbete med fastighetsbolaget Tuvebacken Förvaltnings AB planerar  ennybyggnation i Torslanda/Björlanda.  Parterna siktar på en unik anläggning som ska öppna i november-december.

Stockholm Challenge är nytt i fotbolls-Sverige. Det handlar om ett gemensamt initiativ av AIK, BP, Djurgården och Hammarby. Syftet och målsättningen är en  försäsongsturnering, Stockholm Challenge, och propaganda för damfotboll i Stockholm. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

IIHF, det internationella hockeyförbundet, trängs allt hårdare mot repen. I ett inlägg på sociala medier skrev på lördagen den tjeckiska biltillverkaren Skoda, som har sponsrat ishockey-VM i 28 år, att företaget väljer att avbryta sitt engagemang – om VM spelas i Belarus som planerat 21maj-6 juni.

- Uppgifter om fixade matcher är vardagsmat för oss.

Den skrämmande bilden ger poliskommissarie Fredrik Gårdare, chef för polisens aktionsgrupp mot idrottsrelaterad brottslighet.

 I kväll, onsdag, är det premiär för en synnerligen annorlunda NHL-säsong med matcher varje dag. – och Viaplay  via streamingtjänsten direktsänder samtliga 868 grundspelsmatcher samt slutspelet.

Den 8 november sänkte Varbergs Astrit Selmani, 23 år, Hammarby med tre mål i 5-2-seger hemma på Påskbergsvallen. På fredagen presenterades han som Hammarbys spelare med ett kontrakt på fyra år, och enligt uppgifter är det Hammarbys största transfer någonsin.