Sponsorer stoppar höga biljettpriser

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Fyra till fem gånger dyrare biljetter till matcher och evenemang. Det innebär cirka 3000 kronor för en hel familj på en vanlig allsvensk fotbollsmatch, istället för dagens 700 kronor. Det skulle kunna bli verklighet om det inte vore för sponsorerna.
Elfsborg har många trogna fans och - trogna sponsorer. I klubebns nätverk finns inte mindre än 350 företag. Foto: Björn Larsson Rosvall, Scanpix

 

Det framgår av en kartläggning som Sponsor Insight gjort genom att fråga 57 idrottsklubbar, evenemangsägare och kulturinstitutioner, på uppdrag av oss i Sponsrings & Eventföreningen – och som redovisas här på Idrottens Affärer.

Biljettpriset skulle höjas fem gånger

Åtta av tio uppger att de skulle behöva höja biljettpriset mellan fyra och fem gånger nuvarande pris för att kompensera intäktsbortfallet från sponsorerna.

Som ny vd för föreningen, med ett förflutet som sponsringschef på Skandia och ansvarig för verksamheten Idéer för livet, vet jag att sponsorerna betyder mycket för idrotten och kulturen. Sponsor Insights kartläggning bekräftar den bilden. Det gör mig både stolt och glad.

Och det tycker jag att du som är ansvarig för att ditt företag, eller din organisation, sponsrar idrotten eller kulturen också ska vara.

Du sponsor, var stolt!

Så sträck på dig och ta alla tillfällena att berätta för omvärlden vad ditt företag faktiskt gör för insatser inom idrott, kultur och samhällsengagemang!

Vad betyder då den här kartläggningen för alla idrottsklubbar, kulturinstitutioner och evenemangsägare? Jo, främst tre saker som jag ser det:

• Vårda dina sponsorer: Det är många gånger dyrare att hitta en ny, än att jobba för att behålla den du redan har. Julkort, sommarglass och gratulationskort på födelsedagen är ”hygienfaktorer”. Representation på den egna arenan är given, men har du tänkt utanför ramarna? Det främsta intresset hos din fotbollsklubbs största sponsor kanske är opera? Eller segling? Vad har du då att erbjuda?

Var aktiv, kom med nya förslag!

• Utveckla din sponsorrelation: Ha en bra dialog, var mer aktiv och kom med förslag på nya upplägg. Det gäller speciellt i långa affärsrelationer. Det är lätt att bli bekväm och ta sponsorn för givet. Kom ihåg att din sponsorkontakt förmodligen är flitigt uppvaktad av andra, hungriga ”friare”. Var på tå och visa att du vill!

• Skapa mötesplatser för sponsorn att knyta nya kontakter och göra egna affärer: Frukostevenemang i den egna sponsorklubben ger inte bara en möjlighet att få lyssna till intressanta talare som delar med sig. Det kan också vara en utmärkt mötesplats för dina sponsorer att knyta affärskontakter med varandra. Här behöver du dock vara smart och tänka till hur du sätter samman gruppen. ”De stora elefanterna” kan uppleva det jobbigt att alltid vara uppvaktade av ”de små (men ack så viktiga) myrorna” i gruppen. Och när affärer blir verklighet mellan sponsorer i gruppen – lyft fram de goda exemplen!

Sponsorerna har en viktig roll i svenskt idrotts- och kulturliv. Inte minst när det gäller att se till att fylla läktarna och bänkraderna med barnfamiljer. För hur härligt det än är att få in internationell toppidrott direkt i vardagsrummet via teven – idrott och kultur ska upplevas live för att få den rätta känslan!

Niklas Birgetz

Vd Sponsrings & Eventföreningen

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Åka tåg är hållbart och därför lämpligt för sponsring. Därför har SJ förnyat samarbetsavtalen med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Det betyder att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart. Och så sker också. Klubbar och förbund åker tåg mera visar statistiken

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.