Sponsorer stoppar höga biljettpriser

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Fyra till fem gånger dyrare biljetter till matcher och evenemang. Det innebär cirka 3000 kronor för en hel familj på en vanlig allsvensk fotbollsmatch, istället för dagens 700 kronor. Det skulle kunna bli verklighet om det inte vore för sponsorerna.
Elfsborg har många trogna fans och - trogna sponsorer. I klubebns nätverk finns inte mindre än 350 företag. Foto: Björn Larsson Rosvall, Scanpix

 

Det framgår av en kartläggning som Sponsor Insight gjort genom att fråga 57 idrottsklubbar, evenemangsägare och kulturinstitutioner, på uppdrag av oss i Sponsrings & Eventföreningen – och som redovisas här på Idrottens Affärer.

Biljettpriset skulle höjas fem gånger

Åtta av tio uppger att de skulle behöva höja biljettpriset mellan fyra och fem gånger nuvarande pris för att kompensera intäktsbortfallet från sponsorerna.

Som ny vd för föreningen, med ett förflutet som sponsringschef på Skandia och ansvarig för verksamheten Idéer för livet, vet jag att sponsorerna betyder mycket för idrotten och kulturen. Sponsor Insights kartläggning bekräftar den bilden. Det gör mig både stolt och glad.

Och det tycker jag att du som är ansvarig för att ditt företag, eller din organisation, sponsrar idrotten eller kulturen också ska vara.

Du sponsor, var stolt!

Så sträck på dig och ta alla tillfällena att berätta för omvärlden vad ditt företag faktiskt gör för insatser inom idrott, kultur och samhällsengagemang!

Vad betyder då den här kartläggningen för alla idrottsklubbar, kulturinstitutioner och evenemangsägare? Jo, främst tre saker som jag ser det:

• Vårda dina sponsorer: Det är många gånger dyrare att hitta en ny, än att jobba för att behålla den du redan har. Julkort, sommarglass och gratulationskort på födelsedagen är ”hygienfaktorer”. Representation på den egna arenan är given, men har du tänkt utanför ramarna? Det främsta intresset hos din fotbollsklubbs största sponsor kanske är opera? Eller segling? Vad har du då att erbjuda?

Var aktiv, kom med nya förslag!

• Utveckla din sponsorrelation: Ha en bra dialog, var mer aktiv och kom med förslag på nya upplägg. Det gäller speciellt i långa affärsrelationer. Det är lätt att bli bekväm och ta sponsorn för givet. Kom ihåg att din sponsorkontakt förmodligen är flitigt uppvaktad av andra, hungriga ”friare”. Var på tå och visa att du vill!

• Skapa mötesplatser för sponsorn att knyta nya kontakter och göra egna affärer: Frukostevenemang i den egna sponsorklubben ger inte bara en möjlighet att få lyssna till intressanta talare som delar med sig. Det kan också vara en utmärkt mötesplats för dina sponsorer att knyta affärskontakter med varandra. Här behöver du dock vara smart och tänka till hur du sätter samman gruppen. ”De stora elefanterna” kan uppleva det jobbigt att alltid vara uppvaktade av ”de små (men ack så viktiga) myrorna” i gruppen. Och när affärer blir verklighet mellan sponsorer i gruppen – lyft fram de goda exemplen!

Sponsorerna har en viktig roll i svenskt idrotts- och kulturliv. Inte minst när det gäller att se till att fylla läktarna och bänkraderna med barnfamiljer. För hur härligt det än är att få in internationell toppidrott direkt i vardagsrummet via teven – idrott och kultur ska upplevas live för att få den rätta känslan!

Niklas Birgetz

Vd Sponsrings & Eventföreningen

För andra gången har Riksidrottsnämnden slagit fast att Boden Hockey ska beviljas dispens från Svenska Ishockeyförbundets krav att tillhöra en ligaorganisation – i det här ärendet Hockeyettan AB.

Beskedet är  ett svårt nederlag för ishockeyns förbundsbas, Anders Larsson, och hans styrelse, som tidigare vägrat att efterleva tidigare RIN-beslut med den här innebörden.

Efter lunch på måndagen hörde n iväl jublet som ekade över hela Sverige… när beskedet kom - Regeringen och Folkhälsomyndigheten gav klartecken tilll höjningen för 500 åskådare per sektion vid idrottsevevemang. Klubbarnas kassörer hördes mest i hyllningskören, för klartecknet betyder mycket för intäkterna i alla klubbar. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel förlänger samarbetet till och med 2028

Svenska Fotbollförbundet och Svenska Spel är tungviktarei idrotts-Sverige. Nu har de enats om ett nytt sponsoravtalet.Båda parter pratar om det största någonsin. Ett kontrakt som innebär en förlängning av samarbetet under de kommande sju åren. Det nya avtalet gäller till och med 2028 och innehåller ett utökat samarbete. 

Överskottet som ideella Folkspel har delat ut till svenskt föreningsliv det senaste verksamhetsåret uppgår till inte mindre än 352 miljoner kronor. Det slår alla rekord!.Det kan jämföras med året innan, då utdelningen blev 232 miljoner. Störst del av överskottet – 978 000 kronor – har Södertälje Sportklubb tjänat ihop genom sin lottförsäljning. 

¬¬– Ett oerhört viktigt och väsentligt bidrag till vår verksamhet, säger SSK:s klubbdirektör Robert Andersson. 

Thomas Wassberg är aldrig omöjlig. Oavsett TV-kanal och äventyr ställer han upp. När nu Discovery satsar på ett nytt utmaningsprogram är Thomas en av deltagarna. Bland de övriga märks Lisa Ajax, Mikael "Soldoktorn" Sandström och Maria Montazam, Klas Eriksson, Magdalena Graaf, Danyel Couet, och Alexandra Zazzi. 

Djurgården inleder 2022 med att värva Victor Edvardsen, den hett eftertraktade målmaskinen från Degerfors som nu ansluter för att boosta den blårandiga offensiven under de fyra kommande åren. I fotbolls-Sverige talas det om en rekorddyr övergång, möjlige den dyraste någonsin. Djurgården tvingades lösa 

Notabelt är att han fostrades i IFK   Göteborg. 2015 gallrades han bort vid klivet från juniorlag till A-lag.