”Är du lönsam lilla vän?”

För en tids sedan erbjöds jag att medverka i en antologi om utvecklingstendenser i den ideella sektorn. Jag accepterad med glädje. Det är alltid viktigt att idrotten finns representerad i sådana sammanhang.
Kommersiella träningsläger
Dessutom såg jag ett utmärkt tillfälle att kommentera ett högst aktuellt ämne - framväxten av en affärsmässigt bedriven barn- och ungdomsidrott.
Jag tänkte givetvis främst på de många kommersiella träningsläger som börjat anordnas under senare år – eller ”camps” som de vanligtvis kallas.
Mest känt är kanske Stadium Sports Camp som anordnas i Norrköping varje sommar i samarbete mellan företaget Stadium Sports Camp AB, Norrköpings kommun och lokala idrottsföreningar.
6 000 barn/betalande
Under 2011 deltog över 6 000 barn i lägrets uppsjö av idrottsaktiviteter: från fotboll och ishockey till brottning, dans och gymnastik. För 2013 ligger avgiften på strax under 3 000 kronor – och redan nu är vissa pass fullbokade.
Förutom lägerverksamhet så finns det andra affärsmässigt arrangerade idrottsaktiviteter för barn och unga. Till exempel har Aktiebolaget Svenska Idrottsfrämjandet funnit en nisch i lekfulla idrottsaktiviteter för de yngsta (4-9 år) under epitetet Knatteskutt.
För fotbollsentusiaster finns Svenska fotbollsakademin som bland annat erbjuder individanpassad fotbollsträning med professionella instruktörer. Det lyxigaste alternativet består av tio träningspass á 90 minuter plus matchanalyser, handlingsplan m.m. för en totalkostnad av 13 000 kronor.
Barn eller kunder?
Min idé var ganska enkel. Först och främst ville jag visa att kommersiell idrott inte längre enbart handlar om medaljer, mästerskap och stora publika evenemang.
Men dessutom ville jag diskutera vad som händer med en idrottsverksamhet när de unga får rollen som kunder snarare än medlemmar.
Höjs exempelvis kraven på kvalitet i de ungas träning om ledarna tar betalt för sitt arbete istället för att verka ideellt? Och förändras själva verksamhetens utformning?
Idrottens förmår inte leverera
Enligt företrädarna för Knatteskutt ska deras aktiviteter ses som lekfulla och kravlösa alternativ till den traditionella föreningsidrottens snävare fokus på prestationer och tävling. Samtidigt visar studier av kommersiella idrottsläger att selektion och ”toppning” sällan förekommer av det enkla skälet ungarna har betalat för att få idrotta och inte agera bänknötare.
Det är intressant eftersom det antyder att landets idrottsföreningar inte alltid lyckas leverera den lekfulla och breda barn- och ungdomsverksamhet som utgör idrottsrörelsens främsta signum – och att det därmed uppstått ett tomrum för marknaden att fylla.
Jag berättade om mina idéer för en god vän och forskarkollega, Karin Redelius, pedagog och prorektor på Gymnastik och idrottshögskolan i Stockholm. Hon kontrade snabbt med att den nya affärsverksamheten inte enbart utfördes av kommersiella idrottsföretag – utan att även idrottsföreningar börjat möta den nya konkurrensen med egna kundliknande strategier.
"Hyr in en tränare!"
Inte minst i storstäderna har många större fotbollsklubbar hoppat på trenden att anordna camps, akademier och extra träning (s.k. spelarutbildning) mot särskild betalning.
En klubb har även utvecklat konceptet ”Hyr in en tränare till ditt lag!” där knattelag som till vardags tränas av (outbildade och oerfarna) föräldrar under en tid kan få tillgång till en professionell instruktör. Kostnad? Drygt tusen kronor per tillfälle – och med möjlighet till mängdrabatt.
Frågan är hur dessa utvecklingstendenser ska tolkas. Kommer de nya avgiftsbelagda aktiviteterna att leda till ökade kostnader för hushåll med idrottande barn?
Vad blir konsekvensen?
I framtiden kan plånboken avgöra om barn idrottar eller ej. Eller kommer den ökade konkurrensen snarare att leda till ökad pluralism och idrottsliga valmöjligheter?
Och hur påverkas idealiteten inom föreningsidrotten? Finns det ledare som även framöver är villiga att jobba gratis även om tränaren bredvid är avlönad?
Kanske viktigast av allt – det kanske är så att förutsättningarna undermineras för dagens offentliga stöd till barn- och ungdomsidrotten om föreningarna inte bara ser som sin uppgift att erbjuda idrott åt sina medlemmar, utan också att sälja idrott till potentiella kunder.
Kommentera
Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.
- Kommentera med Facebook
- Kommentera utan Facebook
2. där marknaden råder är det
där marknaden råder är det marknadsgycklarna som drar till sig det största intresset3. Privata race
Gräset är alltid grönare på andra sidan. Egen privat tränare har blivit otroligt vanligt i flera individuella sporter, som tex tennis. Klubbens verksamhet/tränare anses för dålig och för lite. Pappa köper egen tränare som vill profilera sig. Två saker glöms ofta... 1. vill barnet? 2. Oavsett tränare så representerar spelaren föreningen vid tävling.4. ''Höjs exempelvis kraven på
''Höjs exempelvis kraven på kvalitet i de ungas träning om ledarna tar betalt för sitt arbete istället för att verka ideellt? Och förändras själva verksamhetens utformning?'' Mitt svar: Ja och Ja. Så fort du betalar pengar för något vill du se resultat. Altså förändras idrottandet. Leken försviner och alvaret börjar. Som många vet så räcker det inte med en gång möta trännaren. Utan för se resultat så krävs det ett flertal gånger. Personligen så tippar jag på en 20 gånger. För att man som trännare, ska lära känna atleten och sedan börja bygga upp ett fungerande pass för honom/henne. Vilket även resulterar till att det blir en familje kostnader kring 10tkr. För att kanske få se resultat, vilket göre att man sätter höga krav på barnen. Då kan vi ställa oss frågan igen. Vart tog den Svenska modellen vägen där barn upp till 12års ålder ska se sport som en lek?Mest lästa just nu
Ishockeyns 14 SHL-klubbar står ekonomiskt väl rustade inför framtiden. För tredje säsongen i rad noteras nytt publikrekord med totalt 2 417 984 unika åskådare, vilket ger ett publiksnitt med 6 643 åskådaare per match. Det är det högsta snittet någonsin i ligans historia, det tidigare rekordet var från säsongen 2011-2012 med 6 393 personer per match.
Gothenburg Tennis Center är en nytennishall mitt i Delsjöns natur- och idrottsområde där en mängd föreningar inom helt olika idrotter bedriver sin verksamhet. Gothenburg Tennis Center arbetar med att utbilda och utveckla unga tennistalanger och vara ett komplement till de befintliga tennisklubbarna i regionen. Via fler banor i regionen skapas också fler möjligheter för barn och unga att börja att spela tennis, samtidigt som det skapar förutsättningar för de unga spelare som vill göra en elitsatsning .
Klippet med ny storsponsor och därmed bytet till ny titel, Al Shira'aa Falsterbo Horse Show, väckte reaktion vid avslöjandet.Nu kommer protester i form av avhopp. Sponsorer vill inte vara med längre. Som mångåriga partnern, foderföretaget St. Hippolyt där företagets vd Line R. Kofod säger i Sydsvenska Dagbladet:
– Vi har våra principer.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
I en intensiv nyhetsflora försvann förra veckan det här högst anmärkningsvärda budskapet: ”Via Gräsroten delar Svenska Spel varje år ut 35 miljoner kronor till ungdomsidrotten och föreningslivet i Sverige”.
I november, då föreningen fyllde 15 år, kunde ordförande Jerry Sjögren meddela att klubben vunnit 100 000 på JOYNA. Några månader senare var det dags igen. Samma lotteri. Samma summa. Samma glädje.
– Galet, helt otroligt, säger en glad kassör vid namn Nina Sjögren.
Delstatliga Telia säljer sin tv och media-verksamhet till Schibsted Media. Tidigare förlusttyngda TV4 är den stora delen.
Affären påverkar åtskilliga sportintresserade människor.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.
Jonas (inte verifierad)
tors, 2012-11-08 10:04
1. Kommerciella krafter inte per definition = onda krafter
Du nämnar Stadium Sports Camp (SSC) i artikeln och där känner jag mig manat att komplettera lite. Stadium Sports Camp drivs som ett eget bolag där ett eventuellt överskott stannar inom bolaget till vidareutveckling av campen alternativt tillgodoser de medverkande föreningar och förbund direkt. Det är ett samarbete som stötter idrottslivet i Norrköping enormt men som även gagnar idrottande i hela landet. Kostnaden på knapt 3000 för en vecka, där all mat, logi, träning och flertalet andra aktiviteter ingår är i mina ögon inte en hög kostnad. SSC är ett exempel på hur den kommerciella världen och idrotten kan mötas på ett exemplariskt sätt och utvecklas tillsammans. Skulle varje idrott försöka matcha innehåll och den upplevelse som alla barnen får genom en vecka i Norrköping, skulle kostnaden med garanti öka rejält. Med Stadium som samlingskraft och part i det hela skapas en arena för samarbete på tvärs av idrotterna - något som annars inte ses ofta. Att köpa in kompetens till ett knattelag behöver kanske inte göras i som Fredde i Solsidan och inkludera Henke Larsson.. Men tusentals föräldrar som står och voacher utan djupare kunskap och tid att prioritera flertalet helger för att skaffa sig denna, ja då kan det kanske vara ett lyft för alla inblandade att köpa in kompetens när det passer. Flexibilitet och kunskapsökning - det kan man nog inte alltid förvänta sig ska vara gratis. Att idrotten utmanas av kommerciella krafter behöver i min optik inte vara negativt. Det är i alla fall sällan man hör ekonomer argumentera för att en fri marknad ledar till högre priser i slutändan?