”En sådan korkad presskonferens”

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Alla som varit på en presskonferens i Sverige vet att frågorna aldrig kommer under själva konferensen utan efteråt. Alla journalister vill ha sina egna svar på sina egna frågor; sådan är lagen.
Erfarna från hundratals möten med journalister försökte ändå Nicklas Lidström, Mats Sundin och Peter Forsberg skapa viss behållning vid pressknferensen. Men varför blir sådana här träffar så fjantiga med podie och en skara journalister uppradade. Foto: Foto: Anders Wiklund, Scanpix

 

Men den lagen kände tydligen inte Hockeyförbundet till när man i veckan ordnade en presskonferens för att presentera att hockeyhjältarna Mats Sundin, Niclas Lidström och Peter Forsberg skulle bli VM-ambassadörer.

Dessa tre herrar, som man numera får kalla dem, satt snällt vid podiet och väntade när konferensen skulle börja. Men meddelandet från den pressansvariga att de tre skulle lämna direkt efter konferensen var inte så smart med tanke på den svenska traditionen att ställa frågor efteråt.

Personerna lockade, inte VM

Hur skulle alla hinna ställa sina frågor, och vem var egentligen intresserad av hockey-VM nu, när det går i maj? Det var ju personerna som var intressanta och då måste man få ställa sina egna frågor, efteråt.

Hur det gick? Kaos är svaret. Och det känns så meningslöst att det ska behöva bli kaos, när alla vet att man inte kan göra på det sättet. Ja, kanske utom den som nu var ansvarig för presskonferensen.

Jag vet inte om det var Hockeyförbundet eller internationella förbundet eller någon annan; oproffsigt var det.

Man skulle kunna säga snudd på korkat.

Varför så taffligt?

Det finns ju gott om proffs på detta med presskonferensers dramaturgiska upplägg, och även hockeyherrarna är ju proffs på detta; att svara på frågor från journalister.

Så varför så taffligt?

Kanske av samma anledning som Idrottsgalan blir så pinsam så man bara dör när människor som inte kan sport, men ska vara ”roliga” kallar Foppa för Patrik. Men skulle man kalla statsministern för Felix, skulle det bli ett sabla liv.

Cecilia Giertta

Hon är är ny krönikör hos Idrottens Affärer. Med ett förflutet bl a som både sportjournalist och ekonomijournalist på Dagens Nyheter har hon en stor erfarenhet av ämnet.

Benke S (inte verifierad)

lör, 2013-01-19 19:20

1. Korkad Presskonferens

Ishockeyförbundets presskonferens var inte särskilt olik alla andra presskonferenser. Man tar dit en eller flera huvudpersoner såsom tränare, matchavgörande spelare etc. De får ge kommentarer ur sitt perspektiv, vilket kan vara väl så intressant. Att man sedan generellt som journalist söker upp sina "egna" idrottsmän/kvinnor i arrangemanget för att ställa frågorna och få svar är ju brukligt. Processen går ju även att ordna i två steg- om man bara har tid tillräckligt. Dina krav att alla journalister som vill ställa sina frågor skall ställa upp i kö för att få göra det håller inte tidsmässigt. Spelare/ledare skall inte behöva känna sitt ansvar att ställa upp långa stunder för att förklara sig, annat än om man befinner sig i omklädningsrum eller intervjuzoner. Samordning för flera journalister som söker olika svar kan med fördel ske med hjälp av bl.a. bandspelare i en tidsknapp situation. Idrottarna är inte journalisternas egendom. Detta är min kommentar i ämnet presskonferenser.

Niclas (inte verifierad)

tis, 2013-02-05 17:42

2. Pressträff med bra upplägg

Pressträffen med de tre hockeylegenderna blev en välbesökt sådan. Som ansvarig för just denna pressträff så valde jag att avsluta den officiella delen tidigt för att alla skulle få sin pratstund med Lidström, Forsberg och Sundin. Tanken var att vi skulle köra en kort pressträff från podiet och sedan låta media få enskilda intervjuer med VM-ambassadörerna. Jag visste att de tre var tvungen att åka en viss tid och nu fick alla journalister möjlighet att intervjua var och en. Jag tror att alla på plats var nöjda med upplägget och den respons vi fick i media dagen efter var mycket bra. Så jag förstår inte kritiken! Hälsningar Niclas Lidström, pressansvarig för VM-organisationen i Stockholm

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.