Trenderna i sponsring och event

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Spridning i sociala medier har blivit något av en sport att tävla i för många företag. Flest delningar, likes och views är ett mått på framgång. Det enkla och det ytterst mänskliga i att ”det är lättare att gilla någon som gillar det jag gillar” ger sponsorer möjlighet att tränga igenom reklambruset.
”Det enkla och det ytterst mänskliga i att ”det är lättare att gilla någon som gillar det jag gillar” ger sponsorer möjlighet att träng igenom det allt tätare reklambruset”, skriver Ricky Strandberg. Foto: Scanpix


Anordnade ett seminarium för några veckor sedan med Sponsrings och eventföreningen. Flera av föreläsarna insjuknade i influensan, 120 i publiken och beskedet kom kvällen före. Vi fick ihop det bra ändå och på min lott hamnade ämnet trender inom sponsring. Det blev fyra  stycken. 

Första trenden

Det enkla och det ytterst mänskliga i att ”det är lättare att gilla någon som gillar det jag gillar” ger sponsorer möjlighet att tränga igenom det allt tätare reklambruset.

Men för det så behövs en trovärdig koppling till passionen och framförallt ett gillande från målgruppen.

Koppling och engagemang kan man som sponsor lösa med strategi och koncept, men när det gäller ökat gillande måste rättighetsinnehavaren bidra väsentligt eftersom de har trovärdigheten och får målgruppen att lyssna.

Med sociala medier har rättigheterna fått genväg till framgång. Fans och passioner har en gjuten plats i sociala medier och rättigheter är bäst på att hantera dessa.

Må trenden med rättigheter som på allvar hylla sina sponsorer via sociala medier blomma fullt ut under 2013.

Andra trenden

Det har väl inte undgått någon att spridning i sociala medier blivit något av en sport som många företag vill tävla i. Flest delningar, likes och views har blivit ett mått på framgång.

Högst upp på listan över globala företag ligger förstås eventmästarna Red Bull. De toppar GoVirals lista följt av varumärken som Coca-Cola, Adidas, Old Spice, Mercedes-Benz och många fler.

Knepen är många, Old Spice har hittat ett spår med galen humor som tema, Coca-Cola jobbar med köpta associationer till Skyfall och använder sina vending machines som eventkommunikation.

Emotionellt blir det när Adidas låter Beckham kramas och fotas med fans inför EM 2012.

Experimentella reklamfilmer blandas med mer eller mindre verklighetsbaserade events, men sprids det gör de. Det växer fram en ny disciplin i form av Content Marketing som ger spridningen en rejäl skjuts. Teknisk manipulation med robotar och andra tveksamma metoder förekommer också. Den virala delen adderar till räckvidd, oftast inte så stor som vi tror, men det finns förstås lysande undantag.      .

Tredje trenden

Om det händer i år eller nästa år återstår att se. Men en trend där effekt står i fokus är definitivt nästa fas efter spridningsfasen. Att sätta upp mål som är baserade på effekter istället för räckvidd och spridning, vilka bara är förutsättningar för effekt, är mer långsiktigt och strategiskt.

Tydliga effekter på attityd till varumärket och på beteende till att bli/vara kund är högst möjliga om man gör allt på rätt sätt.
Sponsring och event är komplex till sin natur och det krävs både strategi och mod att lyckas, men metoden är effektiv i dagens medieklimat.

Må den effekttrenden blomma fullt ut under 2013.

Fjärde trenden

Om man som rättighetsinnehavare lyckas få koll på den tekniska utvecklingen i samtiden så är det också lättare att förstå framtiden. Då kan man vända den nya teknologin till en fördel och leverera verklig nytta till sina sponsorer och samarbetspartner.

I dag läser 93 procent av alla flickorna 12 och 15 år bloggar och 50 procent av alla 4-åringar är uppkopplad. Det och mycket andra fakta får givetvis stora effekter på vår och våra sponsorers vardag både idag och imorgon.

Den tekniska utvecklingen är också synlig på prylar, företeelser och företag. Först handlade internet om att samla allt på ett ställe, portaler och de stora aktörerna hette Passagen och Spray. Google slog ut affärsmodellen genom att göra hela internet sökbart. Facebook öppnade upp sociala medier och slog undan benen på slutna communitys som Lunarstorm.

Förra året gick vi och undrade vem som skulle ersätta Facebook och det blev istället en pryl, den smarta mobilen. Att hänga med och utvecklas med samtiden och förstå de stora sammanhangen räcker långt för att förstå hur man som rättighetsinnehavare ska agera.

Nu är det dags att agera kring sociala medier.

Ricky Strandberg

Han är engagerad i Sveriges Annonsörer där han är ordförande i Kommittén för Sponsring och Event som arbetar med att sprida och fördjupa kompetensen kring sponsring som metod bland landets annonsörer och rättighetsinnehavare. Till vardags jobbar han som Client Director på event- och sponsringsbyrån MEC Access

Handbollslandslaget har snittlön på 678 000 kr 

Det är skillnad på folk och folk, inte minst ekonomiskt i idrottens värld.

 Svensk handboll, med sikte VM-final i Tele 2 söndagen den 29 januari, spelar i helt annan division än Janne Anderssons fotbollslandslag eller Sam Hallams Tre Kronor.

SVT direktsänder upp mot 60 timmar från SM-veckan i Skövde som pågår mellan 31 januari och 5 februari. Uppe på Billingen, där också längdskidtävlingarna avgörs, kommer SVT att ha en studio med Maria Wallberg som programledare. Alla de stora svenska stjärnorna, med den nyblivna Tour de Ski-vinnaren Frida Karlsson väntas vara på plats för att tävla.

Ukraina övervinner allt. Medan IOK fjäskar med Ryssland och Belarus om OS-deltagande i Paris 2024 kämpar den blågula idrotten i Ukraina för sin existens.

Nu senast bekräftad av att Ukraina skall delta i Bandy-VM i Växjö mars-april i år.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Åka tåg är hållbart och därför lämpligt för sponsring. Därför har SJ förnyat samarbetsavtalen med Svenska Fotbollförbundet, Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketförbundet och Svenska Innebandyförbundet. Det betyder att förbunden och anslutna föreningar kan resa mer hållbart. Och så sker också. Klubbar och förbund åker tåg mera visar statistiken

Riksdagen har fattat beslut i fråga om propositionen om en förstärkt spelreglering. 

– Sammantaget väldigt positivt för våra allmännyttiga lotterier, säger Hans Sahlin, vd på Folkspel och ordförande i SVALO (Sveriges Allmännyttiga Lotterier).

Vid årsskiftet 2018-2019 förändrades finansieringen av Sveriges Television (SvT), Sverige radio (SR) och Utbildningsradion (UR).  Sedan 1/1 2019 bokförs TV-licensen  eller public service- avgiften på varje svensk medborgares skattsedel. Beloppet är 1 300 kr/person årligen och är reducerat för personer med låga förvärvsinkomster.

Lagändringen är bakgrund till en skarp mediadebatt om OS, och Jan Scherman, tidigare vd på TV 4 har levererat besk kritik av SvT:s inköp av rättigheter för de olympiska spelen 2026-2032.

1 372 298 263 kronor, 121 miljoner euro i klartext,  - för köp av en fotbollsspelare, Det väcker reaktioner inte bara i fotbollvärlden. Och den berörde, argentinaren Enzo Fernández fyllde 22 år  så sent som för en dryg vecka sedan och får nu pressen att leverera i sin nya klubb, Chelsea.