Trenderna i sponsring och event

Anordnade ett seminarium för några veckor sedan med Sponsrings och eventföreningen. Flera av föreläsarna insjuknade i influensan, 120 i publiken och beskedet kom kvällen före. Vi fick ihop det bra ändå och på min lott hamnade ämnet trender inom sponsring. Det blev fyra stycken.
Första trenden
Det enkla och det ytterst mänskliga i att ”det är lättare att gilla någon som gillar det jag gillar” ger sponsorer möjlighet att tränga igenom det allt tätare reklambruset.
Men för det så behövs en trovärdig koppling till passionen och framförallt ett gillande från målgruppen.
Koppling och engagemang kan man som sponsor lösa med strategi och koncept, men när det gäller ökat gillande måste rättighetsinnehavaren bidra väsentligt eftersom de har trovärdigheten och får målgruppen att lyssna.
Med sociala medier har rättigheterna fått genväg till framgång. Fans och passioner har en gjuten plats i sociala medier och rättigheter är bäst på att hantera dessa.
Må trenden med rättigheter som på allvar hylla sina sponsorer via sociala medier blomma fullt ut under 2013.
Andra trenden
Det har väl inte undgått någon att spridning i sociala medier blivit något av en sport som många företag vill tävla i. Flest delningar, likes och views har blivit ett mått på framgång.
Högst upp på listan över globala företag ligger förstås eventmästarna Red Bull. De toppar GoVirals lista följt av varumärken som Coca-Cola, Adidas, Old Spice, Mercedes-Benz och många fler.
Knepen är många, Old Spice har hittat ett spår med galen humor som tema, Coca-Cola jobbar med köpta associationer till Skyfall och använder sina vending machines som eventkommunikation.
Emotionellt blir det när Adidas låter Beckham kramas och fotas med fans inför EM 2012.
Experimentella reklamfilmer blandas med mer eller mindre verklighetsbaserade events, men sprids det gör de. Det växer fram en ny disciplin i form av Content Marketing som ger spridningen en rejäl skjuts. Teknisk manipulation med robotar och andra tveksamma metoder förekommer också. Den virala delen adderar till räckvidd, oftast inte så stor som vi tror, men det finns förstås lysande undantag. .
Tredje trenden
Om det händer i år eller nästa år återstår att se. Men en trend där effekt står i fokus är definitivt nästa fas efter spridningsfasen. Att sätta upp mål som är baserade på effekter istället för räckvidd och spridning, vilka bara är förutsättningar för effekt, är mer långsiktigt och strategiskt.
Tydliga effekter på attityd till varumärket och på beteende till att bli/vara kund är högst möjliga om man gör allt på rätt sätt.
Sponsring och event är komplex till sin natur och det krävs både strategi och mod att lyckas, men metoden är effektiv i dagens medieklimat.
Må den effekttrenden blomma fullt ut under 2013.
Fjärde trenden
Om man som rättighetsinnehavare lyckas få koll på den tekniska utvecklingen i samtiden så är det också lättare att förstå framtiden. Då kan man vända den nya teknologin till en fördel och leverera verklig nytta till sina sponsorer och samarbetspartner.
I dag läser 93 procent av alla flickorna 12 och 15 år bloggar och 50 procent av alla 4-åringar är uppkopplad. Det och mycket andra fakta får givetvis stora effekter på vår och våra sponsorers vardag både idag och imorgon.
Den tekniska utvecklingen är också synlig på prylar, företeelser och företag. Först handlade internet om att samla allt på ett ställe, portaler och de stora aktörerna hette Passagen och Spray. Google slog ut affärsmodellen genom att göra hela internet sökbart. Facebook öppnade upp sociala medier och slog undan benen på slutna communitys som Lunarstorm.
Förra året gick vi och undrade vem som skulle ersätta Facebook och det blev istället en pryl, den smarta mobilen. Att hänga med och utvecklas med samtiden och förstå de stora sammanhangen räcker långt för att förstå hur man som rättighetsinnehavare ska agera.
Nu är det dags att agera kring sociala medier.
Mest lästa just nu
Golf-Sverige delades i två läger vid helgens förbundsmöte.
Som enda distrikt röstade Stockholms GDF, med totalt 169 000 spelare, mot förbundsstyrelsens förslag om att införa ett maxtak för antalet golf-ID som en golfklubb får utfärda.
Golf-ID är att betrakta som legitimationshandling att få spela på en golfbana. Röstsiffrorna blev 62-8.
Fotbollens allsvenska klubbar gör för lite för att motverka våld och ordningsstörningar.
-Många vågar inte ta tag i problemet. Vi har försökt motverka det här, och vi hoppas att arrangören tar ett större ansvar.
Per Engström, sektionschef för polisens nationella operativa avdelning var mycket tydlig i en intervju med Sportspegeln på söndagskvällen.
Vem blir Årets Svenska Kvinna 2025? Kommer SWEA Internationals utmärkelse att gå till en av Sveriges mest internationellt framgångsrika affärskvinnor, en läkare och humanitär hjälparbetare, en hyllad skådespelare och regissör, en generalmajor inom Försvarsmakten, en världsrekord-hållande simmare eller en motorsports-legend?
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum. Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030.
Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.
Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.
Alla friidrottsvänner är att gratulera. Sporten får rekordmycket utrymme i TV, i synnerhet i år, men även framåt. Både Discovery och SVT är angelägna om att bjuda på direktsändningar från galor världen över. SVT har säkrat rättigheter till 2030 - och i ett flerårigt avtal med nyaGrand Slam Track har Warner Bros och därmed Discovery kommit över rättigheter i Europa och Asien och nya Superligan.
MFF satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.
26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.