Vilken enastående reklamkampanj!

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Det sägs ju att vi alla borde vara värda en kvart i strålkastarljuset. Johan Olsson, femmilsmästaren i Val di Fiemme, stal nästan två timmar. Och skapade ett drama med happy end som inte ens de mest framstående i den konstnärliga världen mäktar med.
Johan Ohlsson är numera Johan med hela svenska folket. Hans seger på femmilen i VM är en kalssiker. Foto: Pontus Lundahl, Scanpix


Två timmars egen TV-tid. Om han skulle betalat för det hade det kostat honom hundratals miljoner.

Televiserade varumärken

Det är drömmen för alla företag som väljer sporten som sitt skyltfönster att få denna exponering utan att behöva handla av de kommersiella TV-bolagen. När Olsson sträckte armarna i skyn till ett V i ett talande kroppsspråk, glidande över mållinjen mellan låga, bugande granruskor, fick Team Sportia, Scania, Volkswagen, Craft, Life sina varumärken televiserade rakt in i våra ögon.

Om vi nu alls såg logotyperna som dekorerade hans torso och ben. Vi var ju lite i trans alla och en var, letade oroade efter trötthetstecken bakom hans skäggbuske och om spänsten ännu fanns kvar i benen. Själv var jag tvungen att resa mig ibland, ta ett varv i lägenheten, släppa ner axlarna, ta några djupa andetag för att sedan återvända till TV-stolen och kolla om han höll avståndet.

Jag var tvungen att nu leta fram en målbild från Val di Fiemme för att se vilka mer han representerade i sitt bragdlopp, förutom det svenska skidlandslaget och alla oss om älskar skidhjältar mera än någonting annat. Medan denna massiva TV-exponering pågick - den ensamme fighterns kamp med sina lungor, musklerna, mjölksyran, tröttheten och den ovisshet om vad konkurrenterna därbakom skulle hitta på - var det människan jag såg, inte reklambudskapen.

Belöna honom rikligt!

Hur som helst; jag hoppas att de företag som fick göra sällskap med Olsson under denna makalösa resa mot guldet, belönar honom rikligen. Miljonbelopp utgår jag ifrån.

Det unika med denna idrottsbragd är just sättet på vilket den genomfördes och som kommer att ge den ett evigt liv i våra minnen. Det obekväma sättet, modet att välja plågans väg, värdigheten och stilen, den lätta, tassande diagonalen, förmågan att under fem mil på skidor kontrollera sin kropp och utnyttja varje uns av energi.

Det finns väl bara en likartad bragd att jämföra med; Bernt Johansson triumf i det olympiska linjeloppet på cykel i Montreal 1976, den oförglömliga bilden av den blonde västgöten i ensamt majestät framför en snöplog av uppvaktande polismotorcyklar. Den sekvens som svenska folket röstade fram som det största i SvT:s omröstning om de häftigaste OS-ögonblicken.

Bernt åkte ensam i fem kilometer. Johan Olsson gastkramade oss i tre och en halv mil. Vi har aldrig upplevt något liknande.

Ofta monotont motionslopp...

Det var synd att inte den förträfflige Anders Blomqvist fick lotsa oss genom denna ”den virila svettens långa plåga.” Han kan, som ingen annan av televisionens expertkommentatorer, få oss att förstå alla sportens mysterier. Han tar med oss ända in i muskeltrådarna, in i blodomlopp och tankebanor.

Anders Blomqvist var själv en utmärkt skidåkare, vann Vasaloppet 1988 tillsammans med sin tre år äldre broder Örjan (död 2000), de korsade mållinjen bärande på kranskullan. Blomqvist kan allt om åkteknik, fysiologi, om skidmaterial, vallor, spår och bankonstruktioner. Om träning, uppladdning, taktik, om motståndare, före, snö. Känslor, historia, statistik. Allt.

Men när femmilen gick hade Blomqvist, Jacob Hård och ankaret André Pops körts hem till Sverige för att höja statusen på ett, i och för sig historiskt, men ofta monotont tråkigt, motionslopp med platt stakning mellan Sälen och Mora. Så gör bara ett TV-bolag som har den synnerligen dåliga smaken att förnedra befolkningen med ett underhållningsprogram vid namn Hela Sveriges fredag. Skäms Eva Hamilton!

Bara tysta granars sus

Med Blomqvist i Val di Fiemme hade föreställningen blivit fulländad. Nu blev den så bra ändå – tack vare Olsson – att vi kommer att ha den i färskt i minne också om ett år när bragdguldet skall utdelas och Jerringspristagaren utses.

Ingen kommer att överträffa det Johan Olsson gjorde och om han nu varit den karismatiske, utåtriktade, varumärkesmedvetne idrottsman han säger sig inte vilja vara, hade det blivit den mest effektiva reklamkampanj för ett egenföretag som tänkas kan.

Och de svenska skidreaktionärer – och de är inte få – som både är emot sprintåkningen och masstarten måste nog tänka om. Idrott på världsnivå är inte bragdmän ensamma i tysta granars sus utan show, underhållning, arenateater.

Men, som sagt, förändringsviljan är inte stor. När den förre förbundskaptenen i friidrott, Ulf Karlsson, kom med nya idéer till skidsporten, med lite vidare syn, ett sneglande mot norrmännens korsbefruktning av kunskaper, motades han ut som något katten släpat in.

Även mitt i guldyran är det nog tid för eftertanke.

Åke Stolt

Författare och föreläsare, f d sportchef och krönikör på Sydsvenska Dagbladet.

Jesper Aspegren (inte verifierad)

tors, 2013-03-07 12:45

1. Enastående reklamkampanj

Bäste Åke! Håller med i varje stavtag, ska förstås vara varje stavelse!

Volkswagen Sverige (inte verifierad)

tors, 2013-03-07 13:46

2. Grattis Johan!

Som stolt samarbetspartner till svenska landslaget i längdskidåkning är vi förstås mycket glada över Johans imponerande starka guldlopp! Vi gratulerar Johan och hela landslaget till framgångarna under VM!

Thomas Josefsson (inte verifierad)

tors, 2013-03-07 19:24

3. Johan Olsson

Åke Stolt har gjort ett mästerverk igen. Att hedra Johan och den varumärkes positionerna är ytterst intressant. Tyvärr faller oftast de stora pengarna till organisationen, ack så viktig för framgång dvs vallarna, coachen som Johan har osv.

Håkan S (inte verifierad)

lör, 2013-03-09 15:08

4. Åke om Johan...

Åke - det är alltid roligt att läsa det du skriver. Mästerlig text om Johan. Den gode Northug är ju en enkel bonngrabb, som marknadsför sig på sitt vis. Johan Olsson verkar mer som en försynt akademiker i jämförelse med honom. Hoppas verkligen att Bragden inte falnat i glans då det är dags för Bragdguldet i höst. Den här prestationen har ju allt som ingår i villkoren för en bragd. Den skall vara oväntad och utförd under exceptionella förhållanden - som att kunna hålla fokus under 35 km ensamskidåkning, hela tiden jagad av 30 av världens bästa skidåkare. Knivskarpt, elegant och proffsigt utfört!

Bocaj (inte verifierad)

mån, 2013-03-11 18:35

5. Vattenfall då?

Var det inte Vattenfall som var den främste sponsorn under skid-VM? Och det företaget kan behöva all reklam i dessa dagar.

Tenson (inte verifierad)

tis, 2013-03-12 03:34

6. Jag hade nöjet att uppleva

Jag hade nöjet att uppleva bragden på första parkett, men är ändå fortsatt tveksam till masstart på femmilen. Kanske tillhör jag de vännen Åke kallar skidskonservativa. Förhoppningsvis kan Johans ensamshow bryta vägen för något liknande, men jag tror tyvärr på återfall och att en femmil med gemensam start åter blir en affär där vi TV-tittare kan koka kaffe, hänga tvätt eller göra något annat i väntan på spurten. Av sex lopp för varje kön avgörs fem med gemensam start. Den traditionella individuella starten borde få åtminstone två lopp. Hoppas Faluns strävan att lyckas återföra femmilen till vad den skall vara resulterar i ett individuellt kraftprov i VM 2015.

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Täby GK planerar en rejäl renovering. Ambitionen är att bygga om bana, träningsområde  och klubbhus Det är en investering på cirka 35 miljoner kronor där aktieägarna, tillika medlemmar, tillsammans behöver bidra med tio miljoner.  I november ska de få säga sitt om satsningen ska bli verklighet, eller inte. 

Tävlingskalendern för STCC nästa säsong växer när banracing i Sverige tar största steget framåt, alternativt gasar mer än någon gång sedan starten 1996 och blir först i världen som elektrifierat nationellt mästerskap.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.