EM, ett gigantiskt affärsprojekt...

Bara några timmar kvar. Början till ett svenskt EM-guld, heter det. Det är vad alla kalkyler bygger på. Svenska Fotbollförbundet har kritiserats, men aldrig har damfotbollen fått större resurser, aldrig har ett fotbollsevenemang i Sverige kostat mera.
Landslagsspelarna håller upp en gigantisk tifotröja på damlandslagets träning i Göteborg. Nu börjar EM. Foto: Adam Ihse, Scanpix
Annons


Nu hänger det på laget. Tjejerna som ska utföra jobbet på planen. Och en viss Pia Sundhage.

Pia var reservationslös

Med hennes återkomst i Sverige inleddes allt.

Hon var reservationslös och satte ramarna. Hon hade en affärsidé.

”Ska jag ta jobbet ska vi också få alla resurser”.

Visste vad hon ville

Pia Sundhage visste precis vad hon ville när hon började diskutera ett eventuellt jobb hos förbundet på sensommaren i fjol. Mikael Santoft, generalsekreteraren, angav målet – EM ska bli en succé.

Det var inte självklart att Pia Sundhage skulle säga ja.

Två OS-guld med USA:s landslag innebar att hon hade ett utmärkt förhandlingsläge.  Hon kunde tänka sig fyra år till där borta, men hon var inte heller främmande för att ta något viloår.

"Inte dör jag av det"

Ett klassiskt uttalande då:

- Jag sitter i en sådan underbar sits att jag kan ställa krav. Och om kraven är för höga så dör inte jag av det.

Så hon radade upp villkoren - flera läger, flera matcher, flera sjukgymnaster, en idrottsfysiolog och en landslagschef plus en rad andra medarbetare med olika uppgifter.  En maximal uppbackning och inget snack om att hålla igen.

Och så skulle hon själv ha en riktigt bra lön.

Budgeten växte och växte.

Jaha, så pass...

Mikael Santoft måste ha funderat inte bara en gång innan han resonerade med ordföranden Karl-Eric Nilsson. ”Det här blir dyrt, riktigt dyrt, till och med lite dyrare än vad vi hade tänkt oss”, sa de säkert till varandra i enrum.

Fast Pia Sundhage var också bra sugen på att komma hem. Det var Mikael Santofts trumf.

Så förbundet sa ja, hon sa ja, och det var ett lika stort ja till all damfotboll.

Allt vad hon gör bygger på prestation.

Hon vet så väl

Som nu när bonusarna blir till en nyhet.  Pia Sundhage viftar bort frågan:

”Jag har ingen lust att svara, jag har så mycket annan skit att hålla koll på. Jag trasslar inte in mig i sådant för nu är det fotbollsmatcher som gäller.”

Så typiskt.

Men visst vet hon hur stora bonusarna är. Och hur de är utformade.

I rollen som USA:s förbundskapten medgav Pia Sundhage att hon hade en bra lön, men inför OS hade hon gått med på ett avtal där bronsmedalj inte gav något, men ett guld desto mera.

Allt bygger på prestation

Hon är ju sådan, allt vad hon gör bygger på prestation.

”Levererar du bra, då ska du också belönas”, är det ideliga budskapet till spelarna och andra.

Uppgifterna om att ett svenskt EM-guld ger de svenska tjejerna 150 000 kronor var ska nog tas med en nypa salt. Beloppet är säkerligen ännu större.

Och då haltar inte heller jämförelsen med ett guld för herrarna om 1,7 miljoner kronor vardera lika mycket.

Det är en skarp kontrast till Tysklands-VM där tjejerna fick 180 kronor i dagtraktamente när kostnaden för maten var avdragen. Ett VM-guld då hade gett spelarna 200 000 kronor vardera i bonus. I begynnelsen fick alla 20 000 kronor.

Ska va´ en sportjournalist

Jämlikheten i förbundet har blivit större, om än inte nått hundra procent, men det bygger också på att herrlandslaget genererar mera pengar från sponsorer, mästerskap och TV-rättigheter.

Men förbundet har verkligen anslagit medel till från första stund när det stod klart UEFA tilldelade Sverige EM 2013. Med Göran Havik, en gammal sportjournalist som organisationschef, har planeringen var minutiös.

Mobiliseringen  och entusiasmen är stor i de sex arrangörsstäderna där tolv lag är utspridda. Marknadsföringen via EM kunde inte ha kommit lägligare, då damfotbollen annars tappar utövare och det finns en mycket oroande tendens bland mindre klubbar.  Att vända den nedåtgående kurvan vore den allra största vinsten med ett lyckosamt EM.

Sponsorerna vaknade

Damlandslagets framgångar i Tysklands-VM var ett första stort steg mot ökat ett ökat intresse och större kommersiellt genomslag. Sponsorerna vaknade, men framför allt är avtalet med TV4 värt åtskilligt. Kanalen pumpar på med trailers och reportage i förväg så ingen kan undgå vad som väntar. Inte heller att bli smittad...

Sedan är det en annan fråga om hur förväntningarna växer. Det blir emellanåt lite väl mycket av det goda och hur roligt tjejerna än tycker att det är med EM och uppmärksamhet så ökar också trycket...

Inte bara Pia Sundhage kräver mycket av gruppen. Nu gör åskådarna det också.

Förväntningar och nerver

Biljetterna till Sveriges gruppspelsmatcher mot Danmark, Finland och Italien är i det närmaste helt slutsålda. Totalt har drömgränsen om 100 000 sålda biljetter passerats.

Mer än hälften av det totala antalet biljetter har gått åt. Men för att få lite proportion på det hela så sålde Finland vid förra EM på 129 000 biljetter.

I morgon är det avspark och Gamla Ullevi är fylld av åskådare, ett par miljoner sitter vid TV:n och nu ska leveransen inledas. De svenska tjejerna kliver in i EM som en av turneringens favoriter, spelar premiärmatch mot Danmark och det innebär en mycket speciell anspänning.

Just det, till finalen på Friends Arena är har redan 23 000 biljetter sålts, apropå förväntningar.

Först den dagen kan såväl det sportsliga som det ekonomiska resultatet mätas.

Thomas Ejderhov

Chefredaktör vid Idrottens Affärer

Ansvariga inom Malmö Redhawks är på hugget. I takt med att nyförvärv ökar - nu har sju nyförvärv presenteras, varav Carl Söderberg är det absoluta klippet - växer  skaran av av sponsorer. Senaste nytt -  Bravida hartagit beslutet  att öka engagemanget som huvudpartner igen. 

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

En svensk seger som öppnar perspektivet. Polen härnäst, men nu kan man se konturerna av ett avancemang. Då handlar det inte enbart om sportsliga värden utan i lika hög grad om pengar i belöning. Faktum är att Sverige redan har tjänat 100 miljoner kronor!

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Första avtalet gjordes upp för 50 år sedan. Det består än i dag. Svenska Fotbollförbundet och Folksam har inte tröttnat på varandra utan fortsätter satsningen  och förlänger partneravtalet. 

 Folksam förstärker en position och roll som man vill betona – att vara ”idrottens försäkringsbolag”.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Det är ingen måtta på stjärnglansen och antalet personer när Disovery presenterar medarbetarna vid OS i Tokyo. Men du känner igen de flesta som antingen f d aktiva och framträdande inom idrott eller tidigare synbara i olika TV-kanaler. Det de nu har gemensamt är att de ska guida oss i Discovery+, Kanal 5 och Kanal under några sommarveckor genom Olympiska  spelen iJapan. Lönebudgeten för närmare 50 medarbetare vore rätt intressant ...

60 välkomna miljoner. Glädjen i IFK Norrköping var stor när jätteaffären med ryska klubben Rubin Kazanprese presenterades på torsdagen.  Sead Haksabanovic flyttar dit och fotbolls-Sveriges tredje största affär är ett faktum. Bara Zlatan Ibrahimovic och Alexander Isak har varit dyrare.