EM, ett gigantiskt affärsprojekt...

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Bara några timmar kvar. Början till ett svenskt EM-guld, heter det. Det är vad alla kalkyler bygger på. Svenska Fotbollförbundet har kritiserats, men aldrig har damfotbollen fått större resurser, aldrig har ett fotbollsevenemang i Sverige kostat mera.
Landslagsspelarna håller upp en gigantisk tifotröja på damlandslagets träning i Göteborg. Nu börjar EM. Foto: Adam Ihse, Scanpix


Nu hänger det på laget. Tjejerna som ska utföra jobbet på planen. Och en viss Pia Sundhage.

Pia var reservationslös

Med hennes återkomst i Sverige inleddes allt.

Hon var reservationslös och satte ramarna. Hon hade en affärsidé.

”Ska jag ta jobbet ska vi också få alla resurser”.

Visste vad hon ville

Pia Sundhage visste precis vad hon ville när hon började diskutera ett eventuellt jobb hos förbundet på sensommaren i fjol. Mikael Santoft, generalsekreteraren, angav målet – EM ska bli en succé.

Det var inte självklart att Pia Sundhage skulle säga ja.

Två OS-guld med USA:s landslag innebar att hon hade ett utmärkt förhandlingsläge.  Hon kunde tänka sig fyra år till där borta, men hon var inte heller främmande för att ta något viloår.

"Inte dör jag av det"

Ett klassiskt uttalande då:

- Jag sitter i en sådan underbar sits att jag kan ställa krav. Och om kraven är för höga så dör inte jag av det.

Så hon radade upp villkoren - flera läger, flera matcher, flera sjukgymnaster, en idrottsfysiolog och en landslagschef plus en rad andra medarbetare med olika uppgifter.  En maximal uppbackning och inget snack om att hålla igen.

Och så skulle hon själv ha en riktigt bra lön.

Budgeten växte och växte.

Jaha, så pass...

Mikael Santoft måste ha funderat inte bara en gång innan han resonerade med ordföranden Karl-Eric Nilsson. ”Det här blir dyrt, riktigt dyrt, till och med lite dyrare än vad vi hade tänkt oss”, sa de säkert till varandra i enrum.

Fast Pia Sundhage var också bra sugen på att komma hem. Det var Mikael Santofts trumf.

Så förbundet sa ja, hon sa ja, och det var ett lika stort ja till all damfotboll.

Allt vad hon gör bygger på prestation.

Hon vet så väl

Som nu när bonusarna blir till en nyhet.  Pia Sundhage viftar bort frågan:

”Jag har ingen lust att svara, jag har så mycket annan skit att hålla koll på. Jag trasslar inte in mig i sådant för nu är det fotbollsmatcher som gäller.”

Så typiskt.

Men visst vet hon hur stora bonusarna är. Och hur de är utformade.

I rollen som USA:s förbundskapten medgav Pia Sundhage att hon hade en bra lön, men inför OS hade hon gått med på ett avtal där bronsmedalj inte gav något, men ett guld desto mera.

Allt bygger på prestation

Hon är ju sådan, allt vad hon gör bygger på prestation.

”Levererar du bra, då ska du också belönas”, är det ideliga budskapet till spelarna och andra.

Uppgifterna om att ett svenskt EM-guld ger de svenska tjejerna 150 000 kronor var ska nog tas med en nypa salt. Beloppet är säkerligen ännu större.

Och då haltar inte heller jämförelsen med ett guld för herrarna om 1,7 miljoner kronor vardera lika mycket.

Det är en skarp kontrast till Tysklands-VM där tjejerna fick 180 kronor i dagtraktamente när kostnaden för maten var avdragen. Ett VM-guld då hade gett spelarna 200 000 kronor vardera i bonus. I begynnelsen fick alla 20 000 kronor.

Ska va´ en sportjournalist

Jämlikheten i förbundet har blivit större, om än inte nått hundra procent, men det bygger också på att herrlandslaget genererar mera pengar från sponsorer, mästerskap och TV-rättigheter.

Men förbundet har verkligen anslagit medel till från första stund när det stod klart UEFA tilldelade Sverige EM 2013. Med Göran Havik, en gammal sportjournalist som organisationschef, har planeringen var minutiös.

Mobiliseringen  och entusiasmen är stor i de sex arrangörsstäderna där tolv lag är utspridda. Marknadsföringen via EM kunde inte ha kommit lägligare, då damfotbollen annars tappar utövare och det finns en mycket oroande tendens bland mindre klubbar.  Att vända den nedåtgående kurvan vore den allra största vinsten med ett lyckosamt EM.

Sponsorerna vaknade

Damlandslagets framgångar i Tysklands-VM var ett första stort steg mot ökat ett ökat intresse och större kommersiellt genomslag. Sponsorerna vaknade, men framför allt är avtalet med TV4 värt åtskilligt. Kanalen pumpar på med trailers och reportage i förväg så ingen kan undgå vad som väntar. Inte heller att bli smittad...

Sedan är det en annan fråga om hur förväntningarna växer. Det blir emellanåt lite väl mycket av det goda och hur roligt tjejerna än tycker att det är med EM och uppmärksamhet så ökar också trycket...

Inte bara Pia Sundhage kräver mycket av gruppen. Nu gör åskådarna det också.

Förväntningar och nerver

Biljetterna till Sveriges gruppspelsmatcher mot Danmark, Finland och Italien är i det närmaste helt slutsålda. Totalt har drömgränsen om 100 000 sålda biljetter passerats.

Mer än hälften av det totala antalet biljetter har gått åt. Men för att få lite proportion på det hela så sålde Finland vid förra EM på 129 000 biljetter.

I morgon är det avspark och Gamla Ullevi är fylld av åskådare, ett par miljoner sitter vid TV:n och nu ska leveransen inledas. De svenska tjejerna kliver in i EM som en av turneringens favoriter, spelar premiärmatch mot Danmark och det innebär en mycket speciell anspänning.

Just det, till finalen på Friends Arena är har redan 23 000 biljetter sålts, apropå förväntningar.

Först den dagen kan såväl det sportsliga som det ekonomiska resultatet mätas.

Thomas Ejderhov

Chefredaktör vid Idrottens Affärer

SHL-laget Örebros tidigare vice ordförande och sportchef, Mikael Lindqvist, tidigare Fahlander, 49 år, dömdes på tisdagen av Örebro tingsrätt till tre år och sex månades i fängelse, i tre fall av grova skattebrott, samt fem års näringsförbud. Han var under flera säsonger, 2010-2014, ishockeylagets största sponsor.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Sverige behöver en smalare och mer centraliserad elitidrott. Det anser danska Idrottens Analysinstitut (Idan), i en utvärdering som presenteras i ny regeringsrapport från Centrum för idrottsforskning (CIF).
– Idans analys är viktig i ett läge där svensk idrott kommit till ett vägskäl. Vägvalet påverkar inte bara elitidrottens framtid, utan idrottsrörelsen i sin helhet, säger CIF:s utredare Johan R Norberg.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.

I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar. 

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Den 14 mars släpps podden Radiosporten Hockey och leds av journalisten Magnus Wahlman tillsammans med experten Per Svartvadet. Här ska mixen av intervjuer med stora hockeyprofiler, historierna bortom isen och aktuella händelser ge något den hockeyintresserade publiken inte får någon annanstans.
Radiosporten Hockey med Wahlman och Svartvadet är en podd där lyssnaren i varje avsnitt får höra några av de mest aktuella och tongivande rösterna inom svensk och internationell hockey. Här blandas intervjuer med aktuella och profiler med analyser från programledarna.
Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.