Vi vill skingra dimridåerna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Gott Nytt till er alla från oss alla. Vi ser fram emot 2015, då ska vi nå ännu längre i vår strävan, tack vare er.
Vi vill skingra dimridåerna, vi vill berätta om vad som händer inom och nära idrottens kommersiella del, vi vill ge dig perspektiv på det som sker - via en rad mycket kompetenta personer, var och en mycket sakkunnig inom sitt område. Foto. TT

 

Fotbollskanalen och Olof Lundh har fått ett fantastiskt intresse via podintervjuer. Kanske ska vi göra något liknande i vår ambition att bevaka idrottens kommersiella värld och ge perspektiv via mycket kompetenta skribenter.

Enbart plusresultat

Vi har blivit uppmuntrande under året på många sätt. Bara det att vi passerade 1 miljon läsare totalt i juni.

Eller att fler av de stora aktörerna har bjudit in oss till samtal. De har velat veta mera om vårt sätt att jobba och de har föreslagit samarbete.

Dessutom har alla mätningar visat plusresultat. Fler läser mer, helt enkelt.

Pekar på vår trovärdighet

Våra medarbetare får allt flera uppdrag vid konferenser, seminarier och årsmöten som moderator och föreläsare. Vi får ansvaret att anordna möten av olika karaktär, sponsorträffar och liknande.

Allt tack vare vår trovärdighet, säger läsarna, klubbrepresentanter och företagsansvariga.

Och en sak är klar, skulle vi leva på beröm vore vi miljonärer.

Engagerade läsare

Vi har det så många inom medievärlden önskar, nämligen engagerade läsare som ideligen tipsar och ger oss bakgrundsinfo.  Allt påvisas av fakta:

• Vi har ökat antalet läsare från dryga 5 000 till ca 51 000 per månad på fyra år.

• Vi har ökat antalet artiklar med 30 procent varje år de senaste fyra åren. 

• Vi har femdubblat antalet skribenter, alla är auktoriteter inom olika områden.

Snabbare än vinden

En gång var Idrottens Affärer en papperstidning, men i dag är vi 100 procent digitala. Vi kan skicka nyhetsbrev till läsarna flera gånger i veckan. När en artikel är klar kan den publiceras direkt.

Vi har inga utgivningsdagar eller deadlines, händer det något kan vi agera direkt. Läsarna kan kommentera och reagera. En bra artikel delas många gånger på Facebook, Twitter och Instagram och sprids snabbare än vinden. 

Och nu då, vad ska ske 2015?

Åtskilligt. Du kommer se skillnad.

Planer och idéer

Allt fler blir intresserade av Idrottens Affärer, både redaktionellt och kommersiellt.

Vi fyller ett tomrum inom idrotten och media – att rapportera ur ett ekonomiskt perspektiv. Balanstricket att både skriva om affärer lika väl som om människor har blivit vägvinnande. Ett exempel är artikelserien "Kraftfulla kvinnor inom idrotten". För att inte tala om "Idrottsstäder" där vi vet att många kommunansvariga suger i sig vartenda ord och vill veta ännu mera.

Viljan att publicera artiklar som förklarar eller åtminstone ger bakgrunden till händelser uppskattas av många.

Vi har planer och idéer för hur Idrottens Affärer ska bli ännu bättre 2015 via några riktigt spännande satsningar, nya medarbetare och inte minst ska vi etablera nya affärsdelen IA Event.

Vi gör det för din skull. Så kontakta oss när du har en idé.

Thomas Ejderhov

Från en position som marknadsledande plattform för livesänd idrott i Norden tar nu Solidsport klivet ut i Europa och öppnar kontor i Hamburg, med sikte på den tyska, schweiziska samt österrikiska marknaden.

-Efterfrågan av sportstreaming fortsätter att växa snabbt, med flera nya investerare i ryggen kan vi fortsätta vår tillväxtresa utanför Nordens gränser, säger vd. Tobias Thalbäck, vd. för Solidsport.

En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, Ericsson Globe, byter namn till Avicii Arena. Genom ett unikt samarbete mellan Stockholm Live, stiftelsen Tim Bergling Foundation samt Trygg-Hansa och Bauhaus, blir en av landets mest ikoniska byggnader nu en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga.

-Må den leva för evigt!

Det utbrister Niklas Niva Sjökvist, ordförande i Leksand Superstar, angående idrottens omdiskuterade 51 procentsregel, som garanterar att föreningens medlemmar har det avgörande ägandet och inflytande över föreningens verksamhet. 

Ett av förra säsongens sensationslag i SHL, Leksands IF, hade vid sitt årsmöte i veckan  att ta ställning till fem motioner vars inriktning var att stärka föreningsdemokratin och öka medlemmarnas inflytande.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Landets största sponsorföretag, ISP Sport & Marketing, tar sats inför framtiden.

2020 blev omtumlande, men huvudägaren, Andreas Ottermark lyckades att styra rätt i en rad beslut och facit blev utomordentligt. Nu siktar Andreas och hans 30 medarbetare högt - en internationell lansering ska ske, planerna ligger klara och snart inleds offensiven.

För ett år sedan avslöjades Unibets rekordsponsring när bolaget gick in som huvudpartner till svensk elitfotboll. Ett avtal som löper över sex år, med option på ytterligare sex år, med ett initialt värde på 900 miljoner kronor eller om optionen utlöses ett totalt värde på 1,8 miljarder.  Nu väljer Unibet att utöka satsningen genom att också bli presentationspartner.

Kommande säsong direktsänder streamingtjänsten Viaplay samtliga matcher från världens mest populära fotbollsliga Premier League.Ett nytt avtal mellan Nordic Entertainment Group och Premier League gör det möjligt att välja och vraka bland samtliga matcher i spelschemat.

Under den gångna säsongen satte han personliga rekord med 19 mål och 30 poäng i Minnesota Wild. Och nu kom klubben och erbjöd ett kontrakt värt omkring 358 miljoner kronor. Det innebär en årslön  på cirka 45 miljoner kronor.