Vi vill skingra dimridåerna

Denna text är en krönika. Syftet med texten är att påverka. Åsikterna är skribentens egna.
Gott Nytt till er alla från oss alla. Vi ser fram emot 2015, då ska vi nå ännu längre i vår strävan, tack vare er.
Vi vill skingra dimridåerna, vi vill berätta om vad som händer inom och nära idrottens kommersiella del, vi vill ge dig perspektiv på det som sker - via en rad mycket kompetenta personer, var och en mycket sakkunnig inom sitt område. Foto. TT

 

Fotbollskanalen och Olof Lundh har fått ett fantastiskt intresse via podintervjuer. Kanske ska vi göra något liknande i vår ambition att bevaka idrottens kommersiella värld och ge perspektiv via mycket kompetenta skribenter.

Enbart plusresultat

Vi har blivit uppmuntrande under året på många sätt. Bara det att vi passerade 1 miljon läsare totalt i juni.

Eller att fler av de stora aktörerna har bjudit in oss till samtal. De har velat veta mera om vårt sätt att jobba och de har föreslagit samarbete.

Dessutom har alla mätningar visat plusresultat. Fler läser mer, helt enkelt.

Pekar på vår trovärdighet

Våra medarbetare får allt flera uppdrag vid konferenser, seminarier och årsmöten som moderator och föreläsare. Vi får ansvaret att anordna möten av olika karaktär, sponsorträffar och liknande.

Allt tack vare vår trovärdighet, säger läsarna, klubbrepresentanter och företagsansvariga.

Och en sak är klar, skulle vi leva på beröm vore vi miljonärer.

Engagerade läsare

Vi har det så många inom medievärlden önskar, nämligen engagerade läsare som ideligen tipsar och ger oss bakgrundsinfo.  Allt påvisas av fakta:

• Vi har ökat antalet läsare från dryga 5 000 till ca 51 000 per månad på fyra år.

• Vi har ökat antalet artiklar med 30 procent varje år de senaste fyra åren. 

• Vi har femdubblat antalet skribenter, alla är auktoriteter inom olika områden.

Snabbare än vinden

En gång var Idrottens Affärer en papperstidning, men i dag är vi 100 procent digitala. Vi kan skicka nyhetsbrev till läsarna flera gånger i veckan. När en artikel är klar kan den publiceras direkt.

Vi har inga utgivningsdagar eller deadlines, händer det något kan vi agera direkt. Läsarna kan kommentera och reagera. En bra artikel delas många gånger på Facebook, Twitter och Instagram och sprids snabbare än vinden. 

Och nu då, vad ska ske 2015?

Åtskilligt. Du kommer se skillnad.

Planer och idéer

Allt fler blir intresserade av Idrottens Affärer, både redaktionellt och kommersiellt.

Vi fyller ett tomrum inom idrotten och media – att rapportera ur ett ekonomiskt perspektiv. Balanstricket att både skriva om affärer lika väl som om människor har blivit vägvinnande. Ett exempel är artikelserien "Kraftfulla kvinnor inom idrotten". För att inte tala om "Idrottsstäder" där vi vet att många kommunansvariga suger i sig vartenda ord och vill veta ännu mera.

Viljan att publicera artiklar som förklarar eller åtminstone ger bakgrunden till händelser uppskattas av många.

Vi har planer och idéer för hur Idrottens Affärer ska bli ännu bättre 2015 via några riktigt spännande satsningar, nya medarbetare och inte minst ska vi etablera nya affärsdelen IA Event.

Vi gör det för din skull. Så kontakta oss när du har en idé.

Thomas Ejderhov

Vårdbolaget Doktor.se har köpt upp en digital medicinsk tjänst som ger företaget en tung position i idrottsvärlden. 

 Det är paret Matilda Lundblad, läkare i allsvenska Elfsborg och medlem i Fotbollförbundets medicinska kommitté samt Frida Lundblad, tidigare elitspelare i fotboll och futsal i Göteborg som säljer en digital medicinsk tjänst för att fastställa diagnoser.

Riksidrottsförbundet kräver besked om elstöd i ett riktat brev till M, KD, SD och L. Samtidigt intensifieras samverkan med RF:s länsdistrikt för att starta dialog med kommunerna runt om i landet.

Svenska Fotbollförbundet tog ett annorlunda initiativ i samband med senaste landskampen.  Med orden ”Ett tack från herrlandslaget” fotades spelarna, inklusive landslagsledningen klädda i sina respektive moderklubbars matchdress.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Då blev det reaktion i  Qatar. Arrangören av fotbolls-VM i Qatar menar att det danska fotbollsförbundet måste agera sedan dess tröjsponsor Hummel skapat VM-tröjor med ett Qatar-kritiskt budskap.

Krönika: Sportjournalisten Thomas Malmquists avslöjande artiklar om matchfixning i svensk idrott var banbrytande. TV-serien, ”Spelskandalen”, första delen den 12 september, tar avstamp i det tidiga 1990-talets Sverige då idrottsrörelsen stod utan svar och åtgärder inför Malmquists artiklar.

 I dag, 32 år senare, är matchfixning ett allvarligt samhällsproblem. I sin årssammanfattning för 2021redovisar NOA, Nationella Operativa Avdelningen inom polisen, följande:

Aldrig tidigare har det visats så mycket ishockey i mobiler, surfplattor, datorer, streamingtjänster  och smart TV-apparater som den här säsongen. En kommersiell satsning som totalt uppgår till flera miljarder kronor visar  Idrottens Affärers unika granskning..

Nuvarande TV-avtal,  som tecknats mellan SHL-organisationen och C More, moderbolag är Teila, garanterar de 14 ligalagen årligen cirka 45 miljoner kronor per lag. Parterna har redan enats om nytt sexårigt avtal, 2024-2030. SHL-lagens intäktsdel kommer över tid att öka från 45 miljoner till 65 miljoner.

2013 noterade satte Crystal Palace ett rekord som många trodde skulle gälla i många år. 17 spelare värvades. Men nu ärt det överträffat. Nottingham Forest har köpt in 21 spelare för 1,7 miljarder kronor! Samtidigt lämnade 17 spelare klubben.

Nykomlingen i Premier Legue har för avsikt att prestera i Premier League, det är helt uppenbart.